Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Chirurgische behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 20 november 2022, 14:59   #1
tdma77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2022
Berichten: 109
Geslacht:
Advies over nut haartransplantatie

Ik blijf toch twijfelen over het uitvoeren van een haartransplantatie. Ik ben nu 35 en heb verschillende klinieken bezocht en hoor overal een ander verhaal. Uiteraard willen ze er allemaal aan beginnen.

Vooral als ik vraag hoeveel donorgrafts ik beschikbaar heb, heb ik gehoord van 4.000 tot 8.000. Da's toch wel een groot verschil.

Ik heb ook een heel gevoelige huid en lees hier op het forum hier en daar over langdurige roodheid van de huid en mislukte haartransplantaties door huidproblemen. Dat doet me natuurlijk alleen maar meer twijfelen.

Ik heb enkele foto's geupload zodat je de huidige situatie kan zien:
https://picallow.com/image0/ (front normaal)
https://picallow.com/image1-2/ (haarlijn)
https://picallow.com/image2/ (haarlijn)
https://picallow.com/image3/ (kruin)

Wat denken jullie? Zouden jullie het nu doen? En hoeveel grafts zou je nemen voor de haarlijn en de kroon (met de gedachte dat wellicht ooit heel het bovenste stuk zal utivallen en ik geen finasteride neem).

Bedankt voor jullie opinie.
tdma77 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 00:35   #2
mickfoley
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 april 2022
Berichten: 349
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tdma77 Bekijk bericht
Ik blijf toch twijfelen over het uitvoeren van een haartransplantatie. Ik ben nu 35 en heb verschillende klinieken bezocht en hoor overal een ander verhaal. Uiteraard willen ze er allemaal aan beginnen.

Vooral als ik vraag hoeveel donorgrafts ik beschikbaar heb, heb ik gehoord van 4.000 tot 8.000. Da's toch wel een groot verschil.

Ik heb ook een heel gevoelige huid en lees hier op het forum hier en daar over langdurige roodheid van de huid en mislukte haartransplantaties door huidproblemen. Dat doet me natuurlijk alleen maar meer twijfelen.

Ik heb enkele foto's geupload zodat je de huidige situatie kan zien:
https://picallow.com/image0/ (front normaal)
https://picallow.com/image1-2/ (haarlijn)
https://picallow.com/image2/ (haarlijn)
https://picallow.com/image3/ (kruin)

Wat denken jullie? Zouden jullie het nu doen? En hoeveel grafts zou je nemen voor de haarlijn en de kroon (met de gedachte dat wellicht ooit heel het bovenste stuk zal utivallen en ik geen finasteride neem).

Bedankt voor jullie opinie.
Waarom zou je geen finasteride nemen dan?
mickfoley is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 01:16   #3
tdma77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2022
Berichten: 109
Geslacht:
Heb geprobeerd, maar had er nevenwerkingen van.
tdma77 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 08:31   #4
HairExpert
Haartransplantatie expert
 
Geregistreerd: 14 oktober 2022
Berichten: 386
Geslacht:
Finasteride zal de haarlijn stabiliseren, maar niet herstellen.

De vuistregel die ik altijd hanteer is dat Finasteride (of Dutasteride) alleen herstelt als er tot +/- 50% weg is op het gebied. Bij jou zijn de inhammen volledig onbehaard.

Voor herstel zal je toch echt terug moeten vallen op orale minoxidil.

Als je een haartransplantatie overweegt, zal finasteride eveneens moeten worden geslikt om de rest te stabiliseren.

Het is de vraag of je dat er voor over hebt.
__________________
Sinds 2000 al meerdere haartransplantaties ondergaan.

Vrijwel alle Nederlandse en Belgische klinieken gezien en gesproken.
HairExpert is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 09:39   #5
tdma77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2022
Berichten: 109
Geslacht:
Waarom is volgens jou finasteride absoluut noodezakelijk bij een haartransplantatie?

Valt dit niet op te lossen door een toekomstige tweede haartransplantatie om bij te werken?

Desalniettemin hoop ik het nodige af te remmen met PRP en ketaconazole 2%.
tdma77 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 10:45   #6
HairExpert
Haartransplantatie expert
 
Geregistreerd: 14 oktober 2022
Berichten: 386
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tdma77 Bekijk bericht
Waarom is volgens jou finasteride absoluut noodezakelijk bij een haartransplantatie?

Valt dit niet op te lossen door een toekomstige tweede haartransplantatie om bij te werken?

Desalniettemin hoop ik het nodige af te remmen met PRP en ketaconazole 2%.
Met PRP en ketaconazole ga je de strijd tegen haarverlies zeker niet winnen.

Een tweede haartransplantatie kan, maar als het haarverlies verder doorzet, zullen er meer nodig zijn en daar heb je de grafts niet voor (niemand).

Een gezonde donor kan +/- 7000 grafts missen.
Deel je dat door een redelijke dichtheid (50 grasfts/cm2) dan betekent dat dus een oppervlakte van 140cm2.

Gemiddeld praten we over een met AGA belast gedeelte van 14cm breedte, dus kan je +.- 10cm in lengte (vanaf de inhammen naar achteren) goed opvullen.

Velen omschrijven Finasteride en dutasteride als vergif, maar in mijn optiek valt dat enorm mee.
Aan de andere kant moet je het ook niet zien als snoepjes natuurlijk.
__________________
Sinds 2000 al meerdere haartransplantaties ondergaan.

Vrijwel alle Nederlandse en Belgische klinieken gezien en gesproken.
HairExpert is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 11:41   #7
Ssg92
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2018
Berichten: 233
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tdma77 Bekijk bericht
Heb geprobeerd, maar had er nevenwerkingen van.

Heb je het ook al op een lagere dosering geprobeerd? Dus 0.5mg per dag. Dat is vaak even effectief maar heeft soms minder bijwerkingen.
Ssg92 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 12:54   #8
HairExpert
Haartransplantatie expert
 
Geregistreerd: 14 oktober 2022
Berichten: 386
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ssg92 Bekijk bericht
Heb je het ook al op een lagere dosering geprobeerd? Dus 0.5mg per dag. Dat is vaak even effectief maar heeft soms minder bijwerkingen.
Ik niet, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik 0,0 bijwerkingen ervaar
__________________
Sinds 2000 al meerdere haartransplantaties ondergaan.

Vrijwel alle Nederlandse en Belgische klinieken gezien en gesproken.
HairExpert is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 13:25   #9
Haardokter
HaarWeb lid
 
Haardokter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2016
Locatie: Heemstede
Berichten: 29
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tdma77 Bekijk bericht
Heb geprobeerd, maar had er nevenwerkingen van.

Heb je enkel orale finasteride ingenomen of ook de topische variant geprobeerd?




" Finasteride zal de haarlijn stabiliseren, maar niet herstellen.

De vuistregel die ik altijd hanteer is dat Finasteride (of Dutasteride) alleen herstelt als er tot +/- 50% weg is op het gebied. Bij jou zijn de inhammen volledig onbehaard.

Voor herstel zal je toch echt terug moeten vallen op orale minoxidil.

Als je een haartransplantatie overweegt, zal finasteride eveneens moeten worden geslikt om de rest te stabiliseren.

Het is de vraag of je dat er voor over hebt"


Heel erg eens met HairExpert. Zonder haaruitval preventie middelen zeker op jonge leeftijd loop je vaak met haartransplantaties achter de feiten aan.



Ik zie zo vaak dat met name jonge klanten (rond de 20+) eigenwijs deze adviezen van ons als ook van ervaren haarweb leden negeren. Eeuwig sonde want een HT is een laatste redmiddel als alle andere middelen falen.
Haardokter is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 13:50   #10
tdma77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2022
Berichten: 109
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HairExpert Bekijk bericht
Een tweede haartransplantatie kan, maar als het haarverlies verder doorzet, zullen er meer nodig zijn en daar heb je de grafts niet voor (niemand).
Dus jij zou nooit aan een HT beginnen zonder finasteride/dutasteride?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HairExpert Bekijk bericht
Velen omschrijven Finasteride en dutasteride als vergif, maar in mijn optiek valt dat enorm mee.
Aan de andere kant moet je het ook niet zien als snoepjes natuurlijk.
Ik begrijp en het lijkt me logisch dat verschillende mensen verschillende of geen nevenwerkingen ervaren. Of dat sommigen bepaalde nevenwerkingen helemaal niet erg vinden (bv ochtenderecties).

Ik heb jaren geleden 1mg om de 2 dagen genomen gedurende 6 maanden met volgend resultaat:

Positief:
* Bestaande haren werden dikker en van betere kwaliteit.
* Haren die reeds dunner waren geworden herstelden terug wat.
* Mijn huid zag er anders uit, egaler.

Negatief:
* Gevoelige tepels. Onder de douche als er water op kwam, enorm gevoel van overgevoeligheid.
* Ochtenderecties volledig weg.
* Ik denk iets minder goede erecties.
* Gelatine-achtige bolletjes in sperma.
* Kortetermijngeheugen verstoord. Heel genant in zakelijke meetings.
* Geen hergroei van volledig uitgevallen haren.

Voor mij wegen deze nevenwerkingen niet op tegen het hebben van wat haar. Ik hoor dat sommige mannen bv niet wakker liggen van ochtenderecties, maar voor mij is dat wel een breekpunt.

Het heeft maanden geduurd voordat alle nevenwerkingen weg waren. Gelukkig zijn ze wel allemaal verdwenen.
tdma77 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 13:51   #11
tdma77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2022
Berichten: 109
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ssg92 Bekijk bericht
Heb je het ook al op een lagere dosering geprobeerd? Dus 0.5mg per dag. Dat is vaak even effectief maar heeft soms minder bijwerkingen.
Dit heb ik enkele weken geleden nog eens terug geprobeerd. 0.5 mg per dag.
Na twee dagen waren mijn ochtenderecties weer weg. Heb dan nog enkele dagen geprobeerd, maar niks. Direct terug mee gestopt. Na een dikke week waren ochtenderecties terug.
tdma77 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 13:57   #12
tdma77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2022
Berichten: 109
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haardokter Bekijk bericht
Heb je enkel orale finasteride ingenomen of ook de topische variant geprobeerd?
Heb ook enkele maanden topische finasteride laten bereiden (ik denk tesamen met minoxidil), dat was in een oplosmiddel trichosol van Fagron.

Om heel eerlijk te zijn kan ik mij niet meer herinneren of ik daar ook last van had.

Maar ik zie wel in zowat alle klinische studies dat topische finasteride alsnog in het bloed terechtkomt. Ik denk dat dat de reden was dat ik uiteindelijk naar het pilletje overgeschakeld ben, minder gedoe en goedkoper, en volgens wetenschappelijk onderzoek dezelfde systemische exposure.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haardokter Bekijk bericht
Voor herstel zal je toch echt terug moeten vallen op orale minoxidil.
Orale minoxidil? Maar wat komt daar dan uit voort? Babyhaartjes?

Mijn eerste therapie tegen haaruitval was minoxidil 5%, toen ik 24 was ben ik daarmee begonnen. Smerig spul en nooit echt onder de indruk van geweest: mijn haaruitval zette gewoon verder tijdens het gebruik van minoxidil.

Wat betreft "hergroei" zag ik wat babyhaartjes. Natuurlijk telt men dit in studies mee als "nieuwe haren", maar de relevantie van die babyhaartjes is nihil, je kan net zo goed geen hergroei hebben. Uiteindelijk waarin je geïnteresseerd bent is groei van degelijke haren, geen donshaartjes.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haardokter Bekijk bericht
Heel erg eens met HairExpert. Zonder haaruitval preventie middelen zeker op jonge leeftijd loop je vaak met haartransplantaties achter de feiten aan.

Ik zie zo vaak dat met name jonge klanten (rond de 20+) eigenwijs deze adviezen van ons als ook van ervaren haarweb leden negeren. Eeuwig sonde want een HT is een laatste redmiddel als alle andere middelen falen.
Ik ben nu 35. Toen ik 27 was en mijn eerste consultaties deed, zeiden ze me dat ik moest wachten tot ik midden de 30 was. Daar ben ik nu, en nu hoor ik hier en daar dat ik nog 10 jaar moet wachten ^^ . Dus zonder finasteride zou ook jij er (nog) niet aan beginnen?
tdma77 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 14:01   #13
Schaamhaartje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 september 2021
Berichten: 225
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tdma77 Bekijk bericht
Ik ben nu 35. Toen ik 27 was en mijn eerste consultaties deed, zeiden ze me dat ik moest wachten tot ik midden de 30 was. Daar ben ik nu, en nu hoor ik hier en daar dat ik nog 10 jaar moet wachten ^^ . Dus zonder finasteride zou ook jij er (nog) niet aan beginnen?
Tja, je wilt het ook op een leeftijd doen zodat je er nog wat plezier van hebt. Als je straks 50 bent en dan pas een HT laat doen, heb je weer 15 jaar met een ontevreden gevoel gelopen..
Schaamhaartje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 14:45   #14
HairExpert
Haartransplantatie expert
 
Geregistreerd: 14 oktober 2022
Berichten: 386
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tdma77 Bekijk bericht
Dit heb ik enkele weken geleden nog eens terug geprobeerd. 0.5 mg per dag.
Na twee dagen waren mijn ochtenderecties weer weg. Heb dan nog enkele dagen geprobeerd, maar niks. Direct terug mee gestopt. Na een dikke week waren ochtenderecties terug.
Dat zit dan tussen je oren.
Na 2 dagen heb je geen bijwerkingen.
Kan niet.


Volgens mij is het duidelijk; Ben je niet bereid Finasteride en/of orale minoxidil te gebruiken, is het mogelijk dweilen met de kraan open.
__________________
Sinds 2000 al meerdere haartransplantaties ondergaan.

Vrijwel alle Nederlandse en Belgische klinieken gezien en gesproken.
HairExpert is offline   Met citaat reageren
Oud 23 november 2022, 15:33   #15
tdma77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2022
Berichten: 109
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HairExpert Bekijk bericht
Dat zit dan tussen je oren.
Na 2 dagen heb je geen bijwerkingen.
Kan niet.
Je hebt gelijk denk ik. Heb de grafiek DHT suppression % van finasteride er nog eens bijgenomen, en pas na 4 weken zit je aan 60% suppressie.

Ik wil gerust accepteren dat er een mentale component is, maar dan denk ik ook, ochtenderecties is toch iets dat je zelf niet controleert?
tdma77 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.