Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 18 mei 2017, 21:47   #1
gnokje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 januari 2015
Berichten: 21
Geslacht:
Lightbulb Effectiviteit fina bij jong beginnen (en dus agressievere vorm van AGA)

Hoi,

Ik vroeg me af of iemand hier een mooi wetenschappelijk onderzoek voor me had waar de effectiviteit van fina wordt bekeken per leeftijdsgroep.

Zit zelf nu sinds 2015 aan de fina (19 jaar was ik toen, begon met 0,25mg) heb het vorig jaar opgeschroefd naar 1mg om de dag en nu neem ik elke dag een vijfde Proscar.

Ik heb exact hetzelfde (gebrek aan) haar als mijn vader en hij was op zijn 40e een volledige NW7, geen enkel eilandje aan haar meer te bekennen, opzich een relatief agressieve variant dus. Toch zag ik op Hairlosstalk mensen die jong begonnen waren, zeer agressieve vorm van AGA hadden maar dit is bij hen toch zeer effectief gebleken. Het andere extreem is dan weer mensen die zeggen dat ze dankzij fina 3x zo snel kaal zijn geworden, maar ik neem dat wel met een korreltje zout denk ik.

Ondervind verder eigenlijk zo goed als geen bijwerkingen, ik ben af en toe moe maar ik slaap ook veel te weinig, dus daar kan ik moeilijk fina de schuld van geven
gnokje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2017, 12:04   #2
bmmhb
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2016
Berichten: 15
Geslacht:
Ik ben hierover nog geen wetenschappelijk onderzoek over tegengekomen.

Ben wel benieuwd hoe je tot nu toe het gebruik van finestaride hebt ervaren? Heb je het hier met bekenden over gesproken of ben je de enige die er van weet? Was je beginsituatie al slecht of heb je 'preventief' genomen. Heeft het bij jou je haaruitval gestopt en zie je verbetering?

Zit zelf ook te twijfelen om te beginnen maar de verhalen op internet schrikken mij toch erg af.
bmmhb is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2017, 17:45   #3
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Beste,

Die zijn er niet. De studies hebben niet specifiek gekeken naar het effect van finasteride per leeftijdsgroep (jong volwassenen). Daar stopt de farmacie geen geld in. De studie is opgezet met de vraag of Finasteride werkt bij mensen met een erfelijke vorm van kaalheid. De vraag is dus of het bij deze totale groep werkt. Op basis van die vraagstelling is er berekend hoeveel mensen er nodig waren om deze vraag te beantwoorden met grote zekerheid. Dit noemen ze de power berekening. Deze studies zijn niet "gepowered" om jouw vraag, het effect per leeftijdsgroep te beantwoorden (jong volwassenen in jouw geval). Daar is de studie niet groot genoeg voor en daar ligt de interesse van de farmaceuten niet.

Laatst gewijzigd door nicolaasdk; 19 mei 2017 om 17:47
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2017, 19:16   #4
gnokje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 januari 2015
Berichten: 21
Geslacht:
Zoiets dacht ik inderdaad ook wel, bedankt voor je reactie.

@bmmhb ik vind het lastig om te zeggen hoeveel ik ermee gewonnen heb omdat ik de afgelopen jaren mijn haar anders ben gaan dragen en het eigenlijk slecht heb bijgehouden. Ik ben de enige die ervan weet inderdaad en ben begonnen toen ik al merkte dat mijn haar achteruit ging - dat gaat het overigens nog steeds, maar heb wel het idee dat het langzamer gaat. Ik ben laatst naar de kapper geweest en dan valt toch wel op dat het haar op je hoofd steeds dunner wordt en je makkelijker de hoofdhuid ziet. Bijwerkingen weet ik ook niet zeker, ik heb in ieder geval nergens last van. Ik heb juist geprobeerd te voorkomen om bij ieder akkefietje te denken van 'ik ben nu al een paar dagen moe, dat zal de fina wel wezen'... maar het effect van bijwerkingen verschilt natuurlijk gigantisch van persoon tot persoon. Ik kan je altijd aanraden het te proberen - maak jezelf niet te bang want dan ga je de daadwerkelijke bijwerkingen aandikken en misschien zelfs bijwerkingen erbij verzinnen
gnokje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 mei 2017, 14:04   #5
inham123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2016
Berichten: 171
Geslacht:
Je kan contact opnemen met een dermatoloog, die kunnen foto's hiervan maken. Mijn dermatoloog wil dit elke 6 maanden doen.
inham123 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.