Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 21 september 2008, 16:27   #1
Sanxx
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 september 2008
Berichten: 71
Nieuw...en plotselinge haaruitval

Hallo allemaal,

na wat meelezen hier heb ik me ook maar eens aangemeld. Ik heb al aardig wat geleerd door dit forum een beetje door te lezen.

Ik heb sinds enkele maanden helaas ook last van nogal haaruitval, ik vind het echt heel erg, ook al zien andere mensen het minder dan ik.
De ellende begon na wat gerommel stoppen/beginnen met de pil, Yasmin. Dit begon met acné, licht maar vervelend genoeg om er echt last van te hebben. Dit leek te verergeren door de Yasmin weer te slikken, dus ben ik ermee gestopt. De acné is niet weg... maar toen kwam er haaruitval bij! Nu was het wel zo dat mijn haar al wat vetter was geworden en wat meer leek te zijn gaan uitvallen toen ik eerder was gestopt met Yasmin. Ik weet niet zeker of dit inderdaad is opgehouden terwijl ik Yasmin weer slikte of dat ik zo bezig was met mijn huid dat ik er niet op lette. Maar nu merk ik ineens hoeveel ik eruit kam, hoeveel haren ik steeds overal tegenkom... hoeveel haren ik naar beneden voel vallen als ik mijn haar eens los heb. En ik voel en zie ook dat mijn haar dunner is. Vooral aan de zijkanten en bovenop lijkt het, maar dit weet ik niet zeker. Ik ben me er nu ongeveer twee maanden van bewust dat het erg uitvalt. Ik heb de haren niet geteld, maar het zijn er veel meer dan normaal. En gezien ik al niet zulk dik haar heb van mezelf, ben ik hier absoluut niet blij mee. Het beinvloed me meer dan ik zou willen. Doodsbang dat ik kale plekken krijg of dat het zo dun wordt dat ik mijn haar straks kort moet knippen (al jaren lang blond haar, beetje mijn herkenningspunt).

De huisarts neemt me eindelijk serieus en ik heb een doorverwijzing naar een dermatoloog. Eerste week van oktober. Inmiddels sinds een paar dagen ook bezig met Diane35 - tegen acné en tegen de haaruitval (in het geval dat dit is veroorzaakt door minder oestrogenen of door teveel androgene werking na het stoppen met Yasmin). Weet iemand hoe snel je hier resultaat van kan zien tegen haaruitval als het idd daardoor komt? Tegen acné weet ik dat je pas na 3 maanden resultaat gaat zien. Maar als het zo lang duurt eer het werkt tegen haaruitval, heb ik niks meer over vrees ik
De huisarts zei wel dat het ook gewoon door het stoppen met de pil zou kunnen komen, en dat zich dat meestal binnen enkele maanden wel weer hersteld. Zou dat kunnen?

Ook kan het natuurlijk zijn dat de haaruitval is begonnen door de stress die ik om mijn huid heb gehad. Wat me ook bang maakt, want nu stress ik des te meer over mijn haar wat de zaak natuurlijk geen goed doet! Hoe herken je haaruitval door stress?

Nou, dat was een heel verhaal. Ik hoop hier wat herkenning te vinden, tips en/of wat bemoediging. Want het raakt me heel erg allemaal.

Als je het hele verhaal hebt gered, bedankt voor het lezen en hopelijk tot ziens op het forum
Sanxx is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2008, 17:12   #2
charlotxx
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2008
Berichten: 50
Hoi,

Ik denk dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken. Ik ben het ook met je huisarts eens. Je haaruitval zal te wijten zijn aan het stoppen/veranderen van pil. Dit zal zich na enkele maanden vanzelf weer stabiliseren naar mijn mening.

Daarbij komt zeer zeker dat je teveel stress hebt door je haaruitval. Dat heb ik namelijk ook. Je komt in een vicieuze circel terecht. stress > haaruitval > daardoor nog meer stress > dus meer haaruitval. Daar komt nog eens bij dat we in een seizoenswisseling zitten, waardoor je haar sowieso erger uitvalt.
charlotxx is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2008, 17:16   #3
charlotxx
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2008
Berichten: 50
Probeer eens bij te houden hoevel haren je per dag verliest of per wasbeurt. Ik ga ook begin oktober voor het eerst naar de derma. Ik ben nu bezig met mijn haar te verzamelen (meestal het haar dat uitvalt na een wasbeurt, dat zijn er bij mij gemiddeld zo'n 600/650 per wasbeurt) Deze haren doe ik dan na het tellen een plastic zakje en neem ik mee naar de derma. Ik denk dat zij t wel fijn vind als ik een goede indicatie kan geven van t patroon en de hoeveeleid van mn haarverlies. Bij de dermatoloog ben je misschien maar 20 minuutjes, dat is niet meer dan een momentopname. Daarom is het des te belangrijker om er zee goed voorbereid naar toe te gaan en om je zeer zeker niet te laten afschepen. Dit laatste schijnt nogal wat vaak te gebeuren.
charlotxx is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2008, 17:32   #4
Konijntje99
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 september 2008
Berichten: 81
Hey Sanxx

Ik heb een beetje hetzelfde als jou, ook al zo'n 2 maand haaruitval en een paar puistjes (niks ergs maar vroeger had ik dat nooit en ik ben ook al 22, wat te oud voor puistjes dus).
Maar ik neem al jaren dezelfde pil dus daaraan ligt het niet..
Heb je een bloedproef gedaan bij de huisarts?
Verder gewoon even afwachten tot je naar de dermatoloog kan, die kan vast al het één en ander uitsluiten.
Het vervelende met haar is dat het een paar weken eerder "geprogrammeerd" is om uit te vallen dus als je nu de aanleiding tot de haaruitval wegneemt gaat het uitvallen toch nog weken door (dat is toch wat ik erover heb gelezen, kan fout zijn natuurlijk).
Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen, en hou ons op de hoogte!
x
Konijntje99 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2008, 18:54   #5
Sanxx
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 september 2008
Berichten: 71
Wat fijn, zo snel al zulke bemoedigende reacties!
Het is inderdaad zo dat het natuurlijk ook het seizoen is voor haaruitval, en dat ik er nu veel meer op let dan anders. Dat in combinatie met stress en hormonale schommelingen zorgt niet voor optimale resultaten. Ik hoop zelf iig dat de Diane35 een beetje gaat helpen tegen zowel de haaruitval en de acné, of in elk geval stelt het me een beetje gerust dat ik er nu iets tegen doe. Anti-stress

Charlotxx, ik zal doen wat jij zegt; de haren verzamelen. Een week lang bijv? Ook wel eng eigenlijk, om de stress ervan tegen te gaan probeer ik nu juist zoveel mogelijk te 'negeren' wat er allemaal uitvalt.
Hoe/wanneer is de haaruitval bij jou begonnen?

Konijntje99, ja ik vind mezelf idd ook al wat te oud voor jeugdpuistjes - 24. Het kan natuurlijk, maar raar als het zo opeens komt opzetten. Welke pil slik je? Lijkt me idd onwaarschijnlijk dat dat er iets mee te maken heeft, maar soms hoor je wel eens dat bijwerkingen pas na een tijd optreden.
Ik heb nog geen bloedonderzoek gehad, maar ik ga er wel naar vragen. Ook omdat ik nogal wat gewicht verlies momenteel en weet dat mijn schildklier soms ws te snel werkt (zit in de familie), dus om even uit te sluiten dat het daardoor komt. Evenals eventuele tekorten, maar ik eet verder erg gezond. Denk er wel over om een vitamine B complex te gaan slikken. Maar ik vind dat ook weer griezelig - ben bang dat je het daarmee ook kan verergeren als je het niet nodig hebt?
Wat doe jij er momenteel tegen, tegen de haaruitval?
Sanxx is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2008, 19:04   #6
Sanxx
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 september 2008
Berichten: 71
@Charlotxx; oh zie net je topic. Die zal ik wel nog eens doorlezen zodat je het verhaal niet nog eens opnieuw hoeft te typen
Sanxx is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2008, 19:57   #7
Konijntje99
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 september 2008
Berichten: 81
Ik neem momenteel pharmaton vitamines, sinds woensdag, omdat de vorige keer toen ik nogal veel haar verloor heeft dat goed geholpen
Het kan niet veel kwaad als je dat slikt zonder dat je het nodig hebt, het teveel aan vitamines komen dan in de urine terecht.
Ik neem ook nog iets tegen haaruitval: vitalfan van rene furterer maar ik verwacht daar niet teveel van, pilfood is beter heb ik gehoord.
Ik denk dat een snel werkende schildklier ook haaruitval kan veroorzaken net als een traag werkende.
Ik neem harmonet trouwens, een heel lichte pil maar ik slik ze graag zo lang mogelijk door waardoor mijn ijzerwaardes nu te hoog zijn, dus las ik even een stopweek in en hopelijk komt het dan goed na een tijdje
Konijntje99 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2008, 02:27   #8
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Konijntje99 Bekijk bericht
Het kan niet veel kwaad als je dat slikt zonder dat je het nodig hebt, het teveel aan vitamines komen dan in de urine terecht.
Dat is helaas een wijdverbreid misverstand!
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2008, 12:22   #9
Konijntje99
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 september 2008
Berichten: 81
Ik weet zeker dat een heleboel vitamines afgebroken kunnen worden door het lichaam.
Ijzer niet maar dat is geen vitamine en daarvan zit maar 25% van de aanbevolen dagelijkste hoeveelheid in het supplement dat ik neem.
Konijntje99 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2008, 13:24   #10
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Veel mensen blijven dit volhouden, terwijl zelfs de fabrikanten een ADH vermelden die niet overschreden mag worden en er ook steeds vaker geadverteerd wordt met kreten zoals: gezonde voeding bevat reeds voldoende vitaminen.

Terwijl je al teveel ijzer in je bloed hebt, slik je nog steeds een supplement waar ijzer in zit?

Verder, zie ook: http://www.haarweb.nl/forum/showthre...t=12012&page=2
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2008, 14:26   #11
Sanxx
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 september 2008
Berichten: 71
Wat adviseer jij dan, Hanna? Geen extra vitaminen slikken zoals B complex forte of iets als Hairevit?
Sanxx is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2008, 14:39   #12
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Bij haaruitval en echte acné (dat zijn geen jeugdpuistjes), helpt de Diane35 in het algemeen goed. Wanneer je resultaat kunt verwachten, is van persoon tot persoon verschillend.
Je kunt beter verder niets slikken en wachten op de diagnose van de dermatoloog, die waarschijnlijk ook bloedonderzoek zal doen.
Alleen maar gezond vers voedsel nemen en niet stressen, is natuurlijk altijd aan te bevelen.

Het is nu nog mooi weer, dus ga er van genieten!
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2008, 17:05   #13
Konijntje99
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 september 2008
Berichten: 81
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Veel mensen blijven dit volhouden, terwijl zelfs de fabrikanten een ADH vermelden die niet overschreden mag worden en er ook steeds vaker geadverteerd wordt met kreten zoals: gezonde voeding bevat reeds voldoende vitaminen.

Terwijl je al teveel ijzer in je bloed hebt, slik je nog steeds een supplement waar ijzer in zit?

Verder, zie ook: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=12012&page=2
Ja, maar ik ben vegetarier en uit de bloedtest bleek alleen dat ik genoeg zink had en een beetje teveel ijzer, alle b vitamines zijn niet eens getest :s dus de kans is groot dat ik er tekort heb en E en A waarschijnlijk ook.. Ik kan geen supplement vinden waarin geen beetje ijzer zit..
En op 13 oktober ga ik bloed geven, dan is er al wat minder ijzer. Gezond eten is niet altijd genoeg, heel erg veel mensen eten wel elke dag groenten maar niet genoeg (je moest er tenminste 300 gram per dag eten denk ik?)
Konijntje99 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2008, 17:46   #14
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Vitamine A: als je geen nachtblindheid hebt, is de kans gering dat je een tekort hebt. Vitamine A zit ook in groenten, margarine, vis, zuivelprodukten, wat de meeste vegetariërs eten. Met extra vitamine A moet men oppassen: hoofdpijn, misselijkheid, huidafwijkingen, pijn in botten en gewrichten kunnen er onder andere een gevolg van zijn.

Vitamine E: komt voor in veel soorten voedsel, vooral in plantaardige oliën, groene groenten en volkorenprodukten. Het lichaam heeft een ruime reserve aan vitamine E. Duidelijke tekorten eraan zijn bij volwassenen nooit vastgesteld.

Vitamine B: die Duitse dermatoloog (zie link in vorige post) schrijft dat je van teveel vitamine B hectisch en nerveus kunt worden en dat je door die stress haaruitval kunt krijgen; en dat het zeker acné kan veroorzaken en de vetproduktie van de huid kan verhogen wat weer kan leiden tot haaruitval.
Deze dermatoloog maakt alleen een uitzondering voor biotine, omdat je daar normaliter niet teveel van in je lijf kunt krijgen en hij heeft in zijn praktijk goede resultaten gezien bij een jaar lang (of langer) 2,5mg biotine per dag; areata-patiënten zien zelfs na een half jaar al verbetering, maar bij seb. eczeem werkt 't niet.

Tegenwoordig wordt geadviseerd om 200 gram groenten per dag te eten en 2 stuks fruit. Wat men daar precies mee bedoelt, weet ik niet, want komkommers, paprika's en tomaten zijn ook vruchten en vallen dus wat mij betreft ook onder "fruit".
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2008, 18:15   #15
Konijntje99
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 september 2008
Berichten: 81
Paprika mag ik niet eten maar ik wist niet dat tomaten fruit waren
Dan eet ik enkel maar groenten in de soep en dat is ook niet elke dag..
Biotine is dat vitamine b 12 dan? Ik drink mss 3 glazen melk per week, geen vis en geen vlees.
Kunnen ze vitaminetekorten opsporen in het bloed? Dan laat ik zeker nog eens een test doen want ik vind dat de vorige erg onvolledig was
Konijntje99 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
medicijnen en haaruitval Lon Haarproblemen bij vrouwen 26 9 februari 2010 02:11
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 11:57
nieuwe revlon anti-haaruitval patch ibbi Medicijnen/haargroeimiddelen 34 7 september 2008 01:27
Plotselinge haaruitval altijd pech AGA - Algemeen 35 5 oktober 2007 01:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.