Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 25 september 2007, 12:34   #1
Cooky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 september 2007
Berichten: 7
vervroegde overgang

Ik vroeg me af of jongere forumgebruiksters wel eens hebben gedacht aan bovengenoemde oorzaak voor hun haaruitval.


Ik heb nu alweer bijna 1,5 jaar last van haartuitval en ben 23. Verder stoort het mij de laatste tijd heel erg, dat mijn huid zo veranderd is sinds de afgelopen 1-2 jaren. Vroeger had ik altijd een gemengde huid, nu is hij erg droog. Ook heb ik opeens al zichtbare lijntjes gekregen rondom mijn ogen en mond, die vooral goed te zien zijn als ik een nachtje heb doorgehaald (slapeloosheid, uitgaan). Ik loop nu constant leeftijdsgenoten en vriendinnen te checken, maar bij hen zie ik ze niet. Daarnaast begint de cellulitis ook al op te komen helaas, terwijl ik toch erg slank ben.
Al dat getob over mijn haar en nu over mijn huid, maken dat ik me ...oud voel. Dat is toch niet normaal voor iemand van mijn leeftijd?
Ik leef niet overdreven ongezond. De periode van elke week uitgaan tot 6u 's ochtends en je klem drinken heb ik ook al achter de rug. Ik eet redelijk gezond en sport en fiets elke dag naar college.
Na wat gegoogle kwam ik op een site voor vervroegde overgang. Gezien mijn leeftijd heb ik nooit bij de mogelijkheid stil gestaan, ik heb verder ook geen opvliegers ofzo. Maar ik heb bijvoorbeeld wel vaak last van nachtzweten. Zouden mijn kwaaltjes dan niet toch een gevolg kunnen zijn van hormonale veranderingen die samengaan met de overgang? VOlgens sites hebben ongeveer 1 op de 1000 vrouwen beneden de 30 j last van vervroegde overgang.

Ik slik nu al een jaar de Diane 35 en ik sla regelmatig de stopweek over. Ik heb dus eigenlijk geen idee hoe het zit met m'n menstruatie. Ook was ik aan het twijfelen of ik zo'n menopauze zelftest zou proberen, maar dan moet je minimaal 1 maand stoppen met de pil. Dat zie ik natuurlijk niet zo zitten i.vm. mn haaruitval.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Ben ik niet gewoon een enorme hypochonder en piekeraar?
Cooky is offline   Met citaat reageren
Oud 25 september 2007, 12:44   #2
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Het vaak overslaan van de stopweek is in ieder geval zeer ongezond. De baarmoeder moet maandelijks "gereinigd" worden. Een keertje overslaan in verband met vakantie is okay, maar niet vaker.

Piekeren heeft geen zin, ga met deze klachten naar de dokter en vertel er ook eerlijk bij dat je vaak de stopweek hebt overgeslagen.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2007, 20:22   #3
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cooky Bekijk bericht
Ik vroeg me af of jongere forumgebruiksters wel eens hebben gedacht aan bovengenoemde oorzaak voor hun haaruitval.


Ik heb nu alweer bijna 1,5 jaar last van haartuitval en ben 23. Verder stoort het mij de laatste tijd heel erg, dat mijn huid zo veranderd is sinds de afgelopen 1-2 jaren. Vroeger had ik altijd een gemengde huid, nu is hij erg droog. Ook heb ik opeens al zichtbare lijntjes gekregen rondom mijn ogen en mond, die vooral goed te zien zijn als ik een nachtje heb doorgehaald (slapeloosheid, uitgaan). Ik loop nu constant leeftijdsgenoten en vriendinnen te checken, maar bij hen zie ik ze niet. Daarnaast begint de cellulitis ook al op te komen helaas, terwijl ik toch erg slank ben.
Al dat getob over mijn haar en nu over mijn huid, maken dat ik me ...oud voel. Dat is toch niet normaal voor iemand van mijn leeftijd?
Ik leef niet overdreven ongezond. De periode van elke week uitgaan tot 6u 's ochtends en je klem drinken heb ik ook al achter de rug. Ik eet redelijk gezond en sport en fiets elke dag naar college.
Na wat gegoogle kwam ik op een site voor vervroegde overgang. Gezien mijn leeftijd heb ik nooit bij de mogelijkheid stil gestaan, ik heb verder ook geen opvliegers ofzo. Maar ik heb bijvoorbeeld wel vaak last van nachtzweten. Zouden mijn kwaaltjes dan niet toch een gevolg kunnen zijn van hormonale veranderingen die samengaan met de overgang? VOlgens sites hebben ongeveer 1 op de 1000 vrouwen beneden de 30 j last van vervroegde overgang.

Ik slik nu al een jaar de Diane 35 en ik sla regelmatig de stopweek over. Ik heb dus eigenlijk geen idee hoe het zit met m'n menstruatie. Ook was ik aan het twijfelen of ik zo'n menopauze zelftest zou proberen, maar dan moet je minimaal 1 maand stoppen met de pil. Dat zie ik natuurlijk niet zo zitten i.vm. mn haaruitval.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Ben ik niet gewoon een enorme hypochonder en piekeraar?
Cooky, je geeft het zelf al aan je moet dan echt (tijdelijk) stoppen met de diane om te weten of je idd vervroegd in de overgang bent. Maar 23 is wel heel erg jong natuurlijk.
Ik herken je klachten/symptomen maar ik ben dan ook bijna 43 en heb wel eens zo'n test gedaan op het internet (vragen beantwoorden) en volgens die vragenlijst was ik zeer zeker in de overgang, maar ik weet tegelijkertijd dat het onzin is want ik slik die diane nog steeds trouw.
Wel een referentiekader is de leeftijd waarop je moeder in de overgang kwam, volgens mijn arts is dat een redelijk betrouwbare richtlijn voor je eigen toekomstige situatie.
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 22 oktober 2007, 10:06   #4
janiek
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2007
Berichten: 24
Beste Cooky,

Je schrijft dat je sinds 1,5 jaar last hebt van haaruitval en dat je nu je nog maar 23 bent al lijntjes rond je ogen krijgt, een droge huid hebt en cellulitis krijgt. Omdat je ook last hebt van nachtzweten ben je bang vervroegd in de overgang te zitten. klopt dat?
De haaruitval zou wel te maken kunnen hebben met een tekort aan vrouwelijke hormonen evenals een teveel aan mannelijke hormonen. Een tekort aan vrouwelijke hormonen hoeft echter niet iets te maken te hebben met een vervroegde overgang. Ook ben je met 23 jaar hier wel extreem jong voor. Als vervroegde overgang niet in je familie voorkomt en je bijvoorbeeld nooit een chemokuur of bestraling in de buurt van je eierstokken hebt gehad is de kans wel heel klein dat je nu al in de overgang bent.
Het allerbelangrijkste is gezond en gevarieerd eten, als je dit niet doet kan dat de eerste oorzaak zijn van tekort aan hormonen.
Dat je je zoveel zorgen maakt is niet raar, haaruitval is ontzettend vervelend en de meeste meiden van jouw leeftijd maken zich zorgen om hun huid. Dit komt ook door alle reclame die op tv is met de meest prachitge foto's.
Nachtzweten komt vaak voor bij mensen die spanningen hebben, maar als je vaak kletsnat wakker wordt zou ik hier wel mee naar de huisarts gaan.
Als je echt onderzoek zou willen laten doen naar je hormoonstatus zul je de diane 35 wel een tijdje moeten stoppen. Je zou alvast met Minoxidil kunnen beginnen, wat waarschijnlijk nog beter werkt en minder bijwerkingen heeft.
Verder is een droge huid inderdaad een kans om eerder lijntjes te krijgen, dit is niet perse een signaal voor overgang, volgens mij. Wel is het een goede reden om een vochtinbrengende creme te gebruiken. En cellulitis heeft met de bindweefsellaag onder je huid te maken, die is dan verzwakt, en dat kan al vanaf hele jonge leeftijd voorkomen, daar ben je echt niet de enigste in, zelfs als je slank bent. Voldoende sporten en bijvoorbeeld vitamine C houden je bindweefsel fit.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes
Janiek
janiek is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Extreme haaruitval Lonneke Haarproblemen bij vrouwen 78 15 augustus 2011 21:43
haaruitval in samenhang met overgang Marianne Milten Haarproblemen bij vrouwen 3 7 februari 2005 00:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.