Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 mei 2022, 16:16   #1
Lokje64
HaarWeb lid
 
Lokje64's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2009
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 271
Geslacht:
Haaruitval a.g.v. selenium suppletie

Waarschuwing! En hierbij mijn verhaal.
Al jaaaaaaaren (misschien wel 15 of 20 jaar) slikte ik Bio-Seleen Forte van Pharma Nord met 200 mcg selenium per dosering. Ik had in een wetenschappelijk blad gelezen dat in studies is ontdekt dat dit voedingssupplement het risico op kanker en allerlei andere enge kwalen sterk vermindert. Ik heb sindsdien heel wat af-geëxperimenteerd met voedingssupplementen, met name ook omdat ik last had van overmatig veel haaruitval, maar de Bio-Seleen van Pharma Nord is altijd gebleven.
Jazeker.......haaruitval, met vlagen heel veel, zodat ik dacht dat ik kaal zou worden en me al op haarstukken ging oriënteren. Misschien al wel 15 of 20 jaar. Toen ik twaalf jaar geleden met minoxidil begon werd de haaruitval minder en werd mijn haar weer voller, maar het bleef erg en bij vlagen héél erg uitvallen.
Totdat ik een half jaar geleden las dat (teveel) selenium tot haaruitval kan leiden. Ik telde één en één bij elkaar op en besloot per direct met de selenium te stoppen. Binnen een paar dagen nam mijn haaruitval met misschien wel 75% af. Het blijft meer dan me lief is, maar het is niet meer abnormaal veel. Nu, een half jaar later, gaat het nog steeds hartstikke goed!
Ik heb Pharma Nord aangeschreven waarom ze niet waarschuwen op hun product voor haaruitval (voor mensen die daar gevoelig voor zijn). Maar ze zeggen dat 200 mcg een veilige hoeveelheid is voor mensen met, en nu komt het: ernstig selenium tekort!!! En dat had ik natuurlijk niet! Ik leef en eet gezond, en denk dat ik door het slikken van allerlei voedingssupplementen nóg gezonder kan worden. Maar daar moet je dus ernstig mee uitkijken. Daar wordt door de fabrikanten (uiteraard) te weinig voor gewaarschuwd.
Ik durf niet te stoppen met minoxidil, ben bang m'n nu volle haardos toch enigszins kwijt te raken. Want ik ben en blijf gevoelig voor haaruitval.
__________________
Regime:
Minoxidil 5% zonder PPG, 2x per dag (sinds 12 okt 2009)
Foligain anti-thining shampoo for women
0,05% ASJ-J9 (gestopt wegens bijwerkingen)

Supplementen:
Visolie (MorEPA) (al jaren)
Biotine (sinds maart 2009)
Selenium (gestopt in 2021 omdat ik er juist haaruitval van kréég!)
Lokje64 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2022, 14:18   #2
beamerboy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 december 2021
Berichten: 24
Geslacht:
In mijn biotin zit 50 selenium. Dat kan toch geen kwaad denk ik? Heb je iets van een bron dat je claim ondersteunt?
beamerboy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2022, 14:20   #3
beamerboy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 december 2021
Berichten: 24
Geslacht:
Lees nu idd dat vanaf 400mg per dag het averechts kan werken. Volgende biotine koop ik zonder selenium. Je haalt het inderdaad voldoende al uit voeding.
beamerboy is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.