Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier
|
6 december 2024, 17:38 | #16 |
HaarWeb lid
Geslacht: |
Er is sprake van nieuwe haargroei. Haaruitval is wat gestabiliseerd. Ik verlies gemiddeld 20 haren per dag en op haarwasdagen verlies ik ca. 100 haren. Maar ik ben er nog niet gerust op. Een week geleden ben ik overgestapt naar een andere huisarts. Ik hoop dat hij bereid is om een uitgebreid bloedonderzoek aan te vragen. Mijn TSH waarde is weer hoger (6.8). Ik hoop dat ik levothyroxine in mag gaan nemen. De kans bestaat dat mijn haar dan weer volledig terug groeit. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat de onderliggende oorzaak van mijn haaruitval is. Ik heb heel veel moeite met mijn haarprobleem. Het begint echt een obsessie te worden. Ben heel erg bang dat ik kaal word. Ik ga de deur niet uit zonder haarband, muts etc. Alleen in huis durf ik mijn haar nog los te dragen. De spiegels zou ik het liefst afplakken. Sociale contacten ga ik net als jou uit de weg.
|
9 december 2024, 13:57 | #17 | |
HaarWeb lid
Citaat:
|
|
9 december 2024, 18:03 | #18 |
HaarWeb lid
Hoi Stressless,
Dat hoop ik ook, die onzekerheid is echt zenuwslopend. Het mentale aspect wordt inderdaad zwaar onderschat. Ik heb veel gehad aan het forum reddit.com. Hier vind je heel veel informatie over haaruitval bij vrouwen. Veel vrouwen hebben foto's geplaatst van het haarprobleem, de voortgang van de behandeling (o.a. Minoxidil) etc. Ik houd je op de hoogte! |
24 december 2024, 15:43 | #19 |
HaarWeb lid
Hi Stressless en Curly13,
Wat super fijn voor jullie dat bij jullie allebei de haaruitval is gestabiliseerd. @Curly13 -> 20 haren per dag en 100 op een wasdag is volgens mij helemaal normaal. Als het zo stabiel blijft, zal je haar uiteindelijk vanzelf weer wat voller worden toch? Volgens mij groeit het dan sneller aan dan dat het uitvalt. Heb je enig idee waardoor jouw haaruitval nu is gestabiliseerd? De angst die je omschrijft snap ik helemaal, ik durf het ook niet meer los te dragen. Ik draag het zelfs thuis nu niet meer los want dan blijf ik stofzuigen. Zou je het nu het zo stabiel is niet af en toe wat meer los kunnen laten (letterlijk en figuurlijk ) ? @Stressless -> dank voor het delen van de update via foto's. Heel fijn om te zien dat je zo veel baat hebt bij minoxidil. Hoe zit het bij jou met de bijwerkingen? Ik heb nog een potje minoxidil in de kast staan, wat een soort ultieme backup/noodplan is geworden in mijn hoofd. Ook al mag je het dan weer niet gebruiken op haarverf dagen en als je zwanger bent/borstvoeding geeft las ik ergens, wat ooit dan wel weer roet in het eten zou gooien, omdat je dan alle groei weer schijnt te verliezen. Ik mag van de dermatoloog de Minoxidil toch nu nog even niet gebruiken, omdat we eerst nog iets anders aan het uitzoeken zijn op genetisch vlak. Dat zou de resultaten anders mogelijk te veel beïnvloeden. Ik zit nu 3 maanden aan een medicijn (ciclosporine) om mijn afweersysteem te remmen. Dit omdat bij mij naast de extreme haaruitval (denk vergelijkbaar met jouw foto rechtsboven, maar dan dat zeker dagelijks), ik ook erg veel jeuk heb. Dit terwijl mijn huid erg rustig oogt. Ik durf nog niet echt te zeggen of ik er baat bij heb, sommige dagen denk ik van wel: dan is de jeuk zo goed als weg. Ook heb ik veel nieuwe haargroei. De kapper wist niet wat ze met al mijn babyhaartjes aan moest haha. Alleen valt het wel nog net zo rap uit als daarvoor. En dit medicijn komt met veel bijwerkingen en is op de lange termijn schadelijk voor je nieren etc, dus het is heel dubbel. Anyway, het is allemaal niet makkelijk. Ook op mentaal vlak. Zeker nu weer met de feestdagen die er aan komen en hoe dat verbonden is met hoe je er graag bij zou willen lopen. Dat zullen jullie ook wel voelen.... |
10 januari 2025, 16:15 | #20 |
HaarWeb lid
Haaruitval
Hoi R96 en Stressless,
Nee, het is allemaal niet gemakkelijk. Wat wij doormaken wordt helaas zwaar onderschat. Het is wel fijn om contact te hebben met lotgenoten. Jammer genoeg valt mijn haar weer meer uit. ☹️ Ik verlies nu gemiddeld 40 - 50 haren per dag en op haarwasdagen verlies ik ca. 130 haren. Sinds eind december heb ik last van een jeukende hoofdhuid en er zijn veel rode plekken te zien. Geen schilfers. Als ik mijn haar was is het echt heel erg (jeukende snijdende pijn). Oorzaak? Geen idee! Misschien de shampoo (Elvive)?! Heb voor de zekerheid rozemarijn shampoo gekocht (Holland & Barrett). Volgende week heb ik een afspraak met de huisarts. @R96: Wat ontzettend vervelend dat je haar nog steeds zo rap uitvalt. Best beangstigend... Maar wel fijn dat je veel nieuwe haargroei hebt. Dat is toch een goed teken! Ik hoop dat je inmiddels wat meer duidelijkheid hebt omtrent het verdere onderzoek en binnenkort Minoxidil mag gaan gebruiken. Hoe is bij jou de diagnose AGA gesteld? D.m.v. een biopsie? @Stressless: Hoe gaat het met jou? Is de haaruitval nog steeds stabiel? Heb je inmiddels veel nieuwe haargroei? Hoe breng je de Minoxidil aan? Gebruik je de 2 of 5%? Heb je last van bijwerkingen, zoals gezichtsbeharing? Als laatste redmiddel wil ik het ook wel proberen, maar ik ben heel huiverig voor de shedding. Als je al zo weinig haar hebt lijkt me dit een heel heftig proces. Mijn vriend zegt: doe het niet, het is de grootste troep. Tja...alles beter dan een kaal hoofd, vind ik. Op het Reddit forum heb ik veel goede resultaten gezien. Laatst gewijzigd door Curly13; 10 januari 2025 om 16:56 |
17 januari 2025, 18:50 | #21 |
HaarWeb lid
Hoi Curly13 en R_96,
Ik zal een update geven hoe het met mij gaat en wat antwoorden op jullie vragen. Ik gebruik inmiddels ruim 3 maanden minoxidil en de haaruitval lijkt sinds begin december gestopt. Op vergelijkingsfoto's zie ik ook dat hergroei begonnen is en mijn haar ziet er veel minder futloos uit. Haargroei gaat echter zo langzaam natuurlijk dat het geen volle bossen zijn die meteen weer terug groeien natuurlijk. Op dit moment verlies ik op haar was dagen tussen de 20 en 30 haren en op normale dagen nog minder dan dat. Echt een verademing moet ik zeggen. Douchen is weer fijn in plaats van een drama... Ik heb eind november weer een koperspiraal genomen en dat lijkt gewoon goed te gaan. Ik verwacht daarom niet dat die de haaruitval veroorzaakt heeft vorig jaar. En aangezien in mijn zoektocht naar een oplossing bleek dat mijn haaruitval door hormonen uit de pil (Yasmin) verergerd ben ik wel blij dat ik daar definitief vanaf ben. Minoxidil Minoxidil gebruik ik Folligain 5%, topisch 's ochtends en 's avonds op mijn kruin, scheiding en slapen, 0,5 ml per keer. Ik maak een kommetje op mijn hand, doe daar de minox in en geruik de vingertoppen van mijn andere hand om de minox aan de brengen op mijn hoofdhuid. Ik heb niet het idee dat ik meer gezichtsbeharing krijg van de minox of andere bijwerkingen. In de maanden oktober en november heb ik een week of 4 last gehad van de zogeheten dread shed. Ik verloor al veel haar voordat ik aan minoxidil begon, maar toen ging het echt nergens meer over (200+ per dag en op wasdagen 400+) Ik heb vergelijkingsfoto's, die kan ik wel even plaatsen binnenkort. Dat was heel heftig om door te maken, maar ik wist dat ik het ergens voor deed. Aangezien ik geen kinderwens heb zie ik geen probleem in het blijven gebruiken van minox. Het kost me minder tijd dan tandenpoetsen en is echt routine geworden. Als het dan een noodzakelijk kwaad is, dan heb ik veel liever 2x per dag dit aanbrengen om mijn haar te behouden dan de (angst) voor haaruitval. van dat laatste heb ik mentaal een flinke klap gekregen, terwijl ik doorgaans de nuchterheid zelve ben. Shampoo Ik he nog steeds ketoconazol en die gebruik ik 1x per week een beetje samen met mijn andere shampoo. begin december ben ik overgestapt op Alpecin sensitive caffeine shampoo en sindsdien heb ik geen last gehad van jeuk of schilfers. Mijn hoofdhuid voelt lekker fris na een wasbeurt ook. Ik was mijn haar 1x in de 5 dagen ongeveer en spoel het bijna dagelijks uit met water omdat ik ook bijna dagelijks sport. Vaker wassen is alleen niet bevorderlijk voor mijn krullen. Shampoos die ik heb gebruikt afgelopen jaar en die NIET voor verlichting van jeuk (of ik juist jeuk van kreeg) zorgden bij mij waren: Mediceuticals, kruidvat natures shampoo bar, grote goedkope pomp van action en nog wel wat andere merken. Ik hoop ook dat jullie haaruitval stabiliseert en terug zal groeien! Ik denk dat alleen vrouwen en mannen die dit zelf doormaken of doorgemaakt hebben zich kunnen invoelen hoe heftig het is! |
Labels |
aga, haaruitval, stress, telogeen effluvium, yasmin |
Discussietools | |
Weergave | Geef een waardering voor deze discussie |
|
|