Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM bij kinderen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 november 2004, 18:47   #1
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
hulp bij ttm

Hallo,
mijn 16-jarige dochter heeft ook een 'probleem. Vanaf haar 14de trekt ze haren uit tot kale plekken of een uitgdunde haardos. Zij (en ik ook) is daar zeer ongelukkig om maar zegt dat ze er echt niet aan kan doen. Het gaat zo met periodes, maar niet alleen in stresstoestanden, evenzeer wanneer ze ontspannen is, vb tv-kijken, boek lezen,...
Ze schaamt zich er enorm voor en trekt zich dikwijls terug op haar kamer. Ik probeer er veel mee te praten maar ze is enorm gesloten en zeer gevoelig.
Ik hou mijn hart weeral vast voor de examenperiode die eraan staat te komen. Hebben jullie tips om deze stresstoestand goed door te komen?
Liefs, XXX
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2004, 11:05   #2
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Tsja... Ik vind het lief dat je als moeder hier op de site komt, en bezorgd bent om je dochter. Je begrijpt dat TTM een probleem is, en dat is niet voor alle moeders het geval (voor de mijne heeft het een poosje geduurd). Onze ouders weten vaak niet hoe ze ermee om moeten gaan en jij zult ook wel ondervinden dat het moeilijk is om 'het juiste' te zeggen tegen je kind.
Heeft je dochter al op deze site gekeken? Weet ze dat jij hier aangemeld bent? Zo ja dan zou ze zich misschien een beetje betrapt voelen. Ik denk dat zijzelf zich hier moet aanmelden en hier eens moet lezen, ze zal er zeker steun in vinden. Het is haar probleem en ze is oud genoeg, lijkt me, om zelf initiatief te nemen, denk je niet?
De examentijd is inderdaad vervelend. Mijn moeder vroeg zich indertijd ook altijd af hoe ze kon helpen. Ik denk dat het belangrijk is dat je er als moeder bent, en voor je dochter klaarstaat. Zorg dat ze niet de hele middag op haar kamer zit te studeren, maar dat ze op tijd pauze neemt. Laat ze dan even uit haar kamer komen, drink een kop thee met haar (normaal gezien trekken we geen haar uit als er iemand bij is). Of stuur haar even uit wandelen naar de winkel ofzo, gewoon om de dag eventjes te breken. Voorkom in elk geval dat ze de hele tijd alleen zit met haar boeken, want dan loopt het mis, is mijn ervaring. Pauzeren, even rust nemen, is ook belangrijk; dat geldt voor iedereen die examens heeft, maar zeker als je met TTM zit.
Suxes voor je dochter en jou.
Janika
Jente is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2004, 12:14   #3
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Als directe oplossingen....

pleisters plakken op de vingers
haarmasker opdoen zodat het haar vettig blijft
haar nat maken (veelvuldig)
indien mogelijk, buiten studeren... buitenlucht doet goed
voldoende slapen
op tijd starten zodat er minder stress is
sporten om af te reageren (eens gaan lopen)
bellen met klasgenoten in het bijzijn van jou bijvoorbeeld (telefoon is een trigger)
schema's maken met verplichte rustmomenten
iets constant vastpakken bij het studeren
haren tellen en noteren op papier om controle te houden

Als langdurige oplossingen...

Afspraak met psycholoog om achterliggende redenen te zoeken en gedragstherapie
Haar laten inloggen op de site om erover te praten met ons..

Veel succes en goed dat je je zo betrokken voelt!

Kim (27 jaar)
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2004, 17:15   #4
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Hallo Janika,
Bedankt voor je antwoord. Het is een enorme steun voor mij iets terug te horen van jullie want het is inderdaad niet gemakkelijk om 'de juiste woorden' te zeggen tegen iemand met ttm. Ik heb al wel ondervonden dat 'rustig' blijven ook belangrijk is, maar ook niet altijd even simpel. Ik probeer veel met mijn dochter te praten en dat doet deugd,voor allebei.
Zij weet dat ik op deze site zit hoor, want zij heeft mij zelfs geholpen om in te loggen ('k ben daar zelf niet zo handig in, begrijp je, en zijn wel !) . Ik heb haar ook of ze geïnteresseerd is. De interesse is er wel, maar de durf nog niet. Komt (hopelijk) nog wel. Veel liefs en tot gauw? XXX
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2004, 17:20   #5
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Hallo Oilily, bedankt voor jouw reactie en vele tips. Heb ze trouwens al doorgegeven aan mijn dochter. Dat van die pleisters zal ze zeker uitproberen tijdens het studeren, want dat alleen op de kamer zitten, is niet zo goed ( voor haar haar tenminste niet). Ik vind het wel knap van jullie dat je zo open op deze site kan en durft praten over het 'probleem'. Mijn dochter weet dat ik op deze site zit (zij heeft mij trouwens helpen inloggen) maar zelf is ze nog niet zover om erop te komen. Ik hoop dat ze binnenkort wel de stap zet, want ik ondervind zelf dat het ENORM deugd doet, te weten dat er zoveel mensen achter je staan, je begrijpen en steunen.Veel liefs en tot gauw? XXX
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2004, 15:18   #6
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Inderdaad moedig haar aan om hier te komen kijken.
Die openheid komt vanzelf wel. Eerst hier, en later in the real world. Of ja dat denk ik toch.
Jente is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2004, 18:52   #7
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Dank je wel, Janika. Ik zal haar proberen aan te moedigen, maar 't is echt nie simpel hoor! Voor de moeder van een ttm-er is 't ook nie gemakkelijk hoor, geloof mij vrij.
Weet jij of er nog van haar leeftijd op de site zitten (zij is 16j) want ze denkt dat zij dat alleen doet als puber en zijn er eigenlijk die er echt vanaf geraken? Liefs, XXX
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2004, 22:16   #8
dian
HaarWeb lid
 
dian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2002
Locatie: Gelderland
Berichten: 178
Thumbs up

Hoi Leen.

Welkom op ons forum, en zie je wel dat het allemaal meevalt, leuke en lieve mensen met veel ervaring. Ik hoop van harte dat je je dochter zover gaat krijgen om hier ook eens te lezen en te posten.

Suc6 Dian
dian is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2004, 10:39   #9
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Ja, Eline en Lisa zijn ongeveer even oud, denk ik?
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2004, 10:42   #10
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Hoi Dian, ja het doet mij enorm veel deugd om zoveel lieve mensen te leren kennen en die dan nog begrijpen wat je als ttm-er en 'moeder-van ' doormaakt.
Ik heb al veel met mijn dochter gepraat en ook al veel schrijven van jullie laten lezen maar ze heeft het er zeer moeilijk mee om erover te praten. Ze ontvlucht het 'probleem'. Momenteel heeft ze het weer zeer moeilijk:examenperiode op komst ( zeeeeeer moeilijke tijd !!!). Ik probeer zoveel mogelijk energie te putten uit deze brieven en geef die dan door aan haar, wat ze wel apprecieert (denk ik). Tot gauw, Leen
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2004, 10:54   #11
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
hoi Oilily, 'k moet weer effe wat van mij afschrijven, want mijn dochter heeft het weer moeilijk. Gisterenavond zat ze bij tv en dan gaan haar handen telkens weer richting hoofd (vooraan aan haarinplant is momenteel haar favoriete plekje). Je merkt dan dat ze ertegen in wil gaan, wat blijkbaar zeeeer moeilijk is. Dan begon ze aan haar nagels te frutselen en op den duur ging ze gewoon op haar handen zitten. Kan het zijn dat , wanneer ze minder probeert te trekken, zich meer depri voelt en kregelig is, of ben ik verkeerd? Ik probeer ook met haar te praten maar ze weigert meestal het onderwerp aan te snijden en klapt gewoon dicht. Ze heeft het op school ook wel zwaar. Ze zit in 't 5de jaar ASO en moet er enorm hard voor werken. Dus zit ze ook veel alleen op haar kamer en dat is dan ook weeral niet in 't voordeel van haar haardos hé? Ik zal toch weeral blij zijn dat de examenperiode achter de rug is zodat ze wat op adem kan komen, want het zal nodig zijn. Tot gauw? Liefs, Leen
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2004, 14:42   #12
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
Hoi Leen

het kan helemaal kloppen hoor, dat je er kriegel en chagrijnig van wordt als je niet kunt trekken. Het is een onweerstaanbare drang en hoewel je je doodschaamt dat je het niet kan laten (echt, je voelt je de stomste mens op aarde, wie doet nu zoiets??) kan je er echt niet vanaf blijven. Het is een vreemd mechanisme maar te vergelijken met alle andere tics waaarbij mensen op hun nagels bijten, aan korstjes peuteren, velletjes pulken en bedek er nog maar meer. Ook die mensen kunnen niet zomaar stoppen maar (helaas) dat zoort tics zijn meer geaccepteerd.Het is voor een TTM er erg moeilijk om over te praten maar meestal komt de stap naar acceptatie en dus praten op den duur vanzelf. Je kan het niet forceren, alleen er zijn zodat zij weet dat ze erover mag praten, over haar gevoel en frustratie. Zolang je maar nooit tegen haar zegt (en dat doe je niet voor zover ik het begrijp): je moet er GEWOON van afblijven. Want zoals je al begrepen hebt: dat is voor ons niet even gewoon. Dat is retemoeilijk. Dat is minstens zo moeilijk als het van een verslaving afkomen. Stoppen met trekken is een groeiproces en dat heeft veel tijd nodig. Dat gaat gepaard met heel veel frustraties en moedeloosheid als je pecht hebt. Met de gevoelens dat je er NOOIT meer vanaf komt, dat je het toch niet kan. Dat dat niet waar hoeft te zijn kan je lezen op deze site, maar het blijft altijd helaas een strijd.

Ik wens jullie beide heel veel sterkte, fijn dat je haar in elk geval probeert te begrijpen!!

Liefs
Karin
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2004, 15:22   #13
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
hallo Karin,
Er is een tijd geweest dat ik wel zei: blijf er toch gewoon af, is dat dan zo moeilijk? Maar nu heb ik al ondervonden, ook vernomen via de site, dat ik het anders moet aanpakken. Nu probeer (!) ik lief, rustig, attent en...geduldig te zijn, maar dat praten is toch wel zeer moeilijk voor haar hoor. Kwestie van dat opeten, schrok ik toch wel enorm hoor dat velen dat doen.
Weet je dat ik vroeger lange haren had, en daar ook steeds mee in mijn mond zat en dat ik ook altijd aan mijn haar zat te frutselen. Ik maakte er van die ShirleyTemple-krullekes van ( en soms betrap ik mij erop dat ik dat nog doe:ben ondertussen 44 ) maar uittrekken heb ik nooit gedaan. Zou dat ook zoiets zijn dan? groetjes, Leen
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2004, 15:27   #14
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Dag Leen

Het kan zijn dat andere gevoelens boven komen drijven en meer 'in the picture' komen als de ttm vermindert maar meestal voel je je heel depri als het juist heel erg is. Vergeet niet dat op hele slechte momenten ze waarschijnlijk NIET naar jou gaat komen maar in haar schulp kruipt want wie wil dan toegeven dat het niet zo goed gaat. Het is al zo moeilijk om dat tegen jezelf toe te geven, laat staan tegen iemand anders. Bovendien heeft je dochter, in vergelijking met ouderen, veel sociale controle in de klas. Dat kan soms hard zijn. Ik weet niet of ze ermee wordt gepest? Heb je haar dat al eens gevraagd want jongeren kunnen hard zijn. Ik werk al een tijdje en 'ouderen' vragen zoiets veel minder of zullen minder snel een opmerking maken omdat het toch ieder voor zich is en zij denken: 'Als ze het wil vertellen, zal ze het wel vertellen'. Bij pubers is dat nog wel wat anders want je leeft in een gemeenschap. Ik weet dat ik het heel moelijk heb gehad vroeger (ik had toen zelfs nog geen ttm) maar de laatste aan wiens deur ik ging kloppen waren wel mijn ouders. Ik zocht steun een vriendin. Dit verhaal enkel om je te tonen dat het kan dat je niet alles altijd weet. Het kan zijn van wel maar dat kregelig zijn kan een aanwijzing zijn.
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2004, 16:09   #15
Leen3
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Oilily,
mijn dochter heeft zich nooit echt goed en nooit echt aanvaard gevoeld in de klas. Zij wordt beschouwd als een 'serieuze' en een speciale". Ja zij is geïnteresseerd in het spirituele en zo van die zaken, maar mag dat niet?
Ze zegt:"De anderen kunnen alleen maar over jongens praten terwijl ik ook wel eens over iets anders wil praten", alhoewel zij ook wel graag een vriendje wil hebben hoor. En weet je, als ze er dan één heeft, is ze daar ook zéér lief en trouw aan. Soms weer té trouw, denk ik.
Of ze echt gepest wordt, weet ik niet. Ze ontkent het wanneer wij dat vragen, maar soms heb ik er toch mijn bedenkingen bij. Ze heeft in de klas geen échte vriendinnen. "Ach ma, ik kan met iedereen wel opschieten", en dat is waar want ze is iemand die zich wel aanpast, maar zo'n echte boezemvriendin zou haar wel deugd doen. Ik denk dat ze zich dikwijls eenzaam voelt.
XXX Leen
Leen3 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[Oproep] : Hulp gevraagd aan TTM-lotgenoten voor onze TTM-rubriek! monique3 TTM - Algemeen 38 4 september 2015 12:32
Ouders om hulp vragen Nerakje TTM bij kinderen 2 2 december 2004 18:54
Enquête (beetje hulp van jullie aub) Salvamia Haarwerken 4 21 oktober 2004 16:03
heb jullie hulp eve nodig! eline TTM - Algemeen 4 15 november 2003 13:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.