Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 16 juni 2008, 12:15   #1
petraa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 28
Minoxidil; ervaringen op een rij

Hallo,

In navolging op de post over ervaringen delen van Finasteride gebruikers leek het me ook wel handig dit van Minoxidil te doen.

Dus... alle vrouwen die minoxidil gebruiken; deel je ervaringen zodat er een goed overzicht ontstaat over de bijwerkingen, gebruiksgemak, voor- en nadelen, etc.

Om met mezelf te beginnen; ik gebruik het nog niet, maar overweeg sterk om het wel te gaan gebruiken. Misschien kunnen jullie ervaringen de doorslag geven?

Algemene vragen;

1) Wanneer ben je gestart?
2) Wat gebruik je; de 2% of 5%?
3) Hoe lang heb je het gebruikt of hoe lang gebruik je het nu?

Bijwerkingen;

4) Heb je een periode gehad met extra haaruitval door de minoxidil? Zo ja; hoe 'erg' was het, na hoeveel tijd kreeg je het en hoe lang duurde het?
5) Heb je bijwerkingen gehad en zo ja welke? En zijn die weer verdwenen?
6) Heb je ook haargroei gekregen op ongewenste plaatsen? (gezichtshaar)


Resultaat;

7) Is het aantal haren dat je verliest per dag omlaag gegaan door de minoxidil? En na hoeveel tijd bemerkte je dit?
8) Is er sprake van duidelijke hergroei? Zo ja; waar zie je dit aan? (de hoofdhuid minder kunnen zien, kale plekken die verdwenen zijn, dikker haar in diameter?) Of zie je helemaal geen resultaat?

Praktische vragen;

9) Wat vind je van het gebruiksgemak van minoxidil? ("tandenpoetsen vind ik vervelender" of "een heel gedoe en een behoorlijk karwei.")

En tot slot;

10) Wat vind je in het algemeen van het resultaat van de minoxidil?
* het beste wat ik ooit gedaan heb!
* ik merk eigenlijk niet zoveel...
* helaas heeft het voor mij niet gewerkt.

Hopelijk kunnen we het gebruik van Minoxidil zo ook in kaart krijgen, dus ik zou zeggen; alle reacties, zowel positief als negatief, zijn welkom!

Groetjes,
Petra
petraa is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2008, 13:27   #2
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door petraa Bekijk bericht
Hallo,

In navolging op de post over ervaringen delen van Finasteride gebruikers leek het me ook wel handig dit van Minoxidil te doen.

Dus... alle vrouwen die minoxidil gebruiken; deel je ervaringen zodat er een goed overzicht ontstaat over de bijwerkingen, gebruiksgemak, voor- en nadelen, etc

Op zich goed, maar er zijn hierover natuurlijk al uitgebreide onderzoeken verschenen (Tiuri heeft onlangs nog zoiets gepost). Geen enkele ervaring van iemand anders hoeft representatief te zijn voor jouw ervaring. Over het algemeen geeft Minox 5% bij vrouwen die beste resultaten (volgens mij was het iets van 75% hergroei, goede resultaten na 8 maanden).
Maar ik wil het best voor je invullen.
.

Om met mezelf te beginnen; ik gebruik het nog niet, maar overweeg sterk om het wel te gaan gebruiken. Misschien kunnen jullie ervaringen de doorslag geven?

Nogmaals: kijk naar onderzoeken op grotere schaal. De paar ervaringen hier kunnen nuttig zijn, maar niet representatief.

Algemene vragen;

1) Wanneer ben je gestart?

April 2005


2) Wat gebruik je; de 2% of 5%?

5%

3) Hoe lang heb je het gebruikt of hoe lang gebruik je het nu?

3 jaar, dus.

Bijwerkingen;

Iets langere wimpers, iets zwaardere wenkbrauwen. Op zich niet echt zichtbaar.

4) Heb je een periode gehad met extra haaruitval door de minoxidil? Zo ja; hoe 'erg' was het, na hoeveel tijd kreeg je het en hoe lang duurde het?

Ja, na 3 weken, duurde 3 weken. Was behoorlijk, maar ik heb geen haren geteld o.i.d.

5) Heb je bijwerkingen gehad en zo ja welke? En zijn die weer verdwenen?

Zie hierboven. Nee.

6) Heb je ook haargroei gekregen op ongewenste plaatsen? (gezichtshaar)

Zie hierboven.


Resultaat;

7) Is het aantal haren dat je verliest per dag omlaag gegaan door de minoxidil? En na hoeveel tijd bemerkte je dit?

Ja. Na enkele maande.

8) Is er sprake van duidelijke hergroei? Zo ja; waar zie je dit aan? (de hoofdhuid minder kunnen zien, kale plekken die verdwenen zijn, dikker haar in diameter?) Of zie je helemaal geen resultaat?

Ja. Inhammen minder, kruintje dichtgroeid, haren weer langer, dikkere haren.

Praktische vragen;

9) Wat vind je van het gebruiksgemak van minoxidil? ("tandenpoetsen vind ik vervelender" of "een heel gedoe en een behoorlijk karwei.")

Het kost me ongeveer 2 x 1 minuut per dag. Da's minder dan tandenpoetsen.

En tot slot;

10) Wat vind je in het algemeen van het resultaat van de minoxidil?
* het beste wat ik ooit gedaan heb!

Hopelijk kunnen we het gebruik van Minoxidil zo ook in kaart krijgen, dus ik zou zeggen; alle reacties, zowel positief als negatief, zijn welkom!

Petra, ik denk dat je je moet realiseren dat veel mensen die tevreden zijn over hun haar, Haarweb niet of nauwelijks meer bezoeken. Ik zie dat ook op andere fora. Je zult door middel van een posting hier dus niet echt iets serieus in kaart kunnen brengen.

Bezoek ook voor meer info bijvoorbeeld eens heralopecia.com.

Daarnaast schrikken veel mensen van de initiële uitval bij Minox, en stoppen ze er snel weer mee, iets dat me altijd verbaast heeft. Zelfs dermatologen weten soms niet eens iets hierover.

Ik moet wel melden dat ik ook nog Spironolactone 2% gebruik. Kijk daarvoor eens in het Haarwoordenboekje.

Wil je me verder nog iets vragen, doe dat dan even via PM. Ik kom hier zelden meer.





Groetjes,
Petra
Succes!
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2008, 18:41   #3
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door petraa Bekijk bericht
Hallo,

In navolging op de post over ervaringen delen van Finasteride gebruikers leek het me ook wel handig dit van Minoxidil te doen.

Dus... alle vrouwen die minoxidil gebruiken; deel je ervaringen zodat er een goed overzicht ontstaat over de bijwerkingen, gebruiksgemak, voor- en nadelen, etc.
Zoals Georgie al zei is het niet representatief, maar ik merk bij mezelf dat ik toch meer heb opgestoken van niet representatieve ervaringen van anderen dan alleen van onderzoeken. Ik vind de combinatie vooral interessant.

Om met mezelf te beginnen; ik gebruik het nog niet, maar overweeg sterk om het wel te gaan gebruiken. Misschien kunnen jullie ervaringen de doorslag geven?
Die van mij gaat je niet de doorslag geven, maar ik wil je graag aanraden om het wel te gebruiken. Ik heb nu al zoveel goede ervaringen gelezen, dat ik denk dat je als AGA 'patient' jezelf bijna verplicht moet zijn;-). Dus, laat je niet afschrikken door mijn verhaal, maar haal eruit wat je kan gebruiken.

Algemene vragen;

1) Wanneer ben je gestart?
Augustus 2007. Gestopt 3 weken later.
2) Wat gebruik je; de 2% of 5%?
5%
3) Hoe lang heb je het gebruikt of hoe lang gebruik je het nu?
3 weken

Bijwerkingen;
Ik kreeg nadat ik minox had opgebracht, na 2 uur een brandend gevoel onder mijn huid. Alsof ik tijgerbalsem had opgesmeerd. Mijn huis was niet rood of geirriteerd, het leek onder de huid te zitten (klopt ook wel met die 2 uur erna). Dit duurde dan zon 8 uur. Ik heb niemand anders gevonden op fora of bij dokters die deze bijwerking hadden. Het was zelfs geen allergie denkt men. Ik heb het toen nog twee weken op mijn arm uitgeprobeerd, maar kreeg toen licht tintelende arm en vingers. Ik durfde toen niet meer door te zetten. Dr Lee van www.minoxidil.com en Dr munte in Rotterdam (dermatoloog) vonden dat ik moest stoppen. Dit is dus wel heeeel zeldzaam he!! Het is ook niet de PPG die erin zat, want daar kan ik gewoon prima tegen. Ik gebruik ook nog topical spiro met ppg en NUL last.
Ik kreeg wel wat residu op mijn huid van de minox, beetje roosachtig. Ik denk dat het wel goed is om elke dag je haar te wassen met minox. Dat deed ik toen niet. Dus het werd vies.
4) Heb je een periode gehad met extra haaruitval door de minoxidil? Zo ja; hoe 'erg' was het, na hoeveel tijd kreeg je het en hoe lang duurde het?
Behoorlijk: ik schoot na 10 dagen gebruik al omhoog naar 150-200 haren per dag. Normaal had ik zon 50-60 haren per dag toen. Dat duurde 7-8 weken en stopte heel abrupt naar 20 haren per dag! Ik stopte dus al na 3 weken en bleef daarna nog zon 6 weken flink shedden.
5) Heb je bijwerkingen gehad en zo ja welke? En zijn die weer verdwenen?
Zie hierboven
6) Heb je ook haargroei gekregen op ongewenste plaatsen? (gezichtshaar)
nee. Wel op mijn arm toen ik ging testen. Dus het werkte als een trein voor me, alleen kon ik het niet gebruiken.


Resultaat;

7) Is het aantal haren dat je verliest per dag omlaag gegaan door de minoxidil? En na hoeveel tijd bemerkte je dit?
nvt.
8) Is er sprake van duidelijke hergroei? Zo ja; waar zie je dit aan? (de hoofdhuid minder kunnen zien, kale plekken die verdwenen zijn, dikker haar in diameter?) Of zie je helemaal geen resultaat?
nvt
Praktische vragen;

9) Wat vind je van het gebruiksgemak van minoxidil? ("tandenpoetsen vind ik vervelender" of "een heel gedoe en een behoorlijk karwei.")
ja, heel makkelijk. Echt appeltje eitje.
En tot slot;

10) Wat vind je in het algemeen van het resultaat van de minoxidil?
* het beste wat ik ooit gedaan heb!

* ik merk eigenlijk niet zoveel...
* helaas heeft het voor mij niet gewerkt.
Ik baal er goed van dat ik het niet kan gebruiken. Als ik niet die rare bijwerking had, had ik het zeker gebruikt!!! Wat wil je nog meer: je hoeft geen hormonen te slikken en je krijgt nieuw haar! Welke aga patient tekent daar nou niet voor?
Hopelijk kunnen we het gebruik van Minoxidil zo ook in kaart krijgen, dus ik zou zeggen; alle reacties, zowel positief als negatief, zijn welkom!

Groetjes,
Petra
Groetjes Josie
Succes!
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2008, 11:02   #4
petraa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 28
Bedankt voor jullie bijdrage!

Er zijn nog wat praktische vragen naar boven gekomen;

- Zien je haren er na toediening van de minox nat uit?
- Als het gedroogd is, worden je haren dan hard?
- Worden je haren er vetter van? ( ik heb zelf nogal snel last van vet haar helaas.)

groetjes,
Petra
petraa is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2008, 11:05   #5
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door petraa Bekijk bericht
Bedankt voor jullie bijdrage!

Er zijn nog wat praktische vragen naar boven gekomen;

- Zien je haren er na toediening van de minox nat uit?
Nee. Je ziet er niets van.
- Als het gedroogd is, worden je haren dan hard?
Nee.

- Worden je haren er vetter van? ( ik heb zelf nogal snel last van vet haar helaas.)
Nee, integendeel. Ik denk dat minox eerder droog maakt.

groetjes,
Petra
.
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2008, 11:11   #6
petraa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 28
Bedankt voor je snelle reactie!

Jij had een erg branderig gevoel na toediening van de minox. Is het normaal dat je wel iets voelt of hoor je hier helemaal niets van te voelen? (ik neem tenminste aan dat jij hier vast wel op gezocht hebt toen je er last van kreeg?)

Verder nog een vraagje;
Zorgt de spironolacton die je gebruikt ook voor hergroei of werkt deze alleen anti-androgeen?

Petra
petraa is offline   Met citaat reageren
Oud 22 juni 2008, 11:16   #7
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Hi,
Het schijnt dat je best even wat mag voelen (prikken oid) na opbrengen. Het moet alleen wel snel overgaan en niet te veel zijn. Je huid moet ook goed blijven (niet rood worden bijv). Je kan wel vaak wat jeuk of roos krijgen van Minox hoor ik van veel. Vaak is een PPG vrije minox dan wel goed. De foam van Rogaine is ook ppg vrij, maar Dr Lee heeft een ppg vrije liquid. Maar verder moet je inderdaad niet teveel last ervan hebben.

De topical spiro is inderdaad anti-androgeen. Ik twijfel er overigens sterk aan of het wat doet hoor. Ik geef het nog 6 maanden en dan besluit ik of ik ermee verder wil. Ik heb daar overigens NUL bijwerkingen van. Is echt heel safe volgens mij.
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2008, 11:32   #8
petraa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 28
Hoi Josie,

Mijn hoofdhuid ziet van zichzelf al best wel rood. (heb ook een lichte huidskleur en blond haar) Vraag me af of ik er goed tegen zou kunnen.

Zouden evt. tintelingen en roodheid op den duur (als je huid gewend is aan den minox) ook moeten verminderen?

Heb jij de spiro ook van Munte gekregen? Ik ben nl. bij Munte geweest en die zei dat spiro niet zo veel zou doen. Hij raadde me alleen minox aan.

Petra

Laatst gewijzigd door petraa; 23 juni 2008 om 11:42
petraa is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2008, 14:59   #9
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Hi,

Ja, ik weet het niet of rood, prikkelingen weg zouden gaan. Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Misschien dat iemand anders dat weet?
En ik kan je uiteraard ook niet garanderen dat je er tegen kan. Ik denk dat uitproberen op je arm anders ook even een optie kan zijn. (voor 3 weken bijvoorbeeld). Kijk eens of je daar een allergische reactie op krijgt of niet. Zegt nog niets over je rode hoofdhuid overigens.

Ik denk dat Dr. Munte wel eens gelijk zou kunnen hebben over die spiro. Ik twijfel ook over die topical. Orale spiro ligt anders overigens maar dat schrijft ie toch niet voor. Dan doet ie androcur nl.

Georgie: jij gebruikt ook topical spiro; wat denk jij over de werkzaamheid herivan?

Dus, even een flesje kopen en uitproberen op de arm. Als je huid al rood is, is misschien een PPG vrije variant sowieso een eerdere optie voor je. Is wel iets duurder, maar scheelt niet zoveel bij Dr. Lee.
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2008, 15:07   #10
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Josie Bekijk bericht
Hi,

Ja, ik weet het niet of rood, prikkelingen weg zouden gaan. Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Misschien dat iemand anders dat weet?
En ik kan je uiteraard ook niet garanderen dat je er tegen kan. Ik denk dat uitproberen op je arm anders ook even een optie kan zijn. (voor 3 weken bijvoorbeeld). Kijk eens of je daar een allergische reactie op krijgt of niet. Zegt nog niets over je rode hoofdhuid overigens.

Ik denk dat Dr. Munte wel eens gelijk zou kunnen hebben over die spiro. Ik twijfel ook over die topical. Orale spiro ligt anders overigens maar dat schrijft ie toch niet voor. Dan doet ie androcur nl.

Orale spiro is natuurlijk wat anders dan Androcur. Spiro is wel degelijk anti-androgeen. Een vriend van ons kreeg zelfs borsten...

Georgie: jij gebruikt ook topical spiro; wat denk jij over de werkzaamheid herivan?

De combi die ik nu heb bevalt me goed. Ik heb goede hergroei, veel dikker haar. Ik houd het dus maar zo. Topicals worden vaak niet of nauwelijks in je systeem opgenomen, maar ze kunnen wel degelijk goed werken, anders zou Minox dat ook niet doen. Maar naar spiro als topical is niet echt veel onderzoek gedaan, dus wellicht smeer ik het voor de kat z'n...

Dus, even een flesje kopen en uitproberen op de arm. Als je huid al rood is, is misschien een PPG vrije variant sowieso een eerdere optie voor je. Is wel iets duurder, maar scheelt niet zoveel bij Dr. Lee.
Lijkt me een heel goed advies.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2008, 15:37   #11
petraa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 28
Josie;
Heb jij de spiro en minox ook voorgeschreven gekregen van Munte of heb jij dit op eigen houtje gekocht op internet? (waarom wordt het ondanks voorschrijving door een arts eigenlijk niet vergoed?)

Georgie;
Die man die borsten kreeg van de spiro heeft neem ik aan de orale variant gebruikt en niet de topische?

Josie en Georgie;
Aangezien ik goed wil weten wat bij mij helpt, wil ik niet twee middelen tegelijk gaan gebruiken. Wat zouden jullie me aanraden om eerst te beginnen; de minox of de spiro? En hoelang moet ik het de tijd geven om te weten of het helpt (wanneer resultaat?)

Kregen jullie overigens van de spiro ook een shedding?

Weer bedankt,
Petra
petraa is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2008, 15:41   #12
Josie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juni 2007
Berichten: 384
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door petraa Bekijk bericht
Josie;
Heb jij de spiro en minox ook voorgeschreven gekregen van Munte of heb jij dit op eigen houtje gekocht op internet? (waarom wordt het ondanks voorschrijving door een arts eigenlijk niet vergoed?)
Op eigen houtje. Niet alles wat wordt voorgeschreven wordt tegenwoordig meer vergoed. En haarmiddelen vergoeden doen ze sowieso al nauwelijks aan. Androcur, Diane en finasteride 5mg worden wel vergoed.

Georgie;
Die man die borsten kreeg van de spiro heeft neem ik aan de orale variant gebruikt en niet de topische?

Josie en Georgie;
Aangezien ik goed wil weten wat bij mij helpt, wil ik niet twee middelen tegelijk gaan gebruiken. Wat zouden jullie me aanraden om eerst te beginnen; de minox of de spiro? En hoelang moet ik het de tijd geven om te weten of het helpt (wanneer resultaat?)
Minox! Laat die spiro inderdaad maar even zitten. Lijkt me goed plan.
Kan maaaaaanden duren. Verwacht de eerste drie maanden uberhaupt niets. Ik hoor van anderen vaak pas na een half jaar of 7 maanden dat er evt hergroei komt. Hierbij wordt dus inderdaad je geduld aardig op de proef gesteld;-).

Kregen jullie overigens van de spiro ook een shedding?
Nee, zeker niet.
Weer bedankt,
Petra
Geen dank.
Josie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juni 2008, 16:04   #13
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
'Haarmiddelen' worden in principe beschouwd als cosmetische middelen. Die worden niet vergoed.

Ik had zelf na 8 maanden de eerste hergroei.

Overigens zie ik spiro als aanvullend middel dat de DHT-invloed tegengaat, niet als 'korte termijn'-middel. Minox doet daar niets tegen, en het uitvalproces gaat feitelijk verder.

Ik denk dat je het effect van Spiro eigenlijk pas na jaren kunt bekijken, het is een totaal ander middel.

Succes!
__________________
Has finally left the building!

Laatst gewijzigd door Georgie; 23 juni 2008 om 16:08
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juni 2008, 11:54   #14
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
gevoel erbij

Hoi,

Na 2 jaar alleen minoxidil te hebben gebruikt, ben ik met de combinatie van minox en spiro begonnen. Ik heb het gevoel dat deze, al kan ik dat totaal niet wetenschappelijk staven, gezamenlijk net even iets beter werken bij mij.

Groet, Sammy
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juni 2008, 10:20   #15
petraa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 28
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie Bekijk bericht
'Haarmiddelen' worden in principe beschouwd als cosmetische middelen. Die worden niet vergoed.

Ik had zelf na 8 maanden de eerste hergroei.
Jij had dus pas na 8 maanden hergroei, maar je haaruitval stopte al wel na een paar maanden?

Overigens zie ik spiro als aanvullend middel dat de DHT-invloed tegengaat, niet als 'korte termijn'-middel. Minox doet daar niets tegen, en het uitvalproces gaat feitelijk verder.

Ik denk dat je het effect van Spiro eigenlijk pas na jaren kunt bekijken, het is een totaal ander middel.
Waarom is het effect pas na zo'n lange tijd te bemerken? De haaruitval zou toch redelijk snel (paar maanden) minder moeten worden van de spiro?

Succes!
Is de spiro net zo gemakkelijk in gebruik als de minox?

groetjes,
Petra
petraa is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Shedding Petro AGA - Algemeen 192 15 december 2011 20:11
Minoxidil werkt! loiz Haarproblemen bij vrouwen 34 28 april 2005 12:45
Minoxidil = plakkerig goedje? / Minoxidil vs. Alostil? Francis Medicijnen/haargroeimiddelen 9 16 juli 2004 21:05
Wie is er geinteresseerd in Dr. Lee's minoxidil varianten? Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 22 20 juni 2004 12:10
minoxidil, ervaringen??? marjolijn Haarproblemen bij vrouwen 1 3 maart 2004 18:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.