Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

 
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
Oud 30 september 2014, 16:44   #1
dalanor
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 25
Geslacht:
FUE 1100+grafts, verdichten inhammen en opvullen FUT litteken

Beste allemaal,

Allereerst(!) Ik heb geen belangen bij welke kliniek dan ook, ik krijg geen korting op behandeling en ben ook door niemand (anders dan lezers van dit forum) aangespoord om mijn verhaal hier te delen. Zoals te zien is aan mijn registratiedatum lees ik al jaren mee, maar heb slechts weinig gepost. Tijd om hier verandering in te brengen.

Situatie
Jongeman van 30 jaar, blank, donkerblond krullend/kroesend haar. De haarlijn begon op mijn 16de duidelijk naar achteren te wijken. Middenvoor, bovenop en ter plaatse van kruin staat nu nog nagenoeg volledige dichtheid.
Een causaal verband kan ik niet bewijzen, maar ik heb het idee dat het gebruik van Roaccutane op mijn 16de (medicatie tegen ernstige acné met forse bijwerkingen) de terugtrekkende haarlijn (wél weer volgens AGA patroon) heeft geluxeerd. Dit middel maakte mijn haar ook énorm veel droger dan het al was, bijna als strotouw. Maar het kan natuurlijk ook alleen AGA zijn.
De laatste jaren verandert mijn haar in positieve zin iets van structuur: het wordt overal - dus ook op de zij- en achterkant - íets dunner, minder droog en dus ook glanzender. Ik zie dit niet als AGA, maar als gevolg van het feit dat je haar iets verandert bij ouder worden. Mijn beide ouders hebben namelijk hetzelfde ervaren.

Voorgeschiedenis
Op mijn 19de (2002) heb ik al een FUT behandeling ondergaan van 400-500 grafts ter plaatse van de inhammen (Transhair, Vlijmen). Ik vond de terugtrekkende haarlijn destijds vreselijk, temeer omdat ik van nature al een relatief hoog voorhoofd heb. Ik ben overwegend tevreden over de behandeling van destijds en over het resultaat. Ik mag ook niet klagen over het beloop in de afgelopen 11 jaren. Je kan je afvragen of het rationeel was om zo jong al een haartransplantatie te ondergaan, temeer ook omdat ik dacht snel veel kaler te worden. Mijn psychische nood was hoog. Ik kan alleen maar zeggen dat het in mijn geval gunstig heeft uitgepakt. Natuurlijk is mijn haarlijn wel iets verder naar achteren geweken, maar hoogstens een halve cm. Ik heb de afgelopen 11 jaar geen opmerkingen gehad over mijn haar waaruit blijkt dat iemand zich afvraagt of ik er ooit 'iets aan heb laten doen'. De keren dat iemand bedachtzaam naar mijn haar keek kan ik op 1 hand tellen.

[I]
Foto's van 2014 en 2002 staan in mijn albums. Alle foto's zijn zonder stylingsproducten en onder lamplicht genomen.
In het dagelijks leven (na kammen en Gliss Kur 'Total hair repair' serum wat ik gebruik i.v.m. droog haar als alternatief voor gel) valt het getransplanteerde haar minder op dan op deze foto's.

Medicatie
Status is stabiel met na transplantatie 1 jaar onafgebroken Finasteride ('Trix capsules' van Intermedica), welke ik heb gestaakt wegens student zijn en hoge kosten destijds. Na staken merkte ik gedurende jaren nauwelijks achteruitgang. Na 8 jaar medicatieloos te zijn geweest, gebruik ik sinds 2 jaar toch weer Finasteride 1,25 mg, aangevuld met Minoxidil 1 maal daags voor het slapen gaan. Reden voor herstart was dat ik toch het idee kreeg dat haren bovenop en hoog op de kruin wat zwakker werken. Het genoemde regime heeft duidelijk effect; haren zijn dikker en vallen veel minder uit. Door de Minoxidil aanvankelijk een behoorlijke shedding, maar dat is helemaal hersteld. Ik ervaar geen merkbare bijwerkingen van Finasteride.

Redelijk tevreden, maar waarom dan toch hier posten?
Ik ben 2 maanden 'in between jobs' en heb de financiële ruimte om nog een behandeling te ondergaan. Ik zou graag het eerder getransplanteerde gebied (inhammen) willen verdichten voor een natuurlijker resultaat. Vooral onder een felle lamp recht van boven schijnt de hoofdhuid duidelijk door. Door mijn haarstructuur hebben de haren ook de neiging om 'luchtig' te staan, ze vallen dus niet tegen elkaar aan en 'dekken' dus minder goed.
Daarnaast ben ik me toch aan het FUT-litteken gaan storen. Ik moet mijn kapper er iedere keer weer op wijzen het niet te kort te scheren van achteren. Onder normale omstandigheden is het litteken overigens niet zichtbaar.

Consulten
Ik ben huiverig voor behandelingen in het buitenland. Daarom heb ik mij in Nederland georiënteerd op twee klinieken; Transhair in Vlijmen en Aesthetic Beauty Clinics in Veldhoven.

Transhair
Ik ben in 2002 door Transhair kundig en professioneel behandeld, maar het feit dat mij hier anno 2014 in eerste instantie een FUT werd geadviseerd verbaasde mij wel. De incisie zou dan op dezelfde plaats gezet worden, zodat er geen tweede litteken ontstaat. Door een andere hechttechniek zou het litteken 'slechts een potloodstreepje worden'. Toevallig ben ik zelf arts, en ik weet dat je op voorhand nooit kunt voorspellen hoe littekenweefsel zich ontwikkelt. Nadat ik aangaf geen FUT meer te willen, werd mij een prijstechnisch gunstig aanbod gedaan voor een FUE van 1000 grafts voor de inhammen inclusief FUE op het litteken.

Aesthetic Beauty Clinics
Het consult was uitgebreid en werd gedaan door een ervaringsdeskundige op het gebied van haartransplantaties. Er werd veel uitgelegd, inclusief metingen en berekeningen over de capaciteit van het donorgebied. Er werd ook aandachtig naar de haarlijn gekeken en opgemerkt dat er enkele grafts met 2 haren in de frontlinie staan. Dit is eigenlijk geen natuurlijke situatie. Deze kliniek adviseerde een FUE, geschat 1100 grafts voor het laten opvullen van de inhammen en het litteken. De behandeling alhier is wel enkele honderden euro's duurder.

Keuze
Een eerlijke vergelijking tussen genoemde consulten is niet mogelijk, omdat ik door mijn eigen fout bij Transhair één dag te vroeg verscheen. Ik werd tussendoor gezien en daardoor kon het consult natuurlijk niet uitgebreid zijn.
Toch heb ik gekozen voor Aesthetic Beauty Clinics, ondanks de iets hogere prijs. Waarom? Voornamelijk op basis van intuïtie. De consulent kwam minder commercieel over en er werd geen FUT voorgesteld. Ik voel niet de behoefte om prijzen te noemen. Ik ben zeer kritisch, ik vind het eindresultaat vele malen belangrijker en heb daar best veel geld voor over. Overigens realiseer ik mij heel goed dat het consult zegt niets over het eindresultaat. De consulent is namelijk niet de operateur. Het resultaat wordt bepaald door de ervaring van de chirurg en zijn of haar assistenten (verpleegkundigen).

Behandelplan
Een FUE van 1100+ grafts. Naar schatting is de dichtheid na de FUT ter plaatse van de inhammen 20-25 grafts/cm2. Hieraan worden eind oktober 2014 zo'n 35 grafts per cm2 toegevoegd én in het FUT litteken (grootte ongeveer 0,7cm x 5cm) worden zo'n 40 grafts per cm2 geplaatst. Afhankelijk van het resultaat wil ik over ruim een jaar nog MHP op het litteken overwegen. Onderwijl ga ik door met Finasteride en Minoxidil.

Vragen
De ingreep zie ik met gezonde spanning tegemoet. Ik zie met name op tegen het kaalscheren en de tijd erna. Daarnaast hoop ik dat het resultaat mooi en vooral natuurlijk wordt. Mijn haarstructuur is namelijk best uniek; meer het midden tussen negroïde kroes en stijl.

Voornaamste zorg is of al mijn eerder getransplanteerde grafts het zullen overleven. Er wordt toch tussen de eerder geplaatste grafts geboord en ik hoop niet dat deze definitief (deels) beschadigd zullen raken. Als er mensen zijn die ervaring met dichtheidsverhoging hebben, dan hoor ik het graag.

Tot zover mijn uitgebreide verhaal.

Mocht je mijn privé fotoalbums m.b.t. haartransplantatie willen zien, stuur me dan even een berichtje.

Groet, Dalanor.

Laatst gewijzigd door Henk; 27 oktober 2014 om 09:14
dalanor is offline   Met citaat reageren
 

Labels
beauty, dichtheid, fue, fut, litteken

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.