Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 5 stemmen, 4,20 gemiddeld. Weergave
Oud 21 maart 2005, 01:41   #46
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
Ik eet al meer dan een jaar sojatoetjes, een paar keer in de week,
en soja is ongetwijfeld erg gezond en goed. Maar mijn haarverlies is gewoon door gegaan hoor. Dus alleen met soja red je het volgens mij echt niet.
Soja werkt ook als een fyto-oestrogeen, een mogelijk voedingssupplement hierin is bijv. :genesteine, dat werkt een stuk sterker dan een soja-toetje.

Laatst gewijzigd door lanne; 21 maart 2005 om 01:43
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2005, 08:16   #47
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Mythes en waarheden over soya

Laatst gewijzigd door Tiuri; 21 maart 2005 om 08:28
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2005, 09:43   #48
looneytuner
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 augustus 2004
Berichten: 105
Mythe : Soya is goed voor het sexleven.

Waarheid: Vele onderzoeken op dieren hebben uitgewezen dat soyavoedsel onvruchtbaarheid bij dieren veroorzaakt. De consumptie van soya vermeerdert de haargroei bij mannen van middelbare leeftijd, wat verlaagde testosteronwaardes aangeeft. Tofu werd door Boedistische monniken geconsumeerd om de libido te reduceren.
__________________
Regime:

Minox Dr.Lee 5% (2 of 1 x per dag) afgewisseld met Xandrox en Minox 12%
Proscar (van februari '05): 5 ŕ 6 X per week 1.25 mg (gestopt)
Saw Palmetto 1 capsule per dag (even effectief als een gathaartransplantatie)
Nizoral (3 x per week)
Bier (0.5 per dag)

Status: NW 3. Inhammen en dun aan de kruin. Ben nog steeds op zoek naar het ideale middel. Proscar werkt maar teveel neveneffecten dus moest stoppen.
looneytuner is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2005, 14:30   #49
thomas18b
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 november 2004
Berichten: 34
Soya verhoogt DHT?!

Om AGA uittestellen dacht ik dat het verstandig zou zijn om veel soya bevattende producten tot me te nemen. Dit omdat soya de werking van DHT, zal verhinderen en zal voorkomen dat DHT zich aan het haar hecht.
Toen ik het internet rondzocht vond ik over soya twee tegenstrijdigheden.

http://www.ergogenics.org/trinovin.html
Hier wordt beweerd dat Soya de androgeenspiegel na een tijdje verhoogt, en uiteindelijk dus ook de hoeveelheid DHT.

http://www.soya.be/nl/soja-kaalheid.php
Terwijl hier wordt beweerd dat soya mannelijke kaalheid kan voorkomen (en dus de werking van DHT vermindert).

Ik begrijp er niet meer zoveel van, kan iemand mij dit uitleggen?
Voorkomt soya nou wel mannelijke kaalheid of versterkt het, het alleen maar?
thomas18b is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2005, 19:38   #50
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabouterplop
Nu maar aan de Soja melk begonnen , schijnt uit studies naar voren te zijn gekomen dat Equol wat door soja in je lichaam geproduceert er voor zorgt dat DHT zich niet meer kan binden aan je AR receptoren.
Tja na 2 jaar AVO moet ik concluderen dat ik geen stap verder ben gekomen , ben waarschijnlijk van plan mijn voorraad AVO maar te gaan verkopen voor een aantrekkelijk prijsje.
wie gebruikt nu ook al een tijdje soja en merkt resultaten , en hoeveel soja moet je per dag innemen zodat het effect heeft ?
trouwens als je soja melk dringt moet je wel de gezoete versie nemen want ik heb een keer de fout gemaakt om de ongezoete versie te drinken en ik moest meteen kotsen , smaakte naar bedorven melk , bah wat smerig was dat.
o.k reacties altijd welkom.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas18b
Om AGA uittestellen dacht ik dat het verstandig zou zijn om veel soya bevattende producten tot me te nemen. Dit omdat soya de werking van DHT, zal verhinderen en zal voorkomen dat DHT zich aan het haar hecht.
Toen ik het internet rondzocht vond ik over soya twee tegenstrijdigheden.

http://www.ergogenics.org/trinovin.html
Hier wordt beweerd dat Soya de androgeenspiegel na een tijdje verhoogt, en uiteindelijk dus ook de hoeveelheid DHT.

http://www.soya.be/nl/soja-kaalheid.php
Terwijl hier wordt beweerd dat soya mannelijke kaalheid kan voorkomen (en dus de werking van DHT vermindert).

Ik begrijp er niet meer zoveel van, kan iemand mij dit uitleggen?
Voorkomt soya nou wel mannelijke kaalheid of versterkt het, het alleen maar?
Twee threads over soja samengevoegd met al bestaande thread over soja.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 24 maart 2005, 09:19   #51
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas18b
Toen ik het internet rondzocht vond ik over soya twee tegenstrijdigheden.

http://www.ergogenics.org/trinovin.html
Hier wordt beweerd dat Soya de androgeenspiegel na een tijdje verhoogt, en uiteindelijk dus ook de hoeveelheid DHT.

http://www.soya.be/nl/soja-kaalheid.php
Terwijl hier wordt beweerd dat soya mannelijke kaalheid kan voorkomen (en dus de werking van DHT vermindert).
Dat artikel op ergogenics.org dat beweert dat DHT juist omhoog gaat, is gebaseerd op een onderzoek naar Trinovin. Trinovin is een supplement dat niet alleen daidzeďne (een belangrijk onderdeel van soja) bevat, maar ook andere stoffen. De averechtse werking op de DHT-productie kan dus ook komen door een van de andere stoffen.

Ik heb op PubMed gezocht en stuitte op dit onderzoek:

Equol is a novel anti-androgen that inhibits prostate growth and hormone feedback.

Equol is weer een metaboliet van daidzeďne. Dit onderzoek is uit 2004, veel recenter dus dan het stukje op ergogenics.org (uit 2001). Uit dit onderzoek blijkt dat equol een sterke remmende werking heeft op het functioneren van DHT. Er wordt hier niet gerept over een eventuele averechtse werking.

Ik zou dus zeggen dat soja wel degelijk goed kan helpen tegen AGA. Het probleem is dat je er flink veel van zal moeten eten voor het effect heeft: eerder in deze thread staat dat je ongeveer 300 tot 500mg sojaextract per dag zou moeten eten (van de gewone, onbewerkte soja is dus veel meer nodig).

Ik heb begrepen dat er een bedrijf een patent heeft aangevraagd op sojaproducten mbt haarverlies, dus wie weet is het verstandig even af te wachten waar zij precies mee komen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 24 maart 2005, 14:17   #52
thomas18b
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 november 2004
Berichten: 34
http://www.ergogenics.org/trinovin.html

Laurensj het gaat hier niet alleen om Trinovin, want onderin staan ook verschillende bronnen waarin men beweerd dat Soya de hoeveelheid DHT verhoogt.
Maar toch blijf ook ik het vreemd vinden, want op het internet vind ik daarintegen veel meer bronnen waarin men beweerd dat Soya juist wel DHT blokkeert.
Ik zelf heb al soya gekocht (in de vorm van tabletten), en was vast van plan deze in te nemen. Door deze bron ben ik toch erg aan het twijfelen geraakt, want een averechtse werking is natuurlijk wel het laatste wat ik wil.

Is het niet zo dat Soya de werking van DHT belemmert, waardoor het lichaam meer testosteron en dus DHT gaat produceren en waardoor het uiteindelijk toeneemt. Het zelfde wat eigenlijk ook gebeurt met een middel als finasteride. Want op de site www.ergogenics.org spreken ze over het gebruik van Soya over langer termijn. Het blijft natuurlijk een beetje gissen, ik heb hier graag meer duidelijkheid over...

Laatst gewijzigd door thomas18b; 24 maart 2005 om 14:27
thomas18b is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2005, 12:39   #53
thomas18b
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 november 2004
Berichten: 34
Wat denken jullie kan het kwaad om soja te nemen ja of nee?
thomas18b is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2005, 20:42   #54
thomas18b
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 november 2004
Berichten: 34
ben benieuwd???
thomas18b is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2005, 19:48   #55
high
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 318
Soja en kaalheid

Volgens het artikel "Soja: Voorkomt Prostaatkanker, Mannelijke Kaalheid?" in Biology of Reproduction,, Maart 2004, beweert D. Kenneth dat soja prostaatkanker en mannelijke kaalheid kan voorkomen. Andere studies hebben gesuggereerd dat de muizen die gevoed werden met hoge dosissen isolfavones minder prostaatgroei vertoonden.

Equol is een krachtige onderdrukker van het sterke mannelijk hormoon dat betrokken met als mogelijke gevolgen een vermindering van risico op prostaatkanker, mannelijke kaalheid en zelfs acne.

Tijdens spijsvertering worden de twee soja isoflavonen, genistin en daidzin, gemetaboliseerd tot genistein en daidzein. Uiteindelijk wordt daidzein verder gemetaboliseerd tot equol. Wanneer mannelijke ratten, waarvan de testikels verwijderd waren zodat ze geen testosteron meer produceerden, werden ingespoten met DHT (Di-hydro-Testosteron, gecreeerd door de acties van een enzymes op het mannelijke hormoon testosteron) hun prostaatklier in grootte steeg. Toen de muizen met equol werden ingespoten veranderde de grootte van hun prostaatklier niet. Toen zowel DHT als equol in de muizen werden ingespoten, verhinderde equol het effect van DHT op de celgroei van de prostaat. Equol schijnt de slechte functie van DHT te blokkeren. Het is ook geweten dat DHT het verlies van haarfollikels bevorderd en daardoor kaaltheid veroorzaakt. Als equol in staat is om DHT te blokkeren betekent dit dat de soja isoflavonen een enorm potentieel bezitten in het voorkomen van mannelijke kaalheid.

De implicaties zijn zeer interessant omdat andere huidige behandelingen voor prostaatkanker het verminderen of de blokkering van testosteron veroorzaken. Dit resulteert in moeheid en vermindering van het libido. Equol heeft geen invloed op de productie van DHT maar verhindert het te functioneren.

Bron: http://www.soya.be/nl/soja-kaalheid.php
high is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2005, 00:42   #56
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Hey High, dat verhaaltje was al eens gepost door InhamXtreme.

De conclusie is dat er tegenstrijdige studies zijn: de ene zegt dat soja zorgt voor verlaging van DHT, de andere zegt dat soja juist zorgt voor verhoging van DHT.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2005, 15:29   #57
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
In de Spits of Metro van vandaag stond ook weer zo'n nietszeggend berichtje over sojabonen en haaruitval.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2005, 21:46   #58
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Lightbulb soja in HWBje

ik heb me eens goed verdiept in soja en er een stukje over opgenomen in het haarwoordenboekje. Het is een erg interessante tekst geworden, al zeg ik het zelf.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2005, 22:44   #59
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
ik heb me eens goed verdiept in soja en er een stukje over opgenomen in het haarwoordenboekje. Het is een erg interessante tekst geworden, al zeg ik het zelf.
Goed stukje tekst Laurensj.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2005, 08:07   #60
Bassie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 januari 2004
Locatie: arnhem
Berichten: 6
Geslacht:
Soja

Hallo,


Ik las in de spits dat gen. gemanipuleerde Soja goed zou zijn tegen haar uitval? Weet iemand welk merk of soort ik hiervoor het beste kan gebruiken? Ik wil het namenlijk eens gaan proberen?

groet Bassie!
Bassie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kruiden, vetten en thee imiteren werking Finasteride pindakaas Medicijnen/haargroeimiddelen 30 20 september 2004 23:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.