Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Overige (haar)discussies > Van alles en nog wat...

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 mei 2009, 13:08   #1
Doopliss
Banned user
 
Geregistreerd: 1 april 2008
Berichten: 176
Witte tanden

Dag beste lezers,

Ik dacht laat ik mijn mijn eigen persoonlijke bevindingen hier maar eens posten. Ik ben zelf een jongen van 21 jaar en vond mn tanden een beetje geel en kocht in een wilde bui een bleekmiddel bij etos.

Maar gelukkig heb ik mijzelf tijdig aan het spreekwoord "Bezint, eer ge begint" weten te herineren.. en heb wat research gedaan. Misschien hebben jullie er wat aan!


Glazuur

Glazuur is het doorzichtig blauwachtige laagje dat zich op de uiterste laag van je tanden bevindt. Als je jong bent is je lichaam nog in staat snel te herstellen. Hoe ouder je wordt hoe moeilijker het wordt. Vandaar dat je jong bent profijt hebt van een tandpasta met veel fluoride. Er zijn natuurlijk nog wel meer dingen anders aan een junior tandpasta, maar dit is het meest belangrijke aspect.


Actieve zuurstof

Ontkleuren van tanden wordt gedaan door het toevoegen van actieve zuurstof. Aan deze losse zuurstofdeeltjes hechten de verkleuringen, waarna deze worden omgezet in een kleurloos deeltje. Waar komt die actieve zuurstof nou vandaan is de grote vraag. Deze actieve zuurstof kan uit verschillende stoffen worden gehaald. Meestal wordt er hiervoor peroxide gebruikt. Peroxide is een oxidant. Peroxide valt uiteen in H2O+O2 (water en zuurstof) en dringt de tand binnen. Er zijn twee verschillende soorten, maar de werking blijft hetzelfde. Waterstofperoxide of Carbamide Peroxide.

Ja das allemaal leuk om te weten maar waarom is deze informatie belangrijk. Nou deze actieve zuurstof is namelijk superschadelijk voor je glazuur op je tanden! Dus hoe hoger de dosering in het middel, hoe schadelijker. Dit is al uit een ontelbaar aantal onderzoeken gebleken terwijl de fabrikanten nog steeds beweren dat dit niet zo is. Wettelijk mogen tandbleekproducten maar 0,1% peroxide bevatten, maar dat is nooit genoeg om ook maar een klein effect te hebben. In de US mogen ze tot 6%, dus het meeste spul wordt daar vandaan geïmporteerd. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de professionele middelen met 15% - 30%. Men voegt bij professionele spullen nog een paar extra middelen toe om de schade aan het glazuur te verminderen. Meestal kan met de schade met 50% beperken. Dus altijd peroxide van een professioneel merk nemen! Deze zijn wel duurder, maar (iets) glazuurvriendelijker.


Zuur

Ook geldt hoe hoger het percentage peroxide hoe lager de pH waarde. Of hoe hoger, als er bijvoorbeeld peroxide wordt gehaald uit natronloog, dan krijg je een zeer basische stof. Een zeer zure of basische stof levert gigantische schade aan je glazuur! (Limoenzuur, cola, etc..)

Het is dan ook absoluut een NO! om met citroenzuur je tanden te poetsen, ja in het begin lijken ze witter, maar dat komt omdat je dan nog glazuur hebt.. later niet meer!

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de 'Rapid White Brush On' van TellSell deze bevat volgens de fabrikant geen peroxide, maar wel actieve zuurstof radicalen (men gebruikt bij dit product natronloog) en is dus nog steeds superschadelijk! Het er zit nog eens citroenzuur in ook! Ik quote even:

"Na behandeling met Rapid White was het glazuur zo verweekt dat
het onmogelijk was met de Vickers-proef barstjes te veroorzaken, en
dus kon de fractuurweerstand niet worden berekend."
http://beheer.ntvt.nl/UserFiles/PDF/...n-feb-2005.pdf


'Whitening' tandpasta

Nadat ik toch lekker op dreef was met Google ben me meteen eens gaan verdiepen in tandpasta. We kunnen dat whitening gedeelte rustig weglaten want tandpasta doet zijn taak vandaag de dag nog steeds zoals het bedoelt is: Schoonmaken. Echter de whitening producten

- zijn soms iets agressiever (dus niet te lang gebruiken als deze bedoelt is om aanslag te verwijderen!)
- bevatten een schurend bestanddeel (alle tandpasta trouwens) het glazuur "lijkt" namelijk witter als het geschuurd is.
- voegen extra bestandsdelen toe die die er voor zorgen dat vuildeeltjes zich minder makkelijk hechten aan de tand.

Dat is alles. Geen magische dingen hier. Helaas.


Is er dan toch nog hoop?

Nou ja, eh weinig volgens mij. Het enige interessante product wat ik tot nu toe ben tegengekomen is Vitint White. http://www.vitint.nl Het bevat ook actieve zuurstof maar is niet op basis van peroxide en is ook pH-neutraal. Er staat dat het geen radicale vrije zuurstofdeeltjes bevat maar "gewone". Ben er niet helemaal zeker van wat dat betekend, zover ging mijn scheikunde ook weer niet. Ben benieuwd wat onze tandartsen van dit product denken. Het is nog vrij nieuw namelijk.

Natuurlijk is het zo ie zo van belang om goed te poetsen en te flossen. Wanneer je je tanden goed onderhoud zal het glazuur zich weer beter herstellen, vooral aminfluoride (elmex tandpasta) werkt hiervoor. Glazuur heeft namelijk een licht blauwe kleur en hierdoor lijken je tanden minder geel.

Dat brengt me meteen op de tweede manier van "bleken" van de tanden dmv het aanbrengen van een nieuwe laag glazuur door je tandarts. Maar hier weet ik verder niet veel van, alleen dat het duur is.


Conclusie

Het product wat ik in mijn wilde bui gekocht had was de Vitint White. Weet nog niet zeker of ik het ga gebruiken. Had (per ongeluk) wel de goede keus gemaakt zo te zien. Maar ben eigenlijk een beetje geschrokken van deze middag researchen Dus heb mijn Vitint setje maar veilig in de kast gezet.

And remember, ik ben geen tandarts! Dit zijn gewoon mijn bevindingen na een middag internetten. Hope it helps!
Doopliss is offline   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2009, 13:23   #2
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Ach, als je je tanden keurig wit hebt gekregen, mag je daarna niets meer doen wat je tanden weer laat verkleuren, dus nooit meer koffie, noch thee, noch rode wijn drinken en ook niet roken.
Dat hebben de filmsterren en t.v.-sterren er allemaal voor over en lopen vervolgens rond met zwaar overdreven veel te witte tanden.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat een tandarts een nieuwe laag glazuur kan maken; wel een laagje kunststof verkrijgbaar in een stuk of 20 tinten wit (of een laagje porselein), maar daartoe moet eerst de toplaag van het glazuur afgeschuurd worden...en dat laat je natuurlijk alleen doen als het echt noodzakelijk is, b.v. bij een ernstig verkleurde, gebarsten of transparant geworden tand.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2009, 14:15   #3
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.436
Geslacht:
Ik heb de hoop al lang geleden opgegeven. Mooi geel is niet lelijk!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2009, 14:19   #4
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Gewoon af en toe poetsen met een schurende tandpasta, werkt prima.
Ik wil me het leven zonder koffie, rode wijn e.d. niet eens voor de geest halen.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2009, 14:21   #5
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.436
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Ik wil me het leven zonder koffie, rode wijn e.d. niet eens voor de geest halen.
Ik wel, maar zou het niet willen! Kun je me net zo goed meteen begraven...
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2009, 14:54   #6
Doopliss
Banned user
 
Geregistreerd: 1 april 2008
Berichten: 176
Ik drink totaal geen frisdranken meer (uitzondering als ik uit eten ben of op een verjaardag ofzo) maar wel jus d'orange omdat dat gewoon heerlijk is bij het ontbijt. Maar ik doe het sinds kort wel met een rietje zodat het zuur zo min mogelijk mijn tanden raakt en zsm uit mijn mond verdwijnt

Koffie drink ik nog steeds alleen heb ik het beperkt tot 1 kop koffie en dat is als ik wakker wil worden. Is gewoon relax worden worden. Nadeel is dat ik daarna naar de wc moet rennen
Doopliss is offline   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2009, 15:37   #7
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Ik wel, maar zou het niet willen! Kun je me net zo goed meteen begraven...
Zei ik toch ook?!

Doopliss,
't Is onzin om met een rietje te drinken, gewoon later even je mond spoelen met water, maar zelfs dat is overdreven, want dan zou je na het eten van een sinaasappel ook steeds je mond moeten spoelen.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2009, 17:29   #8
Doopliss
Banned user
 
Geregistreerd: 1 april 2008
Berichten: 176
Meteen spoelen met water gaat echt een stapje te ver..

Rietje kan nog wel zolang je het thuis doet
Doopliss is offline   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2009, 17:32   #9
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Met "spoelen" bedoel ik: gewoon even een beetje water er achter aan drinken.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2010, 20:09   #10
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Mmmm, ik kan niet bepalen of dit reklame is, Joseph, maar je krijgt het voordeel van de twijfel omdat ik toevallig zelf naar zo'n product op zoek was. Ik heb mijn tanden professioneel laten bleken en hiermee kan ik de kleur vast goed op peil houden.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2010, 20:50   #11
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Mmmm, ik kan niet bepalen of dit reklame is, Joseph, maar je krijgt het voordeel van de twijfel omdat ik toevallig zelf naar zo'n product op zoek was. Ik heb mijn tanden professioneel laten bleken en hiermee kan ik de kleur vast goed op peil houden.
Mijn tandarts zei juist dat je erg moet uitkijken met die doe-het-zelf-bleek-pakketjes...
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2010, 11:33   #12
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Ik bleek mijn tanden af en toe met een bleeklepel van de tandarts met Nite White. Dat bevat carbamideperoxide, dat minder schadelijk is voor de tanden. Heel erg wit maak ik ze niet, dat vind ik niet mooi.

Koffie, rode wijn en zure dranken gebruik ik met mate. Na koffie spoel ik gewoon even de mond. En droge witte wijn is toch mijn favoriet, dus...
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2010, 11:38   #13
agatha
HaarWeb lid
 
agatha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2007
Berichten: 12.340
Geslacht:
Om alle aanslag te verwijderen kun je een opzet stukje gebruiken met zo'n geel rubber dingetje in het midden. Mag je maar één keer per week gebruiken anders raak je je glazuur kwijt.
agatha is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2010, 19:39   #14
Anoniem87
Banned user
 
Anoniem87's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2009
Berichten: 277
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door agatha Bekijk bericht
Om alle aanslag te verwijderen kun je een opzet stukje gebruiken met zo'n geel rubber dingetje in het midden. Mag je maar één keer per week gebruiken anders raak je je glazuur kwijt.
Bedoel je die Oralb floss action? Die gebruik ik elke dag 3x

Deze bedoel ik:

Anoniem87 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2010, 10:21   #15
agatha
HaarWeb lid
 
agatha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2007
Berichten: 12.340
Geslacht:
Bij die van mij zit het rubber in het midden maar het principe is hetzelfde. Te gek zijn ze hé maar dus niet 3 x maar per dag. Schrok me ook te pletter want ik gebruikte hem 2 x per dag al een jaar
agatha is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
witte haren:S haarloos Overige (haar)discussies - Algemeen 4 10 mei 2008 13:19
witte haren weer definitief in eigen haarkleur gretha TTM - Algemeen 14 25 mei 2007 14:48
Slechte tanden en allopetia areata. Juffie Judith AA - Algemeen 11 14 juni 2005 19:21
Hoe kom ik aan Witte haren Tomcat Overige (haar)discussies - Algemeen 1 13 april 2005 01:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.