Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 26 oktober 2019, 19:03   #106
Maikkeyy
HaarWeb lid
 
Maikkeyy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2018
Berichten: 36
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door INT Bekijk bericht
Probleem is dat je dan risico loopt dat een niet groot genoeg gebied bedekt.

Eerlijk gezegd dat ik je met essengen 6 plus net zoveel kans hebt op bijwerkingen, het zal alleen wat langer duren voordat het punt van verzadiging wordt aangetikt.

Wat je misschien kan doen is gewoon pillen kopen en dat een microdose topical maken in een vehicle en dit dan bijvoorbeeld 2 keer per week aanbrengen en dan de dosis/frequentie langzaam omhoog draaien. Zou ik ooit nog eens finasteride gaan proberen dan zal het op deze manier zijn.

Meteen op full strength gaan met oraal gebruik was een nachtmerrie voor mij.
Ja, oraal gebruik van finasteride heb ik voor mezelf uitgesloten. Wat bedoel je dan precies met verzadiging? Heb je daar ooit iets over gelezen of denk je dat?

Met een vehicle bedoel je gewoon een ander middeltje om finasteride mee te mengen toch? En waarom eerst 2 keer per week en later de frequentie omhoog gooien? Vind dit wel een interessante aanpak in ieder geval.
Maikkeyy is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2019, 21:23   #107
arnob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 december 2018
Berichten: 69
Geslacht:
Om je lichaam de tijd te geven zich aan te passen aan de nieuwe stoffen
arnob is offline   Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2019, 13:18   #108
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikkeyy Bekijk bericht
Ja, oraal gebruik van finasteride heb ik voor mezelf uitgesloten. Wat bedoel je dan precies met verzadiging? Heb je daar ooit iets over gelezen of denk je dat?

Met een vehicle bedoel je gewoon een ander middeltje om finasteride mee te mengen toch? En waarom eerst 2 keer per week en later de frequentie omhoog gooien? Vind dit wel een interessante aanpak in ieder geval.

Op hairlosstalk zijn er verschillende mensen die met dagelijks gebruik van een microdosis nog steeds dezelfde bijwerkingen kregen. Het duurde alleen vaker iets langer voordat dit punt bereikt werd (punt van verzadiging) en vanaf dit punt (laten we zeggen een bepaalde hoeveelheid 5AR inhibitie per week) maakt het eigenlijk niet meer uit hoeveel je pakt.
De 5ar inhibitie van finasteride duurt sowieso een paar dagen dus door een microdosis als eerste maar 2 keer per week te nemen (en dan eventueel op te bouwen) blijf je onder dat verzadigingspunt zitten maar ervaar je in een best case scenario toch nog iets van het therapeutische effect van de finasteride. Dat is de theorie in ieder geval.
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2019, 23:56   #109
Jwzz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2013
Berichten: 18
Ik heb dus essengen 6 plus geprobeerd maar mijn hoofdhuid is dus blijkbaar allergisch voor de propyl glycol. Anderen ook hier last van?

Ik heb daarom nu 2 flesjes met verpakking waarvan 1 ongeopend en de ander 4x gebruikt van essengen 6 plus over. Ze komen van Minoxidilmax. Pm me voor de prijs mocht je ze willen overnemen.

Laatst gewijzigd door Jwzz; 14 november 2019 om 10:08
Jwzz is offline   Met citaat reageren
Oud 19 november 2019, 10:44   #110
hektor
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 oktober 2006
Locatie: Holland
Berichten: 338
Geslacht:
Ik heb je een bericht gestuurd maar ik hoor niks van je ?*??
__________________
intern.
1,25 mg fina per dag

extern.
1,5 ml minox per dag/spectral DNC
haarweb topical
revita shampoo
HT FUE Dr. Feriduni 2006 grafts (04-06-2010)
sinds mijn HT weer om de dag laseren

Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen!
hektor is offline   Met citaat reageren
Oud 13 december 2019, 21:22   #111
ProfessorKaal
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 maart 2019
Berichten: 26
Geslacht:
Ik wou aan deze discussie zelf even mijn persoonlijke bevindingen met zowel topische als orale Finasteride toevoegen.

Een jaar of 2 geleden ben ik begonnen met het gebruik van orale Finasteride (5mg). Na enkele maanden gebruik begon ik de hiervoor beschreven bijwerkingen te ervaren (mind fog, depressieve gedachten, verlaagd libido, continue neerslachtigheid,...).

Toen heb ik besloten om de behandeling stop te zetten. Ik verklaarde Finasteride als puur vergif en gooide elke pil die ik nog overhad gewoon de vuilbak in. Ik gebruikte toen wel nog dagelijks Minoxidil 5% 's morgens en 's avonds.

Na gedurende anderhalf jaar geen orale Finasteride meer gebruikt te hebben, en helaas ook veel haren verloren te hebben, besloot ik een PRP-behandeling bij Prohair te laten uitvoeren. Deze bleek doeltreffend en ik zag veel nieuwe haren teruggroeien, vooral de kruin van mijn hoofd werd weer voller en ook op mijn haarlijn groeiden veel haren terug. Echter bleef ik tegelijkertijd ook nog veel haren verliezen, wat bleek na het douchen toen het afvoerputje telkens volledig vol zat met uitgevallen haren. Na de 3 PRP-sessies (€1500) achter de rug gehad te hebben, heb ik van Prohair de topische Finasteride/Minoxidil lotion meegekregen als deel van hun behandelplan. Deze gebruik ik nu reeds 5 maanden eenmaal daags voor het slapengaan zoals op het etiket wordt aangeraden.


De lotion lijkt voor mij persoonlijk niet heel erg effectief want ik ervoer nog steeds dagelijks veel haaruitval, vooral tijdens het douchen viel het op dat het filter van de afloop telkens VOL zat met haren. Ik begon dus te twijfelen aan de doeltreffendheid van de lotion.



Ik besloot sinds kort om opnieuw orale Finasteride (5mg) te gaan vragen bij mijn huisarts (die mij dit na enigszins tegenstribbelen voorschreef).
Ik gebruik het nu opnieuw 2 weken en mijn haaruitval is DRASTISCH verminderd. Ook de lotion van Prohair gebruik ik nog steeds en het lijkt alsof de samenwerking van de 2 producten, zowel oraal als topisch, wonderen doet voor mijn haaruitval. Er liggen zo goed als GEEN haren meer in het afvoerputje van de douche. Ook wanneer ik met mijn handen door mijn haren ga vallen er geen meer uit. Terwijl dit vroeger wel het geval was.

Natuurlijk is het afwachten of er zich eventuele neveneffecten voordoen zoals ik in het verleden ervoer. Van de lotion had ik vaak wel last van een 'slaperig' gevoel in mijn hoofd. Alsof ik telkens de avond ervoor teveel gedronken had.
Laat ons hopen dat de neveneffecten van de orale finasteride uitblijven.
ProfessorKaal is offline   Met citaat reageren
Oud 13 december 2019, 22:45   #112
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Fijn dat je het idee hebt dat je haaruitval verminderd is.

Wel even twee kritische kanttekeningen:
- dat je al binnen twee weken merkbaar effect hebt van het slikken van finasteride is grenzend aan het onmogelijke. haar "besluit" niet van de één op de andere dag wel of niet uit te vallen. je kan effect merken in maanden, niet in twee weken. als jij gelooft van wel, gun ik je dat hoor, maar het kan eigenlijk gewoon niet.
- het is jouw lichaam. maar weet je zeker dat het een verstandig idee is nadat je bijwerkingen hebt ondervonden bij een eerste poging daarna bij een tweede poging uiteindelijk effectief de dosis fina zelfs te verhogen (topical + oraal)? als je echt tot het percentage mensen behoort voor wie fina fikse bijwerkingen heeft, waarom denk je dat je dat deze keer met nog hogere exposure opeens niet zou hebben?

ik hoop met je mee en veel succes!
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2019, 10:12   #113
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Ik sluit mij aan bij bovenstaande user. Wat ik denk wat hier gaande is dat de topical die je gebruikt gewoon nu pas begint te werken. Het kan vaak tot een jaar duren voordat de resultaten van finasteride pas merkbaar zijn. De inname van de orale variant lijkt mij hier overbodig en daarnaast ook gevaarlijk is als je al van je eigen lichaam weet dat je er gevoelig voor bent.
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2019, 17:18   #114
Krisdue
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 februari 2014
Berichten: 82
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door INT Bekijk bericht
Ik sluit mij aan bij bovenstaande user. Wat ik denk wat hier gaande is dat de topical die je gebruikt gewoon nu pas begint te werken. Het kan vaak tot een jaar duren voordat de resultaten van finasteride pas merkbaar zijn. De inname van de orale variant lijkt mij hier overbodig en daarnaast ook gevaarlijk is als je al van je eigen lichaam weet dat je er gevoelig voor bent.

Inderdaad, ik sluit me ook aan bij de bovenstaande users.

Ik zou ook concluderen dat topische finasteride net zoals de orale versie een jaartje aanlooptijd heeft.
Dus is het effect wellicht en vrij zeker nog van de topische versie.


En wat ik ook niet begrijp is dat je 5 mg slikt, dat is 5 keer meer dan de 1 mg die aangeraden is.
Krisdue is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2019, 18:06   #115
ProfessorKaal
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 maart 2019
Berichten: 26
Geslacht:
@Minten en INT; Jullie kunnen absoluut gelijk hebben hoor. Echter vind ik het uiterst vreemd dat uitgerekend op het moment dat ik orale Fina opnieuw begin te gebruiken, mijn haaruitval zo goed als stopt...? Ik heb immers altijd als maatstaf het aantal haren dat in het filter van de doucheafvoer terechtkomt na het douchen gebruikt. Hoe dan ook blijf ik beide producten gebruiken. Ik ben bereid om ALLES in de strijd te gaan gooien in de strijd tegen haaruitval, ik ben er werkelijk niet klaar voor om kaal te worden. Ook al zou het makkelijker zijn moest ik het gewoon accepteren



@Krisdue: Om eerlijk te zijn had ik nooit eerder de correcte dosering meegekregen van mijn huisarts, ik denk dat hij er zelf ook niet bij stilgestaan heeft dat 5mg veel teveel is voor haarverlies te beperken. Ik ben van plan om de pillen in 4 te breken met zo een pillenbrekertje en dan dagelijks 1/4 van 5mg te slikken. Wat dan neerkomt op 1.25mg per dag. Zowiezo van zodra ik opnieuw vervelende bijwerkingen begin te ervaren stop ik gewoon met gebruiken. Zoals ik eerder al zei, ik ben bereid om eventuele neveneffecten te accepteren als ik hiermee mijn haardos kan behouden/terugkrijgen. Een haartransplantatie bij Bisanga is wellicht de volgende stap.
ProfessorKaal is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2019, 19:03   #116
PJKG
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 november 2018
Berichten: 496
Geslacht:
Je kan ook gewoon 0.5mg nemen (of nog minder). Maar dan is het wel handiger om 1mg pillen te kopen i.p.v. 5mg.
__________________
Regime:
- Orale DHT Blokker: Finasteride, 0.5mg 6x pw (07-2019), Dutasteride, 1x pw (09-2020)
- Topische DHT Blokker & Groeistimulant: Essengen 6 Plus (06-2020)
- Shampoo: Afwisselend Regenepure DR (01-2019), Nizoral shampoo (2018-12), en Biotin OGX Shampoo & Conditioner (10-2019)
- Supplementen: Multivitamine complex en MSM poeder (05-2020)
PJKG is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2020, 12:34   #117
Malinwa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 september 2007
Berichten: 43
Mijn persoonlijke ervaring: Ik heb in het verleden ooit minox gebruikt, dit werkte voor mij goed, maar wegens bijwerkingen (hartkloppingen) mee moeten stoppen. Nooit orale fina gebruikt wegens schrik voor bijwerkingen.


Ik ben in december langsgeweest bij Prohair voor een HT en gebruikte van 4 maanden voor deze HT op hun aanraden ook de topical minox-fina lotion. De eerste 3 maanden merkte ik geen resultaten, de laatste maand voor de HT echter merkte ik een significant verschil in haarverlies (zoals anderen hier, ook grotendeels gemeten aan de hoeveelheid haren in de afvoer van de douche...dit was bijna niets meer)


Uiteraard even moeten stoppen in de periode rondom de HT, maar sinds kort opnieuw begonnen.


Op het vlak van bijwerkingen kan ik maar 1 ding melden, kort na het opstarten (zowel de eerste keer als nu bij de heropstart) kreeg ik een korte opstoot van acné te verwerken (ik ben 37, dus niets met mijn leeftijd te maken)
Dit kan uiteraard toeval zijn, maar wou het toch even melden.
Ik ben enkele dagen gestopt met de lotion tot de acné grotendeels weg was en daarna verdergegaan, geen verdere bijwerkingen tot nog toe.


Ik gebruik het wel in combinatie met Keratene retard pillen, al weet ik niet of die (nog) veel bijdragen.
Malinwa is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2020, 18:30   #118
arnob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 december 2018
Berichten: 69
Geslacht:
Klinkt positief. Hoeveel finasteride neem je en hoevaak?
arnob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2020, 23:14   #119
TruusKomNahuus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Berichten: 81
Bestaat er ook een topical finasteride zonder PG?
Ik gebruik sinds een tijdje weer de minox foam. En moet zeggen dat dat toch prettiger werkt voor mijn hoofdhuid.

Bij minoxidilmax zie ik enkel een NO PG variant met 15% minox. Dat is me iets teveel van het goede. De varianten met lagere minox dosering en inclusief finasteride hebben wel PG...?

Hoe lost finasteride op in een K&B solution?
TruusKomNahuus is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2020, 00:22   #120
dude04
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2010
Berichten: 22
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikkeyy Bekijk bericht
Hoe zit dat dan precies met topische finasteride, zoals bij Essengen 6 Plus. Kun je daar ook minder van op doen, wat even efficiënt blijft? Ik ben toch wel erg benieuwd in hoeverre de fina systemisch gaat bij 1mg p/dag. Ik denk dat ik het risico wel ga nemen..
Ja, dat lijkt te kunnen. In 2016 is een studie gedaan (Caserini 2016) waarbij ze 0,25 - 0,5 - 0,75 - 1mg vergeleken vb van 0,25% topical fina. Bleek dat 1x per dag beter werkte dan 2x, en dat lagere hoeveelheden evengoed werkten als de hogere. Zij adviseren dus 0,25-0,5mg topical fina 1x per dag. Het was geen hele grote studie, but still, its a little informative.

Ik ga dus voor een zo klein mogelijke hoeveelheid, van Essengen-F. Net binnen van minoxidil max.

Benieuwd hoe het jullie ondertussen gaat!
__________________
Regime

- Fina 1,25mg van 2007-2014.
- Duta in 2014, gestopt ivm bijwerkingen.

Overige

- Shiseido Adenovital shampoo + lotion (jan 2020)
- Theradome LT80 PRO (april 2021)
dude04 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
finasteride, topische finasteride

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.