Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 9 december 2013, 19:34   #1
RvdG94
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 december 2013
Berichten: 4
Bang om kaal te worden

Beste mensen op dit forum,

Sinds een paar maanden maak ik me zorgen over dat ik later kaal ga worden. De angst begon met een paar vrienden van mij die sinds hun 17/18 stevig aan het kalen zijn. Eerst dacht ik dat kaalheid sowieso pas rond je 30e/40e zou optreden, maar zij hebben het tegendeel bewezen en ik ben nu met mijn 19 jaar en volle bos haar ineens bang om kaal te worden.

In de zomervakantie was ik mijn haar een keer aan het doen en schrok me eigen toen dood dat ik ineens 20/30 haren in mijn hand had. Sindsdien heb ik een paar maanden heel panisch mijn haaruitval in de gaten gehouden. Door de herfst was dat wat meer en inmiddels is het gestabiliseerd. Ik schat dat ik dagelijks ongeveer 60-100 haren verlies, sowieso 20-40 bij het wassen en 20-50 bij het afdrogen van mijn haar. Soms wat meer dan 100, vaak minder. Dat is dus het probleem op zich niet.

Echter omdat het toch al diepgeworteld zit, ben ik verleden week naar oude foto's van mezelf gaan kijken en ik meen op deze foto's te zien dat het haar rond mijn grens fijner is geworden en dan voornamelijk in het 'puntje' dat in het midden te zien is.


Rond mijn haargrens (vooral rond het puntje) neem ik sinds een paar maanden een tien- à twintigtal zeer fijne haren die weinig pigment hebben waar. Als ik deze haren zie vraag ik mij af of het normaal is om deze haren te hebben? Of zijn deze fijnere haren eventuele signalen dat je begint te kalen (de haren worden per groeifase fijner voor ze helemaal uitvallen)? Ik kan namelijk niet vertellen of ze er eerder zaten omdat ik van tevoren nooit op deze details heb gelet.

Ik zit er momenteel aan te denken om de huisarts te bezoeken, maar alvorens dit te doen wilde ik op het forum navragen of ik spoken zie (wat na 4 maanden angst niet zo gek is), of mijn angsten wellicht terecht zijn?

Wat betreft mijn erfelijke achtergrond:
-Mijn vader was rond zijn 38e vrijwel volledig kaal (op de zij- en achterkanten van het hoofd na, dit proces is waarschijnlijk geaccelereerd door de ziekte waaraan hij uiteindelijk is overleden). Zijn vader had een volle bos haar bij zijn op zijn 68. Zijn moeder zat erg dun in haar haren.
-Mijn moeder haar haardichtheid is terugkerende na veel verlies als gevolgd van de narcose van enkele operaties. Ze heeft een tamelijke bos haar, maar het is wel dunner dan gewoonlijk. Haar vader is momenteel 74 en heeft een volle bos witte haren zonder zichtbare tekenen van kaalheid. Haar moeder is 72 en zit erg dun in haar haren, met het model dat ze heeft kijk je haar recht op haar hoofdhuid.

Hier nog wat ondersteunende foto's:







P.S. Ik heb soms schilfers op mijn hoofd, vooral achter wat regelmatiger en gebruik al sinds m'n 13e Head & Shoulders omdat ik toen last kreeg van roos. Waar ik ook last van heb is dat als ik met mijn hoofd ergens tegenaan steun ik na verloop van tijd op de plaats waar ik steun een vrij oncomfortabele pijn begin te voelen (ook tegen zachtere dingen als hoofdsteunen van autostoelen). En soms heb ik ook een pijnlijk gevoel rond mijn kruin (een straal van 6-7 cm vanaf mijn kruin), alsof ik mijn nagels daar veel te hard heb ingezet, terwijl dit niet het geval is. Is dit normaal? Iemand hier bekend mee?

Samenvattend, ik ben bang om kaal te worden en meen van alles te zien aan mijn haar. Waarschijnlijk zijn het spoken maar ik wil toch zekerheid. Zijn mijn angsten terecht? Is het aan te raden de huisarts te bezoeken? Zijn er eventueel manieren om te onderzoeken of je later kaal wordt?
RvdG94 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 december 2013, 19:53   #2
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Hoi R,

Heel vervelend natuurlijk dat je zo al een tijdje in de stress zit om je haar. Je hebt nog wel een heleboel haar dus dat is wel okay. Voor je 'haarpijn' en schilvertjes zou ik wel naar de huisarts gaan want dat lijkt me niet normaal. Tenminste, ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt mij niet. Misschien is het wel een soort eczeem die van tijd tot tijd extra haaruitval veroorzaakt? Om eea uit te sluiten zou ik er wel naar laten kijken. De beoordeling van de foto's is ook moeilijk te doen omdat je op de oudere foto's je haar naar voren draagt. Op die foto van 2009 lijkt je haar misschien daardoor wat dikker? Zelf weet je uiteraard het beste of je achteruitgang opmerkt. Ben je er niet gerust op kun je dit ook nog aankaarten als je eventueel voor dat andere naar de huisarts gaat? Al moet ik wel zeggen dat je grote kans hebt dat je huisarts het afdoet als 'niks ernstigs aan de hand' omdat je eenmaal nog behoorlijk wat haar hebt en kaalheid niet echt als ziekte wordt gezien. Succes!
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 9 december 2013, 20:56   #3
Marc
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2001
Berichten: 57
Sowieso stoppen met Head & Shoulders, veel te agressieve rotzooi.
Marc is offline   Met citaat reageren
Oud 9 december 2013, 21:17   #4
RvdG94
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 december 2013
Berichten: 4
Head & Shoulders

@Reet: Bedankt voor de reactie! Ik zal voor die schilfers, jeuk en pijn dan wel naar de huisarts gaan. Ik kan inderdaad voorstellen dat je niets ziet aan mijn bos haar aangezien die behoorlijk vol is. Toch meen ik fijnere haren rond m'n grens te zien en ook bij het afdrogen van mijn haar zie ik dat het grootste deel van die 20-50 haren die erin verdwijnen aan de fijne kant zijn. Dit zal waarschijnlijk normaal zijn en ik weet niet of het vroeger hetzelfde was, maarja... zoals ik al zei... na 4 maanden zie ik waarschijnlijk spoken.
Dat ik dit hier plaats komt ook omdat het voort meer een psychisch iets is. Verstandelijk weet ik dat er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand is maar mijn gevoel is het voornamelijk die allerlei alarmbellen doet afgaan. Dus ik dacht, voordat ik medici ga raadplegen, zou ik graag meningen van 'ervaringsdeskundigen' willen horen .

@Marc: Daar blijken de meningen over verdeeld te zijn, de ene doet het af als agressief rotmiddel terwijl het voor de ander een zeer fijn product is. Aangezien ik het al ruim zes jaar gebruik, neem ik aan dat ik al veel eerder overgevoeligheidsklachten zou moeten hebben waargenomen, tenzij ik spontaan een allergische reactie voor Head and Shoulders ben gaan ontwikkelen.
RvdG94 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 december 2013, 22:46   #5
Marc
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2001
Berichten: 57
Er zitten gewoon ingrediënten in Head & Shoulders die zeer slecht voor je hoofdhuid en haar zijn (vooral de vele sulfaten), elke goede kapper zal je dat product ook afraden.
Bovendien houdt het door je hoofdhuid uit te drogen de roos in stand waardoor je juist meer last van roos krijgt als je niet vaak genoeg met H&S wast.

Er zijn andere producten die effectief en niet schadelijk zijn, zelf gebruik ik bv. Revita en Regenpure maar er zullen er vast nog veel meer zijn die ook prima zijn.

Overigens denk ik als ik je foto's zie niet dat je echt last hebt van haaruitval.
Ook al zou je haarlijn wat veranderen, dat wil niet zeggen dat je kaal wordt, veel mensen krijgen als ze wat ouder worden een wat meer volwassen haarlijn.
Zelf kreeg ik op mijn 18e bv. al inhammen, maar ben op mijn 35e nog steeds hooguit een NW2 en al vele jaren stabiel (gebruik wel ook al jaren Finasteride moet ik er bij zeggen).
Marc is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2013, 02:36   #6
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Milde anti-roos shampoo is Rozemarijnshampoo van Guhl.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2013, 13:17   #7
BPP
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2013
Berichten: 17
Geslacht:
Eerlijk gezegd zou ik je niet al te veel zorgen maken om je haarverlies. Je wordt van jongen een man en daar hoort haarverlies bij. Dat heeft iedereen. Bij de één gaat het wat sneller dan bij de ander. Voor jouw leeftijd heb je niet een afwijkende haarhoeveelheid zo te zien.
Trouwens van stress kun je ook haarverlies krijgen he
BPP is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2013, 16:22   #8
RvdG94
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 december 2013
Berichten: 4
@BPP Haarverlies is niet echt het probleem ben ik achter, het zijn ook meer de klachten aan mijn hoofdhuid die me doen denken dat er iets aan de hand is en dat er iets aan zit te komen. Naast dat ik soms lichte, stekerige pijn en jeuk rond m'n kruin, geeft mijn hoofdhuid het gevoel alsof mijn haar zeer broos is en makkelijk uitvalt. Zelf was ik er ook al achter dat als ik niet kaal word van erfelijke invloeden, ik momenteel wel kaal word van het gestress erover.

@iedereen: Zo ver bedankt voor de reacties, ik ben al weer wat gerustgesteld.
RvdG94 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2013, 22:35   #9
Astrid26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2013
Berichten: 3.569
Geslacht:
Hoi rvdg94; welkom op het forum.
Wat betreft de schilfers en gevoelige hoofdhuid kan je beter even naar huisarts gaan. Wellicht kan hij jou adviseren, ook wat betreft shampoo. Head & shoulders staat bekend als agressieve shampoo; ik zou een andere shampoo kopen. Succes en sterkte man. Groetjes van Astrid
Astrid26 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 december 2013, 16:22   #10
Hamkaasgehalte
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2011
Berichten: 14
Vervelend dat je er zo'n stress over hebt, dat is voor de meesten onder ons denk ik wel herkenbaar. Als ik je een tip mag geven: Beoordeel je huidige situatie niet aan de hand van de hoeveelheid haren die je dagelijks verliest maar doe dit op basis van wat je op je hoofd waarneemt.

Mijn advies aan je is om het nog even aan te kijken, periodiek foto's te blijven maken en dan na een langere periode beoordelen wat de eventuele achteruitgang is geweest. Ik zie zelf overigens weinig/geen reden tot zorgen Ik denk ook dat op dit moment een eventueel huisartsbezoek je niks op gaat leveren, aangezien er voor een buitenstaander niks te zien is.
Hamkaasgehalte is offline   Met citaat reageren
Oud 16 december 2013, 21:28   #11
RvdG94
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 december 2013
Berichten: 4
Nu vraag ik mij toch af, mijn haardichtheid is vrij normaal volgens de mensen die tot nu toe hebben gereageerd. Haaruitval heb ik ook niet echt last van. Maar ik merk de laatste tijd dat op mijn hoofd een flink aantal erg dunne (1/4 tot 1/2 zo dik) en korte haartjes (1/4 tot 1/3 van de lengte van mijn overige haren). Volgens mijn moeder is dit normaal, maar ik betwijfel dit ten zeerste. Moet ik me hierover zorgen maken?
RvdG94 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 december 2013, 17:31   #12
nemii
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Berichten: 59
Haren groeien hé . Elke haar wordt weer dikker dacht ik, naarmate het langer groeit. Zoals ik het kan zien zou ik me niet teveel zorgen maken.
nemii is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
bang, kaal worden


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.