Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 27 juli 2009, 19:00   #1
wishofnight
HaarWeb lid
 
wishofnight's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Locatie: belgie - kontich
Berichten: 38
N-Acetylcysteine ?

Ik las zonet een artikel op de website van het laatste nieuws dat me toch wel best opviel. Blijkbaar was er een test gedaan met dit chemische bestandsdeel om het effect op mensen die TTM hebben te meten.

Ongeveer de helft van de mensen die de medicijnen kregen merkten duidelijke verbeteringen op enz (tegen een 16% met een placebo)

http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/a...ken-haar.dhtml

Ander artikel hierover.
http://ihealthbulletin.com/blog/2009...chotillomania/

Weten andere mensen hier er misschien meer van? Gewoon andere ontwikkelingen of de vraag of dit medicijn nog steeds alleen maar in testfase zit of het misschien al op de markt te verkrijgen is enz?
Aangezien de resultaten redelijk belovend waren is het wel de moeite waard om erover wat meer te weten.

Alvast bedankt

(Als dit topic al bestaat, mag het weg hoor , ik vond gewoon niet direct iets gelijkend.)
wishofnight is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2009, 21:11   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik verplaats dit berichtje even naar de TTM-rubriek. Ik vermoed dat het daar iets beter op z'n plek is dan tussen de haargroeimiddelen
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2009, 21:19   #3
wishofnight
HaarWeb lid
 
wishofnight's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Locatie: belgie - kontich
Berichten: 38
nou, er stond ook medicijnen enz, vandaar

bedankt in elk geval
wishofnight is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2009, 22:48   #4
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Ik heb er iets over gehoord opde TLC Conference in Amerika. Degene die het onderzocht heeft hield daar een praatje.

Ik kan me niet herinneren dat hij er verder echt iets inhoudelijks over verteld heeft. Alleen dat veel mensen er baat bij lijken te hebben.
Maar ik heb verder niemand gesproken die er baat bij heeft gehad.
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.

Laatst gewijzigd door Lila; 27 juli 2009 om 22:50
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2009, 09:02   #5
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Ik heb op het moment een griepje en heb last van vastzittend slijm, dus ik ging eens in mijn medicijnenkastje op zoek naar van die slijmoplossende bruistabletjes (Bisolbruis 600). Kijk ik op de verpakking... Acetylcysteïne !!!

Ik heb het even gecheckt maar het is exact hetzelfde als N-Acetylcysteïne.

Helaas kan ik zelf niet zeggen of het helpt tegen plukken, omdat ik zelf sowieso al niet meer pluk. Ik kan me ook uit het verleden niet herinneren of het hielp, maarja, normaal gesproken gebruik je zulk spul maar één of twee dagen achter elkaar.

Ik neem aan dat het ook in andere slijmoplossende middeltjes zit zoals hoestdrankjes enzo.

Ik vind het wel apart dat een middeltje tegen vastzittend slijm zou helpen tegen TTM. Maar aan de andere kant...

Ik heb altijd gedacht dat ik TTM heb gekregen omdat ik als klein kind altijd erg ziek was, en dat had ook altijd te maken met vastzittend slijm. Ik had elke winter minstens een keer longontsteking. Ik had veel bronchitis. Op de kleuterschool miste ik 1/3 van het schooljaar. In mijn herinnering lag ik in die tijd elke avond bij mijn moeder over de knie om te 'trommelen', voor mij een angstaanjagend woord ('Oh nee, we moeten weer trommelen!'). Mijn moeder moest dan van de dokter het slijm los kloppen uit mijn longen. En dat deed pijn op mijn zieke rugje. Maar het moest...

Ik heb altijd gedacht dat het daar ergens is misgegaan. Dat dit de trigger was die mijn TTM-genen aan heeft gezet. Misschien hebben de medicijnen (die ik hele winters lang preventief slikte) wel meer kwaad dan goed gedaan wat dat betreft.

Anyway, het verbaast mij dus ergens niet dat een slijmoplossend middel kan helpen tegen TTM. Aan de andere kant snap ik dan weer niet hoe dat in zijn werk gaat, maar dat komt misschien nog.
Wat ik ook niet snap is dat er heel veel mensen met TTM zijn die helemaal nooit die problemen met hun longen hebben gehad. Zou het kunnen dat Acetylcysteïne alleen werkt voor de groep die zoals ik waarschijnlijk TTM heeft gekregen door problemen met slijmoplossing in de vroege jeugd? Is dat überhaupt een groep of ben ik de enige?

Voor de mensen die het willen gaan uitproberen... Ik heb geen idee of het kwaad kan om zulk spul langdurig te gebruiken en of het kwaad kan als je op dat moment helemaal geen vastzittend slijm hebt.

Ik ben wel heel benieuwd of mensen er inderdaad baat bij hebben.
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2009, 13:03   #6
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Volgende mail gekregen van een ex-forumgebruiker...
Hallo,

Ik zat vroeger op Haarweb maar op dit moment heb ik niet zoveel behoefte om hier op te schrijven en terug actief betrokken te geraken, maar ik wil toch graag even mijn bevindingen over dit middel meedelen, na dat artikel ben ik dat samen met een vriendin (we hebben elkaar jaren geleden hier op haarweb leren kennen) beginnen nemen:

Je kan het gewoon halen bij de apotheek, het is een voedingssupplement dat goed is om slijmen op te lossen (en ik ben verkouden met een vieze hoest en tegen de slijmen werkt het echt héél goed J ). Het is ook helemaal niet duur, 6 euro ongeveer voor 30 tabletjes waar je er één en na twee weken twee per dag van neemt. Soit, nu mijn bevindingen ivm ttm:

Nu moet ik zeggen dat ik er bij de start totaal niet in geloofde, dat ik het ben beginnen nemen gewoon om het toch maar eens te proberen maar ik merkte na een paar dagen dat mijn drang raar maar waar toch minder is. Het kan natuurlijk gewoon placebo zijn, maar ik geloof niet echt in de werking van dit spul, dus ik weet ook niet of ik dan placebo-effect kan hebben, misschien onbewust wel natuurlijk. Maar toch. Het gaat best wel beter, ik heb bijvoorbeeld het gevoel dat de drang weg is, en dat het trekken nu eerder een gewoontehandeling is, als ik begin te trekken kan ik er ook onmiddellijk mee stoppen omdat ik zoiets heb van ‘he, ik doe dit gewoon uit gewoonte en ik voel totaal geen drang in mijn handen (ik voel die drang altijd heel hard in mijn handen), gisteren was ik bijvoorbeeld ontzettend moe maar ik heb totaal geen drang, en dit is zeer ongewoon bij mij als ik zo moe ben, dan zou ik een hele dag door willen trekken.



Ik neem het nu rustig door en zie wel wat het geeft, komt de drang terug (wat denk ik zeker zal gebeuren), dan is dat ook zo maar dan heeft mijn haar tenminste een paar dagen/weken rust gehad J. Uiteraard is dit niet HET wondermiddel waar we allemaal op hebben zitten wachten, maar zoals ik al zei, het is maar een supplement, het kan geen kwaad om het te nemen… en ik ben nu terug iets bewuster bezig met het wel/niet trekken, dus dat is misschien op zich ook al niet slecht.



Als je op Google Acetylcysteine + OCD intikt, dan vind je er best wel wat info over…



Ik zal via bolleke jullie op de hoogte houden!


Ik heb er met mijn acupuncturist/ huisarts over gesproken. Hij sluit niets uit maar vindt het wel hoogstonwaarschijnlijk dat het één iets met het ander zou te maken hebben. Mijn psychiater gelooft dan weer heilig in het effect van placebo en raadt iedereen aan om te doen waar hij zich goed bij voelt!!
Dus.... het is maar waar je in gelooft!

Ik ben ondertussen een beetje verslaafd aan contacten en spellekes op facebook en sindsdien heerlijk trekvrij!
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2009, 23:11   #7
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
pilleke

Hé wat interessant! Ik heb even op internet gezocht en het is inderdaad gewoon een voedingssuplement wat N-Acetylcysteine heet. Je kunt het bij gezondheidswinkels e.d. kopen zie ik. Nou, ik ga het gewoon proberen, baat het niet dan schaad het volgens mij ook niet, zover ik kan lezen is het goed om gifstoffen en afvalstoffen uit je lichaam en lever af te voeren.
Ik ga dit weekend op zoek naar dit suplement en als ik begin zal ik het even melden hier, alsmede de ervaringen ermee.
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2009, 15:33   #8
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
Start

Hallo,

Hier het proefkonijn. Heb net de N-Acetylcysteine gehaald bij een gezondheidswinkel en ik vond het dus wel erg duur, 18.95 voor 60 capsules !!(ga eens zoeken of dat niet goedkoper kan zeg!) heb net de eerste op en wat een joekels zeg! Maar goed, duur of niet, stel nou dat ik bij die 50% hoor die er volgens dat artikel baat bij hebben, dan heb ik het er graag voor over. Ik heb een voedingssupllement gekocht genaamd BRONCHINORM (voor gezonde luchtwegen). 2 capsules per dag. Er zit 800 mg N-Acetylcysteine in per dagdosering (2 cap) en nog wat dingen waaronder vitamine B6.

Ook heb ik (zie verslag Lila over conferentie) Melatonine gehaald en heb daar ook net 1 tabletje van genomen (hopelijk val ik niet in slaap, haha)
(ben nl op mijn werk nu).

Ik ben benieuwd wat het gaat doen en of ik er iets van ga merken.
En na hoelang...2 weken ? geen idee !
Ik houd jullie op de hoogte zodra ik wat merk.

Nog een artikel:
http://www.voedingenpsyche.nl/nieuwsitem.php?item=59


Liefs Poema

Laatst gewijzigd door Poema; 18 september 2009 om 15:49 Reden: toevoeging
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2009, 18:40   #9
Lila
Proefkonijn
 
Lila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2004
Berichten: 310
Ik ben benieuwd. Ik heb er nog eens over na zitten denken en als het invloed heeft op je immuunsysteem, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen dat het werkt.

Ff over de Melatonine...

Hoeveel mg heb je?
En ik zou dat toch niet midden op de dag nemen hoor.
__________________
Weblog: TLC Conference 2009

Bereid je maar vast voor
op de dag dat alles beter is.
Lila is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2009, 21:12   #10
saharawea
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2006
Berichten: 69
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Poema Bekijk bericht
Hallo,

Hier het proefkonijn. Heb net de N-Acetylcysteine gehaald bij een gezondheidswinkel en ik vond het dus wel erg duur, 18.95 voor 60 capsules !!(ga eens zoeken of dat niet goedkoper kan zeg!)
Vragen jullie dan expliciet naar N-acetylcysteïne? Is dit in België ook zo verkrijgbaar?
saharawea is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2009, 04:27   #11
snuffie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 september 2009
Berichten: 4
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door saharawea Bekijk bericht
Vragen jullie dan expliciet naar N-acetylcysteïne? Is dit in België ook zo verkrijgbaar?
normaal gezien is dit zonder voorschrift verkrijgbaar bij de apotheek in verschillende vormen (bruistabletten, poeder, capsules)
snuffie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2009, 18:04   #12
saharawea
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2006
Berichten: 69
@ snuffie, bedankt! Dan ga ik eens langs de apotheek.
saharawea is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2009, 15:17   #13
Poema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Locatie: Tilburg
Berichten: 93
update

Ik heb ze van de kruidenwinkel waar ze ook homeopatische dingen enzo verkopen. Ik heb nu een tijdje 2 per dag geslikt maar denk dat ik toch aan de 1200 mg moet, want ik merk geen verschil. behalve dat ik sinds ik ze slik verkouden ben en veel slijm kwijtraak door neusverkouden en door ophoesten. Verder pluk ik momenteel juist erg veel. Lange pluksessies.
De pillen die ik nu heb zijn met nog een andere stof erin waardoor ik niet over de hoeveelheid van 2 heenwilde (advies op de verpakking). Misschien kan ik het spulletje ook ´los´ kopen zonder toevoegingen bij de apotheek, moet ik eens naar kijken inderdaad. Deze waren zowieso boven mijn budget. Bijna 20 euro voor 60. dat is 20 euro per maand als ik er drie per dag ga nemen !!!

Ben benieuwd of jullie zijn geslaagd om het te vinden en of iemand verschil merkt.....

Liefs
POema
Poema is offline   Met citaat reageren
Oud 13 december 2009, 22:05   #14
ilse47
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 48
hallo,

ik heb 2 doosjes van die hoesttabletjes gekocht, maar ik wou weten hoeveel je er van moet nemen om effect te hebben. Heb dat onderzoek opgezocht en ze gaven de mensen 1200 a 2400 mg acetylcysteine per dag, dit is wel 2 tot 4 keer de normalen dagdosis. Kheb 12€ betaald bij kruidvat, voor 2 doosjes, maar als ik 1200 mg per dag neem kom ik maar een week toe, ik vind het wel duur om er meer te kopen, en bij dat onderzoek hebben ze die hoge dosis 12 weken aan een stuk genomen, dat durf ik eigenlijk niet goed.
Heeft iemand ervaring of lagere dosisen (bvb 600 mg per dag) ook effectief zijn?
ilse47 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.