Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Overige (haar)discussies > Van alles en nog wat...

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 9 januari 2005, 12:56   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
"Peniskoker" en het absolutisme van de Westerse Waarheid

Ik zocht net (toevallig ) de betekenis van het woord "peniskoker" op in de eendelige Van Dale met Hedendaagse woorden. (www.vandale.nl).

De betekenis die eruit kwam is:

pe·nis·ko·ker (de ~ (m.))
1 koker die door de mannen van verschillende primitieve volken over de penis gedragen wordt

Mijn oog viel op het woord "primitief". Ik heb dat woord ook even opgezocht en daarover zegt de Van Dale:

pri·mi·tief (bn.)
1 behorend tot het vroegste stadium in een ontwikkeling, met name van het leven en de maatschappij => barbaars, wild, woest
2 gebrekkig
3 [bk.] behorend tot die periode die aan de Italiaanse renaissancekunst voorafging
4 van de eerste orde => primair

Hieruit blijkt in mijn ogen eens te meer het superieure beeld dat de Westerse samenleving nog steeds van zichzelf geeft t.o.v. andere culturen.

Kunnen wij wel zeggen wat er aan andere culturen primitief ("gebrekkig / barbaars") is?

Ook in de Islam-discussie komen de woorden "primitief" en "achterlijk" vaak terug. Zo noemde Pim Fortuyn de Islamitische cultuur achterlijk.

Ik vraag me af in hoeverre deze woorden (primitief, achterlijk, barbaars, gebrekkig) gebruikt kunnen worden in serieuze discussies over andere culturen.

Wat vinden jullie?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2005, 13:38   #2
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
ach·ter·lijk (bn.) (www.vandale.nl)
1 (van personen) achter in lichamelijke of geestelijke ontwikkeling => zwakbegaafd
2 (van dieren, planten) achter in groei
3 [scheepv.] van achteren komend

Ik weet niet of Foruyn deze objectieve uitleg voor ogen had toen hij de Islamitische cultuur achterlijk noemde. Hij zal vast iets kwetsends bedoeld hebben als "idioot" of "belachelijk".

Dat woorden als primitief en achterlijk (in objectief opzicht) gebruikt worden, is verder toch wel normaal? We zitten hier nu eenmaal in het Westen, dus vanuit dat perspectief kijken we ook naar de wereld om ons heen. Zo vindt men in Islamitische landen misschien dat wij een verdorven cultuur vol heidenen hebben...
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2005, 14:42   #3
Uitgeblust
Alle beetjes helpen!
 
Uitgeblust's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 224
Daar schijnt Frank Westerman een goed boek over te hebben geschreven: "El Negro en ik". Wel een 'one-to-read' volgens mij. Hij gaat in dit boek ook in op de link tussen ontwikkelingshulp/kwijtschelden van schulden en westers kolonialisme. Zit natuurlijk wel wat in.
__________________
Current regimen:
- Propecia (1mg finasteride op di/do/za, geen generieke tabletten, sinds 08/2003)
- Minoxidil 5% (officieel merk Rogaine, éénmaal daags 's avonds op de droge hoofdhuid, sinds 01/2005)

Resultaat tot nu toe: vergreet hergroei, ga voor behoud.

Laatste update: 16-07-2007

Leeftijd: 24 | Norwood schaal: II | Kosten: ca. € 45,- maandelijks

Klik: veel gestelde vragen!
Uitgeblust is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2005, 15:22   #4
Hellen
Webwitch
 
Geregistreerd: 14 september 2004
Berichten: 158
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Zo vindt men in Islamitische landen misschien dat wij een verdorven cultuur vol heidenen hebben...
het schiet mij ineens te binnen toen ik dat las: misschien vinden zij ons dan wel te "voorlijk"?
__________________
Allways look on the bright side of life.....


Diagnose december 2004.
Wat gooi ik sinds die dag in de strijd ?
Diane 35
Rooscure
Toppik

plus dagelijks:
* 1 kilo moed
* 1 flinke dosis relativeringsvermogen
* 3 koppen positiviteit
* een flinke korrel zout
* minstens eenmaal lachen om jezelf
* soms wat tranen

Goed door elkaar roeren en innemen. Het smaakt vaak zoet en soms wat bitter, maar de werkzaamheid is bewezen!
Hellen is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2005, 15:47   #5
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellen
het schiet mij ineens te binnen toen ik dat las: misschien vinden zij ons dan wel te "voorlijk"?
Bedoel je in die zin dat jaloezie of afgunst een rol speelt? Zou dat dan niet betekenen dat men in de Islamitische cultuur "stiekem" niet leven naar Allah, maar leven naar westerse maatstaven prefereert? (tricky onderwerp )
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2005, 17:39   #6
sonofsam
Banned user
 
sonofsam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 591
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Ik zocht net (toevallig ) de betekenis van het woord "peniskoker" op in de eendelige Van Dale met Hedendaagse woorden. (www.vandale.nl).

De betekenis die eruit kwam is:



pe·nis·ko·ker (de ~ (m.))

1 koker die door de mannen van verschillende primitieve volken over de penis gedragen wordt


Mijn oog viel op het woord "primitief". Ik heb dat woord ook even opgezocht en daarover zegt de Van Dale:



pri·mi·tief (bn.)

1 behorend tot het vroegste stadium in een ontwikkeling, met name van het leven en de maatschappij => barbaars, wild, woest
2 gebrekkig
3 [bk.] behorend tot die periode die aan de Italiaanse renaissancekunst voorafging
4 van de eerste orde => primair


Hieruit blijkt in mijn ogen eens te meer het superieure beeld dat de Westerse samenleving nog steeds van zichzelf geeft t.o.v. andere culturen.

Kunnen wij wel zeggen wat er aan andere culturen primitief ("gebrekkig / barbaars") is?

Ook in de Islam-discussie komen de woorden "primitief" en "achterlijk" vaak terug. Zo noemde Pim Fortuyn de Islamitische cultuur achterlijk.

Ik vraag me af in hoeverre deze woorden (primitief, achterlijk, barbaars, gebrekkig) gebruikt kunnen worden in serieuze discussies over andere culturen.

Wat vinden jullie?
Hulde aan je stukje!

SoS
sonofsam is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2005, 13:35   #7
Hellen
Webwitch
 
Geregistreerd: 14 september 2004
Berichten: 158
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Bedoel je in die zin dat jaloezie of afgunst een rol speelt? Zou dat dan niet betekenen dat men in de Islamitische cultuur "stiekem" niet leven naar Allah, maar leven naar westerse maatstaven prefereert? (tricky onderwerp )
Misschien wel. In sommige landen verheerlijken sommigen de westerse , vrije, samenleving, waar alles lijkt te kunnen en te mogen. Anderszijds kan het er ook op duiden, dat wij misschien wel te ver zijn doorgeschoten. Misschien zijn wij wel té vrij?
__________________
Allways look on the bright side of life.....


Diagnose december 2004.
Wat gooi ik sinds die dag in de strijd ?
Diane 35
Rooscure
Toppik

plus dagelijks:
* 1 kilo moed
* 1 flinke dosis relativeringsvermogen
* 3 koppen positiviteit
* een flinke korrel zout
* minstens eenmaal lachen om jezelf
* soms wat tranen

Goed door elkaar roeren en innemen. Het smaakt vaak zoet en soms wat bitter, maar de werkzaamheid is bewezen!
Hellen is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2005, 16:22   #8
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.250
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellen
Anderszijds kan het er ook op duiden, dat wij misschien wel te ver zijn doorgeschoten. Misschien zijn wij wel té vrij?
Misschien wel, wij mensen hebben duidelijk regels nodig. Teveel vrijheid kunnen veel mensen niet verdragen.
Maar aan de andere kant, welke vrijheden zou je dan wil inleveren?
Henk is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2005, 00:13   #9
Uitgeblust
Alle beetjes helpen!
 
Uitgeblust's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 224
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk
Misschien wel, wij mensen hebben duidelijk regels nodig. Teveel vrijheid kunnen veel mensen niet verdragen.
Maar aan de andere kant, welke vrijheden zou je dan wil inleveren?
Al die illusoire privacy-wetgeving mag men schrappen, we maken er lekker een (communistisch) politie-staatje van ...
__________________
Current regimen:
- Propecia (1mg finasteride op di/do/za, geen generieke tabletten, sinds 08/2003)
- Minoxidil 5% (officieel merk Rogaine, éénmaal daags 's avonds op de droge hoofdhuid, sinds 01/2005)

Resultaat tot nu toe: vergreet hergroei, ga voor behoud.

Laatste update: 16-07-2007

Leeftijd: 24 | Norwood schaal: II | Kosten: ca. € 45,- maandelijks

Klik: veel gestelde vragen!
Uitgeblust is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2005, 15:54   #10
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Eerdmans gaat te ver

Joost Eerdmans (nu nog LPF) wordt sinds de prille oprichting van zijn partij als een groot politiek talent gezien. Voor 2002 was hij lid van het CDA, maar via de LPF wilde hij een echt conservatief geluid ventileren. Nu flirt hij openlijk met Geert Wilders en Peter R. ('Ontkent u het maar niet, het staat allemaal op tape') de Vries. Helaas voor Eerdmans heeft hij zich in een recentelijk interview danig vergaloppeerd. Want wat vond hij een goed idee? De Tweede Kamer permanent door militairen te laten bewaken!! En tanks (!) de woonwijken insturen in geval dat kutmarokkaantjes daar de boel onveilig maken!
Eerdmans wil het hier dus in de Gazastrook doen veranderen. En niet zeggen nu dat dit nodig is, want doorslaan naar de andere kant - waar totalitair optreden op de loer ligt - is iets wat Nieuw Rechts niet kan laten.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2005, 18:56   #11
arjan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 september 2004
Berichten: 38
De toestand in de wereld door J.G.B Mavoklant.Ja geweldig.

Welke woorden in welke discussie zijn geoorloofd?
Wie werd waar geboren en door wie werd hij hoe genoemd?

Mensjes leef toch jullie leventjes,de dagen gaan maar open en dicht,tis zo voorbij.Beperk jullie tot jullie eigen wereldje,vast al lastig genoeg.
arjan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2005, 20:27   #12
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arjan
De toestand in de wereld door J.G.B Mavoklant.Ja geweldig.

Welke woorden in welke discussie zijn geoorloofd?
Wie werd waar geboren en door wie werd hij hoe genoemd?

Mensjes leef toch jullie leventjes,de dagen gaan maar open en dicht,tis zo voorbij.Beperk jullie tot jullie eigen wereldje,vast al lastig genoeg.
Maareh... doel je dan bijvoorbeeld ook op je eigen thread, Arjan?

we all are living in Amerika
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.