Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren

Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 augustus 2024, 19:35   #1
Esm
HaarWeb lid

Geslacht:
Trichotest

Hoi iedereen,

Voor 2025 ben ik van plan om een haartransplantatie uit te laten voeren (rond de 2500 grafts), maar daarnaast ben ik ook voornemens om gauw (opnieuw) medicatie uit te proberen. Ik heb nog genoeg haar maar het begint wel dunner te worden en de haargrens gaat naar achteren. Het gaat langzaam maar toch, zonder medicatie weet ik uiteraard dat het proces doorgaat en ik evt nog eens voor een tweede behandeling moet

Jaren geleden finasteride kortstondig gebruikt en ook heel even de topische versie met minoxidil (essengen 6), maar de bijwerkingen toonden zich snel (minder libido en ejaculatie, getintel in borst + ballen plus ik voelde me mentaal en fysiek echt niet fijn en zwakker. Ook bij de topische versie merkte ik het snel. Wellicht dat ik ook wat bang was voor de medicatie, dus dat hielp niet, maar evt wil ik het nog 1 keer een kans geven.
Ook ben ik in contact met een goede kliniek in Spanje die dan weer dutasteride aanraadt en wil voorschrijven, en geven aan dat dit vaak minder bijwerkingen geeft (ik lees dat dit niet altijd het geval is dus kwestie van uitproberen)

Echter, ik heb ook gelezen dat je vaak met een trichotest DNO test kan bepalen hoe jouw erfelijke kaalheid ontstaat, kennelijk zijn er op DNA-niveau meerdere pathways mogelijk (ik heb me hier nog niet heel erg in verdiept), met als gevolg dat finasteride de voorkeur kan hebben als behandeling maar soms ook dutasteride. Om een keuze te maken welke medicatie ik wil uitproberen (en ook om te weten dat het voor mij de beste optie is), zou ik deze test willen uitvoeren

Ik ben benieuwd wie deze test heeft laten uitvoeren maar nog meer, welke aanbieder van deze test het meest betrouwbaar is? Uiteraard is een lagere prijs altijd fijner, maar het gaat me er uiteindelijk om dat het resultaat betrouwbaar is en dat ik er iets mee kan.

Verdere opmerkingen of tips zijn ook welkom

Overigens heb ik nog geen kliniek uitgekozen. Het laten informeren en onderzoek doen naar diverse klinieken kostte me eerder dit jaar flink wat stress, maar hoop daar een dezer maanden echt een keuze in te kunnen gaan maken.

Laatst gewijzigd door Esm; 17 augustus 2024 om 19:54
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2024, 19:36   #2
Esm
HaarWeb lid

Geslacht:
Esm

Nog even ter aanvulling: in het geval dat ik finasteride nogmaals een kans geef zal ik - gezien mijn eerdere ervaringen - wel echt met een lage dosis beginnen
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2024, 22:20   #3
mickfoley
HaarWeb lid

Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esm Bekijk bericht
Nog even ter aanvulling: in het geval dat ik finasteride nogmaals een kans geef zal ik - gezien mijn eerdere ervaringen - wel echt met een lage dosis beginnen
Hoi! Ik gebruik elke 2 dagen 1,25 mg. Dus 0,6125 per dag, kom je dan uit. Wellicht is dit een idee. Bij mij helpt deze (lagere) dosis aangezien ik veel minder haaruitval heb dan voor het gebruik. Ook heb ik geen bijwerkingen.
mickfoley is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2024, 21:30   #4
moksel
HaarWeb lid

moksel's schermafbeelding

Je kunt ook proberen om een hele lage dosis topisch te gebruiken, dus 0.005%. Meestal heb je finasteride van 0.1% topisch, dus die moet je 20 keer verdunnen en dat schijnt nog steeds effectief te zijn.
moksel is offline   Met citaat reageren
Oud 30 september 2024, 15:36   #5
tellmemore
HaarWeb lid

De trichotest bepaalt op basis van je DNA of hoe goed je zal reageren op bepaalde middelen om jouw haaruitval te bestrijden. De test helpt je dus een optimaal middel(len) vinden op basis van jouw DNA. Op basis daarvan weet je dus niet of je bijwerkingen zult hebben.

Kans op verrassend uitkomsten is niet heel groot aangezien de meeste mensen waarschijnlijk goed zullen reageren op de bekende middelen want immer uitgebreid getest. Als je bv. beperkt op minoxidil reageert zal het advies zijn dat in een iets hogere dosering toe te passen zover dat in NL kan ....

Voorbeeld rapporten vind je via https://fagrongenomics.com/products/...t/2-trichotest en dan de rode balk met Download reports.

Ik heb die test bij haarmark in NL gedaan.

Extern
07.2010 Spectral DNC-L
07.2010 Revita Shampoo

Status
NW2: situatie lijkt stabiel tot 2015

tellmemore is offline   Met citaat reageren
Oud 1 oktober 2024, 22:22   #6
zyzzalive
HaarWeb lid

Geslacht:
Ik zie persoonlijk niet in wat een trichotest toevoegd. Zoals tellmemore al zegt, wat voor verrassends zou het vertellen? De goedgekeurde middelen zijn: Minoxidil (topisch/oraal), finasteride en dutasteride.

Daarnaast heb ik grote twijfels bij de betrouwbaarheid van de trichotest. Ik heb er ooit op gegoogled en vond genoeg sites die de betrouwbaarheid weerleggen.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten