Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 18 januari 2008, 10:08   #1
chella:(
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 6
Heb ik Alopecia Androgenetica?? wie kan mij helpen...

Lieve mensen
Ik kijk al enkele maanden op dit forum rond, en ben zo veel te weten gekomen over AGA ,TE, minox en ervaringen van anderen. Ik schrijf dit verhaal omdat ik me al een half jaar afvraag of ik AGA heb. ik zal het even vertellen in de hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken.
het begon rond augustus afgelopen jaar dat het me opeens opviel dat je vooraan bij mn hoofd precies bij het voorste stukje in het midden mn hoofdhuid een heeel klein beetje door mn haar heenzag. Toen in de loop der maanden werd dit heeel langzaam duidelijker en mn haar begon ook uit te vallen. ik heb hier eigenlijk weinig van gemerkt. lette alleen op mn voorhoofd. heb ook niet echt haren op mn kussen gehad, en heb niet in het doucheputje gekeken. wel had ik een keer dat ik een hele pluk eruit trok het viel me toen op dat ik toen opeens heel dun haar had in 3 maanden tijd. het is echt gelijdelijk gegaan. maar toch ook weer snel als je bedenkt dat ik in 3 maanden de helft ben verloren. ik ben gelijk naar de dok gegaan en t bleek dat ik een licht ijzer tekort had. ik heb toen 2 maanden pillen geslikt en gelijk een vit. B kuur van de tuinen erbij gedaan. maar het hielp niet. ook ben ik naar de dermataloog gestapt en deze onaardige man vertelde mij dat het onduidelijk was. het was misschien een mix van TE en AA. ik kreeg minox voorgeschreven (maar haal 5% bij internet vandaan) de haaruitval was eerst toen na een maand erger geworden, (kleine shedding denk ik) toen merkte ik het wel duidelijk als ik aan mn haren trok.en daarna is het gestopt. nu heb ik nog een dun staartje over maar achter op mn kruin is het even dun als de rest van mn haar. daar kan je niet doorheen kijken. het is gewoon dun. en bij mn voorhoofd kan je er wel doorheen kijken als er licht op schijnt. maar dit wordt niet erger. op de foto zie je wat ik bedoel. ik heb dus bloedarmoede gehad. een klein beetje, en ik heb ook de naamloze, neppe diana pil geslikt. mss belangrijk om te weten. maar heel onregelmatig toen. nu slik ik regelmatig de echte diana pil.
Kunnen jullie mij wat meer vertellen dan de dermataloog, of is dit te vaag om te vertellen of ik AGA heb. ik ben al blij dat mn haaruitval is gestopt. maar of het terugkomt. ik heb er geen vertrouwen in...

alvast bedankt
liefs
R


Laatst gewijzigd door chella:(; 18 januari 2008 om 10:46
chella:( is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2008, 10:13   #2
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Hallo Chella, vervelend allemaal.

Als de haaruitval nu gestopt is, slaat de Minox zo te horen aan. Je zult echt enige tijd geduld moeten hebben om te zien of er haren terug komt. Met 5% is de kans daarop goed, maar het kan echt enkele maanden duren voordat je wat ziet, voordat je weer een dikkere staart hebt gaan er wel een paar jaar overheen. Haar groeit zo ongeveer een cm per maand, voordat het eventuele nieuwe haar op staartlengte is, ben je dus gauw een tot twee jaar verder.

Ik heb het zelf ook gemerkt: pas nu, na drie jaar, heb ik weer vol haar tot net over de schouders.

Je haar ziet er op de foto overigens nog best goed uit vind ik. Van een dergelijke foto is alleen niet zo heel veel te zeggen, je zou echt foto's met goede belichting van de bovenkant moeten hebben.

Overigens: Alopecia Androgenetica wordt afgekort tot AGA, AA is Alopecia Areata, een andere vorm van haaruitval, waarvoor op dit forum ook een speciale pijler is.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2008, 10:47   #3
chella:(
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 6
hey georgy
oh ik heb het snel veranderd
en klopt, op die foto is mijn haar ook nog iets voller. daarna is het nog dunner geworden. maar bij jou is het dus weer wat voller geworden? ookal duurt het even ik zou er dolgelukkig mee zijn.
chella:( is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2008, 10:54   #4
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chella:( Bekijk bericht
hey georgy
oh ik heb het snel veranderd
en klopt, op die foto is mijn haar ook nog iets voller. daarna is het nog dunner geworden. maar bij jou is het dus weer wat voller geworden? ookal duurt het even ik zou er dolgelukkig mee zijn.
Je had het niet hoeven veranderen hoor! Maar op Haarweb zijn die afkortingen erg ingeburgerd en worden veel gebruikt. Het kan verwarrend werken.

Bij mij is mijn haar echt veel voller geworden. Ik heb nog nooit zoveel haar gehad. Krijg er ook vaak opmerkingen over: wat heb jij veel haar gekregen!
Misschien dat ik 'vroeger', als jonge meid meer had, maar dat weet ik niet echt meer. Het is in ieder geval veel en veel voller dan toen ik begon met minox. Maar het kost tijd. Haar groeit helaas niet van de een op de andere dag.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2008, 11:00   #5
chella:(
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 6
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgy Bekijk bericht
Je had het niet hoeven veranderen hoor! Maar op Haarweb zijn die afkortingen erg ingeburgerd en worden veel gebruikt. Het kan verwarrend werken.

Bij mij is mijn haar echt veel voller geworden. Ik heb nog nooit zoveel haar gehad. Krijg er ook vaak opmerkingen over: wat heb jij veel haar gekregen!
Misschien dat ik 'vroeger', als jonge meid meer had, maar dat weet ik niet echt meer. Het is in ieder geval veel en veel voller dan toen ik begon met minox. Maar het kost tijd. Haar groeit helaas niet van de een op de andere dag.
nee inderdaad daar ging ik zeker ook niet van uit. maar wat had jij dan, echt diffuus haaruitval, of ook dat het op bepaalde plekken dunner was geworden?
chella:( is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2008, 13:30   #6
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chella:( Bekijk bericht
nee inderdaad daar ging ik zeker ook niet van uit. maar wat had jij dan, echt diffuus haaruitval, of ook dat het op bepaalde plekken dunner was geworden?
Ik had het vooral helemaal bovenop het hoofd, onderin de nek was het volgens mij nog normaal.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2008, 19:11   #7
steenbokje
mooi hè? àlles!
 
steenbokje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2007
Locatie: rotterdam
Berichten: 240
hoi meid,wat ik vragen wilde, gebruik je medicatie ergens voor?zoja kijk eens in de bijsluiter (internet) ijzer tekort komt toch ook niet zomaar waarom ga je niet terug naar de huisarts of ga eens na of nogandere klachten hebt
groetjes
steenbokje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2008, 12:43   #8
chella:(
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 6
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steenbokje Bekijk bericht
hoi meid,wat ik vragen wilde, gebruik je medicatie ergens voor?zoja kijk eens in de bijsluiter (internet) ijzer tekort komt toch ook niet zomaar waarom ga je niet terug naar de huisarts of ga eens na of nogandere klachten hebt
groetjes
heey steenbokje,
ik gebruik geen medicatie nee.. ik heb wel een tijd erg slecht gegeten dus mss kwam daar die bloedarmoe uit voort. nu let ik echt op wat ik eet en of ik voldoende vit. en min. binnen krijg. mss moet ik inderdaad nog een keer naar de huisarts gaan maar echt vreemde klachten heb ik verder niet:O
groetjes!
chella:( is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2008, 13:06   #9
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chella:( Bekijk bericht
heey steenbokje,
ik gebruik geen medicatie nee.. ik heb wel een tijd erg slecht gegeten dus mss kwam daar die bloedarmoe uit voort. nu let ik echt op wat ik eet en of ik voldoende vit. en min. binnen krijg. mss moet ik inderdaad nog een keer naar de huisarts gaan maar echt vreemde klachten heb ik verder niet:O
groetjes!
Zijn je HB- én ferritinegehalte gecontroleerd? Bijna de helft van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft een ijzertekort.
Ik had zelf een ferritinegehalte van 13. Normaal is 12-80. Volgens mijn huisarts had ik dus nog 'voldoende' ferritine. Maar die ondergrens is absoluut: als je daaronder komt krijg je echt lichamelijke klachten (en die had ik al). Ik heb een tijdje een ijzerkuur gehad. Maar raadpleeg eerst je huisarts: teveel ijzer slikken is niet goed.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2008, 15:48   #10
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Hi Georgy,

Even helemaal wat anders, maar volgens mij ben je een tijd niet op haarweb geweest toch? Ik heb eerder veel posts van je gelezen en voor mij waren je adviezen altijd heel goed. Ik vind het verheugend om te zien dat je weer post op haarweb. Ik vind dat je een prettige nuchtere manier van schrijven hebt en iedereen altijd goed probeert te helpen. Dank je wel daarvoor.
Maar goed; sorry voor het inbreken op deze threat die heel anders over gaat;-).
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 januari 2008, 16:05   #11
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Josie Bekijk bericht
Hi Georgy,

Even helemaal wat anders, maar volgens mij ben je een tijd niet op haarweb geweest toch? Ik heb eerder veel posts van je gelezen en voor mij waren je adviezen altijd heel goed. Ik vind het verheugend om te zien dat je weer post op haarweb. Ik vind dat je een prettige nuchtere manier van schrijven hebt en iedereen altijd goed probeert te helpen. Dank je wel daarvoor.
Maar goed; sorry voor het inbreken op deze threat die heel anders over gaat;-).
Dank je wel, Josie. Soms vermijd ik een forum een tijdje, omdat ik bepaalde berichten van bepaalde posters heel onprettig vind. En dan ken ik mezelf: ik blijf antwoorden. Dus: gewoon even wegblijven.

En soms erger ik me eraan dat er af en toe regelrecht verkeerde info wordt gegeven. Haaruitval is voor veel vrouwen, ook voor mij, een zeer beladen onderwerp. Je voelt je al erg kwetsbaar, en het wordt allemaal nog vervelender als je dan óók nog eens een verkeerd advies krijgt. Ik wil niet zeggen dat ik alles weet, maar voordat ik iets adviseer controleer ik dat vaak dubbel, en als ik het niet weet, dan schrijf ik niets.

Ik krijg echter regelmatig een PM met vragen, die ik altijd beantwoord. En dan kijk nog wel eens rond.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2008, 22:09   #12
chella:(
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 6
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgy Bekijk bericht
Zijn je HB- én ferritinegehalte gecontroleerd? Bijna de helft van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft een ijzertekort.
Ik had zelf een ferritinegehalte van 13. Normaal is 12-80. Volgens mijn huisarts had ik dus nog 'voldoende' ferritine. Maar die ondergrens is absoluut: als je daaronder komt krijg je echt lichamelijke klachten (en die had ik al). Ik heb een tijdje een ijzerkuur gehad. Maar raadpleeg eerst je huisarts: teveel ijzer slikken is niet goed.
dat weet ik eigenlijk niet, ik zal het navragen. maar volgens mij was het toen een test van al die gehaltes. ik heb nu roosvice ferro, voor als ik een dag wat minder ijzer binnen krijg, neem ik daar een glaasje van. en idd teveel ijzer is slecht ja. kan je ijzerstapeling van krijgen :O
chella:( is offline   Met citaat reageren
Oud 1 mei 2008, 19:28   #13
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie Bekijk bericht
Zijn je HB- én ferritinegehalte gecontroleerd? Bijna de helft van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft een ijzertekort.
Ik had zelf een ferritinegehalte van 13. Normaal is 12-80. Volgens mijn huisarts had ik dus nog 'voldoende' ferritine. Maar die ondergrens is absoluut: als je daaronder komt krijg je echt lichamelijke klachten (en die had ik al). Ik heb een tijdje een ijzerkuur gehad. Maar raadpleeg eerst je huisarts: teveel ijzer slikken is niet goed.
Hier worden ijzer en ferritine door elkaar gehaald.
IJzer is een mineraal, ferritine is een eiwit.
Je kunt bovendien niet schrijven dat voor ferritine een waarde van 12-80 normaal is; check diverse websites:

http://www.ckchl-mb.nl/Referentiewaa...assenen_1.html
ferritine bij vrouwen: 7-100 ug/l
ijzer bij vrouwen: 10-25 umol/l

http://memoboek.dynapaper.nl/:
ferritine bij vrouwen: 15-150 ug/l
ijzer geslachtsafhankelijk: 10-30 umol/l

http://www.atriummc.nl/Referentiewaarden.4033.0.html:
ferritine bij vrouwen: 5-175 ug/l
ijzer: 11-30 umol/l

http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soo...ische%20chemie:
ferritine premenopauzaal 20-150 ug/l
ferritine postmenopauzaal 20-250 ug/l

De verschillen tussen de waarden van diverse websites is enorm. Veel laboratoria hebben eigen referentiewaarden. Aan het landelijk uniformeren daarvan wordt hard gewerkt.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 31 juli 2008, 20:07   #14
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie Bekijk bericht
Zijn je HB- én ferritinegehalte gecontroleerd? Bijna de helft van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft een ijzertekort.
Ik had zelf een ferritinegehalte van 13. Normaal is 12-80. Volgens mijn huisarts had ik dus nog 'voldoende' ferritine. Maar die ondergrens is absoluut: als je daaronder komt krijg je echt lichamelijke klachten (en die had ik al). Ik heb een tijdje een ijzerkuur gehad. Maar raadpleeg eerst je huisarts: teveel ijzer slikken is niet goed.

[quote=Hanna;165780]Hier worden ijzer en ferritine door elkaar gehaald.
IJzer is een mineraal, ferritine is een eiwit.
Je kunt bovendien niet schrijven dat voor ferritine een waarde van 12-80 normaal is; check diverse websites:[/unquote]

Gut Hanna, was dat nou mijn post met allemaal foute info volgens jou? De huisarts heeft mij deze grenswaarden opgegeven overigens, dus ik dacht dat ik er dus zeker van kon zijn. Overigens: jij geeft hier grenswaarden aan, dat is iets anders dan 'normale waarden'. Een ferritinetekort krijg je als je een ijzertekort hebt overigens, het zijn geen volkomen losstaande zaken.

Ik vind het wel grappig: ik dacht dat ik écht iemand iets verkeerd verteld had. Ik was hier vandaag toch.
__________________
Has finally left the building!

Laatst gewijzigd door Georgie; 31 juli 2008 om 20:10
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2008, 16:11   #15
concetta
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2007
Berichten: 71
ferritine

Ik wil nog iets toevoegen aan de discussie over ferritine. Wellicht ten overvloede, maar goed.
Op diverse buitenlandse haarsites, volgense dr Lee en Sally Ann Tarver van het cotswold trichology centre, die ik als deskundig beschouw, is men van mening dat de ferritine waarde voor gezond haar tenminste 40 moet zijn en dat een optimale waarde 80 is. Dr Lee zegt ook dat de werking van middelen als finasteride en minoxidil veel beter is als je ferritine gehalte 80 is. Je HB kan goed zijn en je ferritine te laag. De meeste doktoren vinden het al prima als je ferritine waarde boven de 10 is. Voor je haar is het niet goed ! De meeste doktoren hebben dan ook geen verstand van haaruitval.
Het is lastig om je ferritine omhoog te brengen, het duurt meestal een half jaar. Bij mijn dochter duurde het een jaar om van 26 naar 77 te komen. Nu is haar haaruitval gestopt, al vanaf begin november 2007.
Haar haar ziet er goed uit. Het lage ferritine gehalte was bij haar een belangrijke trigger. Door haar huisarts en dermatoloog niet serieus genomen ! Ik zeg niet dat dit bij iedereen de oplossing zal brengen, zeker niet, maar het is zeker een element om serieus te nemen in de strijd tegen haaruitval.

Concetta
concetta is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp gevraagd (Alopecia Androgenetica) boyone AGA - Algemeen 5 3 juli 2007 13:41
Het onderwerp Alopecia Werd Behandeld Door Een Tijdschrift Van Jehovah's Getuigen JaRule17 AA - Algemeen 6 11 mei 2006 15:02
Kan alle hulp gebruiken sweet_muisje AA - Algemeen 17 14 maart 2006 10:53
Landelijke contactmiddag Vereniging Alopecia Androgenetica Patiënten 13 april 2002 Webmaster AGA - Algemeen 0 14 maart 2002 13:56
Landelijke contactmiddag Vereniging Alopecia Androgenetica Patiënten Webmaster AGA - Algemeen 0 14 maart 2002 13:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.