Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 7 februari 2017, 15:58   #1
Drtien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 3
Geslacht:
Mijn ervaring met finasteride (bijwerkingen)

De reden dat ik dit onderwerp open is omdat ik graag met jullie mijn persoonlijke ervaring over Finasteride wil delen.
Ik ben een 24 jarige man, en merkte op mijn 21e dat ik last begon te krijgen van haaruitval.

Toen ik merkte dat ik bij het douchen haar begon te verliezen schoot bij mij niet direct de paniek erin. Ik ging me later wel inlezen op het internet en daar begon pas de ellende.
Vitamine tekort, slecht voedingspatroon, weinig slaap etc, teveel testosterone door het sporten en noem maar op.
Websites en artikelen vol met oorzaken, waarvan je dan telkens denkt dat het van toepassing op je is.
Na dan zeeën van tijd, geld en energie erin te hebben gestopt blijkt het achteraf toch niks geholpen te hebben.
Na enkele keren dezelfde teleurstelling te hebben doorstaan raak je ongelukkig, en heb je er alles voor over een remedie te vinden ervoor.

Je bevindt je dan al in een neerwaartse spiraal, waarna je je vervolgens Finasteride herinnert. Iets wat je al eerder op een website bent tegengekomen maar destijds dacht van nee dat is mij te heftig.
Nu dan het moment om er toch een poging aan te gaan wagen!

Ik begon het te slikken op mijn 21, vol goede moed uiteraard.
Na een maand merkte ik er niks van maar doordat er gesteld wordt dat het pas na 3 maanden zou kunnen werken heb ik het volgehouden.
2 jaar zijn er voorbij gegaan en ik heb eigenlijk altijd dezelfde haaruitval behouden (af en toe meer maar zeker niet minder). Doordat ik dacht dat als ik ermee zou stoppen het waarschijnlijk meer zou worden ben ik er zo lang mee door blijven gaan.
Het is een bepaalde angst voor verergering die mij eraan heeft weten te houden, en uiteraard de hoop dat het ooit nog eens goed zou komen.

Iedere dag was voor mij de afgelopen 2 jaar hetzelfde. Constant zat ik met mijn hoofd bij mn haren wat echt letterlijk al mijn energie opslokte. Wanneer ik ook maar een beetje haar in mn handen kreeg wanneer ik aan mijn haren zat raakte ik al in paniek.

Het mooie was dat al die tijd niemand echt iets merkte aan mijn haren, alleen ikzelf. Uiteraard viel het wel echt uit maar dit leek alleen ikzelf op te merken.
Ik kreeg zelfs nog vaak complimenten voor mijn haren omdat het naast het uitvallen ook nog een was gaan krullen. Ik kreeg dus spontaan krulhaar.
"Je moest eens weten" dacht ik als ik een compliment ontving. Mijn haren voelde voor me als een hel.

Wat betreft de bijwerkingen van Finasteride:
In het begin bemerkte ik geen bijwerkingen zoals een verlaagd libido / erectieproblemen.
Mij zal dit niet overkomen dacht ik al die tijd, en ben vervolgens vrolijk verder gegaan.
Pas na een jaar kwam dit dus wel ineens opzetten, en dat is waar ik mij naast mijn haaruitval ook nog een zorgen begon te maken over mijn erectie en vruchtbaarheid!
Als het dan weer eens zover was dat ik iemand vanuit de kroeg mee naar huis nam, bemerkte ik dat mijn erectie niet meer zo was als voorheen.
Ik kreeg hem nog wel omhoog maar dat was dan echt van korte duur.
Zelf vond ik het frustrerend maar ik heb er nooit teleurstellende blikken van gekregen.

Toen ik een vaste relatie kreeg heb ik besloten om te stoppen met finasteride omdat ik niet wilde dat finasteride mijn seksleven zou gaan beïnvloeden.
Na enkele weken te zijn gestopt had ik nogsteeds dezelfde klachten.
Hij deed het wel maar niet zoals ik gewend was.
Wederom in paniek het internet geraadpleegd en ja hoor, alle negatieve recensies van Finasteride die ik voorheen genegeerd had staan er vol mee!
Blijkt dus dat je voorgoed je hormoonhuishouden en je libido overhoop gooit met dit spul!
Dat is dus een bijkomstigheid waar je dus helemaal niet op zit te wachten.

(Dit probleem is iets wat ik nu al merk als gevolg van Finasteride, de toekomst zal leren wat het nog meer heeft aangericht)

2 maanden gestopt en ik wist niet of het ooit nog goed zou komen met mijn erectie. Ik kreeg hem nog omhoog maar net als bij mn haar "was dat vroeger beter".
Maar! wat ik wel merkte is dat ik echt veel minder haar aan het verliezen was sinds ik was gestopt met finasteride
En dit bleek geen periode te zijn, het is tot op de dag van vandaag nogsteeds zo tot op het punt dat ik vanochtend gewoon bijna geen haar meer in het doucheputje zag...

Omdat ik echt voor mijn gevoel dagen op haarweb.nl heb gezeten, heb ik besloten hierom dus een post te plaatsen.

Ik zou nog pagina's vol kunnen schrijven over de onzekerheid die haaruitval je geeft, maar wat ik achteraf heb ontdekt aan deze jaren met haaruitval is;
dat je de wereld om je heen helemaal zelf creëert.
Hiermee wil ik zeggen dat jij jezelf angst aanpraat, die jou onzeker maakt over jouzelf en uiteindelijk je dag/ leven op een negatieve manier beïnvloed.
Je kan veel beter, en ik weet dat ik dit achteraf heel makkelijk zeg, jezelf met positieve dingen bezig houden en genieten van het leven dan met je haar. Een positieve houding is beter voor jezelf en de mensen om je heen dan een bos met haar.

Wat mij betreft is Finasteride echt grote geldklopperij (op het gebied van haaruitval). Ik had op een gegeven moment de moed verzamelt om ermee te stoppen vanwege mijn relatie en kwam er achter dat bij mij de haaruitval van nature was gestopt.
Bij de mensen die ervaren dat Finasteride de haaruitval heeft gestopt heb ik mijn bedenkingen, aangezien dit ook zoals bij mij van nature kan zijn gegaan.
Echter doordat je zoveel hoop vestigt op dat pilletje lijkt het alsof die pil daadwerkelijk iets doet.

In mijn ogen is wat ik zojuist omschrijf ook de hele truc achter finasteride. Er wordt gehoopt dat er iemand is die zoals ik geen haaruitval meer ervaart doordat het simpelweg vanzelf is gestopt terwijl hij aan finasteride zit. Dit lijkt dus te werken waardoor je maar al te graag je ervaring deelt op websites als haarweb. Je brengt hierdoor hoop de wereld in terwijl dat er in feiten misschien 1 op de 200 mensen ditzelfde zal ervaren.

De rest zal net als ik heel zijn hormoonhuishouding overhoop gooien met alle gevolgen van dien (voor de rest van je leven).
De kracht van het zelf helend vermogen van je lichaam zit in goede voeding, voldoende rust en een glimlach op je gezicht.
Zoek het niet in een medicijn wat helemaal niet voor haaruitval bedoeld is.

Nogmaals, dit is mijn ervaring en visie op finasteride.
Je mag voor jezelf bepalen of je hier iets mee wilt doen of niet.
Drtien is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2017, 17:26   #2
christiaann
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2015
Berichten: 104
Geslacht:
Ik heb je verhaal met veel belangstelling gelezen. Bedankt voor het delen!
christiaann is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2017, 17:31   #3
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.431
Geslacht:
Ja. Jammer dat het zo gelopen is. Ik heb het jaren geslikt. Geen bijwerkingen. Of het geholpen heeft weet ik ook niet. Feit is wel dat ik niet kaler ben geworden na mijn ht.
Succes verder.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 12:37   #4
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
Hoi Drtien,

Interessant om je verhaal te lezen. Ik heb zelf ruim 12 jaar fina gebruikt voor ik erachter kwam dat de bijwerkingen die ik ervaarde van fina kwamen. Geen probleem met libido etc maar wel de steeds zwaardere mentale bijwerkingen ondervonden. Inmiddels ben ik bijna 2 jaar vanaf en lijkt het erop dat ik toch wel aan het "genezen" ben van de bijwerkingen. Het klopt dat je hormonen en onderliggende processen overhoop gegooid worden waardoor sommige mensen klachten gaan ervaren. Ik heb meerdere bloedtesten laten doen en in behandeling bij een endocrinoloog die dit allemaal onderschrijven.

Stellen dat fina meer een placebo is dan een werkend middel vindt ik wel straf. Juist door het werken op je hormonen KAN het middel zeker bijdragen aan een positief effect op je haargroei of haarbehoud. Maar in veel gevallen is dit gewoon niet zonder een offer.

Maar je conclusie vindt ik zeer sterk, kracht komt van binnenuit en uiteindelijk bepaal jij of je gelukkig of ongelukkig bent ofniet. Zorg goed voor je zelf, bouw aan je karakter en neem je verantwoordelijkheden met of zonder haar. Chapaeau voor dat inzicht!

Mijn fysieke en mentale gezondheid volgen sinds een tijdje zeker weer een stijgende lijn en ook de laatste bloedtest was positief. Herstellen ligt dus zeker in het veld van mogelijkheden. Waar je wel mee te maken krijgt, en misschien is dit de situatie waar jij in zat, is de crash. Het punt waarop je lichaam en je hormonen weer zelfstandig hun balans moeten vinden. Dat kost tijd (bij mij zeker een jaar), energie en mentale veerkracht.

Succes en dank voor je verhaal

p.s.@limbo - de groeten ;-)
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2017, 17:31   #5
finale
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 21
Drtien: als ik het goed begrijp, heb je bijna geen haaruitval meer, ook nadat je gestopt bent met het nemen van finasteride. Je concludeert hieruit dat dit ook zo zou geweest zijn als je geen finasteride had genomen.

Het zou ook kunnen dat dit een (al dan niet blijvend) effect van finasteride is. Zijn jouw bijwerkingen vandaag helemaal verdwenen?
finale is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2017, 10:37   #6
Drtien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 3
Geslacht:
@finale

Klopt, na een tijd gestopt te zijn met finasteride zie ik in vergelijking tot wat er eerst in de doucheput bleef echt een grote afname in haaruitval.
Zoals ik al in mijn bericht hierboven aangaf is dat nu echt minimaal.
10 haren wellicht, wat mij heel normaal lijkt.

Wat je zegt zou ook kunnen inderdaad, ik kan zeker niet ontkrachten dat het de finasteride zou kunnen zijn die voor deze mindering gezorgd heeft.
Wat ik doe is puur op mijn gevoel praten.

Alleen vind ik het dan wel toevallig dat ik na het meer dan 2 jaar dagelijks finasteride genomen te hebben, waarin ik geen effect ondervond, dan nu wanneer ik een tijd gestopt ben wel ineens resultaat zie.

Wat betreft de bijwerkingen, dat is iets waar ik vandaag de dag niet al teveel aan denk.
En ik geloof dat ik daardoor ook bijna weer de oude ben wat betreft mijn erectie.
Dit zou namelijk ook een mentale bijwerking kunnen zijn, waarin je jezelf doet geloven problemen te hebben met je erectie en het daardoor ook daadwerkelijk krijgt.

Ten opzichte van de jaren terug waarin ik finasteride heb genomen ben ik wel bewuster gaan eten, sport regelmatig en ben vooral met dingen bezig waar ik gelukkig van word.
Want net als bij een auto, hebben je lichaam en geest ook de juiste brandstof nodig voor een zorgeloze rit
Drtien is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2017, 11:03   #7
ryan82
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 november 2007
Locatie: Rotterdam
Berichten: 725
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drtien Bekijk bericht
@finale

Klopt, na een tijd gestopt te zijn met finasteride zie ik in vergelijking tot wat er eerst in de doucheput bleef echt een grote afname in haaruitval.
Zoals ik al in mijn bericht hierboven aangaf is dat nu echt minimaal.
10 haren wellicht, wat mij heel normaal lijkt.

Wat je zegt zou ook kunnen inderdaad, ik kan zeker niet ontkrachten dat het de finasteride zou kunnen zijn die voor deze mindering gezorgd heeft.
Wat ik doe is puur op mijn gevoel praten.

Alleen vind ik het dan wel toevallig dat ik na het meer dan 2 jaar dagelijks finasteride genomen te hebben, waarin ik geen effect ondervond, dan nu wanneer ik een tijd gestopt ben wel ineens resultaat zie.

Wat betreft de bijwerkingen, dat is iets waar ik vandaag de dag niet al teveel aan denk.
En ik geloof dat ik daardoor ook bijna weer de oude ben wat betreft mijn erectie.
Dit zou namelijk ook een mentale bijwerking kunnen zijn, waarin je jezelf doet geloven problemen te hebben met je erectie en het daardoor ook daadwerkelijk krijgt.

Ten opzichte van de jaren terug waarin ik finasteride heb genomen ben ik wel bewuster gaan eten, sport regelmatig en ben vooral met dingen bezig waar ik gelukkig van word.
Want net als bij een auto, hebben je lichaam en geest ook de juiste brandstof nodig voor een zorgeloze rit
Hoe ziet jouw voedingspatroon ongeveer eruit?
__________________
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maatregelen:
04-2004: minoxidil

07-2004: Dustateride (dichter haar, ook frontaal)
08-2012: RU
01-2014: Spiro cream (Toekomst)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
ryan82 is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2017, 14:19   #8
Drtien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 3
Geslacht:
@ryan82

Wat betreft voeding zelf eet ik zo veel mogelijk biologisch.
Ik heb dan wel het geluk dat ik sinds kort een huisgenoot heb, wiens ouders een biologische groenten en fruit winkel hebben, waarvan wij wekelijks gratis de restanten ontvangen.
Aan variaties groenten en fruit ontbreekt er in mijn voeding dus niets!

Daarnaast vermijd ik het eten van vlees en vis zoveel mogelijk als ik zelf kook.
Dit beperk ik tot maximaal 1 á 2 keer per week maar het komt ook geregeld voor dat ik het geen enkele keer eet.
Wanneer ik het dan eet probeer ik dat het ook biologisch is dan wel uit het wild komt. (Wanneer ik bij andere eet of uiteten ga, eet ik gewoon lekker mee wat er is).

Ik geloof namelijk dat een gelukkig dier, dat zijn leven vrij heeft kunnen leven, gezonder vlees en andere producten; melk, eieren, etc, afgeeft dan een dier dat zijn leven niets anders dan stress en hormoonvoeding heeft gekend.
Ditzelfde geldt ook voor groenten en fruit wat mij betreft, geef je dit goede voedingstoffen dan krijg je daar gezonde(re) voedingstoffen voor terug.

Wanneer je zelf bijvoorbeeld dagelijks friet en hamburgers eet zal je uiteindelijk ook in gewicht toenemen.
Voor commercieel doeleinde zal dit zeer gunstig zijn, want je gewicht is wat in de dierenindustrie het meest opbrengt.
Wat er daarnaast met je lichaam gebeurt is dat het ziek wordt wat dan weer onderdrukt kan worden met medicijnen.
Je voelt je dan wel beter maar van binnen is je lichaam nog steeds ongezond.

Datzelfde kan je zo zien bij dierenvlees, maar ook groenten en fruit wat mij betreft.
Je lichaam neemt alles op wat het binnenkrijgt, dus ook wat het dier heeft moeten lijden in zijn leven.

Qua voedingspatroon eet ik naar hoe mijn dag eruit ziet.
Sport ik veel dan zorg ik dat ik meer eet en drink dan gewoonlijk, heb ik een wat rustigere dag dan stem ik mijn voedingspatroon daar ook weer op aan.
Iedere dag is anders, dus eet ik iedere dag anders.

Ik weet niet of deze, in mijn ogen, gezonde levensstijl mij een leven zonder ziekte zal garanderen.
Maar wat ik wel weet is dat ik me er erg goed bij/door voel en dat is voor mij belangrijk.
Drtien is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.