Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 19 september 2005, 09:36   #181
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door martinitorens
Nogmaals dank doe je dit vrijwillig trouwens?? Dat vind ik echt fantastisch. Een laatste vraag; is het misschien verstandig dat ik er nog iets anders bij neem?? Zoals saw pawleto of rooscure shampoo net als jij?? Nogmaals dank en weltrusten voor straks.
Rooscure is eigenlijk altijd wel goed om erbij te doen: makkelijk te krijgen, niet al te duur, en het kan goed werken. Ik ben er een groot fan van. Saw palmetto zou ik er niet bij doen want je hebt al een veel betere 5AR-remmer.

En dan gaan we hier nu on-topic verder over de overstap van fina naar duta.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 15:32   #182
M.Alexander
Registered User
 
M.Alexander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2005
Locatie: Ik woon in Geldrop Nederland
Berichten: 28
Lightbulb Hoe weet je dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Een zeer interessant artikel is hier te vinden:

How Finasteride and Dutasteride affect the 5AR enzyme | Full text

Het onderzoek dat hier beschreven wordt heeft uitgewezen dat dutasteride over het algemeen effectiever is in het bestrijden van 5AR type 2 dan finasteride. Dit onderstreept mijn vermoeden dat duta niet beter werkt dan fina doordat het ook type 1 blockt, maar doordat het gewoon effectiever is in het bestrijden van type 2. De ideale 5AR-blocker voor mensen met AGA zou dan een middel zijn dat type 2 100% blockt, en type 1 in het geheel niet.

Er staat ook in het artikel dat finasteride SOMS wel effectiever is dat dutasteride in het bestrijden van type 2! Dit verschilt per persoon en hangt af van je genotype, oftewel de manier waarop dit enzym in je genen geprogrammeerd staat.

Het zou dus kunnen dat jij behoort tot die groep mensen bij wie finasteride beter werkt dan dutasteride, omdat fina dan beter opgewassen is tegen jouw genotype 5AR-2. Een reden te meer om altijd eerst finasteride te proberen, en pas te switchen naar duta als je zeker weet dat het niet goed werkt. Als fina wel werkt voor jou kun je het beter zo lang mogelijk blijven slikken; het is niet gezegd dat duta dan even goed of beter werkt.

Dit verklaart trouwens ook waarom je soms leest dat mensen alleen maar achteruitgang melden ipv vooruitgang als ze naar duta overschakelen: fina is bij die mensen dan beter afgestemd op het genotype dan duta.
Ik had nog een vraagje hoe weet je zeker dat dutasteride sterker is in het remmen van 5-alpha reductase type 2. Ben ik namelijk benieuwd naar als ik ooit dat moet gaan slikken als finasteride uitgewerkt is. Want er vallen bij mij nu wat nieuwe haartjes uit niet veel maar die mogen van mij echt wel blijven zitten. Ik slik nu 9 maanden finasteride en zorgt wel voor stabalistatie maar het kan denk ik beter als dutasteride daadwerkelijk effectiever het 5-alpha reductase remt.
M.Alexander is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 16:08   #183
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Smile

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M.Alexander
Ik had nog een vraagje hoe weet je zeker dat dutasteride sterker is in het remmen van 5-alpha reductase type 2.
Dat staat dus in dat onderzoek.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 18:39   #184
M.Alexander
Registered User
 
M.Alexander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2005
Locatie: Ik woon in Geldrop Nederland
Berichten: 28
Smile :) ja gelezen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Dat staat dus in dat onderzoek.
OK gelezen maar er staan moeilijke zinnen tussen. Zoals: 'Dutasteride was shown to be more effective and showed less variation in inhibition of the different genotypes of 5-alpha reductase type II than finasteride.'
Daar bedoelen ze dus mee dat Dutasteride minder onderdrukt(inhibition) wordt door de genotypen van 5- alpha reductase type 2 dan finasteride. Dus de kans dat dutasteride aanslaat is schijnbaar hoger dan bij finasteride. Als ik deze zin en het onderzoek moet geloven. Geld dat ook voor het DHT dat naast het celmembraam van het haarzakje direct wordt aangemaakt?
M.Alexander is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2005, 20:39   #185
keyzer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 december 2004
Berichten: 7
Mijn situatie..... na overgang van fina op duta

ik kijk al een tijdje mee op dit forum maar dit is voor het eerst dat ik wat post.
Ik wil graag mijn ervaringen (in een notendop) met jullie delen en daarnaast gelijk wat vragen stellen.

Ik ben inmiddels 23, bijna 24 en ik weet niet meer precies wanneer bij mij het kalingsproces is begonnen. Reden hiervan is dat ik altijd gigantisch dik haar heb gehad, tot op een dag ineens mijn moeder zei : het is wel erg kort geknipt door de kapper he, ik zie heel je hoofdhuid!. Hmmzz, ''zal wel'' dacht ik toen...., maar later die week toch eens kijken. heej verrek het is inderdaad allemaal wat dunner aan het worden. Vervolgens ging er nog een ruime periode aan voorbij waarin ik er weinig tot geen aandacht aan schonk omdat het toch allemaal wel goed zat nog.
helaas, brak ook voor mij de dag aan waarop ik mij zorgen begon te maken. Het haar werd significant dunner aan de zijkanten en als ik er met mijn vingers doorheen gleed dan voelde ik dat bepaalde ''banen'' in mijn haar ernstig aan het uitdunnen waren. De plekken met de oude dikke bos haar werden gestaag kleiner en inmiddels ben ik aanbeland op de grens van het, naar mijn mening, acceptabele. Een frustrerend gebeuren kan ik je vertellen, maar dat is voor jullie vast ook een bekend verhaal.

Ik ben niet zo'n type dat alle mogelijke middeltjes wil proberen (zie echt hele waslijsten bij sommige mensen) dus ik heb me beperkt tot een bezoek aan boersma met zun smerige hasses (maar dat terzijde). Finasteride zou perfect helpen, hij garandeerde me uiteraard dat ik absoluut niet kaal zou worden. (een bekend statement van hem zoals meerderen onder ons wel weten).
Finasteride heb ik een hele tijd gebruikt, ik geloof 10 maanden, maar het resultaat vond ik verre van bevredigend. Mijn haar bleef immers gestaag uitdunnen. Een beetje in paniek en ook met zo'n idee van ''ja nu alles of helemaal niks'' ben ik overgestapt op dutasteride. Dit gebruik ik nu 1 maand.

Ik merk alleen een behoorlijk verschil t.o.v. finasteride.
Deze verschillen zijn als volgt :

voordat ik aan medicijnen begon had ik door het kalingsproces erg veel last van jeuk op mijn hoofd (in combinatie met schilfers). De jeuk en de schilfers zijn echter na het starten met finasteride geheel verdwenen. Nu ik echter onlangs met dutasteride ben begonnen is de jeuk (inclusief de schilfers) weer enorm terug gekomen. Daarnaast is mijn haaruitval in een stroomversnelling geraakt.

Een voor mij logische redenering hieruit is dat dus blijkbaar de dutasteride helemaal niet werkt bij mij en ik ondanks de niet zo geweldige resultaten langer had moeten doorgaan met finasteride, of wellicht helemaal niets meer nemen en het proberen te accepteren.

Welke conclusie denken jullie dat er verbonden kan worden aan de terugkomst van de jeuk/schilfers in combinatie met verergerde haaruitval na de overstap van finasteride naar dutasteride ?


alvast dank voor jullie reactiE !
groeten
Geoff

Laatst gewijzigd door keyzer; 25 oktober 2005 om 22:42
keyzer is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2005, 21:52   #186
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Het kan zijn dat je lichaam 'schrikt' van de omschakeling, gebruik de duta bv een maand of 6. Wordt het niet beter dan kun je weer terugvallen op fina.
Het lijkt er echter op dat fina bij jou niet werkte, normaal zou je tijdelijk stabilisatie moeten zien en met geluk wat hergroei. Kun je aangeven of de achteruitgang is vertraagd met fina?
__________________
-Duta sinds 2-8-04, om de 3 dagen
-Rooscure 2-3x per week
-Minoxidil (Xandrox 15 plus)
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2005, 22:36   #187
keyzer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 december 2004
Berichten: 7
ten opzichte van wat er nu gebeurd lijkt het er op dat fina het proces wel heeft afgeremd (weet je nooit zeker he) en het heeft er ook voor gezorgd dat die irritante jeuk en schilfers weg bleven.

van stabilisatie is echter nooit sprake geweest in die 10 maanden.
keyzer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2005, 21:28   #188
keyzer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 december 2004
Berichten: 7
iemand een suggestie ?
keyzer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2005, 11:06   #189
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
fina, duta, fina+duta, fina+duta+minox, fina+duta+minox+keto

Ik denk dat de effecten van die omschakelingen niet te verklaren zijn.
In dat opzicht vind ik deze engelstalige thread een goed voorbeeld.
http://www.hairsite4.com/dc/dcboard....3567&mode=full

Dat een combinatie van effecten vaak beter werkt is mooi verwoord in dit artikel:
Nature 437, 942-943 (13 October 2005)
__________________

minoxidil 15% (sinds 2005)
shea butter

Laatst gewijzigd door BiTemp; 28 oktober 2005 om 11:18 Reden: copyright infringement
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2005, 16:24   #190
keyzer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 december 2004
Berichten: 7
ik vergeet nog een ander verschil te melden. Bij finasteride werd mijn sperma zo dun als water en bij dutasteride is het weer een solide goedje.

is dit normaal ? (toch raar omdat het hetzelfde product is maar dan zwaarder)

Laatst gewijzigd door keyzer; 31 oktober 2005 om 07:38
keyzer is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2005, 16:42   #191
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door keyzer
ik vergeet nog een ander verschil te melden. Bij finasteride werd mijn sperma zo dus als water en bij dutasteride is het weer een solide goedje.

is dit normaal ? (toch raar omdat het hetzelfde product is maar dan zwaarder)
Het is bekend dat je libidovermindering kan krijgen of problemen met je ejaculatie, maar de structuur van sperma verandert er niet zichtbaar op. Als ik naar mezelf kijk is mijn sperma altijd anders. Soms wat 'wateriger' andere keer een 'solide' goedje.

Is er eigenlijk een onderzoek wat vrouwen lekkerder vinden?
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2005, 07:42   #192
keyzer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 december 2004
Berichten: 7
he he als ik op mijn eigen vriendin af ga merkt die vooralsnog weinig verschil....

maar gek dat het bij jou hetzelfde blijft met fina. Volgens mij is het een 'normale'bijwerking van fina; het dunner wordende sperma.
keyzer is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2005, 16:41   #193
Ramon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 april 2004
Locatie: utrecht
Berichten: 17
Ik blijf erbij dat ik finasteride alom bezien nog altijd het beste haargroeimiddel vindt dat er nu op de markt is. Dutasteride is weliswaar effectiever gebleken, maar door de grotendeels overbodige remming van type 1 5AR doe je je hormoonhuishouding toch meer schade aan dan eigenlijk nodig is. Dus de verhouding tussen effectiviteit en veiligheid is bij fina gewoonweg het beste.

Dus dit onderstreept het belang om altijd éérst met finasteride te beginnen, en pas het overschakelen op dutasteride te overwegen als fina ook na een jaar nog niet blijkt te werken.
>>>>>>>>>>>>>>>
Beste Tiuri,
zou ik mogen weten waarom je dan niet weer terug bent overgeschakeld op Fina? Je gebruikt nu al dik een jaar Duta en schrijft er mijns inziens minder positief over dan Fina. Hoe zijn je persoonlijke ervaringen eigenlijk met Duta?, daar hoor ik je niet over. Wel de algemene onderzoeken. Zo ontevreden ben je blijkbaar niet met Duta, anders zou er wel na een jaar mee gestopt zijn lijkt me!
Propaganda voor Duta lijkt me erg overdreven, maar ik vind dat je je teveel als voorstander van Fina propageert, terwijl je zelf Duta gebruikt. Sorry maar dat kan ik echt niet rijmen.
Hopelijk kun je hier een verklaring voor geven en ook eens je persoonlijke voordelen van Duta aan ons voorleggen.

Ik zelf gebruik al sinds '99 Fina en merk toch achteruitgang. Wil spoedig toch de switch maken naar Duta.

Groet
R
Ramon is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2005, 17:02   #194
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Als moderator moet Tiuri het goede voorbeeld geven. Mijns inziens doet hij dat door terecht van mening te zijn dat je eerst met fina moet beginnen, en pas als je er zeker van bent dat je haarverlies zich voortzet, de overstap naar duta te overwegen.
Geloof dat Tiuri pakweg een jaar geleden zijn fina-resultaten heeft geevalueerd. Die waren per saldo licht negatief: vandaar dat hij de overstap naar duta heeft gemaakt. Toch vond (en vind) ik dat hij wellicht te voorbarig was, omdat hij fina slechts 9 maanden de kans heeft gegeven. Maar ook ik ben benieuwd naar zijn ervaringen na een jaar duta.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2005, 17:11   #195
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon
Ik blijf erbij dat ik finasteride alom bezien nog altijd het beste haargroeimiddel vindt dat er nu op de markt is. Dutasteride is weliswaar effectiever gebleken, maar door de grotendeels overbodige remming van type 1 5AR doe je je hormoonhuishouding toch meer schade aan dan eigenlijk nodig is. Dus de verhouding tussen effectiviteit en veiligheid is bij fina gewoonweg het beste.

Dus dit onderstreept het belang om altijd éérst met finasteride te beginnen, en pas het overschakelen op dutasteride te overwegen als fina ook na een jaar nog niet blijkt te werken.
>>>>>>>>>>>>>>>
Beste Tiuri,
zou ik mogen weten waarom je dan niet weer terug bent overgeschakeld op Fina? Je gebruikt nu al dik een jaar Duta en schrijft er mijns inziens minder positief over dan Fina. Hoe zijn je persoonlijke ervaringen eigenlijk met Duta?, daar hoor ik je niet over. Wel de algemene onderzoeken. Zo ontevreden ben je blijkbaar niet met Duta, anders zou er wel na een jaar mee gestopt zijn lijkt me!
Propaganda voor Duta lijkt me erg overdreven, maar ik vind dat je je teveel als voorstander van Fina propageert, terwijl je zelf Duta gebruikt. Sorry maar dat kan ik echt niet rijmen.
Hopelijk kun je hier een verklaring voor geven en ook eens je persoonlijke voordelen van Duta aan ons voorleggen.

Ik zelf gebruik al sinds '99 Fina en merk toch achteruitgang. Wil spoedig toch de switch maken naar Duta.

Groet
R
Als je kijkt naar de resultaten is duta de best werkende van de twee. Je hebt inderdaad iets meer kans op bijwerkingen. Fina wordt zo gepropageerd omdat het officieel geregistreerd is en omdat er vele mensen baat bij hebben. Omdat fina bij veel mensen werkt, relatief gemakkelijk te verkrijgen is op doktersrecept voor AGA en omdat de bijwerkingen in iets minder gevallen optreden in vergelijking met duta wordt finasteride zo gepropageerd. Voor nieuwe leden is fina daarom erg interessant en wordt dat vaker geroepen! Voor juist diegene waarbij fina niet werkt, kan duta uitkomst bieden omdat het net iets effectiever is gebleken.
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[dutasteride] Hoe overtuig ik mijn huisarts? Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 23 16 augustus 2007 13:09
Van duta naar fina pupuh Medicijnen/haargroeimiddelen 4 9 december 2003 21:24


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.