Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 21 augustus 2006, 17:22   #1
loutjepetoetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Lier (B)
Berichten: 17
AA en Psycholoogconsult

Hallokes,

Heb eens bij dermatologe gepolst naar alternatieve geneeswijze tegen AA want ik wil er toch verder mee.
Ik heb wel baat bij cortisonespuitjes maar wil de oorzaak trachten aan te pakken.
Het enige wat baat zou hebben is naar een psycholoog gaan.
Verzorging shampoo's, pillekes, cremekes etc zullen nooit de oorzaak wegnemen van AA, het heeft uiteindelijk meer te maken met je psyche.
Zijn er mensen die de stap al gezet hebben om naar een psycholoog te gaan?


groetjes
loutjepetoetje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2006, 21:33   #2
Patty's
Patty's
 
Geregistreerd: 11 april 2006
Locatie: 's-gravendeel
Berichten: 45
Hoi, Ik denk ook dat het een heel groot gedeelte te maken heeft met de psyche maar niet helemaal. Je hebt een auto-immuun ziekte of niet. Hoe het wordt getriggerd is een tweede!! Maar ik ben het met je eens dat een gezonde geest de eerste stap is. Ik heb wel ervaring met een psycholoog 1e lijns maar niet voor mijn AA. Ik denk dat een psycholoog in een aantal gevallen best de hulp zou kunnen bieden om de AA een plek te geven op een positieve manier. Stress is tenslotte een grote debet zegt men.
Ik zou zeggen als je er een goed gevoel over hebt om naar een psycholoog te gaan..go for it.
Patty's is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2006, 09:36   #3
Annewil
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2005
Berichten: 107
Hallo loutjepetoetje,

Aangezien de dermatologen het er nog altijd niet over eens zijn wat nu de oorzaak van AA is, een autoimmuunziekte, een erfelijke aandoening, een aandoening gerelateerd aan stress, een combinatie van al die zaken, of een nog onbekende onderliggende oorzaak... kan niemand je op dit punt nu al enige helderheid geven. Ik vermoed dat er wel degelijk een aanleg/oorzaak kwestie speelt, maar of dat stress is betwijfel ik!
Dit baseer ik op het feit dat in mijn jeugd bijvoorbeeld voor een maagzweer als oorzaak "stress" werd aangewezen, terwijl nu alle artsen weten dat de oorzaak van een maagzweer bij een bepaalde bacterie ligt. Bestrijd die bactrerie en de maagzweer verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Een zelfde verhaal staat er voor de huidaandoening "roos": die werd geweten aan aanleg, aan hygiëneproblemen, gevoeligheid voor eczeem en dergelijke, maar bleek in de jaren 90 van de vorige eeuw gewoon veroorzaakt te worden door een soort schimmel waar toen medicatie op werd uitgedacht.

Je kunt zeker baat hebben bij psychologische hulp als je wilt leren omgaan met de gevolgen van AA. Dus dat je er ineens anders uitziet zonder haar en dat mensen daar op reageren en hoe houd je jezelf daaronder overeind? Ik denk echter niet dat psychologische hulp de haargroei zal bevorderen. Wel dat je met die hulp wat gemakkelijker in het leven komt te staan.

Ik wens je veel sterkte. Ga gewoon voor psychologische hulp, het kan je leven wel degelijk veranderen en het doet je steviger in de schoenen staan. Tegelijk hoop ik dat er meer wetenschappelijk onderzoek komt naar de oorzaken van en een remedie voor haaruitval en kaalheid!

met groet

Annewil
Annewil is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
èn AA èn vitiligo heleen65 AA - Algemeen 10 23 oktober 2008 11:26
moeder van 2 kinderen met aa sassie AA bij kinderen 17 24 maart 2006 17:06
Is dit ook AA?? Daantje2 AA - Algemeen 4 12 maart 2006 20:23
AA ontdekt sinds anderhalve week Miss Sad AA - Algemeen 9 16 januari 2006 09:16
AA Wat nu? Ingrid AA - Algemeen 10 15 november 2002 13:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.