Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 4 december 2005, 18:10   #1
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Na Ketoconazole nu Piroctone Olamine?

In een study is na voren gekomen dat shampoo met 1% PTO zelfs beter werkt als Shampoo met Ketoconazole erin! Goed nieuws, alleen nu nog de shampoo vinden. Wat vinden jullie ervan?

Citaat:
Nudging hair shedding by antidandruff shampoos. A comparison of 1% ketoconazole, 1% piroctone olamine and 1% zinc pyrithione formulations.

International Journal of Cosmetic Science Volume 24, Issue 5, Page 249-256, Oct 2002

Synopsis

Hair shedding and hair thinning have been reported to be affected by dandruff and seborrhoeic dermatitis. The present study was conducted in 150 men presenting with telogen effluvium related to androgenic alopecia associated with dandruff. They were randomly allocated to three groups receiving each one of the three shampoos in the market containing either 1% ketoconazole (KTZ), 1% piroctone olamine (PTO) or 1% zinc pyrithione (ZPT). Shampoos had to be used 2 to 3 times a week for 6 months. Hair shedding during shampoo was evaluated semiquantitatively. Hair density on the vertex was evaluated on photographs using a Dermaphot. Trichograms were used for determining the anagen hair percentage and the mean proximal hair shaft diameter using computerized image analysis. The sebum excretion rate (SER, g cm2 h1) was also measured using a Sebumeter®.
The three treatments cleared pruritus and dandruff rapidly. At end point, hair density was unchanged, although hair shedding was decreased (KTZ: -17.3%, PTO: -16.5%, ZPT: -10.1%) and the anagen hair percentage was increased (KTZ: 4.9%, PTO: 7.9%, ZPT: 6.8%). The effect on the mean hair shaft diameter was contrasted between the three groups of volunteers (KTZ: 5.4%, PTO: 7.7%, ZPT: -2.2%). In conclusion, telogen effluvium was controlled by KTZ, PTO and ZPT shampoos at 1% concentration. In addition, KTZ and PTO increased the mean hair shaft thickness while discretely decreasing the sebum output at the skin surface.

From the full study:

Conclusion

The present study comparing 1% KTZ, 1% PTO and 1% ZPT shampoos has demonstrated that these products have some other benefits in addition to their reported antidandruff effect. The data show that these shampoos have a beneficial effect on the anagen/ telogen ratio, by increasing the anagen hair percentage in subjects with dandruff. This results in a reduced hair shedding. In addition, the data show that 1% KTZ and 1% PTO, but not 1% ZPT, produce a beneficial effect on scalp seborrhoea and hair shaft diameter. The reason for such opposite effect is unknown. Finally, the data show that scalp seborrhoea is inversely correlated with hair thickness. The virtue of such a finding is its simplicity. However, the results cannot be taken at face value. There may remain debate whether reducing sebum excess on the scalp may lead to thicker hair, and whether increasing scalp seborrhoea may be accompanied by a reduction in the hair shaft diameter.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.



Laatst gewijzigd door kevin; 4 december 2005 om 22:22
kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2005, 18:36   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Grappig om te lezen. Dit is weer van het Belgische duo Piérard en Piérard-Franchimont die ook de keto-studies hebben uitgevoerd. De studie stamt al uit 2002 zie ik. Overigens is het geen super uitgevoerde studie omdat een placebogroep mist.

Ik denk niet dat dit nu beter is dan ketoconazol, wellicht heeft het hetzelfde effect. De stof is in elk geval vergelijkbaar met ketoconazol, dus dat zou kunnen. Keto is alleen veel bekender. Piroctone olamine zit in Etos anti-roos shampoo las ik ergens.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2005, 18:56   #3
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Google maar eens op Octopirox, dat is de andere naam voor piroctone olamine.

Waar heb je de tekst trouwens vandaan, Kevinme? Wil je svp nog even een linkje plaatsen?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2005, 19:00   #4
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
http://www.blackwell-synergy.com/lin...2.00145.x/abs/
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2005, 19:04   #5
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mhogen
Dat is idd een linkje naar de studie, die had ik ook al gevonden. Maar ik zie dat Kevin het van een forum heeft gekopieerd en ik wil die thread even lezen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2005, 19:18   #6
kabouterplop
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 september 2003
Berichten: 146
dat roep ik al 2 jaar dus

Tja dat roep ik al 2 jaar dus

gebruik al sinds 2 jaar dagelijks antiroosshampoo van Guhl met octopirox , sindsdien geen hoofdhuidproblemen meer.

wat Nizoral niet voor elkaar kreeg bij mij lukte wel met Guhl octopirox shampoo

Nizoral = 2cv
octopirox = Rolls Royce
kabouterplop is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2005, 20:06   #7
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Google maar eens op Octopirox, dat is de andere naam voor piroctone olamine.

Waar heb je de tekst trouwens vandaan, Kevinme? Wil je svp nog even een linkje plaatsen?
Toch niet weer, wil je aub de bron vermelden

Maar ik heb het gelezen op hairsite.com
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2005, 21:43   #8
dropper
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Berichten: 26
Cool

Even ter update: in de studie werd de shampoo 2-3 maal per week aangewend, niet 23 zoals bovenaan in deze thread vermeld :-)

Interessant om misschien eens uit te zoeken of beide stoffen interoperabel zijn, maw dat zij niet tot dezelfde side effects leiden als zij beiden in een week aangewend worden. In dit geval zou het boeiend zijn om eens zelf eens te kijken wat het effect zou zijn van 1x per week ketoconazole en 1x per week piroctone olamine gebruik.

Volgens de informatie in de studie heeft namelijk ketoconazole vooral een impact bij het stoppen van shedding; piroctone olamine bij het in de anagene status brengen van haren en toename van de diameter van de haarschacht. De combinatie van beide elementen, eventueel met een derde shampoo met stimulerende ingrediënten (arnica montana; ginkgo; rosemary) zou best interessant kunnen zijn.

Cheers!
__________________
2x Restiva (vit C, E, B5, B6, biotine, zink, bamboe, biergist, tarwekiempoeder)
3x per dag Grape Seed Extract
4000 mg MSM
2% Ketoconazole shampoo (2x per week)
Jason Tea Tree Oil shampoo (1x per week)
Actigener shampoo w/ Arnica Montana (1x per week)
Dagelijks 1x groentesap & 2 glazen fruitsap w/add vit.
Dagelijks 1x Danone Activia
dropper is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2005, 22:01   #9
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Hey Dropper,
Ik snap wat je bedoelt, maar zulke conclusies kun je echt niet trekken op basis van deze studieresultaten. Het enige wat deze studie aantoont is dat beide middelen zorgen voor een afname van 'shedding' (ik vraag me af hoe ze dat gemeten hebben trouwens) en voor een toename van de haarschachtdiameter. Zolang er geen significantie wordt aangegeven kun je niets zeggen over de verschillen tussen deze percentages.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2005, 22:24   #10
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabouterplop
Tja dat roep ik al 2 jaar dus

gebruik al sinds 2 jaar dagelijks antiroosshampoo van Guhl met octopirox , sindsdien geen hoofdhuidproblemen meer.

wat Nizoral niet voor elkaar kreeg bij mij lukte wel met Guhl octopirox shampoo

Nizoral = 2cv
octopirox = Rolls Royce
Waar koop je die shampoo?

[edit] Ik bedoelde ook waar i.p.v. waarom [/edit]
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.



Laatst gewijzigd door kevin; 5 december 2005 om 12:35
kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2005, 02:00   #11
goedie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2005
Berichten: 47
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Waarom koop je die shampoo?
Beter : WAAR koop je die shampoo?
goedie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2005, 12:51   #12
dropper
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Berichten: 26
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Hey Dropper,
Ik snap wat je bedoelt, maar zulke conclusies kun je echt niet trekken op basis van deze studieresultaten. Het enige wat deze studie aantoont is dat beide middelen zorgen voor een afname van 'shedding' (ik vraag me af hoe ze dat gemeten hebben trouwens) en voor een toename van de haarschachtdiameter. Zolang er geen significantie wordt aangegeven kun je niets zeggen over de verschillen tussen deze percentages.
Akkoord. Nevertheless zou het mij best interesseren om de proef eens op de som te nemen. Ga eens nagaan of het verantwoord is om zowel ketoconazole als piroctone olamine te gebruiken (dat er dus geen negatieve wisselwerkingen bestaan tussen beide stoffen). Beiden één maal per week, met dan een derde semi-biologische shampoo (e.g. Actigener of Jason Tea Tree Oil) erbij.

Overigens is dit wellicht de Guhl shampoo die eerder vermeld werd:
http://www.dooyoo.de/haarpflege/guhl...hampoo/Preise/

Mogelijk dubbel interessant omdat er dus ook rozemarijn inzit.

Groetjes,
dropper
__________________
2x Restiva (vit C, E, B5, B6, biotine, zink, bamboe, biergist, tarwekiempoeder)
3x per dag Grape Seed Extract
4000 mg MSM
2% Ketoconazole shampoo (2x per week)
Jason Tea Tree Oil shampoo (1x per week)
Actigener shampoo w/ Arnica Montana (1x per week)
Dagelijks 1x groentesap & 2 glazen fruitsap w/add vit.
Dagelijks 1x Danone Activia
dropper is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2005, 15:32   #13
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dropper
Akkoord. Nevertheless zou het mij best interesseren om de proef eens op de som te nemen. Ga eens nagaan of het verantwoord is om zowel ketoconazole als piroctone olamine te gebruiken (dat er dus geen negatieve wisselwerkingen bestaan tussen beide stoffen). Beiden één maal per week, met dan een derde semi-biologische shampoo (e.g. Actigener of Jason Tea Tree Oil) erbij.

Overigens is dit wellicht de Guhl shampoo die eerder vermeld werd:
http://www.dooyoo.de/haarpflege/guhl...hampoo/Preise/

Mogelijk dubbel interessant omdat er dus ook rozemarijn inzit.

Groetjes,
dropper
Beide lijkt mij geen optie. Keto werkt alleen als je het alleen gebruikt of meteen gebruikt na een andere shampoo. Ik denk dat dit ook geldt voor PO. Bovendien lijkt me een keer gebruik van keto per week summier.
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2005, 20:01   #14
tellmemore
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 436
ik kan bevestigen dat er in de Guhl rozemarijn anti-roos shampoo piroctone olamine zit! Er staat echter geen percentage bij ofzo. Dus het kan verwaarloosbaar weinig zijn!

Ik zou het in eerste instantie maar bij ketoconazole houden aangezien daar iets meer bewijs voor is. Misschien dat je kan voorwassen met guhl rozemarijn.... maar of het effect heeft...
__________________
Intern
(07.2005 - 4.2011 1/4 Proscar (1.25 mg finasteride) per dag)

Extern
07.2010 Spectral DNC-L
07.2010 Revita Shampoo

Status
NW2: situatie lijkt stabiel tot 2015


tellmemore is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2005, 23:46   #15
dropper
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Berichten: 26
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mhogen
Beide lijkt mij geen optie. Keto werkt alleen als je het alleen gebruikt of meteen gebruikt na een andere shampoo. Ik denk dat dit ook geldt voor PO. Bovendien lijkt me een keer gebruik van keto per week summier.
Bedankt voor je feedback.

Beide tegelijkertijd gebruiken lijkt me sowieso geen goed idee, een afwisselingsritme daarentegen zou wel iets kunnen betekenen. Gebruik van keto 1x per week lijkt misschien weinig - maar het verwondert me toch dat veel mensen hier bepaalde geneesmiddelen toch op een (soms) wat risicovolle manier gebruiken.

Keep in mind dat er geen long-term testen gedaan zijn door de producent voor het gebruik van 2% Nizoral meer dan 1x per week als onderhoudsbehandeling. Op zichzelf zijn er erg weinig tegenindicaties voor Nizoral/Ketoconazole bij topische toediening, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat er geen zijn.

Moet wel toegeven dat ik zelf over het algemeen 2x Nizoral per week gebruik, maar overweeg van (behoudens tegenindicaties) toch 1x Nizoral te vervangen door PO. Enkel spijtig dat we zelf geen deftige metingen kunnen doen van het resultaat :-(

Cheers!
__________________
2x Restiva (vit C, E, B5, B6, biotine, zink, bamboe, biergist, tarwekiempoeder)
3x per dag Grape Seed Extract
4000 mg MSM
2% Ketoconazole shampoo (2x per week)
Jason Tea Tree Oil shampoo (1x per week)
Actigener shampoo w/ Arnica Montana (1x per week)
Dagelijks 1x groentesap & 2 glazen fruitsap w/add vit.
Dagelijks 1x Danone Activia
dropper is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
2% ketoconazole zonder recept Promise Medicijnen/haargroeimiddelen 3 26 oktober 2004 17:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.