Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 24 april 2007, 13:41   #16
Moon66
HaarWeb lid
 
Moon66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Berichten: 31
Nou, inmiddels is mijn zoon vandaag voor de 2e keer bij de psych geweest en ik heb ook vanmorgen met een andere psych een afspraak gehad. Dit om de hele levensloop van mijn zoon toe te lichten. Ik hoop zo dat er een oplossing/behandeling of weet ik veel wat komt voor mijn zoon.
Inmiddels heb ik wel gemerkt, dat hij bijna niet meer aan zijn wimpers komt. Hij heeft een prachtige krans lange zwarte wimpers om zijn ogen staan, waar ik geen happen meer uit zie!! Geweldig toch!!!
Ik heb hem een paar jaar geleden toen hij zelf begon met wimpers trekken wel verteld dat ik dat "vroeger" ook heb gedaan. Schaamte heeft mij ervan weerhouden om hem te vertellen dat ik nog steeds wimpers trek en inmiddels ook al een aantal jaren mijn hoofdhaar. Ik durf het gewoon niet te vertellen aan hem. Ben nog vergeten te vragen aan de psych of er idd verband bestaat tussen ttm en add. Zal morgen eens bellen...
Moon66 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 mei 2007, 13:35   #17
Tai
HaarWeb lid
 
Tai's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2003
Berichten: 102
Grappig dit stuk. Ik wist neit eens wat ADD was, maar al sik zie wat je post:

Citaat:
Eén van de belangrijkste eigenschappen van ADD is dat de hersenen zich gauw vervelen bij te weinig prikkels, dus bij saai werk. En de andere belangrijke eigenschappen van ADD is hyperfocussen(er helemaal in opgaan) = Een extra vermogen om je volledig te verliezen in iets dat de interesse heeft gewekt. Geen rust kunnen vinden tot het verhoopte eindresultaat is bereikt. Dit resulteert vaak in zeer creatieve uitbarstingen. De verwachtingen die een ADDer van zich zelf heeft zijn vaak bijzonder hoog, omdat ze gewend zijn overal in te slagen, mits er interesse voor is. Bij interesse zijn zij in staat werkelijk alles te leren. Hierdoor neigt een ADDer zich te overvragen. Bij het doen van iets dat saai is, sturen de hersenen de gedachten automatisch naar meer interessante dingen. Hier kan de ADDer zelf niet altijd iets aan doen. Bij het doen van dingen die niet zo interessant zijn hebben ze daarom altijd het gevoel te hebben onder gepresteerd.

En dit vond ik ook:

"Het meest kenmerkende verschil tussen ADHD en ADD is, dat ADHDers meestal een laag tot zeer laag IQ hebben, terwijl ADDers juist bijna zonder uitzondering hyperintelligent zijn. Bij de gebruikelijke diagnosering d.m.v. vragenlijsten lopen ADDers dan ook grote kans als niet-ADDer gediagnoseerd te worden omdat ze de problemen, waar ze als ADDer last van zouden moeten hebben verregaand hebben weten te compenseren waardoor ten onrechte wordt aangenomen dat die problemen er niet zijn (aan iemand met een goede prothese merk je ook weinig, maar hij is wel degelijk invalide!)."
Het 1e stuk is erg bekend voor mij. Ik kan snel mijn interesse verliezen als er geen uitdaging meer inzit of als het herhalend dreigt te worden qua werk. Aan de andere kant weet ik soms niet van ophouden als ik met een uitdaging geconfronteerd wordt waar ik niet snel uitkom. Dan wil ik net zolang doorgaan totdat het opgelost is, meestal ten koste van mezelf.

Qua hyperintelligentie...ik ben te verlegen om mezelf ze te noemen Wel weet ik dat toen ik meedeed aan een IQ test bij de Universiteit van Nijmegen (toen ik daar liep ivm mijn TTM) dat ik een IQ van 125 had als max.

Zou ik dan ADD hebben denk je?? Wel TTM, daar ik geen twijfel over mogelijk
Tai is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2007, 13:32   #18
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
ADD-test aan moon66

Hallo moon66,
mag ik vragen over die add-test die je zoon gaat krijgen?
Word je door je huisarts doorverwezen, en zoja waar naartoe dan?
Ik ben sinds vandaag aan het mailen met iemand die de diagnose ADD heeft gehad, en ik herken zowat alles in wat ik lees over ADD, dat ik dus graag alles wil weten over die test.....

Ik heb ttm vanaf mijnn 8ste, ben nu 38 jaar en ben al een hele tijd van mening dat er iets vooraf is gegaan aan de ttm, ik denk dat ik het nu heb gevonden in de vorm van ADD....
Ik heb ook al veel meegemaakt op jonge leeftijd en er is bij mij al iets aan de hand al van voor de ttm zich openbaarde...

groetjes aan allemaal, Monique3
__________________
http://trichotillomanie.com
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2007, 10:42   #19
Moon66
HaarWeb lid
 
Moon66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Berichten: 31
Hai Monique3
Wij hadden gehoord van www.hersenstorm.nl en daar hebben we gelezen over add. Dit vonden wij zo'n herkenbaar verhaal, het was net of ik over mijn zoon las. We zijn naar de huisarts gegaan en hebben het voorgelegd. De huisarts kreeg ook zo'n vermoeden nadat ze ons een aantal vragen had gesteld naar aanleiding van een lijstje. Zij heeft een doorverwijzing geregeld voor een centrum voor geestelijke gezondheidszorg, afd. kinderen en jeugd. De "test" bestaat tot nu toe uit een flink aantal gesprekken met een klinisch psycholoog, sociaal psychiatrisch verpleegkundige, orthopedagoog-gezinstherapeut en een psychologisch medewerker. Mijn zoon heeft hier inmiddels een aantal psychiatrisch onderzoeken gehad, hij krijgt nog een intelligentie onderzoek en een neuropsychologisch onderzoek. Ook hebben we gisteren een gezinsgesprek gehad met een peut, waarbij alle gezinsleden aanwezig waren. Ook hebben mijn partner en ik een gesprek gehad met een sociaal psychologisch medewerker gehad over de ontwikkeling van mijn zoon van baby af tot nu toe. Mijn zoon heeft ook een gesprek gehad waarbij iemand achter een spiegelruit het gesprek heeft geobserveerd. Het klinkt allemaal heel therapeutisch, maar blijkbaar dus nodig om tot een conclusie te komen. Na al deze onderzoeken en gesprekken krijgen we een adviesgesprek. Ik ben heel benieuwd wat hiervan de uitkomst zal zijn. Ik ben alleen niet tevreden over het gezinsgesprek wat we gister hebben gehad met een gezinstherapeut. Ik heb namelijk 3 jaar geleden de relatie met de vader van mijn eerste 5 kids gehad (heb nu de 6e met mijn huidige partner) en die peut zat heel erg te drammen op de scheiding. Ik ben bang dat ze de problemen die mijn zoon momenteel heeft, op de scheiding gaan gooien, wat je toch wel heel vaak hoort. En zijn gedrag heeft naar mijn idee niks hiermee te maken. Zijn gedrag is namelijk al zo'n 2 jaar voor de scheiding gaan veranderen. En dan kan je zeggen: ja maar hij zal misschien wel gemerkt hebben dat de relatie niet goed ging. Helaas... die vlieger gaat niet op, want niemand heeft de breuk zien aankomen, nooit is er ruzie geweest of spanningen en mijn ex partner stond echt te flapperen met zijn oren.. Maar goed, ik ben heel benieuwd wat de uitslag zal zijn van al deze onderzoeken. Hoop dat het eind van deze maand afgerond zal zijn en dat we misschien verder kunnen.
Ik wil jou in ieder geval heel veel succes wensen!!!!!
Groetjes,
Moon66
Moon66 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2007, 14:30   #20
Bobby25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 maart 2007
Locatie: 's-Hertogenbosch
Berichten: 4
Hallo,
Wat is dit toch een fijne site, je komt zoveel te leren over jezelf.
Paar maanden geleden erachter gekomen dat ik TTM heb en nu waarschijnlijk ook ADD. Als ik die verhalen lees, echt, soms gaat het over mij denk ik dan.
Heb net ook wat van die testen gedaan van de hersenstorm site en van de Amen clinic. Klopt allemaal.
Maar om op jouw vraag van het begin terug te komen ,Catherine:
Bij mij in de familie waren er ook problemen: oma in inrichting, zelfmoord gepleegd. Mijn vader hoogstwaarschijnlijk manisch depressief en verslaafd aan gokken en drank (oei, als ik dit zo opschrijf klinkt het wel hard).
Mijn IQ weet ik niet, men zegt wel altijd dat ik veel slimmer ben dan dat er uitkomt. Dat gevoel heb ik zelf ook, dat mensen mij dom vinden terwijl ik eigenlijk weet dat ik dat absoluut niet ben. Ik zou ook best goed kunnen leren maar ik kan me er niet toe zetten, het intersseerde me ook niet.
Als ik die verhalen zo lees dan word ik af en toe een beetje bang voor mijn kinderen. Ze zijn nu 1,5 en 6 , zo ongecompliceerd, ongedwongen, "normaal" zeg maar. Wat brengt de toekomst voor hun? Hier denkt natuurlijk ieder ouder over na maar volgens mij is er ook nog veel wat de wetenschap niet weet of benoemd heeft om er iets aan te kunnen doen.
Of dat jezelf weet dat je iets "hebt" en er iets aan te doen is.
Neem nou bijv TTM en ADD, jarenlang denk je dat je gewoon een beetje gekker bent als de rest van de wereld en dat daar niks aan te doen is. En dan vind je uit dat er velen met je zijn en dat dit een naam heeft en er soms zelfs iets aan te doen is.
Volgens mij is het een beetje warrig verhaaltje geworden, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Nu moet ik mijn dochtertje op bed gaan leggen.
Veel liefs, Mireille
Bobby25 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 mei 2007, 16:39   #21
Ingepinge
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 9
Voor mij geldt krak hetzelfde als Jente beschrijft enkele posts terug..
Zouden er dan toch verbanden zijn?

Laatst gewijzigd door Ingepinge; 13 mei 2007 om 16:41
Ingepinge is offline   Met citaat reageren
Oud 15 mei 2007, 12:52   #22
maayke
HaarWeb lid
 
maayke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2006
Locatie: Purmerend
Berichten: 23
Geslacht:
Ik herken wel iets met ADD, op school haal ik goeie cijfers,Ondertussen heb ik wel 8 jaar TTM,maar de laatste 3 weken ben ik wel trekvrij,

Ojaa btw die site van Hersenstorm doet het niet is het wel de goede link?
maayke is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2007, 10:45   #23
Sylvana
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 augustus 2002
Berichten: 42
Ik lees het nu pas, typisch zeg! Met IQ testen scoor ik idd altijd erg hoog (130+ en ooit 150!!). Maar ik heb een concetratievermogen van 0 denk ik want leren kan ik op zich erg goed maar vind er geen bal aan (saai??) en ben snel afgeleid. Zelfs mn examens heb ik gehaald door 1 dag van te voren alles erin te stampen, ik ben heel vindingrijk en idd áls iets mn interesse heeft dan ga ik er 300% voor.. bijna eng dit!!

Ik heb echt een AHA MOMENT nu...

Laatst gewijzigd door Sylvana; 16 mei 2007 om 10:48
Sylvana is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2007, 10:49   #24
Sylvana
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 augustus 2002
Berichten: 42
Is er iemand in een of ander ziekenhuis ofzo die hier iets mee kan? Met deze verbanden??

Hoe kun je erachter komen of je echt ADD hebt buiten die hersenscan? Bloed prikken ofzo of hoe werkt dat?

Kunnen we niet allemaal hier die test invullen? Ik kwam uit op 35%.

Laatst gewijzigd door Sylvana; 16 mei 2007 om 11:15
Sylvana is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2007, 13:43   #25
Moon66
HaarWeb lid
 
Moon66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Berichten: 31
kom ook niet meer op hersenstorm.
Vorige week nog wel gewoon, want ik heb nog het een en ander zitten lezen. Snap er niks van.
Sorry...weet niet wat de reden hiervan is...
Moon66 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 mei 2007, 12:45   #26
jish
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 21
Hoi Catherine,

Hoewel het niet 'officieel' is, herken ik alle symptomen - zonder uitzondering - van ADD. Ook ben ik op de basisschool 'hoogbegaafd' verklaard, waar ik nogal sceptisch over ben, aangezien ik geloof dat bij het vaststellen van hoogbegaafdheid (voor zover dat bestaat) heel wat zaken die invloed op de uitkomst hebben over het hoofd worden gezien, maar dat doet er verder niet toe. Er is verder bij meerdere mensen in mijn familie ADD vastgesteld (erfelijk?). Maar ik moet zeggen dat ook het fenomeen 'ADD' me een hippe benaming lijkt voor een combinatie karaktereigenschappen. Ik houd er niet zo van alles in vakjes te stoppen en er een stempel op te drukken, maar ik vind het wel interessant dat veel persoonlijkheidseigenschappen en andere neuroses of problemen met TTM te maken lijken te hebben.

Jish
jish is offline   Met citaat reageren
Oud 21 mei 2007, 12:50   #27
jish
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 21
Oh en het is misschien een beetje een open deur die ik hier intrap, maar als depressies en verslavings/neurosegevoeligheid genetisch zijn (zoals in mijn familie), dan krijg je daardoor vanzelf (ook in mijn geval) vaker dan de meeste mensen te maken met ernstige problemen in je eigen familie, wat weer een dip/plukfest kan triggeren, lijkt mij. Dus dan heb je op een indirecte manier 'profijt' van je genetische rariteitjes..
jish is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2007, 20:16   #28
swickie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2005
Berichten: 56
Hey,

Ik heb ook TTM, sinds mijn zevende. Ook heb ik ADD (ik twijfel soms zelf, maar die diagnose is een aantal jaar geleden gesteld) Ook heb ik een redelijk IQ. Niet laag in iedergeval. VWO niveau.
DUs...datgeen wat je besrijft???
swickie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2007, 18:18   #29
Catherine
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2006
Berichten: 33
Hallo iedereen,

Ondertussen heb ik heel wat ervaring opgedaan met medicatie omwille van die add die ik volgens de test heb: eerst was er die relatine, die niets hielp. Ik heb er verschillende dosissen van uitgeprobeerd. Nadien overgestapt naar amfetamine, dat ook niet echt helemaal hielp (ook verschillende dosissen uitgeprobeerd). Het helpt wel tegen vermoeidheid, maar op den duur ben je zoveel bezig geweest dat je wel wakker blijft maar er toch niet helder bijloopt. Ik ben toen ook heel erg gaan wondjes krabben. Dus heeft de neuroloog mij anti-depressiva voorgeschreven. Hij zei: "Je bent wel niet depressief, maar dat helpt in sommige gevallen ook tegen add." Ik heb dat dan maar weeral braafjes ingenomen, gedurende 3 dagen tenminste, want dan had ik er al genoeg van, ik werd er zo misselijk van en voelde me er zo slecht van, kotsmisselijk! Echt, en dan zat ik op mijn werk af te zien. Als je dat wilt nemen kan je eigenlijk niet meer gaan werken, allez, bij mij was dat toch zo. Ik ben dan ook na 3 dagen gestopt en heb me nadien nog wel een week misselijk blijven voelen. Ik vond het nu wel welletjes, en neem ongeveer een maand helemaal geen medicatie meer. Ik voel me veel beter zonder, (het wondjes krabben is ook gestopt met het stoppen van die amfetamine) en soms vraag ik mij af of ik wel add heb. Ook heb ik het gevoel dat ze mij een label willen opplakken, en daar naar handelen zonder nadenken. Ik weet het niet. Ik ging eigenlijk naar de psycholoog voor de intelligentietesten van mijn kinderen, daar zei die psycholoog dat ik waarschijnlijk add had en dat ik best relatine zou nemen en dat dat dan beter zou zijn voor mijn kinderen. ??? Ik dacht, ok dat wil ik wel proberen, ik dus naar de neuroloog, die effe een test doet met sensoren op mijn hoofd, en dan zegt dat ik idd add heb. En dan maar pillen begint voor te schrijven. Ik heb de indruk dat ze willen bereiken dat het huishouden beter loopt, en dat ik minder haar uittrek en dat mijn kinderen rustiger zijn, of zo? Maar hoe kunnen zij nu weten of dat allemaal goed of niet goed loopt? Daar heb ik eigenlijk wel weinig over gezegd, en ik heb de indruk dat dat allemaal goed loopt. Ik heb hier niet echt problemen, ook niet op mijn werk. En met haar uittrekken was ik al gestopt voor het medicatieavontuur. Dus heb ik de indruk dat ze zeggen, die heeft add, dus loopt dat daar allemaal in't honderd, dus hier zijn je pillen. Ik weet het niet meer, maar ze mogen hun pillen houden. Die pepmiddelen zullen wel bij iedereen een beetje helpen, maar als je je goed in je vel voelt en geen nadeel ondervindt van je add, waarom zou je dan medicatie nemen? Die dan eigenlijk toch niet helpt? Misschien kan ik soms eens een amfetamineke pakken als ik heel erg moe ben, maar een dutje is hiervoor nog efficiënter omdat je dan echt wel uitgerust bent. Soms is even vechten tegen vermoeidheid en wat beweging ook best een goeie oppepper. Een beetje minder lui zijn dus, ik haal mijn slaap wel in in de nacht.
Wat vinden jullie hier van?

Groetjes,
Catherine
Catherine is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2007, 19:10   #30
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Wat interessant dat TTM hier met ADD wordt geassocieerd!

Toen ik jaren geleden voor het eerst bij de psychiater kwam (via mijn oom die ook psychiater is) heb ik ook geopperd dat ik misschien iets van ADD had. Ook omdat dat bij mijn nichtje (de dochter van die ene oom) ook geconstateerd was, en wij qua persoonlijkheid erg veel op elkaar lijken. Maar mijn psych zei toen dat ik het niet had, of dat ik het anders heel goed kon verbergen. Ik heb het idee toen laten varen, maar ik vind het toch wel typisch dat het nu hier weer boven water komt. En ook dat ADDers het dus blijkbaar goed verborgen kunnen houden. Zo gek was mijn idee dus niet.

Ik heb zelf een IQ van rond de 140. Ik kom uit tests als 'net niet hoogbegaafd'. Zolang het bij school of studie om inzicht en begrip ging presteerde ik altijd super, maar zodra er iets gedáán moest worden, en dan met name thuis (huiswerk) dan presteerde ik ver onder de maat. Ik maakte gewoon nooit huiswerk. Maar ik hielp wel klasgenoten met hun Wiskunde B terwijl ik dat zelf niet in mijn pakket had omdat dat te zwaar voor mij zou zijn.... Ik werd altijd omschreven als langzaam en lui, en dat gebeurt nu op mijn werk ook nog. Ik heb dat zelf ook heel lang gedacht en ben daarom vaak kwaad op mezelf geweest, maar ik weet nu wel dat het op de één of andere manier bij mijn TTM hoort.

Mensen reageren vaak op mij met: "Dat kind moet eens een schop onder haar kont hebben!" Ik denk dat dat heel typisch is voor ADDers en TTMers, of TTMers nou echt ADD hebben of niet.

Het is trouwens een beetje verwarrend dat ADHD in het Engels ADD heet. Iets om op te letten dus als je engelstalige teksten over dit onderwerp leest!
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.
Lila is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.