Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 juli 2005, 22:13   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Bevolkingsgroepen en AGA

Het is al vaker besproken: AGA komt meer voor bij de blanke mensen in het westen dan bij de volkeren van vele andere landen. Neem nou...

...de maori uit Nieuw Zeeland...


...de aboriginal uit Australië...


...de indiaan uit Amerika...


...de Zuid-Afrikaan uit Afrika...


...de Japanner...


...en niet te vergeten de Chinees.


En dan hebben we de Nederlander:


Disclaimer: ik ben me ervan bewust dat ik van sommige personen een afbeelding heb gekozen waarbij de man in traditionele kledij is afgebeeld. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen van die bevolkingsgroep zich zo kleedt, of dat deze gehele bevolkingsgroep achter loopt of achterlijk is of, dat onze Westerse cultuur ontwikkeld is en de afgebeelde cultuur primitief. Ook ben ik geen aanhanger van de traditionele rassenleer. Zo, nu heb ik me wel genoeg ingedekt

Natuurlijk heb ik een gechargeerd beeld gegeven met de foto's: het is niet zo dat haaruitval bij bepaalde bevolkingsgroepen helemaal niet voorkomt, maar het is wel duidelijk dat wij in het Westen er het meest mee te maken hebben. De cijfers schijnen dat ook uit te wijzen.

Dat wil zeggen dat er waarschijnlijk een grote erfelijke component speelt, maar dat we wellicht ook nog wat kunnen leren van de levenswijze van andere volkeren
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 25 februari 2007 om 14:59
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2005, 22:21   #2
ycelik
HaarWeb lid
 
ycelik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2005
Berichten: 474
Wahahahhahhahhaahahahahaha.
Kerel wat moest ik lachen man , toen ik de Nederlander opeens zag, die Maori die heeft super mooi haar.
Das mijn humor , ook als is het misschien niet zo bedoeld.
Maar jouw thread kan je misschien wel zeggen dat wij westenaars AGA hebben ontwikkeld door onze manier van leven ofzo.
Eetgedrag is heel belangrijk, vele wetenschappers denken dat de haar van de chinezen komt door hun eetgedrag.
Chinezen hebben in die zin wel voor elkaar vind ik , geen lichaamsbeharing bijna en ook nog een volle bos haar.
__________________
Regimen:
Fina 1mg (15-06-2005).
MSM 3000mg.
Rooscure.
Groene thee(pickwick.)
Omega 3-6-9.

Plannen:
Misschien ooit minox.

Situatie:

Ik weet het niet voor fina ook al stabilisatie en nu nog steeds.
Subjectief gesproken milde hergroei bij de inhammen,is mijn familieleden ook opgevallen.
-------------------------------------------------
"I pity the poor fools that succumb to the Mass Media Opinion without learning about their "Divine Calling" - That God created a few perfect heads, the rest he covered with hair" --- Tony
ycelik is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2005, 22:43   #3
hoi
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 september 2004
Berichten: 126
Ik hou van indish en chinees eten, had ons mam dat nou iedere dag aan mij gegeven!
__________________
Intern:
25-09-08: 1mg fina p/d
hoi is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2005, 22:43   #4
ycelik
HaarWeb lid
 
ycelik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2005
Berichten: 474
hahahaha , nou ik denk dat het niet alleen dat zou zijn maar het zou een process zijn dat een paar generaties zou duren denk ik.
__________________
Regimen:
Fina 1mg (15-06-2005).
MSM 3000mg.
Rooscure.
Groene thee(pickwick.)
Omega 3-6-9.

Plannen:
Misschien ooit minox.

Situatie:

Ik weet het niet voor fina ook al stabilisatie en nu nog steeds.
Subjectief gesproken milde hergroei bij de inhammen,is mijn familieleden ook opgevallen.
-------------------------------------------------
"I pity the poor fools that succumb to the Mass Media Opinion without learning about their "Divine Calling" - That God created a few perfect heads, the rest he covered with hair" --- Tony
ycelik is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 01:05   #5
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ik denk dat de genenpool van onze westerse (blanke) soort simpelweg meer AGA-genen bevat. Dat is kennelijk ooit zo ontstaan en het gen was succesvol genoeg om zich dusdanig te handhaven dat tegenwoordig wel meer dan de helft van de mannen er vroeg of laat mee te maken krijgt. Ik denk niet dat het alleen maar licht aan voedsel. Het zat al in ons toen we geboren werden en waarschijnlijk niet bij de andere rassen.

Maar in ieder geval een prachtig topic ! Ook ik moest hard lachen toen ik steeds verder naar beneden scrollde en opeens zag staan: "En dan hebben we de Nederlander" met hem op de foto .
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 08:50   #6
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ja ik denk ook dat de kaalheid in de loop van de geschiedenis is ontstaan, en dan vooral bij de blanke Europeanen. Het gen is uitgewaaierd over de wereld via de Europese koloniën (VS, Australië etc.). Het zou kunnen dat er binnen ieder ras in den beginne even vaak een AGA-variant voorkwam (toen nog als een uitzondering), en dat die variant zich in het Westen het meest succesvol heeft vermenigvuldigd. Dat is kennelijk al voor de kolonisatie gebeurd, want je ziet dat AGA nagenoeg evenveel voorkomt bij de blanke mensen in de VS en Australië, die oorspronkelijk Europeanen zijn.

Volgens mij is het ook zo dat AGA richting het zuiden weer minder vaak voorkomt. Opzich zou dat interessant zijn om na te gaan: als AGA bij de steeds donker wordende Europeaan en Noord-Afrikaan (Spanje, Portugal, Griekenland, Marokko, Turkije) minder voorkomt, is het zeer waarschijnlijk dat het echt in Noord/West-Europa is begonnen en zo zich heeft verspreid via interraciale vrijpartijen

Ik denk dus dat er lang in de geschiedenis van de mensheid nauwelijks sprake is geweest van androgenetische haaruitval. Het is dan een relatief nieuw verschijnsel, dat vooral wortel heeft geschoten bij de blanke Westerling.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 6 juli 2005 om 08:58
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 09:44   #7
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Een interessante studie over deze kwestie, die suggereert dat het aantal kalende mannen in Thailand toeneemt en het Caucasische cijfer benadert:

A Random Study of Asian Male Androgenetic Alopecia in Bangkok, Thailand
Damkerng Pathomvanich, MD, FACS, Suradej Pongratananukul, MD, Patcharee Thienthaworn, RN, and Solunya Manoshai, RN

background.Androgenetic alopecia remains the most common cause of male pattern baldness (MPB) in all races. The prevalence of MPB in Caucasians is well documented. The prevalence of MPB in Asians is believed to be very low, only one-fourth to one-third on average compared to Caucasians. However, according to my previous study, there is a clear trend indicating that it is approaching that of Caucasians.

objective.To assess the prevalence of MPB in the Asian population in Bangkok, Thailand; to compare this prevalence to previous studies conducted on Asians; and to compare the results to previous studies conducted on Caucasian.

methods.This study was conducted by two physicians and assisted by two registered nurses. The questionnaire included age, sex, Norwood classification, diet, family history of baldness, income, and education. The physicians examined the scalp of each interviewee upon completion of each questionnaire. The ethnic focus group in this study was Thai and Chinese who reside in Bangkok, Thailand. The interviews were conducted in hospitals, nursing homes, classroom, medical meetings, temples, parks, and villages.

results.A total of 1124 men were randomized in this study. The prevalence of cosmetically significant MPB (Norwood IIIVII) was 38.52% and steadily increasing with age, approaching that of Caucasians. Variant MPB was found to be 0.67% and other types of androgenetic alopecia was 0.6%. From an ethnic point of view, the majority of the groups were of mixed blood and mostly of Chinese origin, thus we were unable to distinguish between Chinese and Thai.

conclusion.This study shows that the prevalence of MPB in Asians is not as low as previously thought. The cause of this increasing prevalence is uncertain. There are no past studies in Thailand for comparison, however, it can be extrapolated that the socioeconomic environment and westernized diet may contribute to this prevalence.

[bron]
En hier nog een studie met een vergelijkbare uitkomst: A community study of male androgenetic alopecia in Bishan, Singapore. [full text]

Een studie die aantoont dat AGA onder Koreanen minder voorkomt dan onder caucasische mensen: THE PREVALENCE AND TYPES OF ANDROGENETIC ALOPECIA IN KOREANS

Ik vond ook een interessante statement die een onderzoeker maakte over de verschillen tussen haartypes van verschillende bevolkingsgroepen:

Caucasians have an average density of 1 follicular unit/mm2 and 2.0 hairs/mm2. Asians have an average density of 1 follicular unit/mm2 with 1.75 hairs/mm2. Africans have an average density of 0.65 follicular units/mm2 with 1.6 hairs/mm2.

It is apparent that Asians have an average of 1.75 hairs per follicular, Caucasians 2.0 and unit and Africans 2.46 hairs per follicular unit. Could it be that in Africans, the low density in high follicular groups with darkly pigmented hair, enhance photo-protection and minimize heating of the skin? Curly hair in tight groups of 3 may act like a scaffolding that holds the hair off the surface of the scalp (to cool it), and in a tight meshwork (that blocks the sun).

[bron]
Het blijkt dus dat Afrikanen weliswaar de meeste haren folliculaire unit hebben, maar ook dat de "units" (haarzakjes) het verst uit elkaar staan. Er komen dus meer haren uit één unit dan bij blanke en aziatische mensen. Deze man vraagt zich hier hardop af of dat komt doordat dit de beste manier is om verhitting van de huid tegen te gaan, wat mij een plausibele verklaring lijkt.

Interessant hoor Hieruit blijkt toch weer dat de genetische component een belangrijke rol speelt bij hoe je haar eruit ziet.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 6 juli 2005 om 10:08
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 14:41   #8
jongen25
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Volgens mij is het ook zo dat AGA richting het zuiden weer minder vaak voorkomt. Opzich zou dat interessant zijn om na te gaan: als AGA bij de steeds donker wordende Europeaan en Noord-Afrikaan (Spanje, Portugal, Griekenland, Marokko, Turkije) minder voorkomt, is het zeer waarschijnlijk dat het echt in Noord/West-Europa is begonnen en zo zich heeft verspreid via interraciale vrijpartijen
Dat betwijfel ik. Zolang er geschreven geschiedenis is (en wij in de Noord-West Europese uithoek nog in berenvellen rondliepen), weten we al van het bestaan van AGA af. De Soemeriers en oude Egyptenaren gebruikten al snake oils om kaalheid te bestrijden.
Kaalheid komt volgens mij op zijn minst even vaak voor bij semieten (Mesopotamie) en Arabieren, als bij mensen van het Kaukasische ras. Wel volgt hun kaalheid vaak van een ander patroon, zeg maar Frits Barend-achtig.
Schot voor de boeg hoor, ik geef het toe.
__________________
Regime:

-1 mg finasteride per dag (sinds 12-7-04), later overstap naar 1/4, later 1/5 proscar.
Vanaf 22 mei 2006: spiro. Na 2010 mee gestopt, wellicht weer mee beginnen

Stand van zaken:
Zomer 2003 bemerkte ik diffuse uitdunning bovenop (achterkant scheiding,rond kruin), sinds halverwege 2004 geleidelijk oprukkende inhammen.
Na start regimen reageerde de haarlijn heftig. Bitemporale recessie zet zich nog voort, maar in latere jaren in een langzaam tempo.
Bovenop meende ik verslechtering te zien, maar anno 2012 kan ik zeggen dat de situatie redelijk stabiel is (afkloppen!).

Updat herfst 2019: laatste half jaar behoorlijk veel haar kwijtgeraakt - diffuus bovenop en bij haarlijn. Kan TE als gevolg van stress zijn, maar uiteraard ook van AGA die doorzet/ verminderde werking fina. Voorlopig soelaas: gezond leven en in gaten houden

Laatst gewijzigd door Tiuri; 6 juli 2005 om 14:49
jongen25 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2005, 14:57   #9
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jongen25
Dat betwijfel ik. Zolang er geschreven geschiedenis is (en wij in de Noord-West Europese uithoek nog in berenvellen rondliepen), weten we al van het bestaan van AGA af. De Soemeriers en oude Egyptenaren gebruikten al snake oils om kaalheid te bestrijden.
Ja maar jongen25, is dat nou wel echt waar van die Egyptenaren? Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat zo'n verhaal de rondte doet, maar dat kan natuurlijk makkelijk verzonnen zijn. Over vroegere tijden doen zoveel verhalen de rondte waarvan minstens de helft gewoon niet klopt. Ik zou wel eens een primaire bron willen zien waar dit daadwerkelijk instaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jongen25
Kaalheid komt volgens mij op zijn minst even vaak voor bij semieten (Mesopotamie) en Arabieren, als bij mensen van het Kaukasische ras. Wel volgt hun kaalheid vaak van een ander patroon, zeg maar Frits Barend-achtig.
Schot voor de boeg hoor, ik geef het toe.
Ja ik heb ook het idee dat het bij semieten en Arabieren ook regelmatig voorkomt ja. Misschien komt dat weer door de (handels)betrekkingen met het Westen die er van oudsher bestaan met deze volkeren, waarbij er vast niet alleen maar goederen, maar soms ook sperma moet zijn uitgewisseld. Bij andere, verder gelegen volkeren komt het wel duidelijk minder voor.

PS ik probeer ook maar wat hoor, zoiets is natuurlijk erg moeilijk te zeggen
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 6 juli 2005 om 15:05
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2006, 23:49   #10
ietsmethaar
VIP
 
ietsmethaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2006
Berichten: 92
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Ja maar jongen25, is dat nou wel echt waar van die Egyptenaren? Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat zo'n verhaal de rondte doet, maar dat kan natuurlijk makkelijk verzonnen zijn. Over vroegere tijden doen zoveel verhalen de rondte waarvan minstens de helft gewoon niet klopt. Ik zou wel eens een primaire bron willen zien waar dit daadwerkelijk instaat.
Kijk op www.dehaarsite.nl bij geschiedenis. Daar gaan ze zelfs nog een stapje verder terug naar het Stenen Tijdperk. Over de oude Egyptenaren valt iig veel te lezen, niet alleen op deze site maar op het internet in het algemeen.
ietsmethaar is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juli 2006, 20:03   #11
ray
Duitse dames sind Toll!
 
ray's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2004
Locatie: Tukkerland
Berichten: 3.026
het zou interressant zijn om afro-amerikanen en hun voorouders in het oorspronkelijke land te bestuderen. volgensmij heeft AGA en het tot uiting komen ervan in het uiterlijk (dus het echte kaal worden) sterk te maken met de westerse leefomstandigheden en dan met name het baggervoedsel wat we naar binnen schuiven.


AGA neemt ook toe in de aziatische wereld terwijl dat pas de laatste 30 a 40 jaar ontzettend aan het verwesteren is
__________________
intern:
-propecia (1 mg finasteride) 21-9-2005-> 21-01-2006 proscar (1,25 mg Fina)
-vitaminen en mineralen augustus 2005

extern:
-rooscure
-Alpecin Caffein shampoo C1 (gestopt)
-Tricomin copper peptides (shampoo+cond) (gestopt)
-tricomin copper peptides therapys spray (elke avond inhammen)
verder:
gezondere levenstijl:
-meer groente/fruit/vis
-sporten
-gestopt met roken op 14/07/2006 --> al weer een jaar aan de peuk
Status:
Stabiel+langzaam verbetering



ray is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.