Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM bij kinderen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 24 april 2006, 14:32   #1
Mieneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 april 2006
Locatie: County Dublin, Ierland
Berichten: 7
Unhappy Dochtertje van twee trekt haar uit haar hoofd!

Ben nieuw hier maar hoop dat ik zo "bold" mag zijn om bij mijn eerste bezoekje meteen een thread te openen!

Mijn dochtertje (in December 2 geworden) heeft eigenlijk al haar hele leven met haar haar "gepield". Als ze moe is, en met een speentje zit, of als ze ergens naar zit te kijken, dan gaat haar handje naar haar haar.
Ze draait dan strengetjes om haar vinger.
Een paar weken geleden beseften we dat ze haar haar aan het breken en uittrekken is.
Ze "tokkelt" met haar haar tot het breekt of uit haar hoofd komt.
Ze had zo'n mooie bos haar maar krijgt nu kale plekjes en het ziet er steeds pieteriger uit! :-(
We hebben al besloten om haar geen speentje meer te geven overdag (werd zowieso al tijd !) omdat dat in direct verband schijnt te staan met het gepiel.
We lopen de Godganse dag: "Leave your hair alone Honey" te roepen. Kort knippen, zou kaal scheren moeten worden daar ze het ook met mijn vriend zijn haar doet als ze bij hem op schoot zit, en die heeft echt heel kort haar!

Heeft iemand de gouden tip? Hoe stop ik dit?

Alvast heel erg bedankt!

Mieneke
Mieneke is offline   Met citaat reageren
Oud 24 april 2006, 18:12   #2
Feysie
Banned user
 
Geregistreerd: 20 april 2006
Berichten: 14
Gouden tip?

Praat Nederlands tegen dat kind.

(Kalf)
Feysie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2006, 16:18   #3
Mieneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 april 2006
Locatie: County Dublin, Ierland
Berichten: 7
Iemand een "echte" tip?

Feysie, lieve schat. Ik moet me toch oprecht afvragen of je nu echt zo zielig bent of gewoon maar doet alsof. Ik wil natuurlijk niet te snel oordelen, een afwijking als de jouwe is een serieuze zaak, en ik hoop dat je hulp vind voor deze vorm van verbale diaree. Het schiet er ook zomaar uit bij je hè Lieverd? Gut Gut, sterkte ermee.
(Mijn dochter zou trouwens raar staan te kijken als ik ineens Nederlands zou spreken! Ze zou er geen woord van verstaan...... ze is Ierse.....)

Voor iemand anders die mischien kan helpen, of goede tips heeft. Het is meer dan welkom. Iemand heeft al aangeraden om een Homeopaat te contacteren.
Zijn er hier mensen die daar baat bij gehad hebben.

Alvast heel erg bedankt!

Nynke
Mieneke is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2006, 16:46   #4
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Mieneke

Ik heb 2 vriendinnen wiens zoontjes het ook deden toen ze klein waren.. De oplossing was bij beiden het rigoureus kortwieken, milimeteren van het haar. Is bij beiden gebeurt en doordat ze er niet meer aan konden draaien/trekken groeiden de kale plekjes dicht.... in de tussentijd 'genazen' ze daardoor vanzelf van die aandoening.
Wel een tijd lang echt heel kort houden dan... zodat het niet meer kan.
Als het nl heel erg vaak/langdurig gebeurt op dezelfde plekken heb je kans dat het haar uiteindelijk niet meer terugkomt.

Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2006, 17:05   #5
Mieneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 april 2006
Locatie: County Dublin, Ierland
Berichten: 7
Voor Kas

Hallo Kas, bedankt voor je reactie.

Daar ben ik dus ook bang voor, dat ze het straks zo vaak gedaan heeft dat het inderdaad niet meer terug groeit.
Als we niet snel een andere oplossing vinden, dan zullen we dit zeker proberen. Liever een paar maanden een (super-)kort koppie dan permanente kale plekjes.

Mag ik vragen hoe oud die zoontjes waren? En hoe lang ze trokken en hoe lang het duurde voordat ze het "afgeleerd" hadden?

Groetjes,

Nynke
Mieneke is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2006, 19:01   #6
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Hoi Mieneke. Hier een rectie van iemand,die ook op haar 2de begonnen is met plukken,en het nu(34 jaar later)nog steeds niet 'verleerd' is. Dat ik er niet vanaf gekomen ben,zou te maken kunnen hebben met het feit,dat er toendertijd geen enkele bekendheid en openbaarheid was over TTM. Toen werd het vergeleken met duimzuigen,'gaat vanzelf weer over hoor'.
Tegenwoordig zijn er boeken over geschreven,therapieen voor ontwikkeld en is er op internet heel veel info over te vinden. Lees in ieder geval dit forum eens door,desnoods zoek je met zoekwoorden naar info. Want er staan heel veel goede tips op. Bedenk je wel,dat jouw kindje het haartrekken waarschijnlijk doet,omdat het haar een bepaald gevoel van veiligheid bezorgd. Word ze vaak overprikkeld,dan zal ze gaan plukken. Je geeft zelf al aan,dat er bepaalde gaande situaties zijn,als ze begint met plukken. Kan je daar iets mee,als ze bijv moe is...wil ze dan misschien liever rustig slapen? Is er teveel drukte om haar heen?
Probeer haar aandacht af te leiden als ze gaat plukken. Geef haar een speeltje,iets waar ze haar handjes voor uit haar haartjes moet halen.
Het wil ook wel eens helpen,om wat vet in de haartjes te smeren. Dan heeft ze geen grip meer en glijd het haar door haar handjes heen.
Misschien is goed kortwieken ook een oplossing inderdaad. Maar je hoeft niet bang te zijn dat het haar niet meer terug komt:bij mij goeit het ook nog steeds weer aan.
Ik hoop dat ze er snel vanaf raakt. Veel succes!

Groetjes,Marly
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2006, 08:48   #7
Mieneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 april 2006
Locatie: County Dublin, Ierland
Berichten: 7
Marly

Bedankt voor je reactie. Ik ben heel erg blij om van iemand te horen die ook zo vroeg begonnen is.
Ik ben het met je eens dat het haar trekken waarschijnlijk situatie gebonden is.
Het is echt alsof ze zichzelf gewoon niet in slaap kan krijgen zonder te trekken.
We proberen nu eigenlijk van alles, in de hoop dat iets aan zal slaan.
Wij aaiden altijd over haar bolletje als ze moe was, maar nu wrijven we over haar beentje als ze bij ons op schoot zit. Mischien dat ze dat over gaat nemen? Het is nogal een "copy-cat" dus wie weet.
Ik vind het vet in het haar een heel erg goed idee! Ik zal dat zeker proberen voordat we de keuze maken om de schaar er in te zetten. Kan me niet voorstellen dat ze het fijn zou vinden om met de handen in het haar te zitten als ze daar een lading vet tegenkomt. Ze begint altijd met een strengetje tussen haar vingers te wrijven.
Ik zal eens bij de bieb vragen of ze ook boeken over dit onderwerp hebben.

Marly, nogmaals heel erg bedankt! Hier kan ik wat mee.

Groetjes,

Mieneke
Mieneke is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2006, 10:15   #8
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
mieneke

hoi, volgens mij waren die jochies idd ook een jaar of 2 toen. Beide mama's, vriendinnen van mij, hebben dat mililmeteren volgens mij een dik jaar volgehouden en het ging uit zichzelf toen gewoon over.....want er viel niks te trekken.
Het hoeft echt niet zo altijd te zijn dat een kind het blijft doen. Ik zou dat kortwieken als het mijn kindje betrof zelf zeker doen...
groetjes
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2006, 10:23   #9
erna
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 november 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 147
ik wilde ook heel even reageren. ik denk dat marly al goed heeft aangegeven dat het haartrekken vaak in relatie met bepaalde gebeurtenissen optreedt. wat ik alleen nog wilde zeggen dat mijn eerste reactie was toen ik jouw berichtje las "zeg niet steeds dat ze van haar haar af moet blijven" ik weet nog goed dat mijn moeder dat ook steeds deed en dat irriteerde me mateloos en daardoor ging ik er vaak alleen maar meer aantrekken. ik weet dat het goed bedoelt is, maar helaas bereik je er vaak het tegenover gestelde mee. probeer het subtiel te doen, leidt haar af als ze het doet en probeer het niet teveel te benadrukken. snap je wat ik bedoel?

succes ermee!

ps ik heb gehoord dat kinderen er vaak overheen groeien. ik hoop het voor je!
erna is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2006, 13:00   #10
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Dat zou inderdaad mooi zijn Kas,als het kortwieken zou helpen. Het zou prima kunnen hoor,maar ik kan me voorstellen Mieneke dat als laatste optie gebruikt. Ik heb als kind zijnde een hele tijd kaal rondgelopen,en dan echt kaal door het plukken. Maar zodra er dan weer een plukje haar verscheen...
Erna,wat jij zegt kan ik me ook nog wel herinneren van mijn moeder. Die heeft en periode gehad,dat ze constant riep 'doe niet!blijf af! zo zonde,straks ben je weer kaal!' Daarna werd ze steeds boos,en sloeg ze op mijn handen. Dat heeft (bij mij althans) altijd een averechts effect gehad. Uiteindelijk ben ik het steeds meer stiekum gaan doen,ik ging erop letten dat ik alleen was als ik plukte.
Mieneke,ik geloof niet dat jouw dochtertje 's nachts aan haar haartjes trekt he? Dat deed ik dan weer wel,voornamelijk plukte ik in mijn slaap. Dat heb ik 2 jaar geleden overwonnen,door een te groot shirt met lange mouwen te kopen,en daarna die mouwen dicht te naaien. 't Was heel even wennen met slapen,maar het heeft wel geholpen!
Hou je ons op de hoogte?
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2006, 15:50   #11
Mieneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 april 2006
Locatie: County Dublin, Ierland
Berichten: 7
Bedankt Dames! :)

Heel hartelijk bedankt voor de reacties!

@ERNA:
Ik ben het 100% met je eens dat het niet leuk is om dat de hele dag te horen.
Mijn vriend, heeft de suggestie gisteren gedaan om te zeggen: "Let your hair grow, Honey" en om non-verbaal actie te ondernemen. Dus haar af te leiden zonder iets te zeggen over het haar. (Voor zover mogelijk natuurlijk, in de auto bv wordt dat een beetje moeilijk ) Precies wat jij dus ook voorstelde!
Ben zo blij dat jullie de tijd nemen om te reageren. Ik vind de ervaringen die men er persoonlijk mee heeft heel waardevol. Het geeft me een idee hoe het voor mijn dochter moet zijn.

@MARLY:
Mijn dochter doet het gelukkig niet in haar slaap. Alleen bij het in slaap vallen. Als ik haar bedje verschoon dan zijn er wel flink wat haren te vinden maar als ze éénmaal slaapt dan is het over.
Wat een goed idee met dat shirt! Kan me voorstellen dat het wennen is, maar het lijkt me het wel waard om dan toch de 8 uren die je slaapt "trek-vrij" te zijn.

Ik zal het kortwieken als laatste redmiddel aanhouden. Als de afleiding-tactiek en het zonder speentje zijn, niet helpen probeer ik eerst de tip van vet in haar haartjes te doen.

Nogmaals, hartelijk bedankt dat jullie je ervaringen en tips willen delen.

Groetjes,

Nynke

PS: Vanaf 16.00 uur vandaag heb ik pas weer Internet toegang in het weekend. Dus als ik niet reageer dan ligt het daaraan.
Mieneke is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2006, 14:43   #12
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Aan Mieneke,

Hoi mieneke, hier een reactie van Monique3, ben 37 jaar en heb ttm vanaf mijn 8ste.
Ik wil nog niet zeggen dat jouw dochtertje heeft wat ik o.a heb, maar je weet maar nooit.
Ik vind dat er goede tips gegeven zijn, en wil nog eens herhalen wat Erna zei, over dat steeds tegen je dochertje zeggen dat ze van het haar moet afblijven.
Laat haar...blijkbaar heeft ze dit nodig....en die speen...is dat nou echt zo erg...
mijn dochtertje van net 2 die zit ook al vanaf de geboorte aan haar haartjes te friemelen en ze heeft ook nog steeds haar speen.
Ik ga haar niks afpakken, WEL, zeg ik tegen haar als ze haartjes in de mond wil doen dat dat vies is, ze zegt nu zelf al BAH...
Ik vind het heel erg, en ik zou er van in stress raken maar ik wil het friemelen ook niet ZO belangrijk maken dat ze het zo bewust word dat het echt een probleem blijft/kan worden.
Dus, probeer het milllimeteren van het haar, dat kan geen kwaad, kan zelfs goed zijn voor de haargroei.
En wat het terug groeien van het haar betreft, ik denk dat je je daar nog geen zorgen om hoeft te maken.
Accepteer haar en dat ze dit doet, maak het niet TE belangrijk, geef het de tijd enz...

heel veel sterkte van een mede-ttm-er en moeder, Monique3
__________________
http://trichotillomanie.com
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2006, 11:39   #13
Quirien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2005
Berichten: 12
Cool Washandjes

Hallo iedereen,,
Ik ben ook heel vroeg begonnen met haren trekken, en ik doe het nog steeds maar ook met tussenstops. Ik deed en doe het voornamelijk s'avonds in bed. Ik heb eens gevraagd wat mijn ouders er vroeger tegen deden bij mij en die zeiden dat ze vroeger mijn handen in (zachte) washandjes deden en die vastmaakte met tape. Verder zeiden ze overdag altijd (als ze mij het zagen doen) dat ik er mee moest stoppen. Dus ook ik ging het vaak stiekem in mijn eentje doen op mijn kamer of zelfs op de wc. Het nadeel (of misschien ook wel een voordeel) bij mij is dat ik het haar altijd tussen mijn vingers deed en dan mijn duim in mijn mond deed, en dan streek ik met het haar over het stukje boven mijn bovenlip. Ik ben een lange tijd toen gestopt met duimzuigen en toen was het haren trekken ook gelijk over. Nou ja ik hoop dat iemand wat aan de washandjes methode heeft en: "keep on smiling and always look at the bright sight of live"
Groetjes van Quirien
Quirien is offline   Met citaat reageren
Oud 2 mei 2006, 00:13   #14
Desi
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 april 2006
Berichten: 1
Smile Berichtje aan Meineke

Hallo Meineke,

De afgelopen week heb ik echt goed nagedacht over je vraag om de "gouden" tip. Je oproep raakte me diep.

Je kindje trekt de haren uit het hoofd omdat het haar een veilig en lekker gevoel geeft. Hierdoor voelt zij zich geborgen en ontspannen en dus lekkerder in haar vel. Haar speen "afpakken" als "straf" werkt vermoed ik juist spanningsverhogend bij je dochter. Mijn inziens helpt dit juist de stress toenemen en het voelt voor mij daardoor als een "straf" die avenrechts werkt. Ze is pas 2 jaar en heeft nog niet het volwassen bewustzijn en de volwassen hersenfuncties (letterlijk) als wij volwassenen. Belonen en straffen werkt daardoor vermoed ik schadelijk en negatief diep op haar eigenwaarde en ook zelfvertrouwen. Stop hier aub mee! Ik neem zo van je aan dat je dit doet om haar juist te helpen, maar ik twijfel oprecht of dit haar echt zal helpen.

Mijn tip: zoek een goede homeopaat op in je omgeving en ook een goede osteophaat of iemand die body stress relaeve praktiseert. Zij kunnen je dochter helpen de oorzaak van het harentrekken op te lossen. En dat is in eerste instantie stress reductie! Zorgen dat ze zich veilig voelt en ontspannen zonder haren te trekken.

Als moeder kun je ook zelf wat doen. Je zou eens op de website van www.zienderogenbeter.nl kunnen rondkijken. Janita Venema helpt vanuit haar homeopatische praktijk ouders en hun kinderen. Mogelijk dat jou dochtertje met haar gedrag onbewust iets "fluistert" hoe jij met stress en spanning omgaat. Voel jij je heel soms machteloos en bang en durf je dit niet toe te geven omdat jij dan bang bent dat niemand jou goed genoeg meer vindt? Doordat jij je zelf beter leert kennen en ook beter leert zorgen voor jezelf, help je haar ook op een onbewust niveau. En help je haar misschien om op een "gezonde wijze" met spanning en stress om te gaan. En jezelf erbij misschien?

Mogelijk dat ik nu veel te persoonlijk ben naar je. Ik bedoel dit echt zonder kritiek en oordeel naar jou. Mijn intentie is dat jij en je dochter je snel veel beter gaan voelen en dat jullie vooral heel veel van elkaar kunnen gaan genieten. Ik wens jullie dit toe uit heel mijn hart.

Met lieve en warme groeten:
Desi
Desi is offline   Met citaat reageren
Oud 2 mei 2006, 11:34   #15
Mieneke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 april 2006
Locatie: County Dublin, Ierland
Berichten: 7
Bedankt voor de reacties

@Desi,

Allereerst, wil ik je hartelijk bedanken voor je oprechte reactie. Ik kan echt lezen dat het iets is wat je na aan het hart staat en ik waardeer het dat je zo de tijd en de moeite hebt genomen om het zo goed mogelijk te verwoorden. (En het is zo moeilijk op fora, je weet nooit wanneer iemand iets compleet verkeerd gaat opnemen)

De speen. Die hebben we dus de hele week alleen voor 's avonds in bed gehouden. Overdag hebben we haar afgeleid en heel veel met haar ondernomen.
Ook zonder haar haar-trekken had ik de speen rond deze tijd gaan afbouwen.
Het is beter voor haar gebit en persoonlijk lijkt het me nu makkelijker om te stoppen dan over een paar jaar. Ze begint in September ook met schooltje en ik vind dat daar een speentje gewoon niet kan.
Ze doet het er heel erg goed onder en ik ben echt ontzettend blij dat ik kan zeggen dat ze dus overdag ook niet aan haar haar meer getrokken heeft!
Ze doet het alleen nog wel als ze in haar bedje ligt en dus denk ik dat ik inderdaad je advies van een goede homeopaat of Osteophaat ga opvolgen als ik weer in Nederland ben.

Mijn vriend is net begonnen met een cursus Hypnotherapie en is erg bezig met Neuro Linguistic Programming. Ook zijn we allebeide erg begaan met het opbouwen van haar zelfvertrouwen psychische welzijn. Door persoonlijke ervaringen nemen we dit soort zaken mischien in een ander zijn ogen een beetje te serieus. Mijn theorie is dat je maar één kans krijgt om je kind een goede jeugd en sterk fundament te geven. En daarbij: Waarom dingen in de negatieve vorm brengen als het ook positief kan?
Nogmaals, heel erg bedankt voor je wel doordachte reactie.

@Quirien
Jij ook bedankt voor je reactie. Ik kan nu dus gelukkig zeggen dat het overdag niet meer gebeurd. (afkloppen!) Vind de oplossing van je ouders wel heel creatief.

@monique3
Ik snap helemaal wat je bedoelt met het niet te veel een "big deal" te maken. Ik denk dat je als moeder idd het beste aanvoelt wanneer de speen "met pensioen" kan. Als jou dochtertje er echt nog niet zonder kan dan zeg ik ook "lekker laten houden".
Voor ons was dit gewoon de beste oplossing. Mijn schoonzuster is kapster, en die raadde ons aan om te wachten tot ze 2.5 - 3 jaar oud is. Ze zijn dat dan de tweede "echte" bos haar groeit en dat dan het knippen het beste is.

Dames, nadat ik die reactie van Feysie kreeg (was het maar zo makkelijk om dit probleem, wat zoveel mensen zo sterk beinvloedt, op te lossen door middel van de Nederlandse taal!) was ik even bang dat ik hier geen hulp zou vinden.
Vind het helemaal fantastisch dat dat zo overduidelijk het geval niet is geweest!
Mijn dank is groot!

Veel Liefs,

Mieneke
Mieneke is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aan Do: wat is het verschil tussen geschubt en ontschubt haar? Chris Haarwerken 3 16 februari 2017 12:07
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 18:50
Info over trichotillomanie, monique3 TTM - Algemeen 16 22 november 2002 23:21
help erik 38 Haarwerken 9 22 mei 2002 00:12
Moeilijk erik 38 Haarwerken 3 29 april 2002 21:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.