Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 juni 2022, 06:48   #1
lewism
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 juni 2022
Berichten: 6
Geslacht:
Huisarts wil geen fin uitschrijven, advies?

Hi allemaal,

ik typ dit bericht nu helaas voor de 3e keer uit omdat dit antieke forum me steeds uitlogt maar, ik begon een paar jaar geleden op m'n 21e last te krijgen van flinke inhammen en een uitdunnende haarlijn, mijn voorhoofd is inmiddels flink groter geworden, en ik heb er eigenlijk wel genoeg van gehad. Als puber was ik doodsbang dat dit me ooit zou overkomen, en om dan als jongvolwassene vrijwel instant ermee te maken te krijgen....niet acceptabel. Sommige mannen staat het ontzettend goed om kaal te worden, maar ik ben er niet zo eentje en heb mijn haar echt nodig om mezelf te zijn.

Over de afgelopen 1,5 jaar uit onzekerheid niet verder gekomen dan minox en dermarollers online bestellen, supplementjes doen, shampoo's halen maar helaas. Alleen de minox had een merkbaar effect. Uiteindelijk toch maar de huisarts gebeld en de klachten omschreven, (kramp en jeuk op de hoofdhuid, brandende pijn, heftige roos, haarverlies)...hij heeft toen in z'n kamertje heel kort even gekeken en oordeelde dat ik een vrij normale hoeveelheid haar had voor deze leeftijd. Mogelijk was er sprake van "stress" door corona. Zelf had hij overigens nog een hele respectabele kuif voor een vent van voorbij de 60. Hij schreef uiteindelijk een nizoral dingetje uit voor de hoofdhuid. Vooralsnog heeft het geen ook effect gehad behalve dat het overgebleven haar droger aanvoelt.

Later nog een keer contact gehad met de huisarts en een ander nizoral achtig middeltje gekregen. Wat ik nu weet is dat ik een krachtige DHT blocker nodig heb wil er uberhaupt nog iets van mijn haar overblijven, maar tussen al het geroep over de wonderen van fin en hoe effectief het is, dat je niet uit hoeft te gaan van bijwerkingen etc, zie ik nergens echt antwoord op waar je het krijgt. Gaan andere huisartsen hier een stuk makkelijker mee om en heb ik pech met de mijne? Inmiddels trekt het door naar het achterhoofd en begin ik daar al een flinke kale plek te krijgen....de minox is simpelweg niet meer afdoende. Natuurlijk snap ik dat fin of een ander middel het verloren haar ook niet meer terug brengt, maar ik kan mezelf nu nog duizenden euro's in transplantaties of pruiken besparen. Eigenlijk al veel te laat natuurlijk, maar ja

Alvast bedankt voor tips, correcties, enig advies, etc...!
lewism is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2022, 16:44   #2
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lewism Bekijk bericht
Hi allemaal,

ik typ dit bericht nu helaas voor de 3e keer uit omdat dit antieke forum me steeds uitlogt maar, ik begon een paar jaar geleden op m'n 21e last te krijgen van flinke inhammen en een uitdunnende haarlijn, mijn voorhoofd is inmiddels flink groter geworden, en ik heb er eigenlijk wel genoeg van gehad. Als puber was ik doodsbang dat dit me ooit zou overkomen, en om dan als jongvolwassene vrijwel instant ermee te maken te krijgen....niet acceptabel. Sommige mannen staat het ontzettend goed om kaal te worden, maar ik ben er niet zo eentje en heb mijn haar echt nodig om mezelf te zijn.

Over de afgelopen 1,5 jaar uit onzekerheid niet verder gekomen dan minox en dermarollers online bestellen, supplementjes doen, shampoo's halen maar helaas. Alleen de minox had een merkbaar effect. Uiteindelijk toch maar de huisarts gebeld en de klachten omschreven, (kramp en jeuk op de hoofdhuid, brandende pijn, heftige roos, haarverlies)...hij heeft toen in z'n kamertje heel kort even gekeken en oordeelde dat ik een vrij normale hoeveelheid haar had voor deze leeftijd. Mogelijk was er sprake van "stress" door corona. Zelf had hij overigens nog een hele respectabele kuif voor een vent van voorbij de 60. Hij schreef uiteindelijk een nizoral dingetje uit voor de hoofdhuid. Vooralsnog heeft het geen ook effect gehad behalve dat het overgebleven haar droger aanvoelt.

Later nog een keer contact gehad met de huisarts en een ander nizoral achtig middeltje gekregen. Wat ik nu weet is dat ik een krachtige DHT blocker nodig heb wil er uberhaupt nog iets van mijn haar overblijven, maar tussen al het geroep over de wonderen van fin en hoe effectief het is, dat je niet uit hoeft te gaan van bijwerkingen etc, zie ik nergens echt antwoord op waar je het krijgt. Gaan andere huisartsen hier een stuk makkelijker mee om en heb ik pech met de mijne? Inmiddels trekt het door naar het achterhoofd en begin ik daar al een flinke kale plek te krijgen....de minox is simpelweg niet meer afdoende. Natuurlijk snap ik dat fin of een ander middel het verloren haar ook niet meer terug brengt, maar ik kan mezelf nu nog duizenden euro's in transplantaties of pruiken besparen. Eigenlijk al veel te laat natuurlijk, maar ja

Alvast bedankt voor tips, correcties, enig advies, etc...!
Vraag je huisarts om een verwijzing naar een dermatoloog (die ook fina kan voorschrijven), of, als je huisarts dat ook niet wil, zoek een nieuwe huisarts. Er zijn wel meer huisartsen weifelend: sommigen schrijven na wat aandringen alsnog voor, anderen niet.

Wat niet helpt: je bent pas 21, dat is wel erg jong om aan fina te beginnen. Daarnaast, fina werkt voor de meeste mensen goed al is het geen wondermiddel, maar het kan ook bijwerkingen veroorzaken. Ik weet niet waar je hier hebt gelezen "dat je niet uit hoeft te gaan van bijwerkingen", maar dat lijkt me geen gezond beginpunt. Je haarverlies accepteren is een stuk veiliger. Dus denk goed over die bijwerkingen na voor je dit traject instapt en of je dat risico echt wilt nemen.

Laatst gewijzigd door minten; 30 juni 2022 om 16:47
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2022, 00:01   #3
2yonw3naht
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2022
Berichten: 72
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Wat niet helpt: je bent pas 21, dat is wel erg jong om aan fina te beginnen.
21 jaar is hedendaags, relatief gezien, niet eens zo heel erg jong meer, steeds meer mensen op jonge leeftijd beginnen er nu aan, al dan niet preventief.

Laatst gewijzigd door 2yonw3naht; 1 juli 2022 om 00:03
2yonw3naht is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2022, 01:02   #4
a9045u8bv
Superexpert ;-)
 
Geregistreerd: 11 juli 2021
Berichten: 44
Geslacht:
Als dit al speelt op deze leeftijd, lijkt mij het verstandig om andere wegen te overwegen dan fina. De haarsystemen zijn erg goed hedendaags, of toch accepteren en een geschoren hoofd dragen.
a9045u8bv is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2022, 18:32   #5
lewism
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 juni 2022
Berichten: 6
Geslacht:
ik ben al een aantal jaar geen 21 meer en fin lijkt me toch echt de beste optie. haarsystemen zijn véél duurder op jaarbasis, dat moet maar net haalbaar zijn. waar kan ik het krijgen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door a9045u8bv Bekijk bericht
of toch accepteren en een geschoren hoofd dragen.
aparte opmerking. dit is haarweb toch, niet kaalweb?

Laatst gewijzigd door lewism; 11 juli 2022 om 18:35
lewism is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juli 2022, 21:09   #6
2yonw3naht
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2022
Berichten: 72
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lewism Bekijk bericht
aparte opmerking. dit is haarweb toch, niet kaalweb?
Dit. Persoonlijk vind ik ook dat iedereen geholpen kan worden, afgezien van de mensen die niet reageren op de haaruitvalbestrijdingsmiddelen.

En inderdaad, zoals hierboven al werd vermeld, gewoon van huisarts wisselen en dan naar gelieve een vrouw of een man met haar.

Laatst gewijzigd door 2yonw3naht; 11 juli 2022 om 21:17
2yonw3naht is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2022, 00:17   #7
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Mocht het om welke (onverklaarbare) reden niet lukken om een recept voor Finasteride te krijgen, kijk dan eens bij de Koopjeshoek hier op dit forum (onderaan). Laatste mogelijkheid is anders om het via een enigszins legitieme website online te kopen.
__________________
Regime:
- Orale DHT Blokker: Finasteride, 0.5mg 6x pw (07-2019), Dutasteride, 1x pw (09-2020)
- Topische DHT Blokker & Groeistimulant: Essengen 6 Plus (06-2020)
- Shampoo: Afwisselend Regenepure DR (01-2019), Nizoral shampoo (2018-12), en Biotin OGX Shampoo & Conditioner (10-2019)
- Supplementen: Multivitamine complex en MSM poeder (05-2020)
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 12 juli 2022, 11:10   #8
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Maar serieus, mensen doen hier alsof het één of ander verschrikkelijk ingewikkeld verhaal is een nieuwe huisarts te vinden.

Je vult een formuliertje in en je hebt een nieuwe huisarts.

Wie wil er nou bij een huisarts blijven die jou niet serieus neemt en je afscheept met een shampoo die niet werkt?
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2022, 10:28   #9
Norwood Killer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2020
Berichten: 1
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Maar serieus, mensen doen hier alsof het één of ander verschrikkelijk ingewikkeld verhaal is een nieuwe huisarts te vinden.

Je vult een formuliertje in en je hebt een nieuwe huisarts.

Wie wil er nou bij een huisarts blijven die jou niet serieus neemt en je afscheept met een shampoo die niet werkt?
Dat hangt er tegenwoordig af in welke regio je woont. In mijn regio zijn er nergens meer huisartsen die nieuwe patiënten aannemen. Er is een groot huisartsen tekort op het moment.
Norwood Killer is offline   Met citaat reageren
Oud 17 december 2022, 01:50   #10
babayaga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 december 2022
Berichten: 18
Geslacht:
Ik hoefde alleen de receptie te bellen en mijn huisarts schreef het meteen al voor.

Echter ik gebruik nu finasteride gekocht in Bosnie. 15 euro voor een jaar supply. Generieke proscar, geen voorschrift voor fin/dut nodig daar
babayaga is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2023, 19:09   #11
Lavi
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 juli 2021
Berichten: 1
Geslacht:
Fina bosnie

Benieuwd via welke weg u dit koopt is dit toegankelijk voor iedereen?
Lavi is offline   Met citaat reageren
Oud 17 december 2023, 20:38   #12
babayaga
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 december 2022
Berichten: 18
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavi Bekijk bericht
Benieuwd via welke weg u dit koopt is dit toegankelijk voor iedereen?
Je kan in Bosnie en Servie gewoon een apotheek binnenlopen en generieke 5mg fin OTC kopen voor 5 euro (10-11 Bosnische mark). Als je de tablet in vieren splitst (1.25mg) met een tabletcutter dan kun je hier 3-4 maanden mee. Als je echt wanhopig bent en zelfs na huisartsen te switchen het niet voorgeschreven krijgt, en een beetje weet waar op het internet te zoeken dan kun je het ook online kopen...

Maar ik vind het heel raar dat een NLse huisarts geen fin wil voorschrijven bij AGA. Vorige week heb ik dut voorgeschreven gekregen. Was wederom gewoon weer een simpel 2 minuut belletje en ik kreeg het voorschrift meteen van mijn huisarts. Veel beginnende huisartsen weten zeer weinig af van farmacologie en zijn te behoedzaam met voorschrijven van geneesmiddelen waarvan ze niet weten wat het doet. Ik was tijdens de zomer bij de huisarts voor mijn acneprobleem, maar dit keer was het een tijdelijke vervanger die me hielp, omdat mijn andere huisarts op vakantie was. Ik vroeg hem over finasteride en of dit misschien hieraan kon bijdragen. Hij had geen enkel idee wat het was lol.
babayaga is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2023, 12:39   #13
Yeyo03
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 december 2023
Berichten: 7
Geslacht:
Ligt gewoon aan je huisarts. Mijn toenmalige dermatologe had geen enkel probleem om dit voor te schrijven, terwijl ik geloof ik pas 20 was.

De bijwerkingen van finasteride worden ook gigantisch overroepen. Eens je de pubertijd gepasseerd bent (wat je echt wel bent op je 21), heeft 5α-reductase type 2 (een enzym dat DHT blokt) niet veel nut meer. Hoogstens ga je als je begint op 21 iets minder lichaams- en gezichtsbeharing krijgen, maar dat is voor veel mannen eerder een voordeel dan een echt nadeel. Maar goed.
Yeyo03 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2023, 13:22   #14
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yeyo03 Bekijk bericht
Ligt gewoon aan je huisarts. Mijn toenmalige dermatologe had geen enkel probleem om dit voor te schrijven, terwijl ik geloof ik pas 20 was.

De bijwerkingen van finasteride worden ook gigantisch overroepen. Eens je de pubertijd gepasseerd bent (wat je echt wel bent op je 21), heeft 5α-reductase type 2 (een enzym dat DHT blokt) niet veel nut meer. Hoogstens ga je als je begint op 21 iets minder lichaams- en gezichtsbeharing krijgen, maar dat is voor veel mannen eerder een voordeel dan een echt nadeel. Maar goed.
Veel voorkomend is wel minder/waterig zaad.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2023, 13:53   #15
Yeyo03
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 december 2023
Berichten: 7
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Veel voorkomend is wel minder/waterig zaad.

Klopt, maar waarschijnlijk veel minder vaak dan aangegeven. Voor zover ik weet is er geen enkele studie die het sperma(volume) pre en post heeft 'gemeten', en is het altijd op basis van ervaringen. En als je dan ziet dat de cijfers qua ED, lager libido, verminderd volume ejaculaat in studies variëren tussen pakweg 1% en 30%, kan je ook al meteen afleiden dat er veel mensen tussen zitten die net doordat ze denken dat ze zulke problemen gaan krijgen het ook (schijnen te) ervaren. Lager libido en minder ejaculaat is iets dat door 1001 zaken kan veroorzaakt worden en varieert van dag tot dag.

Testosteron is in ieder geval véél belangrijker dan DHT op dat vlak.
Yeyo03 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.