Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 25 juni 2022, 21:25   #1
2yonw3naht
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2022
Berichten: 72
Geslacht:
Opzoek naar testosteron remmers

Hi,

Ik zou graag willen wete welke medicijnen er te gebruiken zijn om mijn testosteron gehalte drastisch te verlagen.
2yonw3naht is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 16:17   #2
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2yonw3naht Bekijk bericht
Hi,

Ik zou graag willen wete welke medicijnen er te gebruiken zijn om mijn testosteron gehalte drastisch te verlagen.
Die kan je vast via google wel vinden, maar welk doel streef je na?
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 17:47   #3
2yonw3naht
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2022
Berichten: 72
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Die kan je vast via google wel vinden, maar welk doel streef je na?
Stabilisatie, middels een testosteronremmer en dutasteride, eventueel finestaride. Maar niet elke remmer heeft hetzelfde doeleinde, daarom was het me niet geheel duidelijk of het enig verschil maakt welke je gebruikt, inzake de effectiviteit.

Laatst gewijzigd door 2yonw3naht; 26 juni 2022 om 17:55
2yonw3naht is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 19:26   #4
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Volgens mij moet je jezelf even goed inlezen in het hele verhaal rond medicijngebruik want het isje niet helemaal duidelijk lijkt me...
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 19:31   #5
2yonw3naht
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2022
Berichten: 72
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Volgens mij moet je jezelf even goed inlezen in het hele verhaal rond medicijngebruik want het isje niet helemaal duidelijk lijkt me...
Verklaar je nader?
2yonw3naht is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 20:09   #6
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Het is niet testosteron die je gevoelige haarzakjes 'aanvalt' maar dihydrotestosteron (DHT).

"testosteronremmer en dutasteride, eventueel Finasteride". Dit zinnetje deed me vermoeden dat je wel enigzins weet wat er op de markt is, maar niet helemaal. Er is genoeg informatie te vinden op Haarweb en op het internet over het hoe en waarom van haaruitval en de medicijnen die te proberen zijn. En met informatie bedoel ik naast de werking en succesverhalen ook de risico's en mislukkingen. Want ja, medicijnen zijn geen wondermiddel of snoepjes. Wij kunnen je niet alles vertellen, je moet gewoon een avondje spitten door de onderwerpen hier op Haarweb of ergens anders op het internet. Ik zal je even proberen op weg te helpen wat betreft het testosteron-dihydrotestosteron verhaal.

Testosteron is dus een hormoon die je mannelijker maakt (androgeen). Testosteron wordt ook nog in je lichaam omgezet in dihydrotestosteron (DHT) die je ook mannelijke eigenschappen geeft, ook een androgeen. Er is een enzym die dus een deel van je Testosteron omzet in DHT, dat enzym heet 5-alfa-reductase. Dit enzym is er in type 1 en type 2. Als DHT nu de boosdoener is in het kaalwordingsproces dan moet je dus geen Testosteronremmer gebruiken maar DHT-blocker. Die is er in de vorm van Finasteride en Dutasteride. Zij werken door dat enzym (5-AR) tegen te werken, zodat Testosteron niet omgezet wordt naar DHT. Finasteride doet dat voor 70%, Dutasteride blokkeert het enzym voor 90%-95% omdat Dutasteride type 1 en 2 van dat enzym remt (waar Finasteride slechts type 1 remt) en Dutasteride blokkeert type 2 ook nog eens beter dan Finasteride doet. Vandaar dat Dutasteride krachtiger werkt. Het remmen van dat enzym is dus fijn voor je haar, maar je blokkeert dus ook je androgenen die je lichaam op verschillende manieren nodig heeft. Door deze vermindering van androgenen krijgt een X-getal aan gebruikers bijwerkingen. Sommigen ervaren lichte bijwerkingen en kunnen ermee leven. Anderen hebben zoveel last dat ze niet meer normaal kunnen functioneren in het dagelijkse leven. Geen wondermiddel en geen snoepje dus. Lees je goed in en begrijp waarmee je aan de slag wilt gaan. Doorgaans gebruik je eerst wat lichtere medicijnen. Vitamines en shampoo's helpen niks, daar ligt de oorzaak van het kaal worden in 99% van de gevallen niet aan. Er zijn tegenwoordig veel medicijnen waarmee je successen kunt behalen. Finasteride en Dutasteride zijn wel weer het meest succesvol in het vertragen van het kalingsproces. VERTRAGEN, want het zijn geen wondermiddelen... ze kunnen DHT 70% en 90%-95% blokkeren, niet 100%. Lees je goed in!

Laatst gewijzigd door Reet; 26 juni 2022 om 20:22
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 20:35   #7
2yonw3naht
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2022
Berichten: 72
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Het is niet testosteron die je gevoelige haarzakjes 'aanvalt' maar dihydrotestosteron (DHT).
Klopt half wat je zegt, want de haarzakjes aan de voorkant zijn gevoeliger voor testosteron en laat finestaride en al helemaal dutasteride met maar liefst 60% dat gehalte doen opstijgen, niet voor niks lees je vaak van gebruikers dat de (dht gevoelige) achterkant na een aantal jaren nog prima in orde is, maar de voorkant flink teruggetrokken is, of uitgedund. Mijn gedachte was om die reden het via beide wegen tegen te gaan. Een toegewijde route, die niet iedereen het waard acht, maar voor mijn situatie wel de beste aanpak kan zijn.

Laatst gewijzigd door 2yonw3naht; 26 juni 2022 om 20:37
2yonw3naht is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 20:44   #8
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Achterkant is met of zonder medicijngebruik sowieso minder gevoelig. Daarnaast kreeg ik door Dutasteride juist een keiharde haarlijn. Dus tsja, je moet zelf ervaren. Andekdotes kunnen je een richtlijn geven om iets te overwegen of niet, maar ieder lichaam is anders. Ook nog eens je Testosteron remmen brengt weer risico's mee op een ander gebied. Zelfs na de pubertijd wanneer je je mannelijke eigenschappen hebt ontwikkeld.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 20:51   #9
2yonw3naht
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2022
Berichten: 72
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Achterkant is met of zonder medicijngebruik sowieso minder gevoelig. Daarnaast kreeg ik door Dutasteride juist een keiharde haarlijn. Dus tsja, je moet zelf ervaren. Andekdotes kunnen je een richtlijn geven om iets te overwegen of niet, maar ieder lichaam is anders. Ook nog eens je Testosteron remmen brengt weer risico's mee op een ander gebied. Zelfs na de pubertijd wanneer je je mannelijke eigenschappen hebt ontwikkeld.
Er had eigenlijk een 1tje voor de 2 bijgemoeten, wellicht wordt het je dan duidelijker in welke situatie ik mij bevind. Ik kan nu niet meer terug en enkel finestaride of dutasteride zal de situatie niet meer boven water houden.
2yonw3naht is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 21:07   #10
2yonw3naht
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2022
Berichten: 72
Geslacht:
Libido remmers worden nog weleens voor perverse boefjes opgedragen, terwijl er bij geslachtsmiskenners een middel als androcul de uitkomst biedt.

Vraag is dan, of een libido remmer indirect ook bijdraagt aan haarbehoud, ondanks dat het wezenlijk niet de opzet heeft, of heeft het daar geen uitwerking op?

Laatst gewijzigd door 2yonw3naht; 26 juni 2022 om 21:10
2yonw3naht is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2022, 21:09   #11
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Ja ik snap dat je graag actief wilt blijven in je strijd. Maar ook nog eens rommelen met testosteron lijkt me vrij gevaarlijk. Ik denk aan borstvorming, verliezen van mannelijke kenmerken, verliezen van spieren en kracht, impotentie, onvruchtbaarheid, depressiviteit of andere geestelijke aandoeningen... ik zou me eerst heeeeel goed laten informeren voor je aan dit soort dingen gaat beginnen! Even heel bot gezegd wil je ook geen halve transgender worden om je haar lijkt me? Denk dat medicijngebruik met eventueel een haartransplantatie en MHP je meer levensvreugde zou brengen. Of een haarwerk natuurlijk.
Reet is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.