Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 maart 2021, 12:33   #1
Kopiko
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2021
Berichten: 5
Geslacht:
HELP finasteride heeft mijn haar flinterdun gemaakt in 4 maand tijd!

Na 2 maand minoxidil, heb ik eind oktober finasteride toegevoegd aan mijn strijd tegen MPB. De minoxidil werkte goed, na een aanvankelijke shed. Aangezien minoxidil niet DHT aanpakt, dacht ik dat finasteride een goede toevoeging zou zijn. Alleen na 4 maand heeft topical finasteride (Essengen F) heeft mijn haar veel dunner gemaakt! Ook heb een een enorme shed meegemaakt. Dit ging gepaard met symptomen van 'Reflex Hyperandrogenicity" of hormonale Tellogen Effluvium, waaronder een hoge piek in libido.



Mijn haar is in zeer slechte staat. Zijn er hier mensen die iets gelijks hebben meegemaakt? Wat kan ik nu het beste doen?
Kopiko is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 14:40   #2
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kopiko Bekijk bericht
Na 2 maand minoxidil, heb ik eind oktober finasteride toegevoegd aan mijn strijd tegen MPB. De minoxidil werkte goed, na een aanvankelijke shed. Aangezien minoxidil niet DHT aanpakt, dacht ik dat finasteride een goede toevoeging zou zijn. Alleen na 4 maand heeft topical finasteride (Essengen F) heeft mijn haar veel dunner gemaakt! Ook heb een een enorme shed meegemaakt. Dit ging gepaard met symptomen van 'Reflex Hyperandrogenicity" of hormonale Tellogen Effluvium, waaronder een hoge piek in libido.



Mijn haar is in zeer slechte staat. Zijn er hier mensen die iets gelijks hebben meegemaakt? Wat kan ik nu het beste doen?
Dit kan natuurlijk ook de welbekende shed zijn vanwege het feit dat je zwakker haren er uit gaan en nieuwe er in. Je kan zeggen ik ga door en kijk of dat zo is. Of je stopt. Moeilijk daar iets over te zeggen.
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 14:58   #3
Kopiko
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2021
Berichten: 5
Geslacht:
Dat hoopte ik eerst ook. Maar letterlijk alle haren zijn dunner geworden. Ook de haren die eerst sterk waren. Ik zie letterlijk dat de haren die uitvallen veel dunner worden bij de wortel dan aan het eind. En dat over een lengte van 2-3 centimeter, dus van de laatste 2 maand ongeveer. Het is dus niet zo dat alleen de zwakkere haren uitvallen. En dat baart mij zorgen
Kopiko is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 16:37   #4
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kopiko Bekijk bericht
Dat hoopte ik eerst ook. Maar letterlijk alle haren zijn dunner geworden. Ook de haren die eerst sterk waren. Ik zie letterlijk dat de haren die uitvallen veel dunner worden bij de wortel dan aan het eind. En dat over een lengte van 2-3 centimeter, dus van de laatste 2 maand ongeveer. Het is dus niet zo dat alleen de zwakkere haren uitvallen. En dat baart mij zorgen
Ja dit is echt lastig te zeggen. Sta je onder begeleiding van een arts?
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 16:55   #5
Kopiko
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2021
Berichten: 5
Geslacht:
Ja, dermatoloog had mij eind september minoxidil voorgeschreven. Dat ben ik toen gaan gebruiken. Maar omdat ik de zomer daarvoor wel gemerkt had hoe belangrijk haar is voor een relatie (op 23-jarige leeftijd tenminste), dacht ik er goed aan te doen om de oorzaak, DHT, ook aan te pakken. Heb toen zelf topical finasteride besteld en gebruikt. Dat blijkt nu dus een grote fout te zijn geweest. Artsen zijn sowieso terughoudend met het voorschrijven van finasteride om mogelijke bijwerkingen als impotentie en ernstige prostaatkanker te voorkomen. Dat begrijp ik, daar wil je als arts niet verantwoordelijk voor zijn. Ik was mij ook heel goed bewust van deze risico's, maar niet van het feit dat finasteride MPB ook kan versnellen...

Eerder deze week een geplande follow-up gehad met mijn dermatoloog. Deze kon mijn vragen nauwelijks beantwoorden en heeft niet eens naar mijn haar gekeken van dichtbij. Hij stelde voor om gewoon door te gaan met de minoxidil en dat ik zelf maar moest kijken of ik door wilde gaan met topical finasteride (evt in ander dosis). Over het algemeen heb ik niet het idee dat MPB op jonge leeftijd echt serieus genomen wordt, omdat het maar een cosmetische issue is.
Kopiko is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 17:50   #6
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kopiko Bekijk bericht
Ja, dermatoloog had mij eind september minoxidil voorgeschreven. Dat ben ik toen gaan gebruiken. Maar omdat ik de zomer daarvoor wel gemerkt had hoe belangrijk haar is voor een relatie (op 23-jarige leeftijd tenminste), dacht ik er goed aan te doen om de oorzaak, DHT, ook aan te pakken. Heb toen zelf topical finasteride besteld en gebruikt. Dat blijkt nu dus een grote fout te zijn geweest. Artsen zijn sowieso terughoudend met het voorschrijven van finasteride om mogelijke bijwerkingen als impotentie en ernstige prostaatkanker te voorkomen. Dat begrijp ik, daar wil je als arts niet verantwoordelijk voor zijn. Ik was mij ook heel goed bewust van deze risico's, maar niet van het feit dat finasteride MPB ook kan versnellen...

Eerder deze week een geplande follow-up gehad met mijn dermatoloog. Deze kon mijn vragen nauwelijks beantwoorden en heeft niet eens naar mijn haar gekeken van dichtbij. Hij stelde voor om gewoon door te gaan met de minoxidil en dat ik zelf maar moest kijken of ik door wilde gaan met topical finasteride (evt in ander dosis). Over het algemeen heb ik niet het idee dat MPB op jonge leeftijd echt serieus genomen wordt, omdat het maar een cosmetische issue is.
Deze aandoening word überhaupt niet serieus genomen door de gemiddelde arts. Of de kennis is er ook gewoon niet. Wat zegt je gevoel? Wil je doorgaan of niet. Eigenlijk weet alleen jij het antwoord. Pilvorm geprobeerd?
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 17:54   #7
Kopiko
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2021
Berichten: 5
Geslacht:
Ben sinds een week gestopt met finasteride. Het enige waar ik op hoop is dat mijn haren weer dikker groeien. Dan zou het goed zijn. Maar ik ben bang dat ik het antwoord al weet. Ik ben gewoon kapot op dit moment. En ik weet niet wat er verder nog mogelijk is..
Kopiko is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 19:50   #8
Dave12345
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 januari 2021
Berichten: 143
Geslacht:
Ik merk bij mezelf, dat ik ook enorm veel uitval ervaar op de plekken waar ik essengen 6 gebruik.
In eerste instantie enkel op inhammen gebruikt, maar na advies op Haarweb uit voorzorg op hele 1/3 voorkant uitgesmeerd.
Veel uitval, en nog steeds dunner ogend.
De inhammen ervaar ik wel al, voor zover mogelijk wat hergroei
Dave12345 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 21:16   #9
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave12345 Bekijk bericht
Ik merk bij mezelf, dat ik ook enorm veel uitval ervaar op de plekken waar ik essengen 6 gebruik.
In eerste instantie enkel op inhammen gebruikt, maar na advies op Haarweb uit voorzorg op hele 1/3 voorkant uitgesmeerd.
Veel uitval, en nog steeds dunner ogend.
De inhammen ervaar ik wel al, voor zover mogelijk wat hergroei
Ik snap dat je dan ook echt gaat twijfelen of je hier goed aan doet
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 21:36   #10
Kopiko
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2021
Berichten: 5
Geslacht:
Ik zou je aanbevelen zeker niet teveel te gebruiken. Ik heb twee potjes in 4 maand gebruikt, terwijl 1 potje voldoende zou zijn voor 4 maanden. Deels onbewust heb ik meer gebruikt dan nodig. Ook omdat ik probeerde de gehele bovenkant te behandelen. Misschien dat ik daar een fout gemaakt heb. Toch heeft finasteride een platte dose-response curve, wat zou betekenen dat meer gebruik niet meer DHT tegengaat...
Wat ik ook zou aanbevelen is om het gebruik rustig op te bouwen, in kleine stappen, over meerdere weken. Ikzelf heb eerst een paar dagen 0.5mg gebruikt en ben daarna omhoog gegaan naar 1mg per dag. Toen niks geen klachten gehad, maar had misschien wel beter geweest om mijn lichaam langzaam kennis te laten maken met de finasteride. Misschien dat dat een 'reflex' kan voorkomen voor wie er gevoelig voor is.
Kopiko is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 23:04   #11
Rob S.
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2020
Berichten: 20
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave12345 Bekijk bericht
Ik merk bij mezelf, dat ik ook enorm veel uitval ervaar op de plekken waar ik essengen 6 gebruik.
In eerste instantie enkel op inhammen gebruikt, maar na advies op Haarweb uit voorzorg op hele 1/3 voorkant uitgesmeerd.
Veel uitval, en nog steeds dunner ogend.
De inhammen ervaar ik wel al, voor zover mogelijk wat hergroei
Hoelang gebruik je de essengen 6 al?
Ik had in het begin ook last van een flinke shed, maar na een aantal maanden waren mijn haren echt veel voller/dikker. Meer dan tevreden over de werking, iedereen zegt ook opeens dat mijn haren zo vol zijn geworden.

Wel merk ik sinds een aantal dagen dat er opeens weer wat haren in de wasbak liggen als ik mijn haren was of de essengen 6 in-masseer. Ik ben nu precies 4.5 maand bezig met essengen 6, misschien dat dit ook weer een lichte shed is om plaats te maken voor betere/nieuwe haren? Tot ca anderhalve week geleden zag ik letterlijk nooit een haar in de wasbak liggen dus hoop dat het niet zo blijft doorzetten....

Ik pak overigens gelijk sinds de start (ca 1 november) 2 x 1ml per dag.
Rob S. is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2021, 23:30   #12
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob S. Bekijk bericht
Hoelang gebruik je de essengen 6 al?
Ik had in het begin ook last van een flinke shed, maar na een aantal maanden waren mijn haren echt veel voller/dikker. Meer dan tevreden over de werking, iedereen zegt ook opeens dat mijn haren zo vol zijn geworden.

Wel merk ik sinds een aantal dagen dat er opeens weer wat haren in de wasbak liggen als ik mijn haren was of de essengen 6 in-masseer. Ik ben nu precies 4.5 maand bezig met essengen 6, misschien dat dit ook weer een lichte shed is om plaats te maken voor betere/nieuwe haren? Tot ca anderhalve week geleden zag ik letterlijk nooit een haar in de wasbak liggen dus hoop dat het niet zo blijft doorzetten....

Ik pak overigens gelijk sinds de start (ca 1 november) 2 x 1ml per dag.
Je moet ook rekening houden met het feit dat je nog steeds haren blijft verliezen(zoals seizoens gebonden en gewoon de haar cyclus) het is normaal om bv rond de 100 haren per dag te verliezen. En ja zelfs met een 5AR Blocker.
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2021, 00:02   #13
Dave12345
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 januari 2021
Berichten: 143
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob S. Bekijk bericht
Hoelang gebruik je de essengen 6 al?
Ik had in het begin ook last van een flinke shed, maar na een aantal maanden waren mijn haren echt veel voller/dikker. Meer dan tevreden over de werking, iedereen zegt ook opeens dat mijn haren zo vol zijn geworden.

Wel merk ik sinds een aantal dagen dat er opeens weer wat haren in de wasbak liggen als ik mijn haren was of de essengen 6 in-masseer. Ik ben nu precies 4.5 maand bezig met essengen 6, misschien dat dit ook weer een lichte shed is om plaats te maken voor betere/nieuwe haren? Tot ca anderhalve week geleden zag ik letterlijk nooit een haar in de wasbak liggen dus hoop dat het niet zo blijft doorzetten....

Ik pak overigens gelijk sinds de start (ca 1 november) 2 x 1ml per dag.
Gebruik het nu sinds begin dit jaar, zeg een goede 3 maand.
Me haar oogt wel dikker, maar komt mede door de flinke shed welke ik in het begin had.
Helaas ervaar ik ook wat sides door essengen.
Betrapte me zelf er op, door het vele thuiswerken ook wel eens 3x per dag essengen te gebruiken.
Dom natuurlijk, maar je wilt wat..
Op deze manier wat problemen met de bloedtoevoer op bepaalde plekken om het zo te verwoorden
Gebruik nu .5 ml per dag, hopende de sides daar mee te verliezen.
Ervaar de sides nu net een week


Kortom essengen werkt wel, haar word beter dan dat het na de shed was
Helaas nog steeds veel uitval, en de sides dan..
Dave12345 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2021, 00:22   #14
Rob S.
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2020
Berichten: 20
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negan Bekijk bericht
Je moet ook rekening houden met het feit dat je nog steeds haren blijft verliezen(zoals seizoens gebonden en gewoon de haar cyclus) het is normaal om bv rond de 100 haren per dag te verliezen. En ja zelfs met een 5AR Blocker.
Klopt. Maar voorheen zag ik echt nooit haren in de wasbak. Is voor mij dus duidelijk dat er iets aan de hand is nu, maar kan idd ook aan het seizoen liggen. Hoop dat het het laatste idd is...
Rob S. is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2021, 00:24   #15
Rob S.
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2020
Berichten: 20
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave12345 Bekijk bericht
Gebruik het nu sinds begin dit jaar, zeg een goede 3 maand.
Me haar oogt wel dikker, maar komt mede door de flinke shed welke ik in het begin had.
Helaas ervaar ik ook wat sides door essengen.
Betrapte me zelf er op, door het vele thuiswerken ook wel eens 3x per dag essengen te gebruiken.
Dom natuurlijk, maar je wilt wat..
Op deze manier wat problemen met de bloedtoevoer op bepaalde plekken om het zo te verwoorden
Gebruik nu .5 ml per dag, hopende de sides daar mee te verliezen.
Ervaar de sides nu net een week


Kortom essengen werkt wel, haar word beter dan dat het na de shed was
Helaas nog steeds veel uitval, en de sides dan..
Van zulke bijwerkingen heb ik gelukkig geen last aangezien ik op TRT zit.
Ik zou het gewoon doorzetten als ik jou was. Dit is (helaas) iets wat tijd nodig heeft.
Rob S. is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
dunner haar, finasteride, shed, topical finasteride

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.