Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM bij kinderen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 16 februari 2005, 11:32   #1
eva2001
HaarWeb lid
 
eva2001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2005
Locatie: gelderland
Berichten: 34
haren trekken bij jonge kinderen, voorbijgaande tik of echt blijvend TTM

Ik vraag me af om mijn dochter (3 jaar) nu blijvend zal haren trekken of dat dit een voorbij gaande tik is die afgeleerd kan worden ?

Trokken jullie ook al heel jong ? Mijn dochter is er op 11/2 jarige leeftijd mee begonnen in combinatie met het duimen.

Inmiddels het duimen afgeleerd en washandjes aan haar pyama gemaakt en het ziet er naar uit dat ze geen haren meer trekt !!

Kale plek moet nog wel aangroeien, dat zal nog wel even gaan duren.

Wat is jullie ervaring ?
eva2001 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2005, 17:14   #2
eva2001
HaarWeb lid
 
eva2001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2005
Locatie: gelderland
Berichten: 34
niemand ???
eva2001 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2005, 19:53   #3
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Hoi Eva,

Niet leuk om geen reactie te krijgen. Helaas kan ik je niet verder helpen. Ik ben begonnen op mijn 13-de en ben nu 38. Inmiddels heb ik uit allerlei informatie wel begrepen dat het bij jonge kinderen wel van voorbijgaande aard kan zijn. Ook zijn hier lotgenoten die al wel op zeer jonge leeftijd begonnen zijn en het nog steeds doen
Als ik voor mezelf spreek denk ik dat het zeker goed is om het probleem zo snel mogelijk 'aan te pakken', op een gegeven moment is het toch ook een zekere gewoonte die helemaal bij je hoort en hoe sneller je gewoontes doorbreekt, hoe makkelijker ze zijn af te leren.
Het lijkt me in ieder geval heel erg dat je je kind het ziet doen, heel verdrietig. Dan de vraag: waarom???? en als je daar geen antwoord op weet dan word je daar wanhopig van. Heel veel sterkte en hopelijk zul je nog wat adviezen/tips krijgen.
groeten van Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2005, 21:25   #4
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
hoi eva,
ik vond het een beetje moeilijk om mijn reactie te plaatsen....omdat het geen positieve is. ik ben op mn 2de begonnen met plukken,ben nu 35 en pluk nog steeds. ik ben afgelopen maand voor het eerst een paar dagen plukvrij geweest.
op mn 2de heb ik in het ziekenhuis gelegen,voor een vervelende pijnlijke behandeling. mijn ouders zag ik elke dag maar een uurtje,en de behandeling was niet bepaald aangepast aan een baby...er waren toendertijd simpelweg nog niet echt kinderartsen. mijn plukgedrag werd toen vergeleken met duimen en nagelbijten,en zou vast vanzelf over gaan ....dus niet. zeker weten doe ik het niet...maar ik denk dat,als er toen veel meer aandacht aan besteed was,ik wel van mn ttm afgekomen zou zijn.
liefs,marly
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2005, 20:40   #5
britt
???????????
 
Geregistreerd: 7 februari 2005
Berichten: 15
Onze dochter was ineens zeer hevig haar kopie aan het kaal plukken na de geboorte van haar zusje. Ze sliep altijd goed en ook al een tijdje zonder speen. Wij hebben uiteraard de handschoen , etc etc etc geprobeerd en niets hielp. Ze had alleen achter nog maar een matje om te plukken. Wat wij hebben gedaan is de tik doorbreken door 1 onderdeel van de tik weg te halen. Zij trok namelijk met de speen haar haar eruit, net zoals heel veel het in combinatie doen met iets b.v. duimzuigen, t.v. kijken, moe zijn. het heeft 1 heftige week gekost omdat ze uiteraard niet slapen kon zonder speen en nog heeft ze elke avond wel een smoes voor het 1 of ander maar ze is er tot nu toe van af, haar haar wordt niet minder. Ze is er tot nu toe van af. En vandaag in de supermarkt deed ze haar muts af en keek je op dat kale bolletje en mensen schrokken, ik moet zegen dat ik me schaamde dus hoop ik ook dat ze er ook nooit weer aanbegint. Wel heb ik van het merk nioxin folhiclebooster gekocht rete duur maar het werkt wel. als ik nu over dat kale bolletje streel dan stiekelt het.



Mijn advies zoek uit wat de tik is, doorbreek het en geef niet toe hoe moeilijk het ook is. Het is net zoiets als een colt turky bij afkicken van drugs of zo.

britt is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2005, 22:21   #6
eva2001
HaarWeb lid
 
eva2001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2005
Locatie: gelderland
Berichten: 34
pffft wordt er niet echt vrolijk van....
ze slaapt nu met washandjes aan haar pyama en overdag zit er tape om haar duim. Ik zie haar niet meer trekken maar wat duurd dat toch lang voordat het herstelt is......

Volgende week een advies gesprek bij de kinder psychiater.
Er is na de geboorte van Eva erg veel gebeurt .... Zal dat de oorzaak zijn of heeft ze gewoon aanleg voor tics??...

Volgende week zal ik meer kunne vertellen...

In ieder geval bedankt voor jullie reactie's

Britt ik mail toch ook met jouw ??

groetjes ..
eva2001 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2005, 21:35   #7
lies
HaarWeb lid
 
lies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 347
hai eva.

Hallo Eva,

Wat ik nu schrijf is absoluut niet bot bedoelt. Ik hoop dat je dat ook niet op deze manier zal opvatten, want zo is het beslist neit bedoelt.

Ik heb geloof ik wel eens eerder gelezen de reactie van ej dat je wat wij hier schrijven niet zo positief is en ook nu lees ik de reactie dat je er neit zo vrolijk van word. Dat begrijp ik. Ik denk alleen dat je de vraag die je hier stelt of jou dochter haren blijf trekken en/of blijvend ttm heeft dat je die vraag op de verkeerde plek stelt.
je stelt deze vraag aan een groep mensen die niet of nog niet genezen zijn van TTM. Diegene die dat wel zijn jong of oud zal je op dit forum denk ik ook niet( meer) tegenkomen, die zullen geen behoefte hebben of meer hebben aan lotgenotencontact om de heel eenvoudige reden omdat ze geen haren meer trekken.

ik trek haren uit mijn hoofd, maar dat wil niet zeggen dat daar tegenover misschien wel 10 of meer die dat niet meer doen.
begrijp je wat ik bedoel?
Ik kan je niet gerustsstellen al zal ik dat heel graag willen.
De meeste kinderen groeien volgens mij over hun tics en gewoontes heen uit hun kindertijd.
Zie het als duimzuigen. bijna alle kinderen groeien daaroverheen als ze ouder worden, maar ook zijn er nog steeds volwassenen die duimzuigen en van de 1000 die er over heen groeien blijft er misschien eentje die dat niet doet en ja jouw kindje kan best die ene zijn die dat niet doet, MAAR DAT HOEFT ABSOLUUT NIET ZO TE ZIJN!!!

je bent er gauw bij en je hebt al hulp voor haar dat is heel erg positief.
Je bent er vroeg bij en je bent al bezig om het patroon te doorbreken; dat geeft moed voor de toekomst en die moet je ook houden Eva. het komt best wel goed.

Heel veel succes bij de psych.

Liefs Liesbeth
lies is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2005, 22:34   #8
britt
???????????
 
Geregistreerd: 7 februari 2005
Berichten: 15
Hoho mijn reactie is hartstikke positieve mijn dochter blijf nu al 2 week van haar haar als dit zo door gaat heeft ze weer mooie krulletjes voordat het zomer is en niet meer zonder muts naar buiten kan. Denk goed na wat het bij jou kindje kan zijn wat die extra dimensie is voor het haar trekken zoals een duim of iets met een angst voor het slapen gaan. En vaak weet je het wel en wil je er zelf niet aan toe geven. Wat bij ons ook erg hielp was dat niemand het er meer overhad. Ze is een mooie meisje punt. Als we met haar er over wouden praten dan zag je haar denken en hoe ze het ergens anders over kon hebben.





Pak, door geef niet op. De kinder zieleknijper is ook niet alles die moeten zichzelf ook maar aan het werk houden.
britt is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2005, 12:45   #9
eva2001
HaarWeb lid
 
eva2001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2005
Locatie: gelderland
Berichten: 34
nee ik geef zeker niet op.

En ja ze is de mooiste meid van de wereld hoor ook met haar kale bolletje !

Ik ben gewoon erg benieuwd hoeveel volwassen TTM´ ers ook zo vroeg zijn begonnen ?
Maar ik lees al dat de meest hier in de pubertijd begonnen zijn.

Ik blijf proberen het hren trek proces te doorbreken, inmiddels heeft ze al ontdekt dat ze haar armpje snacht door haar pyama (met was handjes ) toch nog kan trekken.

Ik doe er nu nog wat extra plesitertape om de mauw zodat ze zich er niet door heen kan wurmen....

Maar ja het resulaat laat zo lang op zich wachten.......geduld is een schone zaak zeggen ze dus we wachten af
Ik blijf postief hoor , want vind al bijna geen haar meer in huis en in haar bedje !
groetjes
eva2001 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2005, 22:47   #10
charissa42
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 december 2004
Berichten: 13
Hoi Eva,

Jouw verhaal lijkt wel erg op de onze.
Onze dochter is nu 5 jaar en trekt al haren vanaf baby af aan.
Het gaat met vlagen. Ze had vorig jaar mooi lang haar, maar sinds december gaat het weer helemaal fout. Ze is aan een kant bijna helemaal kaal, vreselijk.
Wij hebben vorige week een intake gesprek gehad bij het RIAGG. Ik vindt het vreselijk, maar ja moet toch wat doen voor haar.
Ook Charissa deed het in combinatie met duimen, alhoewel ze nu veel minder duimt maar toch nog haren trekt. Ze slaapt nu vaak met een washandje om haar hand.
Je mag me als je wil ook prive mailen hoor.

Groetjes Monique.
charissa42 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2005, 13:02   #11
eva2001
HaarWeb lid
 
eva2001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2005
Locatie: gelderland
Berichten: 34
ik heb je prive gemaild !


zit vandaag even in een dip...
ik zie geen verbetering......ik wil het ook te snel ...
maar ze is zo kaal..... ze trekt veel minder maar toch wordt haar bolletje kaler....
eva2001 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2005, 21:58   #12
britt
???????????
 
Geregistreerd: 7 februari 2005
Berichten: 15
Geen

Ons meisje is nu bijna 3 week van het kaal plukken af. Geen speen geen haar trekken en haar hoofdje is bijna kaal. Maar onze eigen theorie, om de tik te doorbreken en dat wat de combinatie is met haar trekken, in ons geval de speen heeft geholpen. Ik weet als kapper dat het uit getrokken haar 3 maand nodig heeft om terug te groeien.


Geef niet op en wat wij niet meer doen, is praat er met je dochter niet over want daar had ons meisje een hekel aan.
britt is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2005, 15:40   #13
eva2001
HaarWeb lid
 
eva2001's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2005
Locatie: gelderland
Berichten: 34
Thumbs up

Het gaat hier ook de goede kant op !!!

Ze duimt nauwelijks meer ( ze krijgt de kans niet omdat er sporttape om beide duimen zit)

Maar als ik het vergeet begint het wel weer !!

Morgen heb ik een advies gesprek bij de kinderpsychiater, zal jullie verhaal van het speentje ook vertellen !Wist trouwesn niet dat het zo lang duurde voordat een uitgetrokken haar weer aangroeid.

Zal morgen vertellen wat het advies is geworden.

Groetjes mama van eva
eva2001 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 09:00   #14
ringba
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Locatie: België
Berichten: 59
Hey,

Ik vind het ook heel frustrerend te horen dat het ZOlang duurt voor een nieuw haar teruggroeit! Ik heb zoiets als ik een stoppeltje voel komen, dan is dit een reden te meer om eraf te blijven omdat ik dat nieuw haar een kans te geven en dan lucht dit op. Maar als ik inderdaad na een maand niets meer voelt terugkomen, heb ik sneller de neiging om op te geven.

Ik zal zien binnen een 3 maand...

Geduld ajajaj!

Ringba
ringba is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2005, 19:43   #15
Carrules
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2005
Locatie: Gelderland
Berichten: 58
Hai Ringba ( en de rest natuurlijk)

Ik herken je verhaal van de stoppeltjes en word er af en toe ook moedeloos van als ik besef hoe lang het duurt voordat er weer een normale haar zit . Eigenlijk zou je denken dat het dan alleen maar meer motivatie is om niet te trekken, maar bij mij werkt dat niet zo. Omdat ik steeds aan de stoppeltjes voel, zit mijn hand toch in de buurt van het haar en ga ik weer verder met trekken.

Eva: zelf ben ik ook 'pas' in mijn puberteit begonnen met trekken, dus ik zou er niets over kunnen zeggen of het van voorbijgaande aard is. Wel weet ik vanuit mijn opleiding (pedagogiek) dat het bij jonge kids met tics verstandig is om er echt zo vroeg mogelijk iets aan te doen. Daarom vind ik het ook echt fantastisch van je dat je de stap naar de psych al gemaakt hebt!! U go girl!!

Maar ik weet er verder niet veel van, alleen wat ik al zei dat je er zo vroeg mogelijk iets aan moet doen, dan zijn kids nl. nog 'kneedbaar' en kan er goed resultaat te boeken zijn. Ik wens je veel succes morgen en ben benieuwd wat er voor advies uitkomt!

Groetjes Car
Carrules is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De haren uit je hoofd trekken! erna TTM - Algemeen 37 21 april 2014 23:57
duimen en haren trekken eva2001 TTM - Algemeen 5 7 februari 2005 21:43
new in town redhead TTM - Algemeen 6 18 november 2002 00:21
Artikel Monique3 in Brabants Dagblad: 'Haren uittrekken als ziekte'. Webmaster Boeken en artikelen 12 18 september 2002 00:02
Ouders van kinderen met TTM biebop TTM bij kinderen 15 10 juli 2002 22:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.