Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2008, 13:01   #25
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Reactie Webmaster

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lila Bekijk bericht
Leuk initiatief, maar ik wil toch even een kritische noot plaatsen.
Ik zit voornamelijk op het TTM-forum, en ik vind dat Hanna daar juist zelf ongewenste berichten plaatst. Ze geeft verkeerde adviezen aan onwetende mensen, wat ernstige gevolgen kan hebben. Ik kan het haar niet kwalijk nemen dat ze niet weet hoe TTM psychisch werkt, maar dat betekent wel dat opmerkingen heel hard aan kunnen komen en zeker ook negatieve invloed kunnen hebben op forum-leden. De woorden van anderen kunnen TTM nu eenmaal erger maken. En aangezien dit forum de enige plek is waar TTMers met elkaar kunnen praten en begrip kunnen vinden (wat zelfs bij de meeste doktoren niet kan), is het erg jammer dat deze unieke plek vervuild wordt door mensen die zonodig overal hun zegje over willen doen.

Voorbeeldje:

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=11573

Het is een beetje als het COC binnen stappen en daar gaan roepen dat homoseksualiteit een ziekte is. Je hebt recht op je mening, maar er zijn handiger plekken om die te uiten.

Eerlijk gezegd ben ik bang dat zo'n 'award' nog meer mensen zal aanmoedigen om onjuiste, kwetsende en schadelijke opmerkingen te posten op forums waar ze niet thuishoren. Alleen maar om over te komen als iemand die 'betrokken' en 'behulpzaam' is, en om zo ook in aanmerking te komen voor de titel Poster van het Jaar.

Ja, wij TTMers zijn overgevoelig, maar houd daar dan ook alsjeblieft rekening mee als je iets post op het TTM-forum. Eigenlijk past TTM ook niet op een haarforum. Het is geen haarziekte, maar een psychische ziekte.
Beste Lila,

Hartelijk bedankt voor je feedback/kritiek!

Hier mijn antwoord op jouw punten:

Om te beginnen kan ik me héél goed voorstellen dat de betreffende reactie(s) van niet-TTM-ers ('Steenbokje' en 'Hanna') in de door jou genoemde discussie op jou zo is overgekomen zoals je aangeeft. Ookal is dat niet de bedoeling geweest van de betreffende posters. Ons lid 'Steenbokje' heeft inmiddels haar/zijn excuses hiervoor aangeboden.

Ik denk echter niet dat we bang hoeven te zijn dat een 'Poster v/h Jaar'-award mensen zal aanmoedigen om onjuiste, kwetsende en schadelijke opmerkingen te posten op forums waar ze niet thuishoren. Deze 2 dingen staan los van elkaar. Op het moment dat wij klachten te horen krijgen over het postgedrag van een lid, zal zij/hij daar op aangesproken worden door ons : dit geldt uiteraard ook voor Posters v/h Jaar, of welk lid met welke 'status' dan ook. Iedereen kan fouten maken, de Webmaster, de Moderators, onze leden, Posters v/h Jaar. Maar wij worden ons vaak alleen bewust van 'fouten' als wij daarop aangesproken worden door diegenen die het raakt. Daarom ook is het erg goed van je dat je in de pen bent geklommen en je mening hebt geuit. Zo maak je mensen bewust van dingen en geef je ons de kans er iets mee te doen.

Er zijn 2 manieren om om te gaan met postings die je als kwetsend ervaart:
  1. Er boven staan/naar jezelf kijken:

    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door bolleke Bekijk bericht
    't Is natuurlijk moeilijk als mensen - die geen ttm hebben - een reactie (durven) uiten op dit forum. Maar de manier waarop wij daar mee omgaan, zegt meer iets over onszelf dan over die mensen. Uiteindelijk bedoelen zij het goed en willen ze alleen maar goede raad geven... Tja, en toevallig hebben wij dus geen huis-tuin-en keukenprobleempje (was het maar zo simpel) ... en kunnen we met dat soort 'goede raad' niets aanvangen.
    Tóch willen we geholpen worden...
    Is dit niet zo'n beetje tekend voor de manier waarop we met onszelf omgaan? Niet willen, toch doen. Verlangen om hulp maar ook wel hulp tegenhouden of zelfs tegenwerken. Onszelf gekwetst voelen door opmerkingen van anderen, al wéten we dat daar geen reden voor is, want het is niet onze schuld! Soms agressieve uitspraken doen om onszelf te beschermen... ???
    Dit is een openbare Internetsite, en dus geen 'veilige' haven, net zoals de realiteit. Aan ons om sterk in onze schoenen te staan en te leren leven met andere mensen en hun gebreken (en vooral met onszelf en onze tekortkomingen)...
    -
  2. Er niet boven staan/naar de ander kijken:

    Aangeven wat je heeft geraakt en waar je niet van gediend bent, zoals jij hebt gedaan.
-
De ene manier is niet beter dan de ander. Het klopt wat Daniëla zegt : als je je gekwetst voelt door iets of iemand, zegt dat -vaak- iets over jezelf. Maar moet je het daar dan bij laten? Nee, de ander daar op aanspreken zoals jij nu doet is heel goed!

N.a.v. de 2 bovenstaande manieren wil ik dan ook kijken naar een oplossing voor het probleem wat jij hebt aangekaart. Iedereen moet zich kunnen thuisvoelen op HaarWeb. Zoals jij al terecht aangeeft zijn lotgenoten die kampen met TTM vaak overgevoelig, maar iedereen is ook een individu. De een is dus gevoeliger dan de ander, de een is wat verder in haar/zijn groei c.q. persoonlijke ontwikkeling dan de ander. Niets is beter of slechter. Maar ik ben van mening dat wij hier als HaarWeb rekening mee moeten houden.

Op de eerste plaats : onder elkaar, zoals jij al aangeeft. Wij verwachten een respectvolle benadering naar elkaar toe. Als je vindt dat een bepaalde posting niet door de beugel kan, meldt dit dan bij ons via de 'Rapporteer Kwalijk Bericht'-button , linksonderaan elke posting. Dit gebeurd veels te weinig : als wij niet via die weg een melding binnenkrijgen, weten onze Moderators niet wat er speelt en kunnen zij ook niet ingrijpen als dit nodig blijkt te zijn.

Op de tweede plaats : het lijkt mij een goed idee om onze TTM-lotgenoten een besloten forum aan te bieden. In een besloten forum zullen alleen lotgenoten met Trichotillomanie toegang hebben en hoef je niet bang te zijn dat niet-TTM-ers meelezen of berichten gaan plaatsen. Op die manier bieden wij én een openbaar forum aan (voor die mensen die daar geen moeite mee hebben én zodat lotgenoten met TTM de weg naar ons kunnen vinden) én een besloten forum (voor bestaande TTM-leden die een eigen afgesloten forum op prijs stellen waar je je veilig kunt voelen).

Ik snap wat je bedoeld met je punt dat 'TTM (in jou ogen) niet past op een haarforum. Het is geen haarziekte, maar een psychische ziekte'.
Mijn mening is dat TTM zeer zeker goed past op HaarWeb. Niet alleen omdat ik (als oprichter/Webmaster) zelf weet wat het is om een haardwangneurose te hebben en niet alleen omdat mijn hart (mede daardoor) bij TTM-ers ligt, maar ook om de redenen die onze Moderator Tiuri al aangeeft:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
Verder denk ik ook dat het juist goed is dat TTM een rubriek is op haarweb, zo krijgt het meteen flink wat aandacht en bekendheid en dat lijkt me altijd goed.

(...)

Ik vind juist dat er opvallend veel overeenkomsten zijn in de wijze waarop mensen TTM en AGA beleven, en de wijze waarop het grootste probleem bij beide aandoeningen in het hoofd zit en niet erop.
Mijn visie met HaarWeb is altijd geweest : je moet mensen met haar(gerelateerde)aandoeningen samenbrengen. Natuurlijk, lotgenoten met AA of AGA trekken hun haar er niet uit, het valt uit. De (psychische) pijn die dit oplevert en de gevolgen zijn echter min of meer hetzelfde als je dit vergelijkt met lotgenoten met TTM. Ookal is de oorzaak anders (hoewel in de ogen van sommigen zelfs dát niet zo is...) : zowel lotgenoten met TTM, AGA en AA krijgen te maken met haarverlies. En om dit haarverlies visueel aan te pakken bestaan er diverse oplossingen die voor alle 3 de aandoeningen exact hetzelfde zijn.

Al met al zijn er legio redenen waarom ik vind dat je lotgenoten met diverse haarziektes samen moet brengen en daar hoort Trichotillomanie zéker bij.

Ik heb enorm veel ideeën en plannen om TTM op de kaart te zetten in Nederland en België om zodoende TTM-lotgenoten zo goed mogelijk te kunnen helpen. Zowel óp HaarWeb als erbuiten. Maar daar hebben wij wel hulp bij nodig. Zoals ons lid Valencia al aangeeft : wij zitten verlegen om steun uit de hoek van onze leden : wij hebben TTM-Moderators nodig.

Op dit moment hebben wij welgeteld één enkel lid die ons behulpzaam is met alles op en rondom TTM : Bolleke c.q. Daniëlla van Lancker. Zij vervult echter geen Moderator-rol. Als wij een besloten forum voor TTM-lotgenoten willen kunnen aanbieden hebben wij op z'n minst 2 TTM Moderators nodig. Wij zijn dus op zoek naar 2 leden die zich hiervoor willen inzetten. Sta je daar open voor of ken je iemand die ons kan helpen anders mensen te helpen? Laat ons dit dan weten!

Tot zover mijn uitgebreide reactie,
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door Webmaster; 24 januari 2008 om 13:07
Webmaster is offline