Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 3 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 29 november 2004, 22:49   #31
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Het wordt inderdaad nog heel weinig voorgeschreven voor vrouwen. Mijn dermatoloog wou het ook niet voorschrijven. Ik weet in België één dermatologe die het wel doet, en die zit in Brugge.

Hier vond ik wel een verslagje van een kleine finasteridestudie met 6 vrouwen die AGA hebben. De resultaten waren positief.

Denk dat ik ooit zelf finasteride zal nemen, maar pas als ik wat ouder ben en zeker geen kinderen meer wil.
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2004, 22:53   #32
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Ik post de tekst hier ook maar, is misschien handiger dan die link.

The following is from the 4th Intercontinental Meeting of Hair Research Societies.

Dept of Dermatology, Central Clinical Hospital, Warsaw, Poland

Finasteride is a well established drug in the treatment of androgenic alopecia in men. The issue of potential efficacy of finasteride in androgenic alopecia in women is still controversial.

This controversial relates to the potential dose of finasteride which should be used, treatment duration and to the question whether finasteride is at all effective in women. We applied finasteride to 8 women with androgenic alopecia refractory to other methods of treatment.

6 of these patients were postmenopausal women and 2 patients have undergone hysterectomy due to uterine myoma prior to the treatment.

All patients were otherwise healhty and laboratory findings were within normal range.

In all patients a significant, diffuse decrease in hair density, especially in midscalp areas was observed within the last 5 years before onset.

The efficacy of treatment was evaluated, based on hair count in trichograms, comparison of photographic documentation, clinical evaluation and a patient satisfaction sheet.

Our results show significant improvement in trichogram after 4 months of treatment. This improvement was accompanied by clinical improvement and growing patient sastisfaction.

No side effects were observed.

These results indicate that in some cases, finasteride at the dose of 1 mg per day might be a useful therapeutic alternative in some female patients with androgenic alopecia.

Regards HairSite
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2004, 23:23   #33
Anjo
HaarWeb lid
 
Anjo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2003
Locatie: Rotterdam
Berichten: 214
Hoi Jacqueline,

Ik zag je mailtje, ik heb geen ervaring met die middeltjes, ben alleen wel bij Boersma geweest (ik heb AA). Hij heeft mij toen zeer heftige medicijnen (Neoral) gegeven, waarmee mijn haar terugkwam voor een korte periode, maar tijdens het slikken viel het later met bosjes uit. Door de heftige bijwerkingen (en ook geen resultaat) ben ik met die medicijnen gestopt. Boersma zei letterlijk dat hij niets meer voor mij kon doen. Achteraf blijkt dat je die medicijnen maar kort mag slikken (geen zes maanden dus!) en zeer frequente controles erbij horen. Ik heb echt het gevoel dat deze medicijnen mijn haaruitval uiteindelijk versterkt hebben (het is daarna allemaal uitgevallen) en geen vertrouwen in zijn deskundigheid. Wees dus bewust met wat je slikt!

Sterkte met je keuze, maar gezondheid is belangrijker dan die rotharen.

Groetjes,

Anjo
Anjo is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2004, 07:58   #34
jacquelinew
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 26
Bedankt voor jullie reacties.
En inderdaad, gezondheid is belangrijker.
Soms denk ik: ik slik gewoon niets meer en dan zien we wel waar het schip strandt. Maar als ik dan weer naar mijn moeder kijk. Zo wil ik eigenlijk liever ook niet eindigen. De keus blijft moeilijk.
Ik denk dat ik toch naar mijn huisarts ga om een verwijzing te vragen naar een dermatoloog om alles nog eens door te spreken.
Weet iemand misschien een goede dermatoloog in Nederland die veel weet van AGA bij vrouwen?
Over finasteride gebruik door vrouwen is inderdaad weinig te vinden. Op de site van propecia staat zelfs dat gebruik bij vrouwen geen aantoonbare resultaten opleverde. Maar dat kan ook zijn omdat ze het niet aan vrouwen willen voorschrijven vanwege de grote risico's bij zwangerschap.

Groetjes, Jacqueline
jacquelinew is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2004, 09:19   #35
mooren
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 3
ik slik finasteride 1,25 nu sinds 6 maanden daarvoor 1 m.g sinds 2jaar ook gebruik ik sinds 10 jaar minoxidil 2 % bij mij heeft de finasteride fantastich geholpen

ik ben 42 jaar en heb het ook via dr boersma

groetjes en sterkte laura
mooren is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2004, 12:46   #36
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Hoi Jacqueline,

Heb je twee threads Finasteride advies en Wat moet ik nu? samengevoegd.

Cloud
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2004, 14:11   #37
jacquelinew
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 26
Beste Laura,

Leuk om een positief verhaal te horen. Kan je mij vertellen wat de goede resultaten zijn? Is de haaruitval gestabiliseerd?
Heb je ook bijwerkingen ervaren? Gebruik je ook nog andere medicijnen of alleen de finasteride? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Groeten, Jacqueline
jacquelinew is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2004, 15:17   #38
mooren
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 3
mijn haaruitval heeft zich niet alleen gestabiliseerd maar ik heb ook duidelijke hergroei

ik gebruik sinds 10 jaar minoxidil 2 %

verder gebruik ik niets


groetjes laura
mooren is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2004, 15:19   #39
mooren
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 3
oeps vergeten te vermelden dat ik geen bijwerkingen heb of heb gehad

voor mij is de fina dus alleen maar positief
mooren is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2004, 15:26   #40
Birgit Jansen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 augustus 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 64
Hoi Jaqueline,


Ik heb ook mijn bevindingen over Finasteride uiteengezet op deze forum, zie bij finasteride en zwangerschap en een positief verhaal.
Slik het nu bijna 6 mnd maar samen met minoxidil 5% en dianepil
heb nog geen last van bijwerkingen, mijn haarvuitval stopte na 3 maanden en ik zie nu ook duidelijk nieuwe haargroei.
Ik geef toe het nadeel is dat ik 3 middelen tegelijk ben gaan gebruiken na mijn zwangerschap (was bang dat de haaruitval weer zo erg terug zou komen) dus had nu alles in huis om na de borstvoeding de strijd aan te gaan, en het werkt voor het eerst sinds 15 jaar heb ik er vertrouwen in dat de haaruitval te stoppen is!!! Maar of het de combinatie is of 1 v.d. 3 middelen dat weet ik niet, daarvoor zou ik dus moeten uitproberen om dingen weg te laten en dat durf ik nu nog niet nu het zo goed gaat.

Succes met je beslissing
groetjes Birgit
Birgit Jansen is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2004, 20:24   #41
jacquelinew
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 26
Dank je voor je reactie.
Ik wil echt stoppen met de diane, zoals ik al aangaf heb ik veel last van bijwerkingen. Maar misschien dat ik i.p.v. de diana dan de yasmin ga slikken evt. samen met finasteride.
Als er nog mensen zijn die ervaringen hebben, positieve of negatieve, ik hoor ze graag.
Wie schrijft jou trouwens de finasteride voor Birgit, ook dr. Boersma, of een andere dermatoloog? Ben ik wel even benieuwd naar, want volgens mij zijn er nog weinig dermatologen die het voorschrijven bij vrouwen, ook vanwege de gevaren bij zwangerschap.

Groetjes, Jacqueline
jacquelinew is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2004, 11:49   #42
Zwarflai
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Berichten: 112
Hallo Jacqueline,

uhm

uhmmmm

je stelt een moeilijke vraag, omdat wij als mannen natuurlijk niet zo geïntresseerd zijn in vrouwelijke haaruitval. We proberen ons eigen hachje te redden.

Maar ik heb even wat opzoekwerk gedaan naar finasteride bij vrouwen. Pubmed is een betrouwbare website waar je veel medische studies kan vinden. Met betrekking tot je vraag vond ik dit:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract

[q]Oral finasteride, a type II 5 alpha-reductase inhibitor, has been shown to increase hair growth and slow progression of thinning in men with androgenetic or male pattern balding (Hamiliton type) but has no affect on hair growth in postmenopausal women with female pattern hair loss (Ludwig type). We describe 4 cases of hair loss with characteristics of both male and female patterns in women with hyperandrogenism in which finasteride has improved or stabilized the alopecia. Improved hair growth was seen after 6 months, 1 year, 2 years, and 2.5 years, respectively. The finding that finasteride treatment improves pattern hair loss in women with hyperandrogenism but does not affect those postmenopausal women with female pattern hair loss without hyperandrogenism supports the concept that not all types of female hair loss have the same pathophysiology.[/Q]

Finasteride is dus niet of erg weinig effectief gebleken bij vrouwen na de menopauze. Uit je bovenstaande schrijfsel leid ik af dat je de menopauze nog niet bereikt hebt(?). De bovenstaande studie bewijst dus wel dat finasteride wel effectief KAN zijn bij vrouwen. Het lijkt me dus niet helemaal onzinning om het te proberen, maar er bestaat weinig informatie over.

Finasteride bleek wel effectief bij vrouwen met hirsutisme (abnormale lichaamsbeharing), wat ook afhangt van mannelijke hormonen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q..._uids=15464773

(hyperandrogenism = teveel mannelijke hormonen. Idiopathic hyperandrogenism = overgevoeligheid voor mannelijke hormonen)

http://www.keratin.com/ah/ah019.shtml

Voor meer ideëen kan je misschien eens op de volgende site kijken:

http://www.hairlosstalk.com/productreviews/

Daar is ook een forum voor vrouwen.
__________________
1/4 Proscar per dag sinds 8 Juni 2004.
Nizoral 2%, 3 à 4 keer per week.
Zwarflai is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2004, 21:06   #43
jacquelinew
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 26
Bedankt voor het speurwerk. Ik heb inderdaad nog niet de menopauze bereikt, ben pas 33 dus dat mag nog wel even duren!
Ik heb morgen een afspraak bij mijn huisarts. Heb de finasteride (propecia) voorgeschreven gekregen door dr. Boersma, maar dat wordt me veel te duur, 150 euro voor 90 capsules.
Proscar is goedkoper, dus ik ga proberen of mijn huisarts zo gek is een recept uit te schrijven. Als hij dat niet wil, vraag ik een verwijzing naar een dermatoloog die wel Proscar voor vrouwen voorschrijft, schijnt dr. Munte uit het Erasmus te doen.
Of weet iemand nog andere dermatologen die er niet zo moeilijk over doen?
Alvast bedankt.

Groetjes, Jacqueline
jacquelinew is offline   Met citaat reageren
Oud 8 december 2004, 01:50   #44
sonam
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 6
Hallo,


Sinds een jaar gebruik ik Finasteride. Mijn haaruitval is zo goed als gestopt en tot nu toe heb ik geen bijwerkingen gehad. Wel heb ik gemerkt dat Finasteride niet voor een hergroei van haren zorgt. Nu ben ik ook begonnen aan minoxidil 5 %. Daarnaast gebruik ik al jaren diane 35. Ik ben onderbehandeling bij Dr Velde in ziekenhuis Ouderijn (in Utrecht). Hij heeft me van begin af al de juiste medicijnen voorgeschreven. Ik heb ook al met androcure geexperimenteerd, maar omdat dat bij mij niet hielp schreef hij mij finasteride voor.

Gr, Sonam
sonam is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2004, 07:36   #45
jacquelinew
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 26
Dank voor je reactie Sonam. Ik hoop dat de finasteride voor mij gaat werken, want ik heb besloten deze te gaan slikken.
Maar omdat ik stop met de diane hoop ik dat de finasteride voldoende is. Wel overweeg ik om de Yasmin te gaan gebruiken.
Heb jij ook bijwerkingen van de finasteride ervaren?
Ik heb met mijn huisarts gesproken en deze is zo aardig geweest mij Proscar voor te schrijven. Voor 1 maand Proscar van 1.25 mg. ga ik nu ongeveer 29 euro betalen. Als ik Propecia neem (met dezelfde werkzame stof) kost het me ongeveer 50 euro in de maand. Dus dat is nogal een verschil.
Het is nu besteld dus volgende week zal het wel binnen zijn. Ben benieuwd.
Hergroei van haren verwacht ik ook niet, ik heb ook nog flink wat haar maar dat wil ik ook graag zo houden.
Ik ben op mijn 30-ste begonnen met de diane tegen haaruitval, omdat AGA bij ons in de familie zit. Mijn oma, moeder, tante en mijn eigen zus hebben het. Gelukkig kan ik zo vroeg ingrijpen omdat ik al 2 kinderen heb.
De diane remt de haaruitval wel, maar stopt het niet.
Ik ben dus benieuwd.

Groetjes, Jacqueline
jacquelinew is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie kan mij adviseren over gebruik fenasteride bij verstandelijk gehandicapt kind Marivon Haarproblemen bij vrouwen 3 20 januari 2006 15:57
Finasteride En Vrouwen lanne Medicijnen/haargroeimiddelen 1 14 september 2004 22:13
Finasteride en vrouwen Mattie Medicijnen/haargroeimiddelen 1 24 januari 2004 12:38
Finasteride bij vrouwen Nicky Medicijnen/haargroeimiddelen 8 7 juli 2003 09:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.