Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 mei 2021, 14:21   #1
Rogier1981
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2020
Berichten: 10
Geslacht:
Tweede haartransplantie

Hallo allemaal,

Wie van jullie heeft ervaring met een tweede haartransplantatie?

Ben 40 jaar en heb enkele maanden geleden een haartransplantatie van 2.500 crafts ondergaan. En ondanks dat ik nog geen idee heb hoe het uiteindelijke resultaat zal worden en ook omdat de transplantatie me 200% meeviel ben ik al voorzichtig aan het onderzoeken om een tweede haartransplantatie te ondergaan, om zo de dichtheid te vergroten.

Volgens mijn kliniek kan ik hier het beste tot een jaar na de operatie mee wachten en kunnen ze de crafts er dan tussen plaatsen om zodoende de dichtheid te vergroten.

Begrijp dat dit afhankelijk is per haarsituatie maar ben benieuwd naar jullie advies. Is het wel zo gemakkelijk dat ze de craft er "gewoon" tussen kunnen plaatsen? Mijn donorgebied is uitstekend en gebruik geen medicijnen meer voor de haargroei ( heb dit wel ruim 15 jaar gedaan). Bedankt alvast.
Rogier1981 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2021, 17:33   #2
ILoveHair84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 mei 2021
Berichten: 23
Geslacht:
Interessante vraag. In principe is er volgens de meeste nationale en internationale klinieken bij een eerste behandeling ongeveer een maximale dichtheid van 40 grafts per cm2 mogelijk. Daarboven zou het wel kunnen maar dan neemt de kans wel toe dat er grafts niet doorkomen waardoor je dus letterlijk grafts aan het weggooien bent. Ook wordt het risico vergroot op een verstoorde bloedcirculatie bij een hogere dichtheid. Je kunt gewoon niet teveel gaatjes prikken op zo'n klein gebied bij een eerste behandeling. Bij een tweede behandeling heb je dat probleem uiteraard niet omdat die haartjes er dan al zitten. Ik zou trouwens wel gewoon even afwachten het zich nu gaat ontwikkelen en niet te voorbarig zijn. Eventueel zou je ook Minoxidil kunnen gaan gebruiken wat sowieso al voor een betere optische dichtheid kan gaan zorgen. Welk medicijn heb je in die 15 jaar gebruikt?
ILoveHair84 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2021, 01:42   #3
Roob
HaarWeb lid
 
Roob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2021
Locatie: Nederland
Berichten: 271
Geslacht:
Zou het niet gewoon marketing zijn, ILoveHair84? Het kan zijn dat een aantal klinieken dit als reden opvoeren om een lagere dichtheid aan te houden en een tweede ht te adviseren, maar er zijn ook genoeg kwaliteitsklinieken die maximale dichtheden van 55-60 grafts/cm2 halen bij een initiële behandeling met ook goede resultaten?

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat bij een 2e haartransplantatie de kans groter is dat bij het maken van de incisies de wortels van de bestaande grafts beschadigd worden of dat er ontstekingen ontstaan als de nieuwe graft te dicht op een bestaande haar wordt geplaatst... Dus het verhaal dat men het liefst 1 jaar wil wachten snap ik in die context wel, als ze zekerder willen zijn dat ze geen graft plaatsen op de plek waar al een graft geplaatst is (maar waar nog even geen haar uit groeit)...
__________________

Mijn how-to

Start 1 maand voorafgaand aan m'n HT

- vitamines: Vit. D (20 mg/dag); Neofollics 1 tablet/dag; Regenepure biotin 2 capsules/dag (3 dagen later al vrijwel geen haren meer in doucheputje)
- medicatie: Essengen-6 Plus (2 x 1 ml/dag)
--> 10 dagen voor HT gestopt; met doktersrecept tijdelijk over op fina (2 x 0.5 mg/dag)
- voeding: fruit in blender - ongeschilde gemberwortel (10 g/dag), 2 sin.appels, 1 kiwi
- shampoos: Revita (2 min) en direct daarna Regenepure DR (met 1% Ketoconazol, 5 min)
- conditioners (om en om de dag, 2 min): Revita en Regenepure
- HT (inhammen, voorkant en temple points - 2850 grafts): 05-2021 FUE FueGenix - http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=39719

Vorige probeersels zonder succes
- vanaf 12-2019 Spectral DNC-N met 5% Nanoxidil (2 x sprayen/dag, na 6 mnds gestopt)
- vanaf 03-2021 Neofollics 3 tablets/dag (vanaf 04-2021 afgebouwd naar 1 tablet/dag om voorraadje op te maken)
Roob is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2021, 08:20   #4
Rogier1981
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2020
Berichten: 10
Geslacht:
Bedankt voor jullie reacties en advies.

Heb 15 jaar lang finasteride gebruikt, en in al die tijd nauwelijks meer haaruitval gehad. Merkte wel dat mijn libido naar beneden ging. Ben met finasteride gestopt vanwege een kinderwens, die is er nog steeds en daarom gebruik ik op aanraden van de arts voor de zekerheid nog geen minoxidil. Dit omdat hij niet met 110% zekerheid wist of dit gevolgen zou hebben.
Rogier1981 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2021, 13:00   #5
ILoveHair84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 mei 2021
Berichten: 23
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roob Bekijk bericht
Zou het niet gewoon marketing zijn, ILoveHair84? Het kan zijn dat een aantal klinieken dit als reden opvoeren om een lagere dichtheid aan te houden en een tweede ht te adviseren, maar er zijn ook genoeg kwaliteitsklinieken die maximale dichtheden van 55-60 grafts/cm2 halen bij een initiële behandeling met ook goede resultaten?

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat bij een 2e haartransplantatie de kans groter is dat bij het maken van de incisies de wortels van de bestaande grafts beschadigd worden of dat er ontstekingen ontstaan als de nieuwe graft te dicht op een bestaande haar wordt geplaatst... Dus het verhaal dat men het liefst 1 jaar wil wachten snap ik in die context wel, als ze zekerder willen zijn dat ze geen graft plaatsen op de plek waar al een graft geplaatst is (maar waar nog even geen haar uit groeit)...
Dat zou kunnen Rob maar ik denk het eerlijk gezegd niet. In deze business moet je het toch vooral van mond op mond reclame hebben. Ik denk dat een kliniek er meer aan verdient door direct goede resultaten te boeken dan dat ze bekend staan als een kliniek die twee behandelingen moet doen, ondanks dat het dan per klant meer oplevert. Ik denk eigenlijk dat veel klinieken juist heel erg promoten met het aantal grafts dat ze kunnen zetten. Men weet dat ze daarmee klanten binnen kunnen halen omdat een grote groep toch 'zoveel mogelijk grafts voor zo min mogelijk geld' willen.

Er bestaan zelfs klinieken die meerharige grafts versnijden tot enkelharige grafts om zo tot een hoger aantal te komen op papier en sommige klinieken beloven ook een hogere haardichtheid dan dat ze eigenlijk kunnen waarmaken. De Nederlandse klinieken zullen dit waarschijnlijk niet doen overigens. Ik denk dat er zeker klinieken bestaan die tot een hogere dichtheid gaan en daarin iets meer risico durven te nemen vanwege hun kundigheid maar ik denk dat het echt in een stukje risicoanalyse zit. Ook hangt het natuurlijk af van je situatie maar dat spreekt voor zich. Als je al behoorlijk kaal bent dan is het niet handig om teveel grafts in een klein gebied te zetten en moet je uiteraard kiezen voor een meer tactische verdeling.

Laatst gewijzigd door ILoveHair84; 4 mei 2021 om 13:06
ILoveHair84 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2021, 19:54   #6
Roob
HaarWeb lid
 
Roob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2021
Locatie: Nederland
Berichten: 271
Geslacht:
Dat denk ik ook. Mijn ervaring met klinieken die hogere maximale dichtheden kunnen plaatsen, is dat die klinieken doorgaans wel wat conservatievere haarlijnen hanteren en zodoende het aantal grafts toch wat beperken.

Veel mensen die zoveel mogelijk grafts voor zo min mogelijk geld willen, staan er inderdaad niet bij stil dat een veel hoger behandeltempo wel iets kan zeggen over minder zorgvuldigheid waarmee een graft uitgenomen wordt en er relatief gezien wat vaker een haar van een graft wordt doorgesneden. In plaats van 95% van de haren die aanslaat is dat misschien 90% en gooi je toch 5% aan grafts weg. Ook kan 't iets zeggen over de tijd die genomen kan worden om de haarrichting van de graft juist te bepalen. Bij mijn consult bij Nielsen zei de arts over de benodigde 4000 grafts op 1 dag letterlijk tegen mij dat ze wel per graft een beetje naar de haarrichting kijken, maar niet heel uitvoerig 'omdat ze anders 5 dagen bezig zijn'.
__________________

Mijn how-to

Start 1 maand voorafgaand aan m'n HT

- vitamines: Vit. D (20 mg/dag); Neofollics 1 tablet/dag; Regenepure biotin 2 capsules/dag (3 dagen later al vrijwel geen haren meer in doucheputje)
- medicatie: Essengen-6 Plus (2 x 1 ml/dag)
--> 10 dagen voor HT gestopt; met doktersrecept tijdelijk over op fina (2 x 0.5 mg/dag)
- voeding: fruit in blender - ongeschilde gemberwortel (10 g/dag), 2 sin.appels, 1 kiwi
- shampoos: Revita (2 min) en direct daarna Regenepure DR (met 1% Ketoconazol, 5 min)
- conditioners (om en om de dag, 2 min): Revita en Regenepure
- HT (inhammen, voorkant en temple points - 2850 grafts): 05-2021 FUE FueGenix - http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=39719

Vorige probeersels zonder succes
- vanaf 12-2019 Spectral DNC-N met 5% Nanoxidil (2 x sprayen/dag, na 6 mnds gestopt)
- vanaf 03-2021 Neofollics 3 tablets/dag (vanaf 04-2021 afgebouwd naar 1 tablet/dag om voorraadje op te maken)
Roob is offline   Met citaat reageren
Oud 5 mei 2021, 19:13   #7
ILoveHair84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 mei 2021
Berichten: 23
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roob Bekijk bericht
Dat denk ik ook. Mijn ervaring met klinieken die hogere maximale dichtheden kunnen plaatsen, is dat die klinieken doorgaans wel wat conservatievere haarlijnen hanteren en zodoende het aantal grafts toch wat beperken.

Veel mensen die zoveel mogelijk grafts voor zo min mogelijk geld willen, staan er inderdaad niet bij stil dat een veel hoger behandeltempo wel iets kan zeggen over minder zorgvuldigheid waarmee een graft uitgenomen wordt en er relatief gezien wat vaker een haar van een graft wordt doorgesneden. In plaats van 95% van de haren die aanslaat is dat misschien 90% en gooi je toch 5% aan grafts weg. Ook kan 't iets zeggen over de tijd die genomen kan worden om de haarrichting van de graft juist te bepalen. Bij mijn consult bij Nielsen zei de arts over de benodigde 4000 grafts op 1 dag letterlijk tegen mij dat ze wel per graft een beetje naar de haarrichting kijken, maar niet heel uitvoerig 'omdat ze anders 5 dagen bezig zijn'.
Helemaal mee eens. Je laatste voorbeeld zegt natuurlijk alles.
Maar los van het snelle lopende band werk worden er ook grote risico's genomen. De meeste Nederlandse klinieken gaan in twee dagen tijd niet verder dan max. 3500 grafts omdat het te behandelen gebied anders te verstoord raakt. Dat er dan klinieken zijn die 4000 of zelfs 5000 grafts op een dag zetten is echt bizar. Persoonlijk zou ik liever 2000 grafts krijgen maar dat ik weet dat het goed gebeurt dan dat ik 4000 grafts krijg maar dat het lopende band werk is en het zwaar ten koste gaat van de kwaliteit. Uiteindelijk gaat het bij haartransplantaties niet om een sprint maar om een marathon.
ILoveHair84 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
tweede haartransplantatie

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.