Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 27 juni 2004, 19:25   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ontstekingsremmer tegen kaalheid!

Hee ik zat net te denken: zouden goede ontstekingsremmers kaalheid kunnen tegengaan?? Ik zal t ff uitleggen...

Pas is ontdekt dat alopecia androgenetica een soort auto-immuunziekte is. In geval van een auto-immuunziekte kan het afweersysteem geen onderscheid maken tussen vreemde stoffen en eigen lichaamsmateriaal. Er worden dan antistoffen aangemaakt die het eigen weefsel aanvallen. In geval van mannelijke kaalheid ziet het immuunsysteem de haarcellen als onwenselijke indringers, en het valt ze vervolgens aan. De receptoren van de haarcellen krijgen van het immuunsysteem de opdracht het enzym 5-alpha-reductase binnen te laten. In de cel is al testosteron aanwezig. Als testosteron zich aan het zojuist binnengekomen enzym 5AR hecht, onstaat er DHT. Als DHT in aanraking komt met de celkern van de haarcel, wordt deze uiteindelijk vernietigd. Hierdoor worden wij kaal.

Auto-immuunziektes zorgen voor een kettingreactie aan ontstekingen in het eigen lichaam. Mannelijke kaalheid kan zo dus ook gezien worden: de aanval van DHT leidt tot ontstekingen; "inflammation". Dit is ook waarom AGA bij sommige mannen gepaard gaat met lichte jeuk, pijn of een rode/geïrriteerde huid op plekken waar men kaal wordt.

Het valt me op dat het nu hip is om op deze recente ontdekking in te springen. Niet zo gek natuurlijk, want deze ontdekkingen kunnen uiteindelijk tot het door ons zo begeerde wondermiddel leiden. De "ontdekker" van het middel RK19 beweert dat de werking van zijn medicijn op deze "inflammation"-theorie is gebaseerd. En Haarmannetje vraagt zich in dit topic af of paracetamol, een ontstekingsremmer, niet als topical tegen AGA gebruikt kan worden.

Opzich is dit interessant, maar ik denk niet dat paracetamol kan helpen. Het is een middel met een bijzonder zwakke werking, en dat kan nooit tegen de agressieve aard van alopecia androgenetica op. Bovendien is de vraag wat er van de werking van paracetamol overblijft als het in water- of alcoholoplossing op het hoofd wordt gesmeerd. Middelen die in topicalvorm worden toegediend worden veel slechter in het bloed opgenomen dan medicijnen die oraal worden ingenomen. Dus de al zwakke werking van paracetamol wordt nog eens verzwakt door de toedieningsvorm.

Bovendien denk ik ook niet dat een ontstekingsremmer de oplossing is voor ons probleem. Het pakt alleen de gevolgen, en niet de oorzaak aan. De oorzaak is een fout in het immuunsysteem. Een goedwerkend middel zou dan ook een immunosuppressivum zijn. Immunosuppressiva vertragen of stoppen de abnormale reacties van het afweersysteem. Helaas is het heel moeilijk om een goed immunosuppressivum te ontwikkelen. Het medicijn moet dan precies afgestemd zijn op de kwaal, en dat is in de huidige wetenschap onmogelijk. De verschillende immunosuppressiva die op dit moment bestaan tegen andere auto-immuunziekten, zoals de ziekte van Crohn, geven vaak ernstige bijwerkingen omdat ze het immuunsysteem deels ook belemmeren om hun normale, zeer belangrijke taak te doen.

Ikzelf denk dan ook niet dat het "wondermiddel" tegen AGA binnenkort (binnen 5-10 jaar) zal verschijnen, zoals sommigen hier op het forum beweren. Voor andere (en veel gevaarlijkere) auto-immuunziekten, zoals Colitis Ulcerosa of de ziekte van Crohn wordt al tientallen jaren naar medicijnen gezocht, en tot nu toe zonder al te veel succes. Het is bijzonder complex om een medicijn te ontwikkelen wat selectief bepaalde taken van het immuunsysteem kan uitschakelen. Ikzelf zie dit meer in een termijn van 30 tot 50 jaar komen, en dan moet het nog jaren getest en gekeurd worden...

Maar goed, tot die tijd willen wij ons haar toch op zijn minst wel behouden, en wie weet kan het werken om toch even te grijpen naar de ontstekingsremmers. Paracetamol lijkt me dus niet geschikt, maar sterkere ontstekingsremmers, zoals Naproxen, kunnen misschien wel wat uithalen om de ontstekingen die het lichaam aanricht door DHT in de haarcellen toe te laten, te onderdrukken.

Een idee kan dus zijn een sterke ontstekingsremmer (zoals Naproxen) in water of alcohol op te lossen en dat minstens 2x per dag op het hoofd te smeren en goed in te laten trekken. Is dit een goed idee en zo ja, wie gaat t proberen?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2004, 19:39   #2
Biljartbal
Banned user
 
Biljartbal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2003
Berichten: 868
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
. Is dit een goed idee en zo ja, wie gaat t proberen?
jij.....?
Biljartbal is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2004, 19:58   #3
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Biljartbal
jij.....?
whehehe zou wel willen maar ik ben nu nog niet zo lang met fina bezig en wil eerst ff precies kijken wat dat met me doet. als ik nu van alles door elkaar gebruik weet ik straks niet meer wat werkt en wat niet. maar wie weet doe ik t later nog eens.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2004, 20:01   #4
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Even een correctie naar mijn idee. Je zegt dat het probleem van haaruitval een fout in het immuumsysteem is, maar dit is niet waar. Het is namelijk als volgt. Bij ons zijn de follikels gevoelig voor DHT. DHT bindt zich aan de follikels als het ware. Dan pas beschouwt het immuumsysteem de haarfollikels als niet lichaam-eigen. Bij anderen bindt DHT zich niet aan de haarfollikels. Het is dus geen fout in het immuumsysteem; deze werkt juist heel goed, want het weert zich tegen niet-lichaam-eigen componenten. Het probleem zit hem in de gevoeligheid voor DHT. Daar ligt de ware oorzaak.

Verder zeg je ook dat een oplossing voor het gevolg niet echt zal gaan werken en ook daar ben ik het niet mee eens. Wanneer je het gevolg (het aangetast worden van de haarfollikels) oplost, dan is het al oke. Wat je namelijk niet wilt (ik niet tenminste) is dat enkel voor de haaruitval het hele lichaam mee moet gaan. Middelen als finasteride zorgen voor een verlaging van de DHT-productie, maar dat geldt voor de gehele DHT-productie. Vergeet niet dat DHT een boosdoener is. Wij als mannen hebben DHT gewoon nodig. We moeten ons dus richten op de schade die gedaan wordt bij de follikels en dat betekent inderdaad het wegnemen van het gevolg. Dat kan naar mijn idee op de volgende manieren:

1) Follikels beschermen tegen DHT-binding.
2) Follikels beschermen tegen immuum-aanval.
3) Verschrompeling tegengaan.
4) ...

Maar waarschijnlijk ligt er het één en ander met elkaar verweven.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2004, 20:04   #5
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Even een vraag nog, misschien weet jij dat. Je zegt dat er bij sommigen "inflammation" plaatsvindt als gevolg van de ontstekingsreacties. Bij anderen gebeurt dit dus niet. Hoe kan het dan dat ook die anderen toch kaal worden ten gevolge van AGA? Ik bedoel, als de theorie van het auto-immuum waar is (een ziekte wil ik het niet noemen ) dan zou dat toch bij een ieder het geval moeten zijn die "leidt" aan AGA?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2004, 22:06   #6
raymond
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 april 2004
Berichten: 16
ik denk dat jullie beter een hobby kunnen nemen ipv apothekertje/doktertje te spelen..
niet lullig bedoeld verder
raymond is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2004, 22:29   #7
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Wat een domme opmerking Raymond.

Roaccutane is ook een ontstekingsremmer.
Copy paste van Roche:
Roaccutane is afgeleid van Vitamine A. Het middel heeft een viervoudige werking:

1. Het vermindert de grootte en activiteit van de talgklieren, waardoor de overvloedige vorming van talg zeer sterk wordt afgeremd.

2. Doordat er minder talg vrijkomt raken de afvoerkanalen niet meer verstopt en wordt de vorming van nieuwe mee-eters (comedonen) tegengegaan. De al aanwezige mee-eters laten los van de huid en verdwijnen tenslotte.

3. Het heeft een sterk ontstekingsremmend effect.

4. Het remt de groei van de z.g. propionibacterie, die de belangrijkste oorzaak is van het ontstaan van ontstekingen (die vaak gepaard gaan met roodheid).


Ik gebruik nu roaccutane tegen acne. Wat ik niet snap is, als roaccutane een ontstekkingsremmend effect heeft, waarom laat het toch je haren uitvallen?
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2004, 00:30   #8
zucht
HaarWeb lid
 
zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2004
Berichten: 272
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaapie
Ik gebruik nu roaccutane tegen acne. Wat ik niet snap is, als roaccutane een ontstekkingsremmend effect heeft, waarom laat het toch je haren uitvallen?
Roaccutane heeft slechts haaruitval als een tijdelijke bijwerking. Ik heb het zelf ook ooit voorgeschreven gehad om haaruitval tegen te gaan (door die huidreacties tegen te gaan) en het werkte wel redelijk. Ik ben maar gestopt omdat de bijwerkingen (altijd pijnlijke winterlippen, te droge huid) TE erg werden.
__________________
Huidige aanvalspositie :

Enkel nog Nizoral shampoo. Ik berust.
zucht is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2004, 00:30   #9
Zwarflai
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Berichten: 112
Er was iemand op hairlosstalk die zei dat Nizoral shampoo een bestanddeel bevat dat immuunremmend werkt. Dat effect zou dan lokaal zijn als je het maar 2-3 keer per week gebruikt. K heb die shampoo zelf al eens gebruikt tegen roos en het werkte heel goed. Kost wel 10 euro voor een flesje van 100ml, maar als je wat zuinig ermee omspringt kom je er minstens 2 maanden mee toe. Goed inwrijven en 5 à 10 minuten laten zitten, dan goed uitspoelen.

Ik ga er zelf terug mee beginnen. K was er eigenlijk gewoon mee gestopt omdat ik totaal geen last van roos meer had en ik dacht niet dat het nog andere eigenschappen had. Het zou ook een milde DHT remmer zijn.
__________________
1/4 Proscar per dag sinds 8 Juni 2004.
Nizoral 2%, 3 à 4 keer per week.
Zwarflai is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2004, 00:33   #10
Zwarflai
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Berichten: 112
http://nl.janssen-cilag.be/product/d...emname=Nizoral
__________________
1/4 Proscar per dag sinds 8 Juni 2004.
Nizoral 2%, 3 à 4 keer per week.
Zwarflai is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2004, 00:52   #11
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Het is dus geen fout in het immuumsysteem; deze werkt juist heel goed, want het weert zich tegen niet-lichaam-eigen componenten.
Hey haarmannetje, bij auto-immuunziekten maakt het lichaam wel degelijk een fout. Gewone organen of cellen worden gezien als indringers en die worden aangevallen. Dat het een fout maakt is juist het kenmerk van een auto-imuunziekte. Volgens mij klopt het dus wel wat ik zei, maar dat zouden we bij wat wetenschappers moeten navragen


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Verder zeg je ook dat een oplossing voor het gevolg niet echt zal gaan werken en ook daar ben ik het niet mee eens. Wanneer je het gevolg (het aangetast worden van de haarfollikels) oplost, dan is het al oke. Wat je namelijk niet wilt (ik niet tenminste) is dat enkel voor de haaruitval het hele lichaam mee moet gaan. Middelen als finasteride zorgen voor een verlaging van de DHT-productie, maar dat geldt voor de gehele DHT-productie. Vergeet niet dat DHT een boosdoener is. Wij als mannen hebben DHT gewoon nodig. We moeten ons dus richten op de schade die gedaan wordt bij de follikels en dat betekent inderdaad het wegnemen van het gevolg.
Wat dat middel betreft: middelen die gevolgen aanpakken werken altijd minder goed dan middelen die de oorzaak aanpakken, kijk bijv. maar naar fina/duta/minox: het doet wel iets maar van volledige hergroei is geen sprake. Dat medicijn laat echt nog ff op zich wachten ben ik bang, wel langer dan 5-10 jaar.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Even een vraag nog, misschien weet jij dat. Je zegt dat er bij sommigen "inflammation" plaatsvindt als gevolg van de ontstekingsreacties. Bij anderen gebeurt dit dus niet. Hoe kan het dan dat ook die anderen toch kaal worden ten gevolge van AGA? Ik bedoel, als de theorie van het auto-immuum waar is (een ziekte wil ik het niet noemen ) dan zou dat toch bij een ieder het geval moeten zijn die "leidt" aan AGA?
ik denk dat de ontstekingsreacties bij iedereen met AGA plaatsvinden, maar in hoeverre het zich uit zal wel afhankelijk zijn van de agressiviteit van je AGA en ook hoe gevoelig je ervoor bent.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 28 juni 2004 om 00:57
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2004, 00:55   #12
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Ik denk dat die ontstekingsreacties juist specifiek zijn voor mensen met AGA. Roodheid en jeuk als symptoom van het imuunsysteem dat de door DHT aangetaste haarcellen aanvalt.

Edit:
Er zijn wel theorien dat de mens door gebrek aan omega3-vetzuren in zijn dieet eigenlijk continue ontstekingsreacties hebben. veel vette vis eten zou dat moeten voorkomen. of die vieze pillen slikken
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2004, 00:56   #13
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pizzacat
Ik denk dat die ontstekingsreacties juist specifiek zijn voor mensen met AGA. Roodheid en jeuk als symptoom van het imuunsysteem dat de door DHT aangetaste haarcellen aanvalt.
daar ben ik het mee eens, ik bedoelde ook iedereen met AGA zal t meteen ff editten voor de duidelijkheid.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2004, 01:00   #14
pizzacat
Kraak eens een noot!
 
pizzacat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2004
Berichten: 1.428
Het voordeel dat wij als AGA ers hebben is dat de ontstekingremmer slechts heel dicht onder het huidoppervlak hoeft te komen. veel ander immuunsysteemziekten vereisen sowieso oralein name en daarmee ook een veel ingrijpender proces.
pizzacat is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2004, 01:02   #15
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pizzacat
Het voordeel dat wij als AGA ers hebben is dat de ontstekingremmer slechts heel dicht onder het huidoppervlak hoeft te komen. veel ander immuunsysteemziekten vereisen sowieso oralein name en daarmee ook een veel ingrijpender proces.
daar heb je een punt! misschien zou een sterke ontstekingsremmende oplossing dan toch goed kunnen werken als topical...
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Operatie tegen kaalheid: galeatomie en onderbinding Dennie23 Overige behandelingen 245 5 april 2022 21:13
Cayennepeper de oplossing tegen kaalheid ? Peffieke Medicijnen/haargroeimiddelen 4 14 maart 2006 14:34
Waarom er nooit een Cure tegen kaalheid zal komen kabouterplop Medicijnen/haargroeimiddelen 40 11 januari 2006 19:35
Goede hoop op pil tegen kaalheid pindakaas Overige behandelingen 5 22 december 2005 13:40
Best werkende shampoo tegen kaalheid.. MikeSpike Medicijnen/haargroeimiddelen 1 21 februari 2005 23:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.