Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren

Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 15 november 2024, 11:01   #1
Klapz
HaarWeb lid

Klapz's schermafbeelding

Werkt topische Dutasteride werkelijk? ervaringen & discussie

Hi,

Ik zet dit topic op om te discussiëren over topische Dutasteride en ervaringen ermee.

Moleculaire gewicht
Topische Dutasteride heeft een hoog moleculair gewicht (528 Daltons) waardoor huidpenetratie wel gaat, maar lastig is. Volgens mij door het toevoegen van Liposormal (of Trichosol) gaat dit makkelijker. Zie ook de volgende interessante video (hij heeft er overigens weinig effect mee gehad). https://www.youtube.com/watch?v=rJwZguxvHTU&t=142s

Daarnaast, deze zelfde gast gebruikte topische Fina en topische Duta en zijn haar ging snel achteruit, na het weer toevoegen van orale Fina is zijn haardikte en dichtheid weer erg snel toegenomen.
https://www.youtube.com/watch?v=WS58pWKwT3s

FUE Clinic
Patrick Mwamba’s kliniek is veel bezig is geweest met topische duta. Als je op hun website informatie aanvraagt, word je verwezen naar Anagenica. Zijn gebruiken geen liposomen.
"Liposomes enhance absorption and increase the chance of side effects. Same with DMSO and alcohol carriers. Trichosol is the safest vehicle for usage with topical anti-androgens. We have hundreds of patients bloodwork to confirm no to very little serum DHT reduction."
Interessant, ze geloven dus dat een lage serum DHT bij Duta de Duta alsnog zijn werk doet in de scalp tegen haaruitval. Maar hoe is dit bewezen? Ik vind hier geen onderzoeken naar.

Aantoonbare resultaten
De sterkte van topische Dutasteride varieert enorm. Een persoon die aantoonbaar goede resultaten boekt is Melvin van Hair Transplant Network. Dit is ook de moderator/eigenaar van Hairrestorationnetwork. Het middel van Xyon kreeg hij om te testen. Echter zit hier maar liefst 1% topische Dutasteride in. Dit is maar liefst 10x zoveel als de sterkste Dutasteride van bijvoorbeeld Anagenica.
https://www.youtube.com/watch?v=2y4HV-9gdw8

Moet Dutasteride systemisch gaan om te werken?
Het interessante is dus dat dit (Xyon gel) op basis van Liposomal gel is met een extreme sterkte is, waardoor er dus veel meer systemisch gaat. Terwijl FUE kliniek aangeeft dat ze juist willen zorgen dan de gel zo min mogelijk systemisch gaat.

Een vraag op een haarforum van onze buren vertaald met Google Translate
Ik ben nu in de derde maand van Dut Topical (0,1 ongeveer 2 ml twee keer per week) (in de eerste ongeveer 3 weken slechts één keer per week)
De haarconditie is behoorlijk verslechterd omdat er sprake is van ernstige haaruitval.
Wat mij niet duidelijk is: kan ik de overige dagen Fin/Minox topisch blijven gebruiken of is het helemaal niet nodig omdat Duta meerdere dagen in de hoofdhuid blijft zitten
De Fin/Minox heb ik nu vaak weggelaten.

Antwoord van iemand die hetzelfde ervaarde
Als het verlies optreedt vanwege de belasting, zou dat goed zijn en zou je eraan moeten vasthouden en doorgaan. Uitvallen onder invloed is normaal en meestal een goed teken. Helaas stoppen velen dan.
Maar als het uit minder vin en minox komt, zou het niet zo goed zijn.
Het is echter de vraag in hoeverre het topische middel alleen werkt zonder microneedling, dat wil zeggen zonder mesotherapie. Met 0,1%. En slechts 2 per week. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het echt iets opleverde. Behalve toen met 0,25% en dagelijks gebruik. Maar het effect was waarschijnlijk omdat veel ervan systemisch was. Het onderwerp alleen is niet goed onderzocht. En zonder microneedling heb je gewoon hogere concentraties nodig zodat het beter doordringt. Het is de vraag of je concentratie en frequentie voldoende zijn.

https://www.alopezie.de/fud/index.ph...9&goto=500422&

Dit zette mij aan het denken. Bij topische Fina gaat de werking deels systemisch. Bij Duta (behalve bij een zeer hoge concentratie in liposomen) gaat het nauwelijks systemisch. Maar waar is de wetenschap dan over dat de werking ook daadwekelijk effectief moet zijn als het alleen maar scalp DHT reduceert? Ik vraag het me af en ben benieuwd of mensen hier resultaten hebben met Topische Duta
Klapz is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2024, 13:18   #2
Hefty Rabbit
HaarWeb lid

Geslacht:
Geen idee wat je vraag nu exact is, maar alle topische zaken zijn per definitie minder goed werkzaam dan zaken die je oraal, intraveneus, ... toedient en die meteen/snel in de bloedbaan terechtkomen. Dat is niet alleen met finasteride en dutasteride zo, maar met vrijwel alles.
Een zeer laag moleculair gewicht in combinatie met penetration enhancers zoals bv. dimethyl isosorbide (in het geval van sommige cosmetica) kan helpen, maar nog steeds blijft het een probleem. De huid is zoals je wellicht wel weet opgebouwd uit meerdere lagen die hoe dieper je gaat hoe minder poreus/doorlatend zijn. En maar goed ook, anders zou veel van wat op onze huid krijgen bijna automatisch 'systemisch' gaan.

In het geval van dutasteride lijkt me dat tamelijk hoge moleculaire gewicht wel een probleem. Topische finasteride heeft inderdaad zijn werkzaamheid, maar is nog altijd inferieur aan orale finasteride. Bijwerkingen zijn wel minder, maar dat is omdat er veel minder systemisch gaat (wat ook de reden is dat het minder goed werkzaam is dan de orale 'versie'). Daarnaast is 'mannelijke' haaruitval (en genetische haaruitval tout court) ook wel een iets complexer gegeven dan enkel het aanpakken van scalp DHT.
Hefty Rabbit is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten