Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 februari 2022, 18:13   #1
K1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 89
Geslacht:
Topische fina proberen of niet?

Al jarenlang ervaar ik haaruitval, haardos is geleidelijk uitgedund, tot een jaar geleden kon ik het nog goed camoufleren.
Helaas ben ik inmiddels op een punt beland dat mijn haaruitval zichtbaar begint te worden, bij de slapen kun je door mijn haar heenkijken en de voorste front dunt verder uit.

Om mijn haar meer volume te geven in de front ben ik mijn haar begin vorig jaar tegen de haargroeirichting in gaan stylen.
Wat ik gedaan heb is na het douchen mijn haar naar de andere kant gekamd en dmv een paar haarklemmen het in die stand laten opdrogen, zo bleef het redelijk in model zitten.
Achteraf gezien heeft dit mijn haar niet goed gedaan denk ik want je haar nat kammen en nog eens klemmen gebruiken ook is niet goed lijkt me.
Rond augustus begon mijn haarstatus drastisch achteruit te gaan, maar het is een illusie denk ik dat de verkeerde manier van stylen de enigste oorzaak is.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik in de afgelopen jaren zo'n 8 kilo ben afgevallen (o.a door maag/darm klachten) en ondergewicht heb.
Vorige week een (standaard) bloedonderzoek laten doen maar had verder geen tekorten. Ik merk wel dat het 'dht ongevoelige haar' ook wat dunner is geworden, maar op de typische aga plekken is het gewoon het allerdunst.

Ik ben nu echt op een punt gekomen dat ik actie moet ondernemen.
Een potje toppik aangeschaft om de 'doorschijning' wat te camoufleren.
Zoals velen gebruik ik liever geen fina in pilvorm, omdat ik daar bijwerkingen van kreeg (in 2017).
Nu lees ik de laatste tijd veel over topische fina zoals Essegen 6.
Kun je daar als bijwerking net als minoxidil hoofdpijn en lage bloeddruk van krijgen en droge schilferige huid?
Dit waren de redenen waarom ik minox nog niet geprobeerd heb, omdat ik van nature al een lage bloeddruk en droge huid heb.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar hebben jullie verder nog opmerkingen of tips voor mij? Wat zijn jullie ervaringen met Essegen? Ik ga alle topics hierover ook nog eens goed doorlezen.
K1987 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2022, 11:01   #2
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Ik gebruik Essengen 6 nu sinds zo'n 10 maanden en heb niet het gevoel dat ik bijwerkingen ervaar. Heb zelfs de dosis verhoogd. Ik deed elke avond 1ml verdelen maar nu doe ik 's ochtends ook 0,5ml op mijn kruin. Ik heb ook wel echt vooruitgang gemerkt op mijn kruin.
FVDS is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2022, 17:52   #3
yoyobrodo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2019
Berichten: 18
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FVDS Bekijk bericht
Ik gebruik Essengen 6 nu sinds zo'n 10 maanden en heb niet het gevoel dat ik bijwerkingen ervaar. Heb zelfs de dosis verhoogd. Ik deed elke avond 1ml verdelen maar nu doe ik 's ochtends ook 0,5ml op mijn kruin. Ik heb ook wel echt vooruitgang gemerkt op mijn kruin.
Maar had je eerder de finasteride pil geprobeerd en wel bijwerkingen gehad?
yoyobrodo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2022, 18:04   #4
Paprika123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 augustus 2018
Berichten: 80
Geslacht:
Welke bijwerkingen had je van finesteride. Ik gebruite essengen 6 dit ging goed tot deze week, flinke pijnlijke ballen. Vooral bij zitten/liggen. Ben er maar mee gestopt. Nu 2 dagen gestopt het is nog wel hinderlijk. Hopelijk gaat dit snel over. En houd ik geen last. Heb het slechts 2 maanden gebruikt
Paprika123 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2022, 11:16   #5
CJH16
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 oktober 2008
Berichten: 124
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paprika123 Bekijk bericht
Welke bijwerkingen had je van finesteride. Ik gebruite essengen 6 dit ging goed tot deze week, flinke pijnlijke ballen. Vooral bij zitten/liggen. Ben er maar mee gestopt. Nu 2 dagen gestopt het is nog wel hinderlijk. Hopelijk gaat dit snel over. En houd ik geen last. Heb het slechts 2 maanden gebruikt
Welke dosering gebruik(te) je?

Je zou er voor kunnen kiezen om deze te verlagen.

Een dagelijkse hoeveelheid van 0.2 mg finasteride (dus circa 0,5 ml essengen) verlaagt het DHT niveau al aanzienlijk.
CJH16 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2022, 11:23   #6
Lowlandlion
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2021
Berichten: 67
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CJH16 Bekijk bericht
Welke dosering gebruik(te) je?

Je zou er voor kunnen kiezen om deze te verlagen.

Een dagelijkse hoeveelheid van 0.2 mg finasteride (dus circa 0,5 ml essengen) verlaagt het DHT niveau al aanzienlijk.
Bij mij hetzelfde verhaal. Ik was begonnen met dagelijks 0,25 ml essengen (0,125 mg fina), verhoogd naar 0,5ml essengen (0,25mg fina) echter kreeg ik eveneens na twee maanden gebruik dezelfde bijwerkingen. Pijnlijke ballen en pijnlijk gevoel bij prostaat. Dosering verlaagd naar 4 keer per week 0,5ml en vervolgens verder verlaagd naar 4 keer per week 0,25ml, bijwerkingen bleven. Intussen gestopt en na 8/10 dagen was ik weer pijnvrij.
Lowlandlion is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2022, 13:45   #7
Paprika123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 augustus 2018
Berichten: 80
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CJH16 Bekijk bericht
Welke dosering gebruik(te) je?

Je zou er voor kunnen kiezen om deze te verlagen.

Een dagelijkse hoeveelheid van 0.2 mg finasteride (dus circa 0,5 ml essengen) verlaagt het DHT niveau al aanzienlijk.
Ik gebruikte 0,5 in de ochtend en 0,5 in de avond. Ben nu sinds vrijdag helemaal gestopt. Pijn/irritatie is er nog. Wellicht dat ik als de pijn over is start met echt een hele lage dosis. 0,25 om de dag. Maar voor nu, door deze bijwerking ben ik er wel even klaar mee. Misschien weer terugschakelen naar alleen minoxidil 2x per dag. Weet alleen niet of alleen gebruik van minox, ook gewenst resultaat kan geven met behoud van bestaande haren. Vond aanbrengen van minox wel vervelender, stuk vettiger dan essengen 6.
Paprika123 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2022, 23:36   #8
K1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 89
Geslacht:
Toen ik het nog gebruikte had ik periodes van gevoelige ballen, zaadlozing was anders .. minder, ook werd ik er op een gegeven moment misselijk van en kreeg ik minder eetlust. Dit laatste komt waarschijnlijk omdat ik sowieso al gevoelige maag/darmen heb.
K1987 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2022, 09:50   #9
Stroop
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 februari 2020
Berichten: 59
Geslacht:
Lightbulb

Hier vindt je veel informatie over finasteride. Vooral ook in de reacties.

https://www.youtube.com/watch?v=xmj7uEWAvDc
Stroop is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2022, 11:14   #10
Linkerbaan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stroop Bekijk bericht
Hier vindt je veel informatie over finasteride. Vooral ook in de reacties.

https://www.youtube.com/watch?v=xmj7uEWAvDc
Deze meneer geeft aan dat topische finasteride geen enkel effect heeft...
Linkerbaan is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2022, 11:58   #11
Stroop
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 februari 2020
Berichten: 59
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkerbaan Bekijk bericht
Deze meneer geeft aan dat topische finasteride geen enkel effect heeft...
Dat klopt. Ik denk dat hij gelijk heeft. Er zijn nagenoeg geen concrete bewijzen dat topische finasteride werkt. Maar als men er in gelooft zou het wel kunnen werken. Eventuele bijwerkingen zouden kunnen ontstaan door het zgn. nocebo effect. Zelf heb ik ook een tijdje essengen 6 gebruikt, maar ik gebruik finasteride nu oraal.
Stroop is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2022, 12:00   #12
Linkerbaan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 juli 2020
Berichten: 27
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stroop Bekijk bericht
Dat klopt. Ik denk dat hij gelijk heeft. Er zijn nagenoeg geen concrete bewijzen dat topische finasteride werkt. Maar als men er in gelooft zou het wel kunnen werken. Eventuele bijwerkingen zouden kunnen ontstaan door het zgn. nocebo effect. Zelf heb ik ook een tijdje essengen 6 gebruikt, maar ik gebruik finasteride nu oraal.
Waarom ben je over gestapt? Had je met essengen niet het gewenste resultaat?
Linkerbaan is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2022, 12:11   #13
gduvel
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2021
Berichten: 66
Geslacht:
https://www.youtube.com/watch?v=auLDvrrxZOc
https://www.youtube.com/watch?v=AuOPlSe6QsA

deze 2 gebruiken het wel in kliniek en geven wel aan dat het werkt, deze 2 zijn wel top in dit gebied

Laatst gewijzigd door gduvel; 22 maart 2022 om 12:17
gduvel is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2022, 12:16   #14
Stroop
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 februari 2020
Berichten: 59
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkerbaan Bekijk bericht
Waarom ben je over gestapt? Had je met essengen niet het gewenste resultaat?
Dat en ik kwam er achter dat het geen zin heeft. Als je hoofdpijn hebt ga je toch ook geen Paracetamol op je hoofd smeren?
Ik gebruik het om mijn situatie stabiel te houden na mijn HT.
Stroop is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2022, 14:20   #15
CJH16
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 oktober 2008
Berichten: 124
Volgens mij is er al in meerdere studies onderzocht en bewezen dat topische finasteride het DHT niveau in de haarzakjes nagenoeg met dezelfde waarde verlaagd als orale finasteride.

Om te zeggen dat het totaal geen effect zou hebben is onzin.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...1111/jdv.17738

Conclusion
Topical finasteride significantly improves hair count compared to placebo and is well tolerated. Its effect is similar to that of oral finasteride, but with markedly lower systemic exposure and less impact on serum DHT concentrations.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stroop Bekijk bericht
Als je hoofdpijn hebt ga je toch ook geen Paracetamol op je hoofd smeren?
En natuurlijk bestaat er zoiets als pijnstillende en ontstekingsremmende creme, dat via de huid wordt opgenomen

Laatst gewijzigd door CJH16; 22 maart 2022 om 14:39
CJH16 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.