Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 18 oktober 2005, 10:37   #1
RudeF
Sommigen snappen ook niks
 
Geregistreerd: 25 juli 2005
Berichten: 24
Question Zit TTM niet gewoon tussen de oren?

Hey iedereen,

we weten allemaal onderhand dat TTM een soort psychische stoornis is. Zou dit dan niet gewoon betekenen dat het tussen onze oren zit...
We weten ook allemaal dat TTM voor ons een 'verslaving' is; waar een ander gaat roken, gaan wij trekken. Toch denk ik dat roken ook voor een groot deel iets psychisch is, namelijk; als iemand gestresst is, steekt hij een sigaret op, om te kalmeren (en wij dus trekken)
En als je wil stoppen met roken is dit na verloop van tijd natuurlijk moeilijk om van af te komen, maar het is te doen...

Zouden wij niet 'gewoon' iets 'vervangends' kunnen doen i.p.v. het trekken? Bijvoorbeeld iedere keer als wij ons gestresst voelen en de trekdrang voelen om dan, weet ik het, een appel te gaan eten?
Een appel eten duurt ongeveer 5 minuten, en dan is de trekdrang meestal wel weg, en als ie er nog is, kunnen we dan niet ook nog een blokje om gaan?

Wat denken jullie... Zit TTM vooral tussen de oren, of is het echt een chronisch lichamelijke én geestelijke aandoening?

Ik persoonlijk denk het eerste, en denk dus ook dat je ervan af kan komen (ook al blijft het net als een drugsverslaving altijd 'in je zitten')

Greetz,

RudeF
RudeF is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2005, 10:59   #2
Oilily
HaarWeb lid
 
Oilily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Berichten: 1.105
Dag Rude F

Ik denk dat het zeker even moeilijk is als roken en dat je er ook vaak aan zit terug te denken. Het is alleen... als we geen pakje sigaretten kopen, hebben we er geen. Maar onze handen kunnen we niet effe afkappen, die zitten altijd aan ons lichaam dus de kans dat we vaker trekken dan roken is groter. Verder denk ik dat het echt te doen is om te minderen met trekken, ik zit momenteel in die fase maar om het trekken echt vaarwel te zeggen, is me pakweg maar 3 maand in totaal gelukt. Er zijn dagen wanneer ik het druk heb ofzo of heel rustig ben dat ik niets heb getrokken en me erover verbaas, maar dat zijn er niet veel. Ik denk dat het erop aankomt op te leren relativeren en de ttm te reduceren als een vervelend trekje dat bij je hoort maar dat je wel alert maakt op dingen die misschien niet zo goed voor je zijn (jezelf voorbij lopen, niet voldoende verdedigen, uitputten, slaap ontnemen, in een hoekje laten drummen, in een verkeerde relatie zitten,....). Als je het zo bekijkt is het een alarmbel die heel handig is en anderen dan weer niet hebben.

Groetjes
Kim
Oilily is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2005, 11:15   #3
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
als je begint met trekken weet je dat dan niet en kun je dan niet stoppen, of hebeurd het onderbewust?

hoe moet ik dat trekken zien? hele plukken grof haar met grof geweld tot bloedens toe uittrekken of een paar haartjes tegelijk?
__________________
intern:
-propecia (1 mg finasteride) 21-9-2005-> 21-01-2006 proscar (1,25 mg Fina)
-vitaminen en mineralen augustus 2005

extern:
-rooscure
-Alpecin Caffein shampoo C1 (gestopt)
-Tricomin copper peptides (shampoo+cond) (gestopt)
-tricomin copper peptides therapys spray (elke avond inhammen)
verder:
gezondere levenstijl:
-meer groente/fruit/vis
-sporten
-gestopt met roken op 14/07/2006 --> al weer een jaar aan de peuk
Status:
Stabiel+langzaam verbetering



ray is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2005, 11:44   #4
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Ik wil er nu even niet dieper op ingaan (moet weg) maar ik wil wel even schrijven dat ik me mateloos erger aan de uitspraak die sommige mensen hanteren door het woordje 'gewoon' te gebruiken, alsof het gewoon is...
Het is echt wel een complexe aandoening en dat maak ik mezelf niet wijs, dat zit niet tussen mijn oren...
Trouwens Kim, wat jij opsomt tussen de haakjes, die alarmbel, zo ervaar ik het ook...
Laatst zei ik tegen mijn huisdokter: 'Ik zou af en toe eens moeten kunnen zeggen, 'Neen, stop... ik wil drie dagen naar de zee, effe uitwaaien, of een week, naargelang de behoefte...'
Ik denk dat we - op termijn - daar naartoe moeten groeien (maatschappelijk gezien dan); dat TTM erkend wordt als een ziekte en dat je af en toe tijd en ruimte nodig hebt voor jezelf.
In dat opzicht ben ik trouwens bezig met mijn eindwerk, suggesties?
Groetjes, Bolleke
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2005, 14:41   #5
gien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 8
Talking appel

hallo,

zelf ben ik een dik half jaar in therapie geweest en dat heeft met toch het één en ander doen inzien... Soms kàn je het afleren, je mòet jezelf dan andere dingen aanleren en jezelf kunnen afremmen wanneer je 'zin' hebt om te trekken...al is dit in het begin zeker niet vanzelfsprekend. Zelf hebben ze me zo al erg op weg geholpen... ik ben 'ontslagen' uit mijn therapie, ik doe het nu veeeel minder als vroeger, vaak en overwegend niet meer, ik voel me er ook beter bij...

Zelf heb ik alternatieven uitgewerkt, om bv effectief een appel te eten of om aardappelen te schillen of om in een kuisfobie te schieten, alles waar je met je beide handen bezig bent... in t begin geraak je daar wat gefrustreerder door, maar vaak geraakte ik zo die 'energie' wel kwijt en was ik op de duur niet meer bezig met 'ik heb zin om te trekken'...

veel succes aan iedereen...
x*
gien is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2005, 20:52   #6
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door darkster1981
als je begint met trekken weet je dat dan niet en kun je dan niet stoppen, of hebeurd het onderbewust?

hoe moet ik dat trekken zien? hele plukken grof haar met grof geweld tot bloedens toe uittrekken of een paar haartjes tegelijk?
Ow....enkele vragen met veel verschillende mogelijke antwoorden.
De volgende antwoorden komen uit mijn ervaring...
*ik ben op mijn 2de jaar begonnen met plukken,dus het besef had ik toen niet
*als ik nu een pluk-aanval krijg,weet ik wel dat 'het eraan zit te komen'...en ineens ben ik daadwerkelijk aant plukken,een soort trance dus. Als het bewust gebeurt,is het gewoon niet te stoppen. Vergelijk het met een verschrikkelijke,gekmakende jeuk die...als je even kriebelt,verandert in een prettig tintelend gevoel. Dat het daarna een schuldgevoel word....tja
*tot bloedens toe...heb ik nooit meegemaakt. Ik heb wel hele dikke plukken uitgetrokken....40/50 haren in 1x. Nu heb ik controle,en pluk ik 1 haartje per x.
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2005, 21:10   #7
RudeF
Sommigen snappen ook niks
 
Geregistreerd: 25 juli 2005
Berichten: 24
Exclamation

Wat apart om al die verschillende reacties te lezen... Iedereen ervaart deze K*taandoening dus anders...

En het woord 'gewoon' heb ik later in mijn verhaal tussen aanhalingstekens gezet, omdat ik me bedacht dat het geen gewone aandoening is, en je niet 'zomaar' kan stoppen... Als je dat irriteert, het is niet de bedoeling, maar jammer dan...

Ik weet niet waarom, maar ik krijg (40/50!!! haren in 1 keer) ineens het idee dat vrouwen met deze aandoening het nog veel erger hebben dan ons mannen... Mijn maximum zal rond de 20 haren liggen...
Tegenwoordig trouwens eigenlijk ook maar één per keer.

Graag nog een paar reacties

Greetz,

RudeF
RudeF is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2005, 21:12   #8
RudeF
Sommigen snappen ook niks
 
Geregistreerd: 25 juli 2005
Berichten: 24
Ik bedenk me net, dat niemand eigenlijk nog geantwoord heeft op mijn eerste vraag... LOL

Greetz,

RudeF
RudeF is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2005, 00:44   #9
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
vroegah op de basisschool wel eens ruzie gehad waarbij er aan de haren werd getrokken en er soms redelijk plukken uitkwamen. deed toh mega pijn.
voel je de pijn dan niet?

(is dat ook niet een reden dat soldaten een kort kapsel hebben zodat de vijand ze niet aan de haren kan trekken?)
__________________
intern:
-propecia (1 mg finasteride) 21-9-2005-> 21-01-2006 proscar (1,25 mg Fina)
-vitaminen en mineralen augustus 2005

extern:
-rooscure
-Alpecin Caffein shampoo C1 (gestopt)
-Tricomin copper peptides (shampoo+cond) (gestopt)
-tricomin copper peptides therapys spray (elke avond inhammen)
verder:
gezondere levenstijl:
-meer groente/fruit/vis
-sporten
-gestopt met roken op 14/07/2006 --> al weer een jaar aan de peuk
Status:
Stabiel+langzaam verbetering



ray is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2005, 01:34   #10
RudeF
Sommigen snappen ook niks
 
Geregistreerd: 25 juli 2005
Berichten: 24
Post

Klopt, aan het begin (als je begint met trekken) voel je wel pijn...
Maar voor ons 'verdwijnt' de pijn eigenlijk, en maakt de pijn plaats voor een soort genot. We bevinden ons in een soort trance terwijl we trekken, waardoor we de pijn 'buitensluiten'.
Maar je kan het niet vergelijken met iemand aan de haren trekken, want dan pak je het hele kapsel vast, en wij (de meesten dan) doen het haar voor haar... Dat is denk ik wel een heel verschil.

En het is inderdaad één van de redenen dat soldaten kort haar hebben, zodat de vijand ze niet aan de haren kan trekken, maar ook omdat je in combat geen last moet hebben van haar dat voor je ogen valt (daarom zie je vaak of een tondeuse-kop of een stekelkoppie...

Greetz,

RudeF
RudeF is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2005, 09:57   #11
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
en als je nu voor een jaar zeg maar je hoofd milimetert. dus dat je het zo kort hebt dat je niet meer kan plukken. zal de neiging dan niet weg gaan?
__________________
intern:
-propecia (1 mg finasteride) 21-9-2005-> 21-01-2006 proscar (1,25 mg Fina)
-vitaminen en mineralen augustus 2005

extern:
-rooscure
-Alpecin Caffein shampoo C1 (gestopt)
-Tricomin copper peptides (shampoo+cond) (gestopt)
-tricomin copper peptides therapys spray (elke avond inhammen)
verder:
gezondere levenstijl:
-meer groente/fruit/vis
-sporten
-gestopt met roken op 14/07/2006 --> al weer een jaar aan de peuk
Status:
Stabiel+langzaam verbetering



ray is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2005, 10:19   #12
RudeF
Sommigen snappen ook niks
 
Geregistreerd: 25 juli 2005
Berichten: 24
Post

Vaak ga je dan aan je wenkbrauwen/wimpers of waar je maar kan bedenken dat er haar op je lichaam zit, ga je dat eruit trekken.
Je hoofdhaar zal misschien 'gespaard' blijven, maar dan zal de rest van de haren daar weer onder 'lijden'...

Oh ja, en soldaten hun haar wordt ook gemillimeterd om bijvoorbeeld haarziektes (luizen) tegen te gaan, want je zit natuurlijk met veel man in één hok, en dat is natuurlijk vragen om dit soort ziektes...

Greetz,

RudeF
RudeF is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2005, 19:36   #13
marly
HaarWeb lid
 
marly's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2004
Locatie: Rijswijk
Berichten: 612
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door darkster1981
en als je nu voor een jaar zeg maar je hoofd milimetert. dus dat je het zo kort hebt dat je niet meer kan plukken. zal de neiging dan niet weg gaan?
Nope....ik ben een aantal jaren kaal geweest. Als er dan ook maar 1 haartje ging groeien,wist ik die gelijk te vinden. Ik was kaal vanaf mn 3de tot ongeveer mn 6de. Maar afleren....ho maar. Helaas....
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie

Huishoudelijk regelement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)

Help ons met HaarWeb!
Jullie suggesties en inbreng zijn voor ons belangrijk!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om de waarheid te vinden moet je jezelf aanvaarden,eniger krachtiger instrument bestaat niet.
Swami Prajnanpad
marly is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2005, 22:45   #14
kada
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2004
Locatie: monster
Berichten: 60
marly.....die vergelijking met jeuk...geniaal!!! ik denk dat je op die manier echt in 1 zin kunt omschrijven hoe het voelt en wat het is. het is een onuitstaanbare soort jeuk die pas weggaat als je hoe dan ook even krabbelt.
als iemand voortaan raar doet als ik uitleg wat ik met mijn handen doe kan ik het in 1 klein zinnetje voortaan uitleggen.....dankzij jouw vergelijking.
thanx!!
kada is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2005, 09:18   #15
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Inderdaad ik vind dat ook een heel bruikbare vergelijking.

Maar ik heb trouwens ook wel vaker van die 'ingebeelde' jeuk, waardoor ik zo'n beetje de tic heb om in mijn hals te wrijven, of in mijn ogen of aan mijn neus. Vooral om mijzelf een houding te geven als ik met iemand praat. Door dat gewrijf krijg ik soms écht jeuk...

Een mens is een raar dier, zeg ik altijd maar...
Jente is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
(Bekende) lieden met AGA waarbij het goed staat Haarmannetje AGA - Algemeen 60 17 mei 2007 16:29
Rhodanide Chris Medicijnen/haargroeimiddelen 25 4 december 2006 17:43
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 18:50
Info over trichotillomanie, monique3 TTM - Algemeen 16 22 november 2002 23:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.