Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 16 november 2020, 22:20   #1
fok7
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2015
Berichten: 29
Geslacht:
Smile My Fabulous HT @ Veldhoven (3650)

Hoi allemaal,

Mijn haartransplantatie is nog geen twee weken oud. De titel van deze topic is dus nog een beetje voorbarig, maar ik ga vol optimisme deze uitdaging in.

Mijn behandeling heb ik gehad op 2 en 3 november 2020. Informatie over de behandeling zelf en de periode daarna volgen in aparte berichten. Dit is dus een eerste toelichting.

HOOFDSTUK 1:

Achtergrond:
Mijn haarlijn begin een paar jaar terug al op te schuiven, maar dat vond op zich niet zo heel erg. Een iets hoger haarlijn kan ik wel hebben. Ik werd er minder gelukkig van toen het stuk in het midden en kruin ook heel erg dun wordt. Eigenlijk kan je het gerust kaal noemen. Ik vond dit heel erg ongemakkelijk. Ik ben net 40, maar voel me nog veel te jong om door het leven te gaan. Ik ging me ook een beetje schamen en naar de kapper gaan werd steeds ongemakkelijk. Ik weet het, het zit tussen je oren, maar ik vond dit heel erg ongemakkelijk worden.
Mijn geluk was afhankelijk van een toefje in het midden, die het voor aanzicht van mijn gezicht heel erg positief beïnvloed. Bovenaanzicht was om te janken, maar vooraanzicht was gelukkig nog goed te doen. In centimeters in het middenstuk wat kaal is bij mij relatief smal.

Medicatie:
Ik gebruik sinds ongeveer 2 a 3 jaar minoxidil. Gelukkig weinig tot geen bijwerkingen. Ik denk dat het niet zoveel doet, maar bij helemaal stoppen ben ik bang dat het nog harder gaat. Ik ga niks gebruiken wat je hormonen kan opfokken. Ik heb nu een zoon en wil graag een tweede kind. Ik ga dus geen risico’s lopen met fina, zolang we niet een tweede kind hebben (en zelfs de borstvoeding voorbij is).

Keuze kliniek:
Ik ben een techneut die normaal gesproken bij alles alle opties en specs afgaat, voordat hij een keuze maakt. Ik was er snel uit dat ik niet Turkije wil gaan. Door Corona is dat omslachtig en ik wil ergens zijn waar de communicatie geen probleem is. Ik wil niet afhankelijk zijn van een tolk en “lost in translation” raken. Budget is ook niet mijn voornaamste probleem.

Mijn shortlist bestond bij pro hair en Kliniek Veldhoven. Eberson had in theorie ook gekund. Mijn gesprek bij Kliniek Veldhoven was met Marlous. Gesprek ging heel goed en ze namen de tijd. Het behandelplan wat eruit kwam was ook realistisch en het geheel gaf een goed gevoel. Zo goed, dat ik heb besloten om het lekker hier te doen. De referenties wat zij lieten zien waren goed. Wat ik op dit forum had gevonden zag er goed uit. Uiteindelijk moet je de knoop doorhakken en een keuze maken.

Behandelplan:
FUE haartransplantatie behandeling met ca. 3250+ geschatte transplantaten.
Het verdichten van de voorkant (zone 1-2) met een gemiddelde haardichtheid van ca. 40 grafts per cm², het verdichten van de ‘middentoef’ met een gemiddelde haardichtheid van ca. 15 grafts per cm², het verdichten van het middenstuk (zone 3-4) met een gemiddelde haardichtheid van ca. 25 grafts per cm² en het verdichten van de kruin (zone 5) met een gemiddelde haardichtheid van ca. 20 grafts per cm².

Bovenste citaat is uit mijn behandelplan. Ze houden rekening mee dat ik de ziekte van Crohn heb. Daardoor slaat in theorie misschien niet alles aan. Vandaar dat ze hun best gaan doen om zoveel mogelijk grafts te verplaatsen.

Mijn donorgebied is goed en er kunnen in theorie 6000-6500 uit. Ik zet ze liever in twee etappes in. Waarschijnlijk heb ik een tweede HT nodig op een zekere moment. Daarom voor een conservatief hoger haarlijn gekozen. Een tweede mogelijkheid was een lager haarlijn, maar dan had ik de kruin moeten laten zitten. Dat vind ik zelf een minder goede optie.

Open en eerlijk
Na wikken en wegen heb ik besloten om open te zijn over mijn HT. Ik heb het aan vrienden en collega's verteld. Aan mijn collega's is het sowieso handig, dan weten ze waarom ik de webcam uit ga laten in de eerste week of twee weken na mijn HT. Het is vrij zinloos om er een taboe van te maken. Ik verplaats mijn eigen haar en dat is geen waarheid die het daglicht niet kan verdragen. Het geeft ook rust om daar open over te zijn. Mensen reageren juist enthosiast en er hebben al vier mensen gezegd dat ze het ook overwegen.

Bijlagen:
Hier zijn foto’s te zijn die gemaakt zijn tijdens mijn bezoek aan veldhoven. Jullie kunnen ook de lijn zien die tijdens het behandelplan is getekend. Tijdens de echte sessie werd deze perfectionistische getekend en ingemeten. Jullie ook hier ook zien dat het middentoefje een groot visueel effect heeft. ?

Verder zijn er ook foto’s te zien van bovenaanzicht voor de HT. Deze is met een lange tijd zonder kapper en het ziet er niet uit. Ik heb deze bewust erbij gedaan, om te laten ziet hoe dik het haar aan de zijkanten en achterkant is wanneer deze wat langer is. Hopelijk heb ik daar een voordeel mee na de HT. Ik heb ook een foto bijgedaan van mijn donor gebied. Mijn haar is zwart. Wanneer het langer is dan 2-3 cm gaat het krullen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_2835.jpg‎ (108,2 KB, 489x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_2822.jpg‎ (110,2 KB, 353x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_2850.jpg‎ (19,8 KB, 387x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_2851.jpg‎ (19,2 KB, 364x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_2852.jpg‎ (21,9 KB, 336x gelezen)

Laatst gewijzigd door fok7; 17 november 2020 om 00:55
fok7 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2020, 22:27   #2
fok7
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2015
Berichten: 29
Geslacht:
In the beginning...

Foto's van hoe het ooit was. Een stuk nostalgie. Deze zijn ongeveer 5 jaar oud.
Die dichtheid ga ik niet meer bereiken. Foto's zijn puur gedeeld om te laten zien dat een hoge haarlijn niet extreem ernistig is.

Ik heb trouwens lang getwijfeld om de foto;s te anonimiseren, maar ik denk dat het zo een beter beeld geeft. Als dit mensen met soort gelijke look/haar/uitdaging helpt, dan vind ik het waard. :-)
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_2848.jpg‎ (22,0 KB, 370x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_2847.jpg‎ (24,3 KB, 353x gelezen)
fok7 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2020, 23:01   #3
fok7
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2015
Berichten: 29
Geslacht:
Dag 1

Hoofdstuk II:
Mijn HT zou een paar weken terug al zijn, maar 1 dag voor mijn HT werd ik zwaar grieperig (of was het corona?). Ik heb mij laten testen, maar de uitslag krijg je pas 24 uur later (op de geplande dag van de HT). Los van de corona, was ik zo grieperig dat een behandeling geen pretje lijkt. Ik hoest en nies zo de grafts eruit.

Ik heb gebeld met de kliniek en ik hoopte dat het geen probleem zou zijn om de behandeling te verplaatsen. Ik was blij verrast met hoe relaxt ze reageerden. Eerder bezorgd om mijn gezondheid, dan boos dat ze omzet lopen voor twee dagen. Daar was ik dus heel erg blij mee. Ik kreeg een mailtje met nieuwe data waarop ik terecht kan. Gelukkig was er een datum op korte termijn beschikbaar. Zo werd dus 2 en 3 november.

Hotel/Verblijf:
Ik had Veldhoven gevraagd of tips hadden qua hotels. Hun nummer 1 is een B&B in de buurt. Tussen de opties zat ook NH Eindhoven Conference Centre Koningshof. Deze had ik ook geboekt voor de eerdere data waarop ziek was. Ik had kort van tevoren geboekt en toen voor een actieprijs gekozen, maar dan kon je de data niet meer verplaatsen of annuleren. Ik heb het hotel gebeld en zij hadden gelukkig meegewerkt. Dus ook hier alleen maar lof over dit hotel.

Op de eerste behandeldag heb ik een ontbijtpakket besteld. Die was wel karig. Op de tweede dag wel ontbeten in het restaurant met mijn freaky bloody kop. Ik heb maar d egrap gemaakt dat ik dacht dat het vandaag Halloween was. ??

Avondeten op de kamer laten bezorgen. Bij de check-out hebben ze de roomservice kosten zelf laten vallen, omdat ze begrijpen dat je met een HT liever op de kamer zit. Dus ook dit doet het hotel helemaal top!

De behandeling 1ste dag:
Op de eerste dag moest ik mij om 7:30 aanmelden. Marlous heeft mij opgehaald en samen weer het behandelplan doorgenomen. Verder heeft ze nu perfectionistisch de haarlijn getekend. Ze gaf weer aan dat ze hun best gaan doen om zoveel mogelijk grafts te verplaatsen.
Daarna word je haar gemillimeterd. Dat is misschien het engste moment van dit alles. Dit heb ik nog nooit gedaan. Mijn haar is bijna altijd te lang. Marlous zei dat het er prima uitzag en lekker vlot. Zelf vond ik het niet zo mooi toen ik in de spiegel keek, maar er is geen weg meer terug. Lang leve de lock-down! Je haar extra gewassen en de behandelplekken worden echt helemaal kaalgeschoren op een later moment.

De verdoving: Hier was ik het bangst voor. Mijn angst zat op 9 op de schaal van 1 tot 10. De arts deed aardig en kwam heel rustig en niet gehaast over. Hij zou langzaam spuiten zodat ik minder pijn heb. Ze gebruiken een trilplaat als afleiding en dat werkt goed. Achteraf viel dit echt mee. Op de pijnschaal van 1-10, vond ik dit 6 en absoluut niet hoger dan een 7. Een paar prikjes waren gemeen, maar dit is minder erg dan bij de tandarts. Dit is echt te doen hoor. Ik ben een bikkel of de arts was kei goed!

De behandeling werd niet uitgevoerd door Marlous (al had ze wel “ja” gezegd toen ik vroeg of zij het ging uitvoeren).
Ongeveer om 9 uur begon het echte proces om de gaten te maken met een gemotoriseerde boor. Degene die dit deed, deed dit vrij vlot. Ik weet niet meer hoe deze assistente heet, maar die doet dit volgens mij heel erg goed. Ze heeft ook een groot gebied gebruikt, (ze beginnen in het midden achter en gaan richting de zijkant. De andere helft laten ze over voor dag 2. Er worden rond de 1800 grafts eruit gehaald.

Na de verdoving van het transplantatiegebied, werd daarna snel gaatjes (of moet ik zeggen incisies?) om de grafts te plaatsen. Je hoofd wordt weer gewassen. Nu is het tijd voor lunch. Van een (brutale ??) assistente moest ik opschieten voor mijn eigen bestwil. Hoe sneller de grafts weer in mijn lichaam zijn, hoe beter het resultaat. Dus lekker snel gegeten en mijn vrouw heel kort gebeld.

Het plaatsen van de grafts deden ze met z’n tweeën tegelijk en dat ging ook heel erg vlot. Het gaat wel steeds langzamer, omdat de meeste incisies al een graft bevatten. Ik zou een goede doorbloeding hebben en daardoor moesten ze heel vaak sprayen en schoonmaken.

Je krijgt aan het einde van de dag een verband. Een tasje mee met een opblaasbare nekkussen en shampoo. Verder krijg je naast de mondeling uitleg ook alles op papier mee. Als medicatie krijg je paracetamol mee en een slaaptablet.

Naar het hotel:
Mijn vrouw heeft mij opgehaald. Heel voorzichtig de auto in. Ik hoopte niemand tegen te komen op het hotel. Toen we inchecken was het hotel uitgestorven (volgens de receptioniste zijn er maar 3 gasten!), maar nu ik ineens met een “raar” hoofd loop, is het ineens druk.

Slapen ging voor geen meter. Ik heb extra kussens geregeld. Ik heb een halve pilletje genomen van het slaapmiddel die ze mij hebben gegeven. Dat hielp helemaal niet. Dat is denk ik de spanning.

Op naar dag 2….

Bijlagen:

Foto’s van na dag 1.

PS: Een andere keer ga ik verder met dit verhaal... Nu even netflixen. :-)
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_3068.jpg‎ (93,3 KB, 340x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_3069.jpg‎ (88,2 KB, 240x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_3071.jpg‎ (102,8 KB, 257x gelezen)

Laatst gewijzigd door fok7; 16 november 2020 om 23:03
fok7 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2020, 23:36   #4
FKCZ
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 september 2018
Berichten: 234
Geslacht:
Succes.

Dat resultaat van die hogere haarlijn is gewoon te bereiken als ik jou situatie zo inschat. Het is fijn dat je daarmee tevreden bent want dat maakt de kans op slagen een stuk groter. We gaan het zien
FKCZ is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 00:34   #5
fok7
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2015
Berichten: 29
Geslacht:
Placeholder voor dag 2
fok7 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 00:36   #6
fok7
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2015
Berichten: 29
Geslacht:
Placeholder eerste dagen
fok7 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 00:38   #7
fok7
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2015
Berichten: 29
Geslacht:
Dag 6

Foto's van dag 6

Nog een beetje korstjes. Vooral donorgebied is nog heel erg gevoelig.

Voor het slapen gaan smeer ik VSM Calendula zalf in. Die zalf is te smerig/vettig voor overdag. Daarom gebruik ik overdag een wondgel van Bepathen.

Vanaf dag 6 heb ik geen paracetamol nodig gehad. De eerste dagen wel vaak voor het slapen gaan en als ik midden in de nacht wakker werd extra paracetamol ingeslikt.

De zwaardere pijnstillers heb ik niet nodig gehad.

Eindelijk begint het gemillimeterd haar een beetje te wennen! Ik vind het best zo. Dit is iets hipper dan een kale middenstuk.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_3152.jpg‎ (144,2 KB, 318x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_3162.jpg‎ (144,5 KB, 195x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_3163.jpg‎ (145,1 KB, 200x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_3164.jpg‎ (144,7 KB, 187x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_3165.jpg‎ (145,8 KB, 155x gelezen)

Laatst gewijzigd door fok7; 17 november 2020 om 00:48
fok7 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 00:40   #8
fok7
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2015
Berichten: 29
Geslacht:
Dag 9

Dag 9.

Beide gebieden worden iets rustiger. Donor nog wel gevoelig bij wassen/aanraken. Ik kan weer lekker naar buiten en niet iedereen heeft door dat ik een HT heb gedaan.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_3192.jpg‎ (147,5 KB, 149x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_3193.jpg‎ (142,7 KB, 163x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_3194.jpg‎ (143,5 KB, 122x gelezen)

Laatst gewijzigd door fok7; 17 november 2020 om 00:46
fok7 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 00:41   #9
fok7
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2015
Berichten: 29
Geslacht:
Dag 13

Dag 13.

Net twee foto's gemaakt. De verlichting is niet uitstekend. Ik krijg complimenten over mijn nieuwe look. :-)

Ik heb het idee dat een paar haren beginnen uit te vallen. Dat is echt ruk. Ik ben net gewend aan de nieuwe haartjes en nu gaan ze (tijdelijk) weg....
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_3242.jpg‎ (145,2 KB, 380x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_3248.jpg‎ (145,6 KB, 312x gelezen)
fok7 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 00:44   #10
Crazy9
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Berichten: 336
Jaa dan begint de minste periode van het wachten op het nieuwe
haar.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fok7 Bekijk bericht
Dag 13.

Net twee foto's gemaakt. De verlichting is niet uitstekend. Ik krijg complimenten over mijn nieuwe look. :-)

Ik heb het idee dat een paar haren beginnen uit te vallen. Dat is echt ruk. Ik ben net gewend aan de nieuwe haartjes en nu gaan ze (tijdelijk) weg....
Crazy9 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 00:45   #11
mozart
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2014
Berichten: 82
Geslacht:
Hoi Fok7,

Ik vind dat het er goed uit ziet. Ik denk dat het een mooi resultaat gaat opleveren. Mag ik vragen waarom de ziekte van crohn van invloed kan zijn op het uiteindelijke resultaat? Hebben ze nog nadere uitleg gegeven over dat onderwerp? Alvast bedankt en ik ga je proces volgen. Groet M
mozart is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 00:54   #12
fok7
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2015
Berichten: 29
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mozart Bekijk bericht
Hoi Fok7,

Ik vind dat het er goed uit ziet. Ik denk dat het een mooi resultaat gaat opleveren. Mag ik vragen waarom de ziekte van crohn van invloed kan zijn op het uiteindelijke resultaat? Hebben ze nog nadere uitleg gegeven over dat onderwerp? Alvast bedankt en ik ga je proces volgen. Groet M
Dankjewel! Nee, ze hebben het niet uitgebreid toegelicht, maar zeiden dat ze vaker zien dat bij mensen met Crohn de overlevingspercentage van grafts lager kan liggen.

Mijn immuun-systeem slaat soms wel snel op hol. Of het nou eten betreft of wonden. Ik was dus bang voor infecties en dergelijke op mijn hoofdhuid. Ik was super secuur met de hygiene en tot nu toe gaat het goed. Als ik het zo zie, gaat ze het allemaal overleven. Ik denk dat ik uit de gevarenzone ben qua infecties in de wondjes.

Ik slik ook extra vitamienen in. Kijken of dat ook een beetje helpt. :-)
fok7 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 00:58   #13
mozart
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2014
Berichten: 82
Geslacht:
Ok, dat klinkt goed. Ik heb half oktober een HT ondergaan en ik ik slik ook extra vitaminen en mineralen. Mijn arts adviseerde vooral om extra Biotin in te nemen. Ik wens je veel succes toe!!!! Groet M
mozart is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 10:50   #14
Zoë@Nova
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2020
Berichten: 3
Geslacht:
Hoi Fok7,

Bedankt voor het delen van je verhaal. Fijn ook dat je je ongeanonimiseerde foto gebruikt. Dat geeft een mooi overzicht van het resultaat. Als leek zou ik zeggen dat het er netjes uitziet. Nu inderdaad wachten op het definitieve resultaat.

Ik ben zelf nog in de orientatiefase. Twijfel nog tussen DHI en FUE. Over 2 weken heb ik een intake bij Visus. En inmiddels ook contact gelegd met Deborah Smaal naar aanleiding van een aantal positieve reacties op het forum.

Mag ik nog een brutale vraag stellen? Wat heeft jouw HT gekost in Veldhoven? Ik dacht uit eerdere verhalen op te maken dat deze kliniek erg duur is. Maar goed, je betaalt waarschijnlijk ook voor kwaliteit ?.

Succes met jouw verdere herstel en blijf vooral posten. Ik volg je verhaal graag mee.

Groetjes Ria
Zoë@Nova is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2020, 11:26   #15
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Leuke en bovenal goede review. Duidelijk omschreven hoe de dag verliep. Dat helpt mij ook voor morgen

Afspraak bij jou was dus 3250 en er zijn er ruim 3600 gezet? dat is netjes.

Je herstel verloopt ook netjes. Gemilimeterd ziet het er goed uit hoor. Je kunt het zelfs zo laten in de toekomst.

Succes met je herstel!
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
3600 grafts, veldhoven

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.