Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 12 januari 2016, 18:52   #1
Serious
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 76
September 2015, FUE 2020 grafts (Dr. Eberson)

Beste lotgenoten,

In september 2015 heb ik na lang twijfelen (en veel verhalen lezen op Haarweb) een HT ondergaan. Hierbij mijn verhaal tot dusver.

OVER MIJ
Leeftijd: 30.
Status (vóór ingreep): NW4.
Eerste tekenen haaruitval: vanaf mijn 19e (toen reeds haarweb account aangemaakt).
Medicatie: sinds twee weken minox 5% (alleen vertex). Het liefst zou ik mijn regime eveneens aanvullen met een DHT-remmer als finastride. Vanwege mogelijk bijwerkingen nog niet toe besloten.

KEUZE KLINIEK, AANTAL GRAFTS EN BEHANDELWIJZE
Kliniek/arts: Dr Eberson, gevestigd in Amsterdam.
Ook op consult geweest bij HairPlusMC. Keuze voor Dr. Eberson hoodzakelijk vanwege:
1. Persoonlijk contact met arts;
2. Voor de behandeling wordt flink de tijd uitgetrokken;
3. De grafts worden handmatig verwijderd (niet bijvoorbeeld met een boor). Zeker met mijn van nature fijne haar geen overbodige luxe;
4. Locatie. na de behandeling weer snel thuis;
5. postieve verhalen over. Dr Eberson van anderen (hier op haarweb);en
6. (last but not least) een goed gevoel bij.

Type HT: FUE.
Aantal grafts: 2020 (volgens offerte 2000, uiteindelijk 20 extra geplaatst).
Aantal resterende grafts (volgens Dr. Eberson): 2000
Behandelde gebied: voorzijde.
Behandeldagen: 2
Semihaarsparende behandeling. Alleen donorgebied is geschoren. Tegen advies van Dr. Eberson en haarwebleden in. Achteraf spijt van gehad.

BEHANDELDAGEN

DAG 1
Door de toelichting die ik vóór de behandeling per post toegestuurd kreeg en ook door het lezen van ervaringen hier op haarweb, had ik vooraf een goed beeld van de behandeling.
Toen ik de op eerste behandeldag om 9:00 uur aftoog naar Dr Eberson, was ik dan ook niet gespannen, maar had meer een gevoel van "eindelijk, ik doe er wat aan".
De afspraak begon met een kort praatje en het tekenen van de haarlijn. Daarbij werd niet alleen het menselijk oog gebruikt, maar ook een speciale beugel. Vervolgens werd het donorgebied geschoren en kreeg ik alvast aspirines toegediend. Voordeel daarvan is niet alleen de onderdrukking van pijn, maar ook dat je er suf van wordt en af en toe wegdommeld. Ik had geen behoefte om tijdens de behandeldag muziek op te zetten of TV te kijken (die mogelijk is er wel). Af en toe een praatje met de arts of zijn assistente(s) zorgde voor voldoende afleiding af en toe.

Na het verwijderen van de eerste grafts (zo'n 400) door Dr. Eberson was het tijd voor een korte pauze, waarna door hem de incisies werden geplaatst. Ik begreep dat het plaatsen van de incisies een belangrijk onderdeel betreft, aangezien het direct van invloed is op de groeirichting van de getransplanteerde haren.

Zo rond het middaguur was het tijd voor lunch. Onder het genot van een broodje kip-curry en een sapje, kon ik mij even in een ruimte terugtrekken. Daarna werden de eerste grafts geplaatst door een assistente van Dr. Eberson met veel ervaringsjaren. Later op de dag werden weer grafst “geoogst” en teruggeplaatst.

Om 5 uur zat de eerste dag er op met als resultaat de transplantatie van 800 grafts. Ik kreeg verschillende producten mee (waaronder ook een slaappil) om het herstelproces te bespoedigen. Met de taxi ben ik huiswaarts gekeerd. Ik kan iedereen aanraden om zich vóór en na de behanddag te laten vervoeren (door de verdoving en asprines word je nogal duf).

Tegen de eerste nachten na de transplantatie had ik aanvankelijk erg opgekeken. Je kunt immers niet prettig meer met je hoofd rusten op een kussen omdat het donorgebied nog gevoel is, zo was de verwachting. Gelukkig viel dit uiteindelijk mee. Met mijn rug tegen de bedleuning, ondersteund door verschillende kussens en handdoeken, was het uiteindelijk nog redelijk goed slapen.

DAG 2
De tweede dag werd de haartransplantaties meteen om 9 uur 's ochtends (haarlijn was immers al getekend) voortgezet. Er was immers nog flink werk aan de winkel.
Dr. Eberson werd bijgestaan door een extra assistent die hielp bij het terugplaatsen van de grafts. Deze dag zijn zo'n 1220 grafts geplaatst, in "zone 1" (haarlijn en inhammen).
Voor een optimaal resultaat zijn uiteindelijk 20 meer dan vermeld in de offerte. Ook de tweede dag verliep voorspoedig, maar het zal niet verbazen dat ik toch opgelucht was toen de behandeling ten einde was.



NA DE BEHANDELING
Van Dr. Eberson kreeg ik een nazorginstructie mee. In de dagen na de behandeling heb ik het ontvangst- en donorgebied verschillende malen per dag behandeld met sprays. Mede door het gebruik van Ibuprofen is de pijn beperkt gebleven. Twee dagen na de behandeling ben ik gebeld door Dr. Eberson met de vraag hoe het ging. Alleen mijn opgezwollen gezicht baarde mij (lichtelijk) zorgen. Gelukkig was dat (volgens de voorspelling van Dr. Eberson) na enkele dagen verdwenen.

Na één week kon ik gelukkig weer losjes een pet dragen en ben ik voor tien dagen op vakantie gegaan naar een niet al te warm land. Let op, de pet moet af bij het inchecken op Schiphol!

DAG 10 (8 dagen na ingreep)
Op dag 10 merkte ik uitval van enkele getransplanteerde haartjes op. Hierover maakte ik mij toen wel enigszins zorgen. Was dat niet aan de voege kant? Gelukkig is Dr. Eberson goed bereikbaar voor vragen. Hij wist mij gerust te stellen dat het inderdaad mogelijk is dat de haartjes eerder uitvallen.



DAG 13 (11 dagen na ingreep)
Op dag 13 sloeg min of meer het noodlot toe. In een moment van onoplettendheid heb ik flink mijn hoofd gestoten, wat resulteerde in een forse wond (zie foto in "mijn album"). Een gevoel van verslagenheid (en lichte paniek) overheerste. Ik heb meteen via SMS contact gezocht met Dr. Eberson. Hij kon mij enigszins geruststellen en toevertrouwen dat de grafts op dag 13 al redelijk vast zitten. Eveneens gaf hij aan de plek eventueel (kosteloos) te herstellen.
De foto van de wond heb ik in mijn album geplaatst (en niet hieronder). Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen daar op zit te wachten.

3,5 MAAND
Inmiddels ben ik ruim de 3 maanden gepasseerd en valt de eerste hergroei de bemerken. Ook op de plek van de hoofdwond lijken enkele haren door te komen. Ik kijk uit naar het eindresultaat. Volgens Dr. Eberson is daar op 6 maanden overigens pas iets zinnigs over te zeggen. Dat is ook het moment waarop ik de eerste "nacontrole" heb. Het is mijn bedoeling zo nu en dan een update te plaatsen om jullie op de hoogte te houden. Niet alleen van de transplantatie, maar ook van mijn ervaringen met minox.

Tot slot ben ik erg te spreken over Dr. Eberson en zijn kliniek. Met name om zijn professionaliteit, het persoonlijke contact en bereikbaarheid (zelfs op zaterdagavond, zo bleek).
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Foto 1.jpg‎ (72,9 KB, 618x gelezen)
Bestandstype: jpg Foto 2.jpg‎ (73,3 KB, 590x gelezen)
Bestandstype: jpg Foto 3.jpg‎ (60,5 KB, 580x gelezen)
Bestandstype: jpg Foto 4.jpg‎ (71,0 KB, 466x gelezen)
Bestandstype: jpg Foto 6.jpg‎ (105,3 KB, 532x gelezen)
__________________
September 2015 - 2020 Grafts - Dr. Eberson
Vanaf december 2015 - Minox 5% (Foligain foam)
Serious is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2016, 18:53   #2
Serious
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 76
Met nog 2 extra foto's.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Foto 7.jpg‎ (82,8 KB, 369x gelezen)
Bestandstype: jpg Foto 8.jpg‎ (83,4 KB, 382x gelezen)
__________________
September 2015 - 2020 Grafts - Dr. Eberson
Vanaf december 2015 - Minox 5% (Foligain foam)
Serious is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2016, 19:27   #3
Robert M
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 november 2012
Berichten: 49
Interessant! Ben heel benieuwd hoe dit zal uitdraaien.
Robert M is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2016, 17:22   #4
karel1986
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 januari 2015
Locatie: Nederland
Berichten: 64
Geslacht:
Mooi en uitgebreid verslag. Ben benieuwd hoe het er na 6 maanden uitziet. Welke dichtheid heb je gekozen?
karel1986 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2016, 18:00   #5
haargek
HaarWeb lid
 
haargek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2008
Berichten: 408
Dank voor je duidelijke verslag, interessant en leuk om te lezen. Zoals je wellicht weet heb ik zelf ook voor Dr. Eberson en zijn assistentes gekozen, heb er absoluut geen spijt van en zou zo weer gaan. Wel weet ik het resultaat nog niet, zit nog maar net op 2 maanden.

Ga dit topic zeker in de gaten houden, veel succes!
__________________
Rogaine Foam 5% Minox (01-04-15)
haargek is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2016, 18:55   #6
per
per1972
 
per's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2007
Berichten: 39
Geslacht:
goed verslag, ben altijd wel nieuwsgierig hoe het resultaat is na 1jr.
per is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2016, 10:14   #7
Serious
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 76
Bedankt voor de reacties.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karel1986 Bekijk bericht
Mooi en uitgebreid verslag. Ben benieuwd hoe het er na 6 maanden uitziet. Welke dichtheid heb je gekozen?
De dichtheid voor de haarlijn ligt tegen de 35 grafts/cm2 en loopt af naar de 30 grafts cm/2 naar achteren. Gemiddeld rond de 32-33 grafts/cm2.
__________________
September 2015 - 2020 Grafts - Dr. Eberson
Vanaf december 2015 - Minox 5% (Foligain foam)
Serious is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2016, 00:40   #8
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Hoezo had je spijt van de semi-haartransplantatie, het lijkt me niet verkeerd zijn gegaan toch?

Ik zit namelijk ook te denken om misschien hetzelfde te doen,
maar eerst zou ik graag met dr Eberson in gesprek willen.
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2016, 09:48   #9
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Hij zegt toch; spijt van het feit dat ie niet volledig kaal is gegaan waardoor het resultaat van transplanteren wat minder is geworden voor zijn gevoel. Of dat ook zo is moet nog blijken.
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2016, 09:59   #10
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Hij zegt toch; spijt van het feit dat ie niet volledig kaal is gegaan waardoor het resultaat van transplanteren wat minder is geworden voor zijn gevoel. Of dat ook zo is moet nog blijken.
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2016, 10:07   #11
Serious
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 76
In eerste instantie had ik gedacht dat het behandelde gebied nog wel gedekt zou kunnen worden met de bestaande haren. Dat bleek niet het geval.


Het was visueel gezien beter geweest om vóór de behandeling mijn haar te millimeteren. Dan was het even slikken geweest, maar dan had iedereen er al aan kunnen wennen.


Ik denk overigens niet dat het resultaat bij een semi-haarsparende behandeling per definitie minder is, zo lang er niet tussen bestaande haren wordt getransplanteerd.
__________________
September 2015 - 2020 Grafts - Dr. Eberson
Vanaf december 2015 - Minox 5% (Foligain foam)
Serious is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2016, 16:02   #12
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Ik begrijp het en het is mij hiermee ook duidelijker geworden over wat een haartransplantatie nou werkelijk inhoud. Ik keek niet vaak in deze discussiezone "chirurgische behandelingen" en ben nu dus een stapje wijzer geworden. Semi of niet semi, de staartgedeelte word afgeschoren, van bovenzijde tot aan de nek. En dat kan niet met bestaande haren gedekt worden, ja dan kan je haast net zo goed kaal gaan en dat is voor mij te extreem.

Mijn gedachten voor de zogenaamde 'inhammentransplantatie' is hiermee tot bijna zover van de tafel geveegd. Als ik mij verder in het onderwerp verdiepen wil, moet ik dan ooit eens met de professional zelf praten in een persoonlijk gesprek onder vier ogen. Bedankt voor het wijzer maken al is leuk wat anders..

Laatst gewijzigd door 123hallo; 20 januari 2016 om 16:05
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2016, 21:59   #13
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Met enkel de inhammen kunnen ze dat.

Dan moet je het lang laten groeien. Dan scheren ze strookjes aan de achterzijde. Het langere haar valt erover. Je ziet er dus niets van. En je inhammen zijn rood door de transplantatie. Thats it.
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2016, 22:26   #14
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Dat geeft me dan wel weer hoop

Onder strookjes versta ik dus geen stroken, waar je met een speelgoed autootje overheen kunt rijden

Zoiets kan vast makkelijk bedekt worden en zie ik veel positiever in, sinds mijn haardos na een jaar finasteride is toegenomen. Nogmaals bedankt, want ik heb daar een goed gevoel bij, maar voorlopig eerst praten met de arts
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 22 januari 2016, 13:01   #15
karel1986
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 januari 2015
Locatie: Nederland
Berichten: 64
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Serious Bekijk bericht
Bedankt voor de reacties.




De dichtheid voor de haarlijn ligt tegen de 35 grafts/cm2 en loopt af naar de 30 grafts cm/2 naar achteren. Gemiddeld rond de 32-33 grafts/cm2.
Oke, ben benieuwd naar het resultaat met die dichtheid, je leest vaak over dichtheden tot 50 grafts/cm. Wel interessant om te zien hoe dit er visueel uitziet ivm een ht die ik in de toekomst wil doen.
__________________
_____________________
Regime:
-Finasteride 1 mg ED 01/2015
-Minoxidil 1 ml ED 01/2017
-Regenpure DR ED 01/2017
_____________________
Behandelingen:
MHP bij BCN 06/2016
FUE 2900 grafts Esteworld 01/12/2016
___________________________________________
karel1986 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.