Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 januari 2012, 23:13   #1
xxxsanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 januari 2012
Berichten: 1
trichotillomanie??

hallo iedereen ik ben sanne, ik ben 22 jaar.
ik ben ongeveer vanaf mijn 1e of 2e jaar begonnen met duimen al vlak daarna begon ik daarbij ook met het draaien aan mijn haren.
ik doe het alleen op mijn hoofd en dan vooral de plek net boven mijn oren.
ik draai in mijn haar totdat er een knoopje ontstaat en het haar strak om mijn vinger zit gedraaid ik haal mijn vinder dan uit mijn haar en trek het knoopje eruit.
vervolgens begin ik weer opnieuw.
ik heb geen kale plekken omdat ik het er eigenlijk niet uittrek maar het afbreek.
het haar boven mijn oren is wel erg kort en het lijkt alsof ik een pony heb, maar die heb ik zelf zo gemaakt.
ik ben vandaag is wezen googlen om te kijken of er meer mensen last van hebben en of het een naam heeft, ik heb het zelf altijd gezien als een vervelende tik.
nu vraag ik mij af of dat wat ik doe ook onder trichotillomanie valt omdat ik eigenlijk alleen maar dingen lees over kale plekken etc.
mijn tante heeft ook de tik maar dan doet ze het bij haar wenkbrauwen zij heeft haar wenkbrauwen laten tatoeren omdat ze geen wenkbrauwen meer had.
mijn moeder heeft ook een tik die pulkt net zo lang aan de velletjes van haar lippen totdat het zelfs gaat bloeden dan doet het op een gegeven moment zo zeer dat ze er een paar dagen mee ophoud totdat het weer genezen is en weer opnieuw begint.

maar mijn hoofdvraag is: heb ik ook last van trichotillomanie?

jullie kunnen mij vast verder helpen alvast bedankt!!!!

groetjes sanne!!
xxxsanne is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2012, 19:06   #2
sweet26
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2010
Berichten: 17
Trichotillomanie is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de stoornissen in de impulsbeheersing. Wie aan deze aandoening lijdt, heeft een overmatige aandrang om zijn haren uit te trekken, zowel hoofdhaar, wimpers en wenkbrauwen als haar op andere delen van het lichaam.


Ik las net dat je je haar afbreekt , maar het er niet uit trekt ...
Dus ik weet niet of je dit dan kunt indelen onder een vorm van Trichotillomanie ? *andere haarwebleden misschien meer informatie??*

Als je dit doet ben je dan urenlang hiermee bezig of maar eventjes ?
Ben je op een plek waar je niet gestoord wilt worden, of doe je het gewoon overal ?
Voelt het als iets wat je niet meer kunt stoppen ? of kun je er makkelijk mee ophouden ?

Sorry voor de velen vragen maar dit brengt waarschijnlijk wel meer duidelijkheid ...
Het wenkbrauwharen uitrekken is zeker wel een vorm van Trichotillomanie..


Meerdere forumleden informatie of hulp ?
sweet26 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2012, 19:27   #3
piekes
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 59
Hey xxxSanne! Kweet ook niet of het TTM is, maar das misschien ook niet zo heel belangrijk. Stoort het je erg? Heb je er hinder van? Maakt het je ongelukkig? Je bent hier net zoals iedereen ook welkom en als je hier steun vind, zoveel te beter he! Liefs Piekes x
piekes is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2012, 16:53   #4
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
Wat je beschrijft over je tante zou wel TTM kunnen zijn; al denk ik dat wat jij hebt daar niet letterlijk onder valt. Zoals Sweet26 al beschreef, is TTM hoofdzakelijk het dwangmatig uittrekken van lichaamshaar waarbij zichtbaar haarverlies (kale plekken) ontstaat.

Wel zou het kunnen, mede doordat je tante het heeft en je moeder ook een tik heeft (er vanuit gaande dat het zussen zijn), dat er erfelijk meer achter zit. Ik heb ooit een artikel gelezen, (waar ik de bron niet meer van weet) dat TTM mogelijk ook een erfelijke factor heeft.
Misschien de zelfde oorzaak, maar uit het zich bij jullie alledrie net iets anders.

Kun je er openlijk met je moeder of je tante er over praten? Misschien kunnen zij je meer vertellen over waarom ze het doen.
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2012, 00:27   #5
Probleemgeval
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 mei 2011
Berichten: 10
Bij mij hebben artsen het ook gehad over TTM maar wat ik me afvraag is of dit zomaar impulsief begint. Ik zit er namelijk aan te draaien omdat ik gek word van de jeuk en krabben niet helpt want de jeuk zit dieper. als er dan haren los getrokken worden voelt dat zelf even als een soort opluchting omdat je wat voelt bewegen tussen die jeuk onder je huid. maar waar komt die jeuk vandaan? heb geen roos oid en normaal gesproken zou je denken dat de jeuk na haren trekken oid komt...
Probleemgeval is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.