Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 7 april 2005, 18:20   #1
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Ha Tiuri,
Ik zou nog wat info over 17a-estradiol plaatsen. Ik moet eerlijk zeggen dat de hoeveelheid aan beschikbare info mij wat tegenviel, maar toch... Misschien voor de volledigheid in het Haarwoordenboekje

Van 17a-E, moet je zeker geen wonderen verwachten, maar mijn oog viel er een tijd terug op omdat op HLH een aantal personen enthousiast was in het combineren met duta.

Het middel zou zich verdienstelijk maken doordat het bij de haarwortel T en Andro om zou zetten in oestrogeen.

Heb 't zelf ook een tijdje gebruikt. Dit was in de periode dat ik veel problemen met fin had en niets werkte toen echt goed. Ik vind 't dus moeilijk een oordeel te geven. Verder kan ik wel melden dat het een makkelijk aan te brengen en te combineren goedje is. Dun als water, geeft geen irritatie (bij mij) en droogt snel. Persoonlijk denk ik dat men dit middel ook niet als iets anders moet zien als één om te combineren naast een krachtig middel als fina of duta.

Er bestaat ook een natuurlijke versie: 17b-estradiol. Deze is alleen voor vrouwen bruikbaar aangezien het door het lichaam wordt opgenomen en bij mannen voor ernstige bijwerkingen kan zorgen (Gyno).
Citaat:
17alpha-Estradiol Induces Aromatase Activity in Isolated Human Hair Follicles.

S. Niiyama, R. Hoffmann. Dept. of Dermatology, Philipp University, Marburg, Germany.

Women tend to develop AGA later and milder than men, but with the decline of serum estrogens during the menopause many women show an accelerated progression of AGA. Estrogens may play a protective role against the development of AGA, because pregnant women are in some way protected form androgenetic hair loss, but lose their hairs again postpartum. In Europe, topically applied estrogens such as 17ß-estadiole are used to treat androgenetic alopecia, both in women and men. The femal hormone 17ß- Estradiol can be used only in women, whereas the hormonally almost inactive isomer 17a-estradiol can be used in men as well. Although some clinical studies show considerable success of such an approach, the underlying pathways of 17a-estradiol-induced hair regrowth are unknown. It is likely not a receptor mediated hormon effect, since 17ß-Estradiol is an hormon and 17a-estradiol not. Recently it has been shown that hair follicles from women with AGA express more aromatase activity compared to male hair follices, and interestingly those women taking aromatase inhibitors tend to develop rapidly progressive AGA. These circumstantial lines of evidence indicate a role of aromatase during the pathogenesis of AGA. In order to unravel the pathways of 17a-estradiol-mediated effcets on the hair follicles, we measured aromatase activity in isolated intact human occipital hair follicles by incubating hair follicles with H3-1ßandrostenedione with or without 17a-estradiol (1nM, 100nM, 1µM) for 24 or 48 hours. In comparison to the controls (female, 444fmol/mm3 = 100%), we noticed a concentration- and time-dependent increase of aromatase activity in 17a-estradiol-incubated female hair follicles (e.g. 24h: 1nM = + 18%, 100nM = + 25%, 1µM =+ 57%; 24h: 1nM = +18%, 48h: 1nM = +25%). Our ex vivo results suggest that under the influence of 17a-estradiol an increased conversion of testosterone to 17ß-estradiol and androstendione to estrone takes place. In theory this pathway may diminish the amount of intrafollicular testosterone available for conversion to DHT, and because DHT is the major mediator of AGA, this pathway may explain the beneficial effect of 17a-estradiol on the development and progression of AGA.esults suggest that SRY is a male-specific transcriptional stimulator for 5aRII in hDPCs.
Bron:http://www.ehrs.org/conferenceabstra...72-niiyama.htm

Voor de liefhebber nog twee discussies van HLH:
1.
2.
__________________
AmazingLaserBrush

Laatst gewijzigd door Tiuri; 17 september 2007 om 17:22
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2005, 16:01   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Beste Vince, kerel ,

Bedankt voor deze toch zeer nuttige info. Ik heb er om te beginnen eens een aparte thread van gemaakt.

Zijn er mensen hier die het gebruiken of gebruikt hebben, behalve Vince?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2005, 16:08   #3
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ik heb nog wat aanvullende interessante onderzoeken:

Testosterone metabolism in human skin cells in vitro and its interaction with estradiol and dutasteride.
Conclusie: Effects of 17alpha-estradiol in androgenetic alopecia are not due to 5alpha-reductase inhibition.

17alpha-estradiol induces aromatase activity in intact human anagen hair follicles ex vivo.
Conclusie: In conclusion, our ex vivo experiments suggest that under the influence of 17alpha-estradiol an increased conversion of testosterone to 17beta-estradiol and androstendione to estrone takes place, which might explain the beneficial effects of estrogen treatment of AGA.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 8 april 2005 om 16:12
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2005, 22:19   #4
Unknown
HaarWeb lid
 
Unknown's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2004
Berichten: 55
Waar kan ik dit bestellen Vince ?
Unknown is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2005, 11:34   #5
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
ik heb het opgenomen in het haarwoordenboekje.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2005, 11:57   #6
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ha, ik vind net een zeer interessante studie die ik jullie toch niet kan onthouden

[Local therapy of androgenetic alopecia with 17 alpha-estradiol. A controlled, randomized double-blind study (author's transl)]

Het is weliswaar een studie uit 1980, maar wel met placebogroep en dubbelblind uitgevoerd.

De positieve conclusies:
- bij 63% verminderde het aantal haren in telogene fase (tegenover 37% in placebogroep)
- verslechtering bij 11% (tegenover 50% in placebogroep)

De negatieve conclusies:
- geen toename van haren in anagene fase
- geen hergroei bereikt

Verder nog een interessant artikel waar wordt gerept over topische applicatie van vrouwelijke hormonen: http://www.john-libbey-eurotext.fr/f...type=text.html
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 10 april 2005 om 12:20
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2005, 14:46   #7
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Ha, ik vind net een zeer interessante studie die ik jullie toch niet kan onthouden

[Local therapy of androgenetic alopecia with 17 alpha-estradiol. A controlled, randomized double-blind study (author's transl)]

Het is weliswaar een studie uit 1980, maar wel met placebogroep en dubbelblind uitgevoerd.

De positieve conclusies:
- bij 63% verminderde het aantal haren in telogene fase (tegenover 37% in placebogroep)
- verslechtering bij 11% (tegenover 50% in placebogroep)

De negatieve conclusies:
- geen toename van haren in anagene fase
- geen hergroei bereikt

Verder nog een interessant artikel waar wordt gerept over topische applicatie van vrouwelijke hormonen: http://www.john-libbey-eurotext.fr/f...type=text.html
He Tiuri,
Wat goed dat je zoveel info naar boven hebt gehaald! Wat die studie betreft, er staat ook in dat er geen bijwerkingen zijn waargenomen in de testgroep, en dat vond ik persoonlijk ook één van de voordelen... een middel zonder bijwerkingen.

Daarnaast, het is idd een product dat in Duitsland ontwikkeld is in de jaren '80 dus de taal en jaartal komen wel overeen. Een Duitser op HLH schreef een keer dat het middel uit de belangstelling is geraakt omdat het opzichzelf te weinig kan doen en aangezien er in die tijd geen andere, sterkere middelen voor handen waren, bleef succes uit.

Wat ik ook wel grappig vind, heb er nooit veel over geschreven omdat ik dacht dat iedereen 17a-estradiol wel kende, en erover gelezen had, maar het gewoon crap vond... Kennelijk had je die info die je nu hier post, zelf ook nog niet eerder gezien..
__________________
AmazingLaserBrush

Laatst gewijzigd door Tiuri; 17 september 2007 om 17:22
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2005, 14:57   #8
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unknown
Waar kan ik dit bestellen Vince ?
Je eigen apotheek verkoopt 't waarschijnlijk onder de naam Estradiol. Voor de commerciele variant moet je zoeken op Ell Cranell, een Duits product. Op HLH koopt men 't bij Merloni, maar die zijn erg duur.

Je zou even via google moeten kijken naar Duitse online-shops zoals deze:
http://apobee.de/suche.html?searchQuery=Ell%20Cranell

E16,70 voor 100 ml. E26,- voor 200 ml.
__________________
AmazingLaserBrush
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2005, 16:11   #9
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Je eigen apotheek verkoopt 't waarschijnlijk onder de naam Estradiol. Voor de commerciele variant moet je zoeken op Ell Cranell, een Duits product. Op HLH koopt men 't bij Merloni, maar die zijn erg duur.

Je zou even via google moeten kijken naar Duitse online-shops zoals deze:
http://apobee.de/suche.html?searchQuery=Ell%20Cranell

E16,70 voor 100 ml. E26,- voor 200 ml.
En bij de eigen apotheek is het zonder recept verkrijgbaar?

Waar heb jij het toentertijd gehaald?

Ik had inderdaad nog nooit van dit goedje gehoord voordat jij ermee kwam. Opvallend is overigens de recente stroom studies (2001, 2002, 2003) naar het middel specifiek tegen AGA. Inderdaad zijn het allemaal Duitse studies. Blijkbaar is het om de een of andere reden opnieuw in de belangstelling komen te staan.

Ik vind het een redelijk interessant product. De theorie erachter spreekt me ook erg aan. Ik heb me altijd afgevraagd waarom er niet meer middelen zijn ontwikkeld op basis van de verschillen in AGA tussen mannen en vrouwen.

Toch vraag ik me of het voor fina/dutagebruikers wel zin heeft dit te gebruiken. 17a-estradiol breekt testosteron af, maar fina en duta verhogen juist de testosteronwaarden. De vraag is of 17a-E hier wel tegenop kan.

Maar zeker mensen die de indruk hebben dat ze averechts reageren op fina/duta door een "testosteron-explosie" kunnen hier veel aan hebben.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 10 april 2005 om 16:26
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 30 mei 2006, 17:47   #10
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Er is in december 2005 een studie naar 17a-Eatradiol/ Alfatradiol onder 233 personen afgerond en gepubliceerd. Slechts 41 van de proefpersonen waren van het mannelijk geslacht, maar toch... De resultaten zijn best aardig.

Zoals eerder in deze thread besproken, is het een relatief goedkoop middel zonder bijwerkingen dat ook geen negatieve invloed heeft op je haar (lees plakkerig, dik, etc.) als het eenmaal is aangebracht. Als je het zo bekijkt zou 17a-Estradiol een redelijk tot goede aanvulling zijn op een bestaand regime met bijvoorbeeld natuurlijke middelen.
Citaat:
Wozel, G.; Narayanan, S.; Jäckel, A.; Lutz, G. A.
Alfatradiol (0,025 %) - Eine wirksame und sichere Therapieoption zur Behandlung der androgenetischen Alopezie bei Frauen und Männern (Alfatradiol (0.025 %) - an Effective and Safe Therapy for the Treatment of Androgenetic Alopecia in Women and Men).
Akt Dermatol 2005; 31: 553-560 DOI: 10.1055/s-2005-870188

Abstract

Androgenetic alopecia (AGA), also referred to as male pattern baldness, is the most common cause of hair loss in both sexes in adulthood. An option for topical treatment that selectively targets the metabolic pathways involved in the balding process is alfatradiol, an estrasterid without hormonal activity. In a drug monitoring study, efficacy and safety of alfatradiol (0.025 %) was assessed in 233 patients with AGA (192 women, aged 14-76 years, and 41 men, aged 17-56 years). After 7.5 months of treatment, trichograms of 112 patients (92 women, 20 men) were evaluated. Under treatment with alfatradiol the proportion of frontal anagen hair increased statistically significantly, in women from 69% to 77% (means) and in men from 56% to 65%. The proportion of telogen hair decreased accordingly. In 12% of women and 21% of men a further decline in the number of anagen hair was observed. Merely three patients (1,3 %) reported mild local adverse reactions. In conclusion, Alfatradiol appears to be effective and safe in the topical treatment of AGA in both men and women.
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2006, 12:41   #11
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Waarom probeert niemand dit middel? Het is erg goedkoop en het kan goed werken om haaruitval te stoppen. Of is er hier iemand die dit middel gebruikt?
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2006, 17:42   #12
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Je eigen apotheek verkoopt 't waarschijnlijk onder de naam Estradiol. Voor de commerciele variant moet je zoeken op Ell Cranell, een Duits product. Op HLH koopt men 't bij Merloni, maar die zijn erg duur.

Je zou even via google moeten kijken naar Duitse online-shops zoals deze:
http://apobee.de/suche.html?searchQuery=Ell%20Cranell

E16,70 voor 100 ml. E26,- voor 200 ml.
Error 404.
Cory is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2006, 18:46   #13
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Maar kun je dit gewoon kopen in de apotheek? M'n dokter zal er geen receptje willen voorschrijven denk ik.
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2006, 19:56   #14
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
Je kan het bij merlonipharma bestellen schijnt 't:
http://www.hairlosshelp.com/forums/m...E=&STARTPAGE=2
Cory is offline   Met citaat reageren
Oud 3 oktober 2006, 20:50   #15
Vince001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Ned
Berichten: 941
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj
Maar kun je dit gewoon kopen in de apotheek? M'n dokter zal er geen receptje willen voorschrijven denk ik.
Ik denk niet dat je er een recept voor nodig hebt. Het middel bestaat al een jaar of twintig en er zijn geen noemenswaardige bijwerkingen bekend.

Ik zou het btw niet bij Merloni bestellen die zijn al snel twee tot drie keer duurder dan de meeste Duitse webshops. Plus ze rekenen flinke verzendkosten.
Vince001 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.