Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 4 oktober 2021, 01:46   #1
Crocky
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2013
Berichten: 70
Question Gebruik Finasteride + dutasteride bij kinderwens/zwangerschap

Beste forumleden,

Al ettelijke jaren neem ik dagelijks 1mg finasteride en 2x per week 0,5mg Dutasteride. Onze kinderwens neemt meer en meer toe en we zouden graag volgende zomer 'ermee beginnen'.

Ik heb al heel wat gegoogeld, i.v.m. Dutasteride versta ik uit de info dat je best minstens 6 maanden op voorhand stopt met de inname aangezien de halfwaardetijd 5 weken is.
Echter, voor Finasteride is de info niet helemaal duidelijk. Zwangere vrouwen mogen in geen geval in contact komen met de stoffen gezien het mogelijke effect op een mannelijke foetus. De halfwaardetijd is ca. 3-14 uur dus na een paar dagen stoppen zou de stof volledig uit je bloed moeten zijn. In het algemeen duidt geen enkele studie (zover ik kon vinden) op een negatief effect van Finasteride in mannelijk zaad op de foetus wegens de hoge verdunning. Toch wordt er vaak geadviseerd om met Finasteride te stoppen voor de verwekking en tijdens de zwangerschap. Ik las een advies van een dermatoloog die adviseerde om Finasteride af en aan te gebruiken, aangepast aan de vrouw haar cyclus. Dus 1 week voor en tijdens de menstruatie fina gebruiken en daarna 2 weken stoppen. Tijdens de zwangerschap kan medicatie gewoon doorgenomen worden maar begrijp ik dat er voor de zekerheid best met een condoom gevreeën wordt.

Kort samengevat, het lijkt mij duidelijk dat er best met Dutasteride wordt gestopt maar hoe zijn jullie omgegaan met het gebruik van Finasteride? Graag beperk ik het risico uiteraard maar heb wat vrees voor het stoppen van beide medicaties over lange termijn gezien zij na lang gebruik (ca. 9 jaar) tot bijna stabiliteit in het haarverlies hebben geleid...
__________________
Gestopt
- Dutasteride 0,5 mg/dag (bijwerkingen)
- RU58841 5% dagelijks (geen effect na 4 maanden gebruik + lichte bijwerkingen)


Momenteel
- Finasteride 1 mg/dag
- Duta 0,5 mg/4 dagen
- Minoxidil 5%
- Regenepure DR/2 dagen

Status: haaruitval zet geleidelijk door
Crocky is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2021, 23:50   #2
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Ik ben vader van twee jonge kinderen, een jongen en een meisje. Vóór de conceptie van de eerste (bleek uiteindelijk een jongen te zijn) ben ik enige tijd gestopt met fina - gewoon, om zeker te zijn dat het kind gezond zou zijn. Daar was ik best wel zenuwachtig over. Gelukkig bleek het kind kerngezond. Het heeft me wel wat haar gekost, maar goed. Tweede kind was minder gepland, maar ook zij is helemaal in orde.
Kortom: hoewel de kans groot is dat er met de foetus (ook als het een jongen is) niets aan de hand is als je fina gebruikt, zou ik je - puur voor je gemoedsrust - aanraden om even te stoppen met fina.
Succes!!
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
dutasteride, finasteride, kinderwens, zwangerschap

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.