Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 maart 2017, 12:40   #46
Sam Steward
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2015
Berichten: 27
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door finale Bekijk bericht
De ongewenste gevolgen van finasteridegebruik kunnen dermate erg zijn, dat ze niet genoeg benadrukt kunnen worden. Zelf al heeft Theo zich herhaald, dan nog is dat maar een kleine 'compensatie' voor alle onwetendheid en manipulatie van de farmaceutische industrie waardoor velen onvoldoende geïnformeerd waren en in de problemen zijn gekomen. Of is een teveel aan correcte informatie gevaarlijk misschien?

Als ik me het goed kan herinneren, heeft dit forum me enigszins gemotiveerd om jaren geleden finasteride te (blijven) gebruiken. Achteraf bekeken bleek dat niet zo'n goed idee. Als iemand als Theo me hier toen voor had kunnen waarschuwen, dan was ik hem vandaag wellicht dankbaar geweest.
Hoe kan een webforum iemand motiveren om medicijnen wel of niet te slikken? Medicijnen worden voorgeschreven door een arts en verstrekt door een apotheek, zo simpel is het in mijn ogen. De keuze om een medicijn te gaan slikken wordt bepaald in gesprekken tussen de patiënt en de arts. Dat mensen hun spullen uit bijvoorbeeld India betrekken en er op los gaan slikken is hun eigen verantwoordelijkheid. En de schuld van alle mogelijke en onmogelijke problemen neerleggen bij de farmaceutische industrie is je reinste kolder. Lekker makkelijk, zou ik zeggen vooral voor je eigen gemoedsrust.

Ik vind dat er op dit forum zeer negatief wordt gesproken over finasteride en dutasteride, het gaat hier altijd en eeuwig over De Bijwerkingen. Het idee dat haarweb een pro medicijnen forum zou zijn is naar mijn mening zeker niet waar.
Sam Steward is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2017, 14:33   #47
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Steward Bekijk bericht
Ik vind dat er op dit forum zeer negatief wordt gesproken over finasteride en dutasteride, het gaat hier altijd en eeuwig over De Bijwerkingen. Het idee dat haarweb een pro medicijnen forum zou zijn is naar mijn mening zeker niet waar.
Iedereen mag op Haarweb zijn zegje doen en op dit moment domineert zeer zeker niet het 'big pharma'-geluid.

Het anti-geluid heeft iets van een religie, met doempredikers en zendelingen die een waarheid prediken die waarderder is dan die van alle anderen (zeker dan die van de wetenschap) en die nog waarderder lijkt te worden naarmate hij vaker wordt herhaald.

Religies hebben de neiging zich bedreigd te voelen zolang niet iedereen hetzelfde gelooft.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2017, 15:27   #48
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
haha, nou, ik was al bijna overtuigd tondeuse toch maar weer neerleggen..
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2017, 20:30   #49
theo sluis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2006
Berichten: 420
Kiguradze T., Temps W.H., e.a., 2017, Persistent Erectile Dysfunction In Men Exposed To the 5α-Reductase Inhibitors, Finasteride, Or Dutasteride. PeerJ 5:e3020
https://doi.org/10.7717/peerj.3020

Resultaten van dit onderzoek:
Our main outcome measure was diagnosis of PED beginning after first 5α-RI exposure, continuing for at least 90 days after stopping 5α-RI, and with contemporaneous treatment with a phosphodiesterase-5 inhibitor (PDE5I). Other outcome measures were erectile dysfunction (ED) and low libido.

Conclusies uit dit onderzoeksverslag:
Risk of persistent erectile dysfunction (PED) was higher in men with longer exposure to 5 alpha-reductase inhibitors (5α-RIs). Among young men, longer exposure to finasteride posed a greater risk of PED than all other assessed risk factors.

Toelichting:
http://acsh.org/news/2017/03/09/sexu...udy-says-10975

Laatst gewijzigd door theo sluis; 11 maart 2017 om 20:40
theo sluis is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2017, 22:11   #50
Dudewhereismyha
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2015
Berichten: 81
Geslacht:
Die aanhoudende bijwerkingen zijn vaak psychisch..

En anders ga je een keertje aan de AI alsof je gestopt bent met een steroide kuur. Best wat bodybuilders doen dat ook als ze hun jongeheer niet omhoog krijgen.
Dudewhereismyha is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2017, 22:44   #51
theo sluis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2006
Berichten: 420
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dudewhereismyha Bekijk bericht
Die aanhoudende bijwerkingen zijn vaak psychisch..
Waar baseer je dat op?
theo sluis is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2017, 11:06   #52
theo sluis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2006
Berichten: 420
Weblinks

Websites en forums over gebruik en bijwerkingen van finasteride:
http://www.propeciahelp.com/forum/viewforum.php?f=10
theo sluis is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2017, 13:22   #53
finale
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 21
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Steward Bekijk bericht
Hoe kan een webforum iemand motiveren om medicijnen wel of niet te slikken? Medicijnen worden voorgeschreven door een arts en verstrekt door een apotheek, zo simpel is het in mijn ogen. De keuze om een medicijn te gaan slikken wordt bepaald in gesprekken tussen de patiënt en de arts. Dat mensen hun spullen uit bijvoorbeeld India betrekken en er op los gaan slikken is hun eigen verantwoordelijkheid. En de schuld van alle mogelijke en onmogelijke problemen neerleggen bij de farmaceutische industrie is je reinste kolder. Lekker makkelijk, zou ik zeggen vooral voor je eigen gemoedsrust.

Ik vind dat er op dit forum zeer negatief wordt gesproken over finasteride en dutasteride, het gaat hier altijd en eeuwig over De Bijwerkingen. Het idee dat haarweb een pro medicijnen forum zou zijn is naar mijn mening zeker niet waar.
Sorry Sam, je hebt gelijk. De farmaceutische sector heeft het beste met ons voor en zou nooit financieel gewin boven onze gezondheid stellen, laat staan een bijwerking verzwijgen. Als een dermatoloog zegt dat de bijwerkingen onmogelijk permanent kunnen zijn, dan is dat gewoon zo want ook zij hebben er niks bij te verliezen.

Want het zijn natuurlijk de namaakpillen uit India die het post finasteride syndroom veroorzaken.

Ik zou zeggen: moedig vooral de vele jonge gebruikers aan om hun bijwerkingen nog even uit te zitten of hun dosis te halveren. Ik wens niemand het post finasteride syndroom toe, maar voor jou maak ik graag een uitzondering.
finale is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2017, 18:21   #54
zyzzalive
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2016
Berichten: 969
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door finale Bekijk bericht
Sorry Sam, je hebt gelijk. De farmaceutische sector heeft het beste met ons voor en zou nooit financieel gewin boven onze gezondheid stellen, laat staan een bijwerking verzwijgen. Als een dermatoloog zegt dat de bijwerkingen onmogelijk permanent kunnen zijn, dan is dat gewoon zo want ook zij hebben er niks bij te verliezen.

Want het zijn natuurlijk de namaakpillen uit India die het post finasteride syndroom veroorzaken.

Ik zou zeggen: moedig vooral de vele jonge gebruikers aan om hun bijwerkingen nog even uit te zitten of hun dosis te halveren. Ik wens niemand het post finasteride syndroom toe, maar voor jou maak ik graag een uitzondering.
Er is ook amper aandacht voor PMS. het valt mij op hoe snel jongeren finasteride meekrijgen van hun dokter/dermatoloog. Ik ben zelf 23 en kon het met gemak meekrijgen.
Belachelijk. ALs je je een beetje inleest kom je gewoon tot de conclusie dat je daarmee je hele fysiologische hormonale systeem een (permanente) opdonder kan geven.
zyzzalive is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2017, 21:58   #55
Sam Steward
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2015
Berichten: 27
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door finale Bekijk bericht
Sorry Sam, je hebt gelijk. De farmaceutische sector heeft het beste met ons voor en zou nooit financieel gewin boven onze gezondheid stellen, laat staan een bijwerking verzwijgen. Als een dermatoloog zegt dat de bijwerkingen onmogelijk permanent kunnen zijn, dan is dat gewoon zo want ook zij hebben er niks bij te verliezen.

Want het zijn natuurlijk de namaakpillen uit India die het post finasteride syndroom veroorzaken.

Ik zou zeggen: moedig vooral de vele jonge gebruikers aan om hun bijwerkingen nog even uit te zitten of hun dosis te halveren. Ik wens niemand het post finasteride syndroom toe, maar voor jou maak ik graag een uitzondering.
Je bent een sieraad voor de mensheid!
Sam Steward is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2017, 15:09   #56
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
"Het anti-geluid heeft iets van een religie, met doempredikers en zendelingen die een waarheid prediken die waarderder is dan die van alle anderen (zeker dan die van de wetenschap) en die nog waarderder lijkt te worden naarmate hij vaker wordt herhaald.

Religies hebben de neiging zich bedreigd te voelen zolang niet iedereen hetzelfde gelooft."


Het anti-geluid, religie? Komop kerel.. echt? ik was niet echt van plan om mij hierin te mengen maar als ik bovenstaande dan weer lees dan weet ik niet of ik er nou om moet lachen of verdrietig moet worden omdat je nog steeds zo krampachtig vasthoudt aan dat "volkomen veilige" pilletje wat je al jaren slikt waarvan je zelf ook eigenlijk wel weet dat het niet goed zit.

Het is geen anti-geluid of religie. Van de "pro gfina" kant kun je precies hetzelfde zeggen en daarmee is je bovenstaande bewering een non-argument.

Overigens, hadden wij afgesproken dat ik een jaar na het stoppen met fina zou melden hoe het gaat. Nu heb ik al verschillende posts geplaatst maar om rechtstreeks terug te komen op jouw stelling toen. Zonder gekheid, ja er is zeker een significant verschil te merken op de tijd met en zonder fina. Naast de bijwerkingen die ik heb ervaren en die inmiddels zijn afgenomen is er ook een subtiele verandering in mijn persoonlijkheid merkbaar. Waarschijnlijk door het afnemen van oestradiol en toenemen van testosteron. Maar mijn zelf vertrouwen is groter, gevoel van kwetsbaarheid is verdwenen, daarmee ook wat opvliegender merk ik maar al met al is ook mijn gevoel van waardigheid teruggekeerd. En dat is iets wat terugkijkend op die periode steeds minder werd en nu na het stoppen weer is teruggekeerd. Misschien haal je hier zelf ook handvaten uit.. who knows
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 07:26   #57
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik hou niet krampachtig vast aan dat 'veilige pilletje' dat me helpt mijn haar te behouden en dat me daarmee een dosis zelfvertrouwen en waardigheid heeft teruggegeven. Dat zou ik zeker ook niet doen als ik eigenlijk wel wist dat het niet goed zat. Ik ben wel met meer 'slechte dingen' in mijn leven gestopt omdat de balans risico/plezier negatief leek te zijn geworden. Ik leef bewust.

Dat mensen bijwerkingen kunnen ervaren staat buiten kijf en dat het invloed heeft op je geestelijke gesteldheid kan ik ook uit eigen ervaring onderschrijven. In mijn geval positief, maar dat het ook anders kan zijn is volgens mij overduidelijk.

Ik denk dat niemand hier 100% blind 'pro-fina' is en mensen het middel aanpraat. Iedereen is zich bewust van een mogelijke keerzijde. Er zijn wel mensen die schuimbekkend en heel luid hel en verdoemenis spreken zonder iets van licht er tussen. Mag ook, maar verwacht niet dat iedereen zwijgt onder dat verbale geweld.

Zelf sta ik op het standpunt dat je fina als optie om je haar te behouden pas serieus moet overwegen als je kaler worden niet simpel kunt accepteren. Dat je dat dus serieus en nuchter moet doen en dat je er mee moet stoppen als je bijwerkingen ervaart. Maar goed, dat is ondertussen wel bekend.

Ik heb de afgelopen maanden (bijna een jaar) niet veel hier gelezen, dus heb ik waarschijnlijk je eerdere verhalen gemist. Maar ik ben blij om te horen dat je stoppen met finasteride als heel positief hebt ervaren en ik hoop dat je de draad van je leven daarmee weer goed hebt kunnen oppakken.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 09:36   #58
haarlack
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2012
Berichten: 85
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foggy Bekijk bericht
Maar mijn zelf vertrouwen is groter, gevoel van kwetsbaarheid is verdwenen
Da's vreemd... Mijn zelfvertrouwen was net een stuk groter geworden van zodra ik Finasteride begon te nemen? Veel meer vertrouwen toen en ook een stuk minder kwetsbaar. Zal van persoon tot persoon afhangen dus.
haarlack is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 14:47   #59
Dudewhereismyha
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2015
Berichten: 81
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo sluis Bekijk bericht
Waar baseer je dat op?
Omdat er een hoop bodybuilders zijn die hun pik niet meer omhoog krijgen, maar met een placebo dat ineens wel weer kunnen.

Een daling in je test of dht zorgt niet ineens voor een chemische castratie. Het krijgen van een stijve is sowieso psychisch en daar moet je seksueel in balans voor zijn. Er zijn genoeg mannen die er last van hebben en die weten niet eens wat finasteride is, maar die hebben het weer door een trauma of een andere ervaring.
Dudewhereismyha is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2017, 22:36   #60
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Jongens. Waar is theo sluis
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.