Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 december 2012, 09:33   #91
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik ben inderdaad positief over finasteride, maar ik wijs er ook altijd op dat men de keus om ermee te beginnen heel bewust moet maken. Finasteride is een serieus medicijn, geen snoepje.

Staat dat zinnetje trouwens letterlijk zo in de bijsluiter? Ik heb namelijk begrepen dat de mannelijke foetus alleen in een bepaalde periode gevoelig is voor finasteride (ik meen rond de 24e week). En ik heb ook wel eens proberen te berekenen hoeveel finasteride er mogelijkerwijs via je sperma tot bij de foetus zou kunnen doordringen komen. Je kunt die berekening nog eens terugzoeken. Ik kwam (zelfs met allerlei worst-case-aannames) op een onwaarschijnlijk kleine hoeveelheid (net geen nul).
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2012, 18:34   #92
koekenbakker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2008
Berichten: 379
Heel veel van de dagelijkse problemen is gewoon mentaal. Ben je al bang om finasteride te gaan gebruiken, doe het dan niet. Want bij ieder pijntje of kwaaltje ga je dit linken aan finasteride.

Ik ben een type die zich niets aantrekt van dingen en heb nog nooit wat meegemaakt. Ook geen verlaagd libido, het lijkt zelfs wat te zijn opgeschroefd.
koekenbakker is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2012, 19:54   #93
geted
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 205
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH;
Ik heb namelijk begrepen dat de mannelijke foetus alleen in een bepaalde periode gevoelig is voor finasteride (ik meen rond de 24e week). En ik heb ook wel eens proberen te berekenen hoeveel finasteride er mogelijkerwijs via je sperma tot bij de foetus zou kunnen doordringen komen. Je kunt die berekening nog eens terugzoeken. Ik kwam (zelfs met allerlei worst-case-aannames) op een onwaarschijnlijk kleine hoeveelheid (net geen nul).
Ik heb eens een studie gevonden waar finasteride op grote schaal werd getest op ratten en de voorplanting.
Het resultaat 0,0. Geen enkel nieuw ratje had "last" van de finasteride.
(als ik die studie terugvindt post ik hem hier)

Verder stond er ook in dat finasteride geen probleem is, enkel tijdens ongeveer de 12 week mag de zwangere vrouw niet in contact komen met finasteride als ze zwanger is van een jongen. Omdat dan de geslactsdelen gevormd worden.
Dat hele finasteride gedoe is voor mij zwaar overdreven, je moest eens weten wat er in je drinkwater zit!
Maar natuurlijk loop ik liever ook geen risico en zou ik eventjes stoppen met finasteride als er een kinderwens is. Maar dat het kwaad kan.... Ik denk het niet.

Laatst gewijzigd door geted; 1 december 2012 om 19:56
geted is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2012, 20:40   #94
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Wanneer is finasteride nu gevaarlijk?

1. Als je tussen door stopt en weer begint? OF
2. Als je het gebruikt en besluit definitief te stoppen en je gewoon geen pilletjes meer inneemt? (zonder afbouwen)

moet je altijd afbouwen als je stopt...?
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2012, 20:44   #95
Vincent18
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2012
Berichten: 103
@Themen

Starten, stoppen, starten, stoppen lijkt me sowieso nooit goed. Het blijven medicijnen en als je de keuze maakt om er mee te starten moet je er op een verstandige manier mee omgaan.

Voor de rest is er helaas een kleine kans dat je ongewenste bijwerkingen krijgt en wanneer je er overlast van ondervindt moet je gewoon stoppen.
Vincent18 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2012, 22:43   #96
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Volgens mijn zoek-sessie op het internet komt het post finasteride syndroom wel zeer weinig voor.

Maar kun je het voorkomen? Het lijkt mij van niet. Aangezien iedereen met haar problemen benieuwd is naar een product wat echt werk. Net als ik, wil het gewoon proberen puur omdat ik benieuwd ben wat ik kan winnen. Post finasteride syndroom krijg je dus wanneer je stopt. Kun je dat voorkomen door af te bouwen ja of nee of is daar eigenlijk niet echt een antwoord op.

Je merkt het niet dat je het krijgt.....
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2012, 22:48   #97
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Volgens mijn zoek-sessie op het internet komt het post finasteride syndroom wel zeer weinig voor.

Maar kun je het voorkomen? Het lijkt mij van niet. Aangezien iedereen met haar problemen benieuwd is naar een product wat echt werk. Net als ik, wil het gewoon proberen puur omdat ik benieuwd ben wat ik kan winnen. Post finasteride syndroom krijg je dus wanneer je stopt. Kun je dat voorkomen door af te bouwen ja of nee of is daar eigenlijk niet echt een antwoord op.

Je merkt het niet dat je het krijgt.....
Sommige roepen net na het stoppen dat zij post finasteride syndroom hebben omdat hun libido niet meer optimaal is, zelfs enkele weken na stoppen. Wat zij vaak niet weten is dat de neurotransmitters; Dopamine, serotonine & endorfine balans verstoord is. Duurt 6 tot 12 maanden voordat deze weer 'back to normal is'

Door deze verstoring kun je trouwens 'pretty' depressief van worden. Zorg dus dat je er wel bij sport enz.
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2012, 07:42   #98
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Wanneer is finasteride nu gevaarlijk?

1. Als je tussen door stopt en weer begint? OF
2. Als je het gebruikt en besluit definitief te stoppen en je gewoon geen pilletjes meer inneemt? (zonder afbouwen)

moet je altijd afbouwen als je stopt...?
Finasteride is altijd 'gevaarlijk'. Het kan serieuze bijwerkingen hebben en dat moet je toch altijd blijven bewaken.

Het lichaam houdt normaal gesproken van regelmaat en stabiliteit. Gevoelsmatig denk ik dan ook dat je rond beginnen en stoppen de grootste risico's loopt voor bijwerkingen. De dosis opbouwen bij de start en afbouwen bij beëindigen zou dan wellicht kunnen helpen om die risico's te beperken. Maar er zijn mij geen onderzoeken bekend die aantonen of dit ook werkelijk zinvol is. Vandaar 'gevoelsmatig'.

Voor wat betreft PFS, daar lees je niet veel van gelukkig. Er van uit gaande dat het ook echt bestaat, is het in ieder geval erg zeldzaam.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 4 december 2012, 10:13   #99
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Een groot gedeelte is "gevoelsmatig" denk ik. Ik merk zelf wanneer ik op forums informatie lees, ik ook een hoop "wild-west" verhalen lees. Je ziet van alle kanten informatie op je af komen wat betreft bijwerkingen en andere toestanden. Hierdoor word het gebruik van finasteride een steeds grotere big-deal en elk piepje en kraakje geef je finasteride de schuld van.

Het neemt niet weg dat het een product met risico is. Maar als ik op bijvoorbeeld apotheek.nl lees dat impotentie en erectiestoornissen "zelden" voorkomen vind ik dat er hier op het forum verdacht veel mensen zijn die er dus wel last van hebben.

Ik ben net begonnen en ik begin gewoon met 0.5 mg dit een half jaar ofzo. Daarna zie ik wel wat voor resultaat het te weeg brengt. Dosering verdubbelen kan altijd (naar 1mg). Zijn er eventueel mensen met resultaat en 0.5mg?
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 5 december 2012, 19:51   #100
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
@themen wil je mij een beetje op de hoogte houden hoe het gaat? waarvoor neem je het in? Haarlijn of Haarlijn & kruin?
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2012, 11:34   #101
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuit Bekijk bericht
@themen wil je mij een beetje op de hoogte houden hoe het gaat? waarvoor neem je het in? Haarlijn of Haarlijn & kruin?
Jahzeker wil ik dat. Ik gebruik het nu iets langer als een week. Ik heb verschillende artikelen op internet gelezen dat de helft van de dosering hetzelfde resutlaat kan geven.

Moet je ook even bij mijn topic kijken: Lagere dosering finasteride. Daar heb ik een link gezet naar het artikel.

dosering met 1mg gaf 82% resultaat en 0.5 81%.

Mijn haar word boven op mijn hoofd dunner. Met name mijn kuif, het midden en de kruin. Echt erge terug lopende haarlijn heb ik minder last van. Het word alleen dunner...
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2012, 11:59   #102
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Jahzeker wil ik dat. Ik gebruik het nu iets langer als een week. Ik heb verschillende artikelen op internet gelezen dat de helft van de dosering hetzelfde resutlaat kan geven.

Moet je ook even bij mijn topic kijken: Lagere dosering finasteride. Daar heb ik een link gezet naar het artikel.

dosering met 1mg gaf 82% resultaat en 0.5 81%.

Mijn haar word boven op mijn hoofd dunner. Met name mijn kuif, het midden en de kruin. Echt erge terug lopende haarlijn heb ik minder last van. Het word alleen dunner...
Diffuus haarverlies. Welke nw is je vader en de vader van je moeder dan?
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2012, 15:26   #103
El Señor
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2012
Berichten: 16
Citaat:
Best wel vaag nu al enkele jaren wereldwijd besloten is - en achter zo'n beslissing zitten natuurlijk tig artsen - dat finasteride niet meer op de lijsten staat van verboden dopingproducten.
Hier is absoluut niks vaags aan. De reden dat finasteride op de doping lijst stond was omdat het gebruikt wel als maskeerder voor het gebruik van steroïden. Finasteride werkt als een androgeen verlager en is daarom ideaal als je als sporter onderworpen wordt aan testen terwijl je in je kuurtje zit. De reden dat finasteride echter niet meer op die lijst staat komt door verbeterde doping opsporingstechnieken en dat steroïden gebruik nu alsnog gevonden kan worden ook al zou je finasteride gebruiken om je hormoon waardes even naar beneden te krikken.

Citaat:
Ik zal eerst beginnen met mijn verhaal te doen.

Ik ben met finasteride gestart toen ik 19jaar oud was, en vervolgens heb ik het product gedurende 2,5 jaar gebruikt. Gedurende deze periode merkte ik eigenlijk helemaal niets van enige bijwerkingen. Buiten zeer af en toe steken in de teelballen, waren er geen aanwijzingen waarover ik me ongerust moest maken.

Na die 2,5 jaar ben ik ongeveer een half jaar gestopt met finasteride te gebruiken, gewoonweg omdat het toch een duur middel blijft. Gedurende deze periode dat ik gestopt was, merkte ik ook weer geen bijwerkingen. In het begin bleef ook verdere haaruitval achterwege.
Na dit half jaar begon mijn haar echter weer meer uit te vallen en heb ik het product gedurende twee maanden gebruikt, om nadien weer te stoppen. Deze maal was de reden dat ik wou beginnen met fitnessen, en ik merkte dat het niet evident was om spiermassa te kweken, zolang ik aan de finasteride zat. Er volgde dus weer een periode van niet-gebruik van zo’n 6 maanden, weer zonder enige bijwerkingen (en ook weer zonder veel haaruitval tijdens die periode).

Ongeveer een twee maanden geleden begon mijn haar opnieuw uit te vallen, en deze keer zeer veel. Ik had nog zo een 40tal pillen over van vorige gebruik, dus ik besloot weer te starten met het gebruik. Tijdens deze periode merkte ik weer geen significante bijwerkingen, buiten af en toe pijn in de teelballen of op de borst. Nadat die laatste finasteridepillen waren opgebruikt, heb ik ongeveer 2 weken zonder problemen rondgelopen.

Echter, na die twee weken, van de ene op de andere dag, kwamen zowat alle symptomen van het post finasteride syndroom naar boven:

- Moeilijkheden met het krijgen en behouden van een fatsoenlijke erectie. Na 5 à 10 min seks, begint mijn penis gewoon weer te krimpen, zonder enige aanleiding;
- Zware verminderingen van het libido (en geloof me, dit is een veel moeilijker te aanvaarden dan het op het eerste zicht lijkt!);
- Slapenloosheid;
- Vermoeidheid;
- Energieloos;
- Spierspasmen;
- Pijn in de kniegewrichten en ellebogen;
- Moeite met concentreren (ik merk dat wanneer ik met iemand aan het praten ben, ik soms gewoon aan iets anders begin te denken, tijdens het gesprek);
- Ik merk ook dat mijn denkproces vertraagd is;
- Angst;
- Depressief gevoel;
- De haaruitval is gestopt.

Ik kan dit allemaal héél moeilijk vatten. Ik ben al meerdere malen het product gebruikt en er vervolgens mee gestopt, en telkens zonder bijwerkingen. En nu, nu ik nauwelijks 40 pillen heb genomen, volgt er een vloedgolf van kwalen.

Het maakt mij heel moedeloos wanneer ik moet lezen dat er geen middel tegen deze symptomen zijn. Laat staan dat ik heel mijn leven zo moed rondlopen. Ik lees hier en daar dat deze problemen enkele weken, maanden, jaren kunnen duren en soms zelfs onomkeerbaar zijn. Ik kan me écht niet voorstellen om hier jaren mee rond te lopen.
Daarnaast weet ik ook niet bij wie ik te raden moet gaan. Het post finasteride syndroom is nauwelijks erkend, dus welke dokter zou mij nu kunnen helpen.

Ik denk dat er niet dadelijk een middel gaat bestaan voor deze ziekte, dus ik hoop uit de grond van mijn hart dat deze situatie zich zo snel mogelijk omkeert.
Hey gozer, erg rot voor je dat je hetzelfde mee moet maken. Het vele malen stoppen en toch weer doorzetten is funest geweest voor het ontwikkelen van deze symptomen. Iedere keer dat je begint of stopt met deze medicijnen zorgt dit voor een toename van androgene receptoren. Het probleem zit hem echt in de over-expressie van deze androgene receptoren die op een gegeven moment een punt bereikt dat zo hoog is dat je lichaam dit signaal afsluit en de problemen ontstaan.

Ik zal je verder beantwoorden via de privé berichten die je me hebt gestuurd =).

Citaat:
Post fina is bij jouw permanent of tijdelijk, who knows? Je kunt je testos opkrikken maar de kans dat je haar opnieuw uitvalt zit er dik in.
Testosteron opkrikken werkt compleet averechts met deze aandoening en is een absolute afrader, praktijk leert dat dit de symptomen alleen maar verergert.

Citaat:
Ik denk dat je deze moet uitzitten. Tijd zal je 'genezen'. De dokter heeft geen pilletje dat het verloop versnelt dus.
Nog niet.

Citaat:
Volgens mijn zoek-sessie op het internet komt het post finasteride syndroom wel zeer weinig voor.
Het probleem komt helaas niet zeer weinig voor. Zoals eerder al vermeldt zijn deze problemen niet exclusief voor finasteride gebruikers. Tik maar eens "Post-SSRI Syndrome" in bij google en zie hoeveel voorkomend dit probleem is. Hetzelfde geldt voor alle andere slachtoffers van anti-androgeen medicatie. Uiteraard wordt er bij het PFS Foundation achter de schermen al hard gewerkt aan het samenbrengen van alle slachtoffer groepen omdat iedereen lijdt aan hetzelfde verstoorde basismechanisme. Of je nou anti depressiva heb geslikt of finasteride, het probleem is identiek.

Daarnaast ben ik op de hoogte van het feit dat steeds meer bezorgde artsen contact opnemen met het PFS Foundation door de alsmaar groter wordende groep slachtoffers door alleen al het middel finasteride. Het aantal slachtoffers zal alleen maar groter worden als deze troep voorgeschreven blijft worden.

Citaat:
Post finasteride syndroom krijg je dus wanneer je stopt. Kun je dat voorkomen door af te bouwen ja of nee of is daar eigenlijk niet echt een antwoord op.
Niet noodzakelijk alleen wanneer je stopt. Je krijgt het wanneer het punt bereikt is dat je androgen-receptor hoeveelheid dermate groot is geworden dat je lichaam dit signaal afsluit.
El Señor is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2012, 17:46   #104
finale
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 21
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuit Bekijk bericht
Sommige roepen net na het stoppen dat zij post finasteride syndroom hebben omdat hun libido niet meer optimaal is, zelfs enkele weken na stoppen. Wat zij vaak niet weten is dat de neurotransmitters; Dopamine, serotonine & endorfine balans verstoord is. Duurt 6 tot 12 maanden voordat deze weer 'back to normal is'
Kuit, mag ik vragen waarop je deze bewering precies baseert? Als iemand die zelf nog steeds wacht op het verdwijnen van de bijwerkingen na weken stoppen met finasteride, zou ik dit namelijk heel graag geloven.
finale is offline   Met citaat reageren
Oud 6 december 2012, 18:03   #105
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door finale Bekijk bericht
Kuit, mag ik vragen waarop je deze bewering precies baseert? Als iemand die zelf nog steeds wacht op het verdwijnen van de bijwerkingen na weken stoppen met finasteride, zou ik dit namelijk heel graag geloven.
http://www.hairloss-research.org/Upd...gical9-09.html

Iets om te lezen.

Hormonen en neurotransmitters gaan hand in hand samen. Alhoewel na het stoppen van finasteride is je dht na 6 weken weer op zijn normale piek. Maar je brein die neemt meer tijd in beslag. Door de afname van dht is het goed mogelijk dat je dopamines en seretonines verstoord zijn. SSRI medicatie rommelt ook met je seretonine en daarbij zie je vaak dezelfde bijwerkingen als met finasteride. Hierbij word aangegeven dat het een jaar kan duren voordat alle neven effecten van een SSRI middel verdwenen zijn. Wellicht dat dit bij finasteride hetzelfde is. < Platte versie van uitleg

Dat pfs permanent is, is nooit bewezen.

Laatst gewijzigd door Kuit; 6 december 2012 om 18:09
Kuit is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.