Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Hirsutisme > Hirsutisme - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 3 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 23 februari 2007, 21:02   #16
Nyx
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 3
Hey, uhm.
Ik heb dit vandaag ook laten uitvoeren maar ik zit met een probleempje.
Ik heb nu van die rode wangen door het waxen maar ze hebben in het body center niet echt speciaals iets gezegd hierover. Ik vroeg of ik me mocht douchen vandaag dus verschillende uren na de behandeling. Het antwoord was ja maar mag ik er nu ook een creme opsmeren om het te hydrateren en de roodheid tegen te gaan? Het prikt ontzettend namelijk
Ik wilde dus gewoon mijn gezicht reinigen met clinique producten maar het de lotion want dat mag niet want er zat iets in wat niet mocht zo snel na een behandeling.

Thx
Nyx is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2007, 21:08   #17
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
een gedeelte van de haren zijn er al weer. (waarschijnlijk de haren die op dat moment nog niet lang genoeg waren, of volledig waren doorgekomen). Het zal moeilijk zijn zo lang te overbruggen, zonder te knn epileren. Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met knippen?? Aangezien ik de optie heb tss scheren(waarbij ik na een paar uur al weer stoppels op mijn huid heb, dus die optie durf ik eerlijk gezegd niet uit te voeren.) en knippen van de haren, ze kort houden dus...
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2007, 21:11   #18
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
Nee, nyx, ik hoop dat je dit nu leest,. NEEN, je mag eigenlijk niet eens douchen(volgens mij) de eerste dag, dat heeft te maken met de creme die goed ingetrokken moet zijn, en al helemaal geen creme op smeren (interactie mogelijk tss beide cremes, waardoor de werking van de eerste creme mogelijks teniet gedaan wordt.)

Die roodheid trekt wel weg, de eerste keer kan het inderdaad max een dag of twee duren (sjaals zijn dan erg handig, of 'ik heb een allergische reactie'), het is wel zo dat hoe verder de behandeling, hoe minder je huid rood zal worden, aangezien de huid de eerste keer en niet aan gewend is, waardor ze sterker reageert.
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2007, 21:23   #19
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
douchen mag dus blijkbaar wel, creme smeren binnen de 24 u, onder geen enkele beding.(Zie hierboven, althans volgens de info die ik gekregen heb)

Ik heb zelf tot 24 u na de behandeling gewacht te douchen aangezien de creme na een paar uur nog steeds voelbaar was, en ik eerlijk gezegd enerzijds schrik had haar werking gedeeltelijk daardoor teniet te doen, en anderzijds, alsd je doucht na het ontharen, wanneer de huid geirriteerd is, kan het zijn dat de huid veel roder en geirriteerder wordt dan ervoor. Je huid laten rusten is dan soms een betere remedie.
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2007, 22:22   #20
Nyx
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 3
Index:
1) Algemene Uitleg Epilar
2) Voor een behandeling wat te doen?
3) Na een behandeling wat te doen?
4) Verschil mannen - vrouwen
5) Websites

1) ALGEMENE UITLEG EPILAR

EPILAR® SYSTEM – de meest baanbrekende technologie op het gebied van permanente haarreductie

Graag willen wij EPILAR® SYSTEM aan u voorstellen – het best bewaarde geheim van de natuur – permanent ontharen.
EPILAR® SYSTEM is een unieke toepassing van twee gels, de Inhibitor en de Activator. Ze worden meteen na het epileren met wax of een andere methode waarbij het haar met inbegrip van de wortel verwijderd wordt, licht op de behandelde huid ingemasseerd.
EPILAR® SYSTEM is door een team van Scandinavische artsen en biochemici ontwikkeld en is nu Europa’s meest toonaangevende methode voor permanente reductie van ongewenste lichaamsbeharing. Het heeft zich al meer dan 70.000 keer in het gebruik bewezen!
EPILAR® SYSTEM is geschikt voor zowel vrouwen als mannen en werkt bij nagenoeg ieder huidtype op het gehele lichaam, onafhankelijk van huid- en haarkleur.
EPILAR® SYSTEM wordt in vele toonaangevende instituten in Europa en de Verenigde Staten toegepast.
EPILAR® SYSTEM is op zijn werking en veiligheid getest met uitmuntende resultaten, ongeacht of het zelfstandig of in relatie met andere haarverwijderingsmethodes als bijvoorbeeld elektrolyse toegepast is. Met een verpakking EPILAR® SYSTEM kunt u meerdere behandelingen geven.

2) VOOR BEHANDELING WAT TE DOEN?

Voor deze behandeling wordt er gezegd dat men niets moet doen.
Een paar tips zijn toch altijd handig om ongemakken te voorkomen.
  • Reinig de huid voor een behandeling, dus geen makeup opdoen
  • Aangezien deze behandeling met een gel werkt zou ik ook aanraden om na het reinigen van de te behandelen zone deze NIET in te smeren met cremes. Dit KAN de werking van de gel verstoren en dat wilt niemand toch? Gewoon uit voorzorg dus
  • Scrub tenminste 2/3 dagen voor de behandeling niet (er is kans dat de behandeling met een wax zal gebeuren en de huid zou dan verzwakt zijn door het scrubben)
  • Vermeld VOOR dat het waxen of epileren begint waar je problemen mee hebt. Gevoelige huid, littekens die pijn doen, stuggere haren op een bepaalde plaats. Het maakt het veel makkelijker voor de mensen die de epilatie moeten uitvoeren.
3) NA EEN BEHANDELING WAT TE DOEN?

Na een behandeling met EPILAR system zijn geen voorzorgen of voorzichtigheidsmaatregelen nodig! Zo heeft ook zonnebaden of salarium voor de behandeling geen enkele invloed op de doeltreffendheid.
Vlak na de behandeling zijn de gebruikelijke voorzorgen ivm ontharing van was van toepassing:

Gedurende 24 uur na de behandeling moet u het volgende vermijden:
  • intensief zonnebaden, solaria, zelfbruiners, etc.
  • deodorants, make-up
Wanneer de haartjes vaak in de huid groeien, wordt aanbevolen om de betrokken plaatsen droog te borstelen. Dat mag ten vroegste ca. 4 tot 5 dagen na een ontharing gebeuren en vervolgens 3 tot 4 maal vóór de volgende behandeling herhaald worden., zij het telkens met een onderbreking van enkele dagen vóór de volgende behandeling met EPILAR system opdat de huid zou kunnen kalmeren en niet bechadigd wordt.
Tussen de verschillende behandelingen mogen de haartjes op de behandelde plaatsen niet met was of een pincet verwijderd worden! Dit zou de behandeling kunnen verstoren respectievelijk verlengen en het benodigde aantal behandelingen verhogen.
Mocht het haar tussen 2 behandelingen te lang worden, kan het met een schaar of scheermesje verwijderd worden. Voor een optimale ontharing met bijvoorbeeld was vooraf is het absoluut noodzakelijk dat het haar een minimumlengte van 2 tot max. 5 mm heeft.

Er zijn volgens de makers geen voorzorgsmaatregelen nodig na een behandeling. Als gebruiker van het systeem kan ik garanderen dat ze er wel zijn.
  • BLIJF VAN DE BEHANDELDE ZONE AF. Krabben maakt het alleen maar erger en denkelijk zal er wel een vorm van huidbeschadiging inzitten indien dit gebeurt. Draag dus geen strakke kleding maar iets losjes of gewoon bloot.
  • Douchen binnen de 24 na een behandeling is niet aangeraden. Kwestie van de gel zijn werk maximaal te laten doen.
  • Geen makeup, deodorants, zonneband, enz. Hoofdzaak is de huid te laten rusten en herstellen van de behandeling. Aangeraden is dus gewoon naturel rond te lopen zonder enige vorm van verzorging op de behandelde plaats. Dit gaat over de eerste 24h na een behandeling.
  • Coldpacks mogen gebruikt worden om de roodheid/jeuk tegen te gaan maar zeker niet in rechtstreeks contact met de behandelde zone. Altijd een handdoek ofzo er rondwikkelen.
  • Scheren na een behandeling? Gewoonweg niet mogelijk. De huid zal nog rood zien en kan pijnlijk aanvoelen door het waxen. Het herstelproces is voor iedereen verschillend dus kan het best aangevoeld worden door de persoon zelf. Doet de behandelde zone nog pijn wanneer je er zachtjes op drukt: afblijven dan.
  • Geen paniek wanneer de huid rood, geirriteerd ziet of een beetje bloedt op plaatsen. Het hangt wat van de huidsoort af van ieder persoon individueel. Is de huid het gewend om geharsd te worden, heb je een dikke of dunne huid, veel beharing of weinig, enz
  • Douchen mag pas na minstens 24h dus handig is misschien om je voor de behandeling nog eens te douchen. De behandelde zone wassen ENKEL met koud of lauw water. Vermijd ten aller tijden alle producten voor haar, lichaam enz op de behandelde zone. Dep de zone droog met een handdoek en smeer het lichtjes in. Een vette creme die hydrateert blijkt het beste te zijn. Nachtcreme's zijn meestal wel geschikt maar vermijd hier ook weer lotions met alcohol of enig parfum want dit kan irritatie veroorzaken. Na het insmeren kan het wat tintelen of prikken. Op de tanden bijten en er niet aankomen.
4) VERSCHIL MANNEN - VROUWEN


Algemeen geweten is dat de mannen- en vrouwenhuid verschillend zijn. Er zijn dan ook nog veel andere verschillen zoals haartype, dikte, hoeveelheid, .... Ik zal dan ook de verschillen waar ik van op de hoogte ben noteren. Deze lijst is bedoeld om de verschillen in behandeling tussen man en vrouw te verduidelijken. Aanvullingen zijn altijd welkom.


MANNEN:

Voor mannen gelden net dezelfde regels voor de behandeling als voor vrouwen. Lees dus zeker eens de voorzorgen die men moet in acht nemen voor de behandeling.
  • Onze huid is dikker en kan beter tegen het harsen/epileren dan de dunnere vrouwenhuid
  • Onze beharing is van een stuggere soort dan die van vrouwen, denk maar aan baardharen
  • Reken erop dat na het epileren/harsen de huid een paar dagen nodig heeft om te herstellen. De behandelde zone kan best enkele dagen met rust gelaten worden. Bv na een baardbehandeling moet je rekening houden dat je een paar dagen niet kan scheren. Dit is natuurlijk verschillend van persoon tot persoon (herstelsnelheid van de huid, ervaren pijn, enz).
  • Schrik voor de reacties van omstaanders? Een goede tip die ik van martje kreeg was die van de allergische reactie. Vertel gewoon de waarheid of verzin iets. Het staat je geheel vrij en sjaals zijn meestal ervaren als een goed redmiddel. (Allergische reactie, nieuw scheerapparaat, in de tuin gewerkt en giftige planten in het gezicht gehad, ...)
VROUWEN:

Hetzelfde voor de vrouwen als voor de mannen. Lees dus zeker eens de voorzorgen die men moet in acht nemen voor de behandeling.
  • Mensen die makeup gebruiken om allerlei redenen mogen rekenen op toch enkele dagen zonder makeup. Misschien best een behandeling plannen vlak voor het weeken zodat je niet geconfronteerd wordt met veel vragen.
  • Vrouwenharen zijn over het algemeen dunner dan die van de man. Een epilatie of wax zal zijn werkt zeer goed moeten doen dus. Zelfs de donshaartjes worden verwijdert.
  • Reken erop dat na het epileren/harsen de huid een paar dagen nodig heeft om te herstellen. De behandelde zone kan best enkele dagen met rust gelaten worden. Vrouwen willen nogal snel de roodheid bedekken met producten enz. Je doet dit best niet.
  • Het insmeren van de huid ter verzachting kan het best gebeuren minstens 24 tot 48 h na de behandeling. Dit is volledig persoonlijk. Bekijk de zone die behandeld geweest is. Is deze zeer rood, doet het pijn, heeft het gebloed, .... Indien je zelf denkt dat de huid niet meer zo teer is kan je voorzichtig het gebied reinigen met koud of lauw water en GEEN reinigingsproducten hoe mild ze ook mogen zijn. Smeer nadien voorzichtig een creme over het gebied en laat het rusten.
  • Met reinigingsproducten kan je best wachten tot de opperhuid volledig terug normaal is van kleur en goed aanvoelt. Dit zal waarschijnlijk niet zo lang duren, hoogstens een paar dagen.
  • Wanneer de huid voldoende hersteld is kan je best nog even wachten met lotions enz met alcohol of bijtende bestanddelen. Ik zou niet graag willen dat mijn pas herstelde huid al terug aggresief aangenomen zou worden door producten. Indien je zelf oordeelt dat alles weer als ervoren is staat het je vrij om je schoonheidsproducten terug te gebruiken.
  • Schrik voor de reacties van omstaanders? Een goede tip die ik van martje kreeg was die van de allergische reactie. Vertel gewoon de waarheid of verzin iets. Het staat je geheel vrij en sjaals zijn meestal ervaren als een goed redmiddel. (Allergische reactie, nieuw epileerapparaat, in de tuin gewerkt en giftige planten in het gezicht gehad, ...)
Geen paniek wanneer de huid rood, geirriteerd ziet of een beetje bloedt op plaatsen. Het hangt wat van de huidsoort af van ieder persoon individueel. Is de huid het gewend om geharsd te worden, heb je een dikke of dunne huid, veel beharing of weinig, enz



Websites:

http://www.epilar.net/

België
http://www.bodycentrum.be/contents/nl/d55.html

Nederland
http://www.aesthetique-cocon.nl/provoet/reservepagina3.cfm

Verdere updates komen nog aangezien de behandeling over weken gespreid wordt.
Tips van andere gebruikers zijn altijd welkom. Bedankt martje voor de uitleg tot nu toe

Laatst gewijzigd door Nyx; 25 februari 2007 om 10:21
Nyx is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2007, 11:23   #21
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
Ik zie dat je en aantal tips van gisteren eraan toegevoegd hebt, ;-),
voor de andere gebruikers die aan deze behandeling willen beginnen; het is ook sterk afhankelijk(mogelijke irritatie en roodheid) van de conditie va de huid ervoor, en of de plaatselijke huid gewend is geharst te worden(indien niet is er kans dat er inderdaad vlak na de behandeling irritatie en roodheid optreedt, indien er tevoren al sprake was van irritatie, ben dan best voorzichtig met je huid, een paar dagen voor en een paar dagen na de behandeling), na max 48u verdwijnt die, een coldpatch (en best enkel koud of lauw water)tegen de geirriteerde huid houden kan de huid wat minder rood laten aanvoelen. Gebruik geen producten op alcoholbasis aangezien ze de roodheid kunnen verergeren.

Tot 24u na de behandeling mag je ook geen enkel product op die zone smeren.

Wat de blijvende, verdere concrete resultaten betreft huoden we jullie op de hoogte.
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 26 februari 2007, 19:47   #22
lieke23
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2007
Berichten: 5
Epilar system

Hoi allemaal,

ik heb nog maar net dit forum ontdekt maar het doet deugd om te weten dat ik niet de enige ben met last van overbeharing ... ik ben 23 jaar en schaam me verschrikkelijk om de donshaartjes ( nou ja, donshàren ) in mijn laat. het bepaalt gewoon zoveel in mijn leven en beperkt mij in mijn doen en laten. mijn haren in een staartje zijn gewoon not done, make-up aanbrengen ook not done want dan zie je de vele haartjes in mijn gelaat alleen maar harder! Bijgevolg heb ik stuk en droog haar gekregen ( van het vele föhnen want ik draag mijn haar àltijd los ) en zie ik er altijd enorm moe uit ( no make-up )! Ik heb de haartjes al een paar keren laten harsen, maar ze komen alleen maar sneller ( én donkerder! ) terug dus dat heb ik ook al opgegeven! Binnen twee weken begint mijn stageperiode en mijn werkgever staat erop dat ik verzorgd voor de dag kom ( dus make-up en haren netjes in een staartje ) ... ik krijg gewoon al de rillingen als ik er aan denk! ik heb nooit het gevoel dat ik er 'fris' uitzie, altijd die vervelende haren!! Het probleem is dat ze niet donker zijn ( dan kon ik ze gewoon laten weglaseren ) maar eerder lichtblond, maarja een verkeerde lichtinval laat het snel allemaal een stuk donkerder lijken! Anyway, ik ben op deze website terechtgekomen omdat ik op zoek was naar getuigenissen ivm het Epilar system want ik ga overmorgen namelijk in een schoonheidssalon deze behandeling laten uitvoeren in het gelaat ( bovenlip en 'baard') . Nu is mijn vraagje voornamelijk aan Martje : valt de 'scheidingslijn' tussen geharst en niet-geharste huid op?? Ik zou niet willen dat iemand kan zien dat de haartjes heb laten verwijderen! Stuur je me wat terug? Hoe gaat het trouwens met jou na deze behandeling? Ben je voorlopig tevreden over de resultaten?? Vele groetjes Lieke

PS: sorry voor de klaagzang, het moest er even uit! Haar = Frustratie!
lieke23 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 februari 2007, 21:01   #23
pastel
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2007
Berichten: 1
Epilar system werkt echt

Ik gebruik epilar sinds oktober 2006 in mijn schoonheidssalon en boek hier hele mooi resultaten mee. Voor meer info pastelleiden@planet.nl
pastel is offline   Met citaat reageren
Oud 26 februari 2007, 21:27   #24
lieke23
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2007
Berichten: 5
Beste pastel,

het doet me plezier om te horen dat je goede resultaten behaalt met deze behandeling!! voer je ook veel behandelingen uit in het gelaat? en zie je dan inderdaad die 'scheidingslijn' ( als je begrijpt wat ik bedoel? ) En hoeveel tijd is er gemiddeld nodig tussen twee behandelingen?

groetjes van een zenuwachtig Lieke
lieke23 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2007, 13:37   #25
mess
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 44
Als het echt werkt, lijkt me dat je echt heel je gelaat kunt doen..dan zie je geen scheidingslijn!
mess is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2007, 14:43   #26
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
dag lieke, voor gezichtsbehandelingen wordt een tijd van 4 weken, voor de rest van het lichaam 6 weken gerekend. In die tussentijd mag je niet epileren, enkel scheren of je haartjes knippen(met een nagelschaartje of zo), met een vette creme kun je ze platstrijken tegen je huid aan waardoor ze minder duidelijk te zien zijn.

of het werkt weet ik jullie over een aantal maanden(tot half jaar) te vertellen. Dus als je het risico niet wilt nemen, wacht dan best even tot nyx(donkere overbeharing) en ik(blonde overbeharing) weten welk resultaat er bij ons blijkt na een aantal behandelingen.

xxx m
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 28 februari 2007, 16:45   #27
Honey84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 augustus 2006
Berichten: 17
Hallo iedereen,

Ik heb vandaag met eerste behandeling met epilar achter de rug. Over de resultaten kan ik nog niets zeggen. Maar zowiezo ga ik niet terug naar de behandelaar. Vond haar veel te slordig. Harsen kan ze geen eens, het merendeel van de haartjes is afgebroken en ze trok bijna mijn vel der af. De harsen resten heeft ze met olie weg gehaald, terwijl op de instructies staat dat het niet mag. Porien sluiten dan en dat is niet de bedoeling. Ook vond ik dat ze veel te weinig creme gebruikte.

Marte,

Had jou behandelaar veel creme gebruikt? en hoe heeft jouw behandelaar de harsresten weg gehaald?

Groetjes Honey
Honey84 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 februari 2007, 23:15   #28
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
dag honey,

Mijn behandelaarster heeft de resten niet weggehaald met olie, en, daar ik vantevoren al gezegd had voorzichtig te zijn vanwege het feit dat mijn huid snel mee eraf getrokken wordt, is erg voorzichtig geweest. De resten heeft ze met zo'n strookje papier eraf gehaald. Bovendien gebruikte zo ook vrij veel creme en besteedde serieus veel tijd aan me en het inmasseren.

Ik had een jong blond meisje. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat, hetgeen je nu zegt, wel ongeveer hetzelfde klinkt als hetgeen nyx me vertelde. Dus mss is er een behandelaarster die inderdaad minder tijd, aandacht en precisie gebruikt. Mss ook iets om eens met nyx kort te sluiten of jullie door dezelfde behandeld werde, zo ja, zou ik mss eens feedback teruggeven naar het centrum toe. Kwestie van dezelfde problemen in de toekomst (bij anderen) te vermijden.

Jammer dat je zo'n negatieve ervaring had. (t was toch in Leuven, bij bodycentrum he?)

xxx marte
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2007, 19:01   #29
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
blijkbaar was de behandeling die honey onderging niet in het bodycentrum. (dus vooralsnog redelijk positieve ervaringen hierover, zoniet horen jullie het wel.)

De haren zijn nu, na een week, grotendeels terug.Er zijn nog een paar beperkte plekjes die nog steeds haarloos zijn(ook nog nooit gewaxt), en de dichtheid is , op de plekken die werkelijk onthaard zijn, nog niet volledig terug. Het terugkomen van de haren na een week is voor mijn doen vrij lang, aangezien ze er meestal al na een paar dagen terug staan.

Afwachten hoe het zich verder evolueert.

xxx m
Marte is offline   Met citaat reageren
Oud 3 maart 2007, 15:08   #30
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
dag lieke , ik zie net je vraag pas over de scheidingslijn;

ja, dat hangt ervan af welke methode je gebruikt, als je met de pincet epileert kun je alle heel korte haartjes laten zitten ,waardoor het nog natuurlijk overkomt. Bij epileren zie je inderdaad de scheidingslijn(als je voor de rest, zoals ik, erg en zeer dicht behaard bent op je gezicht.)
Marte is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[Kliniek] haarbevestiging.nl Debby1973 Haarwerken 85 8 november 2012 18:03
Eindelijk..het new hair fusion system, gelukkig evolueert de markt. 4roluca Haarwerken 104 18 november 2009 19:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.