Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 mei 2022, 22:32   #1
XIX
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2021
Berichten: 12
Geslacht:
Schimmel op hoofdhuid

Hallo,

Ik had erg veel en dik haar. Sinds enkele jaren valt het mij op dat mijn haar dunner wordt (ik ben 27 jaar, grootouders pas kalend na hun 60, beide ouders nog geen sporen van kaalheid).

Sinds midden vorig jaar valt het mij op dat mijn haar ook echt uitvalt, bv wanneer ik mijn haar was heb ik rond de 30 haren in mijn handen of als ik met mijn handen door mijn haar ga komen er haren mee. Ook merk ik dat ik van voor, aan de zijkanten inhammen krijg.

Sinds november 2021 gebruik ik topische min en fin, maar mijn haar uitval gaat gewoon door, misschien is het iets of wat geremd. In maart ben ik naar een dermatologe geweest. Die zei dat ik mijn hoofdhuid te kampen heeft met een zware schimmelinfectie (ze verschoot zelfs een beetje), en schreef me dit voor:

- diprolasic (druppels) voor,
- Ducray Kelual DS (shampoo)
- sporanox (pillen)

Ik heb de druppels en shampoo gebruikt, maar ook dit helpt niet. Nu zal ik ook de pillen nemen.

Mijn vraag is of haaruitval door een schimmelinfectie kan veroorzaakt worden? Ik denk eerder dat het alopecia androgenetica is, en de schimmelinfectie het versnelt. Ik heb heel mijn leven al last van schimmelinfecties, toen ik klein was zelfs op mijn handen en voeten, dus vermoedelijk ookal lange tijd op mijn hoofdhuid.

Ik heb de volgende vragen:
- Zou ik overschakelen naar nizoral of Ketoconazol shampoo? die is sterker dan decray kelual shampoo geloof ik
- Zou ik overschakelen naar orale finasteride? Ik ben mij bewust van de bijwerkingen, maar ik wil absoluut niet kaal worden. Dit zou efficiënter zijn dan topische finasteride?

Bedankt

Laatst gewijzigd door XIX; 30 mei 2022 om 22:36
XIX is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juni 2022, 18:52   #2
Effie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2015
Berichten: 234
Geslacht:
Een echte schimmelinfectie is weer net iets anders dan seborroisch eczeem veroorzaakt door het gist (een soort schimmel) Pityrosporum (wordt ook wel Malassezia furfur genoemd). Ze zal daarom waarschijnlijk bedoelen dat je de laatste hebt? In elk geval kan het beiden haaruitval tot gevolg hebben inderdaad. Als je enkel op een paar plekken dit eczeem hebt, bijvoorbeeld de haargrens/achter de oren, kan het hier haaruitval geven. Ik heb het over mijn gehele hoofdhuid, en mijn haaruitval is dan ook diffuus, ofwel over mijn gehele hoofdhuid.

Of je daarnaast ook AGA hebt, dat zou kunnen natuurlijk, maar dat weet ik niet. En hierover kan ik je helaas niets adviseren.

Ik heb zelf ooit itraconazol (sporanox) voorgeschreven gekregen en ingenomen. Bij mij heeft het niet gewerkt helaas, maar ik weet niet meer de dosis ik het destijds gebruikt heb, hier kan het ook aan liggen. In elk geval zijn er ook mensen bij wie het wel goed geholpen heeft. Het medicijn bouwt zich namelijk op in de huid, en zal hierdoor veel actiever het gist kunnen doden.

Wat betreft je vraag of je over zal stappen op nizoral of Ketoconazol shampoo: je weet dat dit hetzelfde is? Alleen het 1 is de merknaam van ik dacht Janssen BV, en het andere de merkloze variant. Dit zou je inderdaad kunnen proberen. Je kunt je haar dan vooraf wassen met een milde shampoo en dan hierna de Nizoral een paar minuten laten inwerken en dan weer uitspoelen. Deze shampoo gaat het gist tegen, en is verkrijgbaar op recept.

Ik wil wel zeggen dat 30 haren na het wassen heel weinig is. Maar goed, elke haar zal voor jou wel tellen, dat begrijp ik.
Effie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2022, 00:24   #3
XIX
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2021
Berichten: 12
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effie Bekijk bericht
Een echte schimmelinfectie is weer net iets anders dan seborroisch eczeem veroorzaakt door het gist (een soort schimmel) Pityrosporum (wordt ook wel Malassezia furfur genoemd). Ze zal daarom waarschijnlijk bedoelen dat je de laatste hebt? In elk geval kan het beiden haaruitval tot gevolg hebben inderdaad. Als je enkel op een paar plekken dit eczeem hebt, bijvoorbeeld de haargrens/achter de oren, kan het hier haaruitval geven. Ik heb het over mijn gehele hoofdhuid, en mijn haaruitval is dan ook diffuus, ofwel over mijn gehele hoofdhuid.

Of je daarnaast ook AGA hebt, dat zou kunnen natuurlijk, maar dat weet ik niet. En hierover kan ik je helaas niets adviseren.

Ik heb zelf ooit itraconazol (sporanox) voorgeschreven gekregen en ingenomen. Bij mij heeft het niet gewerkt helaas, maar ik weet niet meer de dosis ik het destijds gebruikt heb, hier kan het ook aan liggen. In elk geval zijn er ook mensen bij wie het wel goed geholpen heeft. Het medicijn bouwt zich namelijk op in de huid, en zal hierdoor veel actiever het gist kunnen doden.

Wat betreft je vraag of je over zal stappen op nizoral of Ketoconazol shampoo: je weet dat dit hetzelfde is? Alleen het 1 is de merknaam van ik dacht Janssen BV, en het andere de merkloze variant. Dit zou je inderdaad kunnen proberen. Je kunt je haar dan vooraf wassen met een milde shampoo en dan hierna de Nizoral een paar minuten laten inwerken en dan weer uitspoelen. Deze shampoo gaat het gist tegen, en is verkrijgbaar op recept.

Ik wil wel zeggen dat 30 haren na het wassen heel weinig is. Maar goed, elke haar zal voor jou wel tellen, dat begrijp ik.
Bedankt voor het antwoord!

Welke stappen onderneem jij tegen de schimmel op je hoofdhuid? Hoe heb jij dit opgelopen? Ik heb geen idee van de naam van de schimmel/het soort schimmel. Ze praatte over erg veel exceem.

In het verleden, op mijn 12-13 jaar had ik veel last van uitslag, veroorzaakt door schimmels, voornamelijk op mijn handen en voeten. Is wegegaan toen ik mijn voeding heb aangepast en witte (geraffineerde suiker) begon te mijden. Wanneer ik terug suiker eet, komt de uitslag terug.

Wanneer ik bloedtesten laat doen is er altijd sprake van verhoogde allergietesten, dit zou hier een verband mee hebben.
XIX is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2022, 17:59   #4
Effie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2015
Berichten: 234
Geslacht:
Excuus voor de late reactie! Ik zit niet zo veel op Haarweb meer. Dit is helaas niet omdat ik geen problemen heb. Op dit moment word ik gek van de jeuk, en heb ik heel veel haarverlies.

Ik ben heel benieuwd of de medicijnen (anti-schimmel tabletten) je hebben geholpen!!

Groetjes,
Effie
Effie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.