Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 4 december 2012, 10:52   #1
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 716
Bijwerking van finasteride?

Beste haarweb leden,

Ik merk sinds kleine 2 weken dat ik zo'n 2x per dag ENORM pijnlijke steken krijg in mijn linker borstkas, soms blijven ze een wat langer aanhouden en wordt het steeds minder tot het overgaat max 2min voorzover ik heb kunnen constateren.

Nu weet ik dat de meeste waarschijnlijk zeggen dat ik direct moet stoppen met finasteride (ik neem nu 0.6mg) maar ik heb ook veel andere lichamelijk problemen wat voor de rest helemaal niks met finasteride te maken heeft (denk ik) omdat ik er al heel lang van last heb.

Moet ik dit toch voorleggen aan mijn huisarts? Of nog even aankijken hoe het gaat?
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2012, 11:25   #2
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Als je zelf zegt: "Ik heb er al langer last van hebt." Lijkt het mij niet dat het door finasteride komt.

0.6 mg is nog niet eens de maximale dosering.

Klein vraagje: Behaal jij resultaat met 0.6 mg? Qua haar groei
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2012, 11:36   #3
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 716
Geen resultaat tot nu toe, maar met 1mg had ik het evenmin. Ik heb het ook nooit een jaar lang gebruikt, in totaal wel maar een aantal x gestopt en weer begonnen. Dat is niet meer de bedoeling, daarom moet ik ook zeker weten of het door de finasteride komt. Ik heb al langere tijd last van andere lichamelijke problemen, heftige steken in de borstkas is pas opgekomen.
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2012, 13:10   #4
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Oke, in dat geval zou het wel van de finasteride kunnen komen. Met 100% zekerheid zeggen weet je het niet. Daarom zou ik misschien wel naar de huisarts gaan...
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2012, 13:20   #5
Nord
HaarWeb lid
 
Nord's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2012
Berichten: 242
Oe beter kijk je uit, anders krijg je mogelijk (vrouwelijke)borstontwikkeling!
__________________
Regime:
- 09-11-2012 0,15 mg dutasteride (gestopt)
- 01-01-2013 2x per week nizoral (gestopt op 2-4-2013)
- 12-01-2013 1x per dag saw palmetto 490 mg (gestopt)
- 21-01-2013 handjevol pompoenpitten elke week (Al een lange tijd mee gestopt)
- 01-03-2013 0,125 mg dutasteride ipv 0,15 mg (Al sinds eind juli mee gestopt))
- 04-04-2013 3 a 4 x per week regenepure shampoo
- 24-04-2013 3 a 4 x per week alpecin dubbel-effect shampoo (gestopt)
- 02-05-2013 2 x per dag capillogain. 'S morgens & 'S avonds 1 mL. (Rond Maart mee gestopt))
- 02-05-2013 1x per dag MSM 5000 mg
- 13-05-2013 1 x per dag Triple Omega 3-6-9 1200 mg (Gebruik ik nauwelijks meer)
- 13-05-2013 1 x per dag Biotine 5000 mg
- 25-07-2013 0,167 mg dutasteride ipv 0,125 mg (Overgegaan op 0,25 mg)
- 23-09-2013 0,5 mm Dermaroller 2x per week (gestopt)
- 01-10-2013 0,25 mg dutasteride (gestopt sinds 2 jaar ongv.)
- 01-10-2013 0,167 mg dutasteride
- 15-7-2020 Vega Omega 3 olie
- 1-1-2020 Revita Shampoo
Nord is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2012, 08:46   #6
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Als die steken echt pijnlijk en verontrustend zijn, dan zou ik niet zelfdokteren (lees: de diagnose 'finasteride' stellen, de behandeling 'stoppen met finasteride' bepalen en vervolgens wachten tot het misschien wegblijft). Even naar de huisarts dus.

Gewoon steken in de borstkas kan ik niet zo makkelijk aan finasteride koppelen, of zijn het echt steken bij je tepels of zo?
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 19 december 2012, 18:14   #7
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Wat zijn soorten bijwerkingen die na een bepaalde tijd weer wegtrekken?
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 21 december 2012, 12:13   #8
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 716
Inmiddels paar dagen gestopt met finasteride (op aanraden van de huisarts)! Steken in de borstkas zijn (zo goed als weg). Ik lijk me over het algemeen wel beter te voelen ook. Maar het is zo verdomd slecht voor je gemoedsrust wat je haren betreft. Maar goed, het ging toch al nergens heen. Ik ga voorlopig ook niet weer aan de fina. Ik heb echt teveel gekloot met mijn hormonen. Gezondheid komt nu voor de eerste keer even voor bij mij.
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 21 december 2012, 14:03   #9
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Oke dan, fijn dat je voor jezelf een conclusie kunt trekken.
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 21 december 2012, 14:44   #10
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Ik gebruik het nu bijna een maand. en ik heb het gevoel dat mijn libido is afgenomen en dat ik er ook lichtelijk derpessief van wordt. dat ik vrijwel alles negatief ga zien.

herkennen jullie dit? is het voor mij niet beter om nu te stoppen nu het nog kan?

groeten
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 21 december 2012, 17:20   #11
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Ik gebruik het nu bijna een maand. en ik heb het gevoel dat mijn libido is afgenomen en dat ik er ook lichtelijk derpessief van wordt. dat ik vrijwel alles negatief ga zien.

herkennen jullie dit? is het voor mij niet beter om nu te stoppen nu het nog kan?
Ik herken het niet, maar mijn mening is dat je eigenlijk meteen moet stoppen als je bijwerkingen ervaart. Uiteindelijk gaat het maar om je haren en daarvoor moet je je (geestelijke) gezondheid niet in gevaar brengen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 21 december 2012, 19:00   #12
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Het kan natuurlijk een samenloop van omstandigheden gaan. Aangezien het leven met up's en down's gaat.

Het is lastig oordelen of dit komt door deze medicatie ja of nee. Ik gebruik 0.5mg dat is 10x zo weinig dan proscar. Dus in dat geval is het niet heel erg logisch.

Misschien kan ik het eerst beter even aankijken.
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2012, 15:56   #13
21reinier
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Berichten: 59
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Het is lastig oordelen of dit komt door deze medicatie ja of nee. Ik gebruik 0.5mg dat is 10x zo weinig dan proscar. Dus in dat geval is het niet heel erg logisch.
Oké... maar Proscar wordt naar mijn weten ook alleen voorgeschreven voor situaties die de gezondheid ernstig bedreigen, zoals prostaatkanker en andere prostaatproblemen. Mensen die Proscar tegen haarverlies nemen, snijden de pil meestal in vieren en komen zo op een dosis van 1.25mg finasteride per keer, wat dus 2.5 keer zo veel is als jouw dosis. Tegen haarverlies wordt overigens een hoeveelheid van 1mg per dag aangeraden, terwijl meer innemen dan die dosis geen verbetering schijnt te brengen.

Maar goed, on topic... ik vind dat je er heel goed over na moet denken of je echt je gezondheid zo op het spel moet zetten om je haar te behouden. Naast alle bijwerkingen die al bekend zijn over finasteride, zijn de lange termijneffecten van finasteride en andere hormonale medicijnen (zoals bijvoorbeeld de anticonceptiepil) helemaal niet onderzocht.
21reinier is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2012, 16:01   #14
colonquixote
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 september 2012
Berichten: 44
Hi Memeber,

Het is, denk ik, hoewel dit een lotgenoten contactsite is, niet echt belangrijk of anderen dit herkennen. Bij finasteride is het zo, dat bij een hele hoop mannen het blijkbaar meevalt met de bijwerkingen. Zeker is het zo, dat een aantal bijwerkingen, zoals libidovermindering, na een paar jaar gebruik minder wordt; daar heb ik onderzoek over. Maar voor die twee procent, of hoeveel het ook is, die wél ernstige bijwerkingen heeft, is het niet relevant of 98% weinig last heeft.

Uit de literatuur komt naar voren, dat voor gebruikers met bijwerkingen in sommige gevallen de volgende feiten kunnen gelden:

- de bijwerkingen kunnen permanent zijn, ook na stoppen, ook na tegengestelde beweringen van Merck
- de bijwerkingen kunnen na stoppen erger worden. Deze 'naschok' kan veroorzaakt worden doordat bij stoppen in korte tijd, nogmaals een drastische omstelling van het hormonale evenwicht plaatsvindt, niet altijd even effectief of optimaal. Setpoints kunnen blijvend verschoven zijn.
- de bijwerkingen hoeven niet gerelateerd te zijn aan de gebruikte dosis of de tijdsduur. Ook bij kort en laaggedoseerd gebruik ben ik ernstig verlopende casussen in de medische literatuur tegengekomen.

Er zijn tal van tevreden gebruikers met bevredigend resultaat en weinig bijwerkingen, maar als iets meespeelt in mijn vak, is het de biochemische, genetische individualiteit en daarmee de variërende reactie op uiterst krachtige, lichaamsvreemde, besturingsstoffen.
De natuur is niet eerlijk, de één komt overal mee weg, de ander wordt zonder vergrijp 'gestraft'. Alleen is één ding duidelijk: jij bent uiteindelijk de verantwoordelijke voor je eigen lichaam.

Even met betrekking tot jouw informatie nu:
- een start-stop strategie met finasteride is in mijn opinie nog gevaarlijker dan doorslikken van een lage dosering. Als je hormoonhuishouding al niet zo stabiel is - waar tekenen van aanwezig zijn- dwing je het lichaam steeds een flinke aanpassing te maken, die het mogelijk niet aankan.
- "veel andere lichamelijk problemen wat voor de rest helemaal niks met finasteride te maken heeft", geeft wat weinig informatie. Het hoeft ook niet direct met finasteride te maken te hebben, maar mogelijk wel met een suboptimale hormonale werking. Die dan door het toegepaste finasteride-regime nog meer onder druk gezet wordt.
- steken weg na stoppen, is wel een heel duidelijke indicatie ervoor dat fina en dus geslachtshormonen meespelen. Het is een feit dat in de borst veel steroïdreceptoren aanwezig zijn. Als de hormoonbalans door fina de kant van de oestrogenen opgeduwd wordt en je oestrogeendetoxificatie loopt niet goed of is overbelast (fase I CYP450 omzetting naar de verkeerde oestrogeen-actieve metabolieten of fase II methyleringstekort voor de liefhebbers), dan kan dat een oorzaak van je klachten zijn. Hier moet je niet bij een dermatoloog mee aankomen, maar hoogstens bij een redelijk verlichte endocrinoloog.

Ik zou het zoeken in het sterker maken van de stofwisseling en in het bijzonder de regelmechanismen. Finasteride lijkt me daartoe in jouw geval niet het beste ‘supplement’.

Ron

P.S. Geheel eens met de reactie van 21reinier, die tijdens het schrijven verscheen. Proscar is nooit bedoeld geweest voor MPH, maar voor prostaatpathologie, terwijl er door de FDA een waarschuwing verplicht gesteld is met betrekking tot "increased risk of high-grade prostate cancer". Al enige jaren is binnen de functionele geneeskunde (PNI) het inzicht aanwezig dat prostaatkanker eerder een probleem is van oestrogeen dan van testosteron. Extra reden voor voorzichtigheid dus.

Laatst gewijzigd door colonquixote; 22 december 2012 om 16:15 Reden: P.S.'je
colonquixote is offline   Met citaat reageren
Oud 25 december 2012, 01:23   #15
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Klinkt als een wetenschappelijke post. Interessant. Ik begin steeds meer informatie in te winnen over fina en ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het best wel heftig spul is. Ik begin er steeds meer een beetje angstig voor te worden.
themen is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.