Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 2 maart 2008, 12:35   #241
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
Interessant artikel!

De risicogenen op autosomale chromosomen lijken niet direct betrokken bij de haar-biologie, maar wel bij o.a. veroudering en zwaarlijvigheid.

Misschien verklaart dit het relatieve succes van een gezonde leefstijl als manier om AGA te vertragen.
__________________

minoxidil 15% (sinds 2005)
shea butter
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2008, 15:03   #242
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door INT Bekijk bericht
Bedoel je dat het gewoon fifty fifty is ofdat de vaderskant tóch een grotere rol speelt?
Tiuri legt het heel duidelijk uit. Er zitten kennelijk genen op het X-chromosoom die een rol spelen (1e onderzoek), maar ook genen op andere chromosomen (latere onderzoek). Dat laatste maakt dat iedereen kans heeft op AGA, ongeacht of het nu aan je moeder's kant of aan je vader's kant in de familie zit. Het eerste zorgt ervoor -van wat ik van genetica begrijp- dat je kansen iets slechter zijn als het aan je moeder's kant van de familie voor komt.

Er is in ieder geval niets in die verhalen wat suggereert dat je vader's kant een grotere rol speelt.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2008, 20:34   #243
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Citaat:
Androgenetic alopecia (AGA) is a common heritable polygenic disorder whose genetics is not fully understood, even though it seems to be X-linked. We carried out an epidemiological survey for AGA on 9,000 people from 8 isolated villages of a secluded region of Sardinia (Ogliastra), and identified a large cohort of affected individuals. We genotyped 200 cases and 200 controls (mean kinship 0.001) with the 500k chip array and conducted case-control association analysis on the X chromosome. We identified Xq11-q12 as strongly associated with AGA. In particular, we found that rs1352015 located 8 kb from the EDA2R gene showed the best result (P=7.77e(-7)). This region also contains the AR gene, hence we tested both genes in 492 cases and 492 controls. We found that the non-synonymous SNP rs1385699 on EDA2R gave the best result (P=3.9e(-19)) whereas rs6152 on the AR gene is less significant (P=4.17e(-12)). Further statistical analysis carried out by conditioning each gene to the presence of the other showed that the association with EDA2R is independent while the association with AR seems to be the result of linkage disequilibrium. These results give insight into the pathways involved in AGA etiology.Journal of Investigative Dermatology advance online publication, 3 April 2008; doi:10.1038/jid.2008.60.
bron
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2008, 22:34   #244
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj Bekijk bericht
Wow ik snap hier weinig van, check die rare zinnen:

Citaat:
We genotyped 200 cases and 200 controls (mean kinship 0.001) with the 500k chip array
Citaat:
In particular, we found that rs1352015 located 8 kb from the EDA2R gene showed the best result (P=7.77e(-7)).
Citaat:
We found that the non-synonymous SNP rs1385699 on EDA2R gave the best result (P=3.9e(-19)) whereas rs6152 on the AR gene is less significant (P=4.17e(-12)).
Verder snap ik niet dat ze het effect van bepaalde regios bepalen aan de hand van p-waarden, en niet van b- of beta-waarden.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 april 2008, 23:05   #245
Martijn
Moderator

 
Martijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 586
Geslacht:
Met die P-waarden kan ik je wel verderhelpen, maar voor die andere zou ik even in mijn studieboeken moeten kijken...
Een P-waarde staat voor 'probability' oftewel kans. Hoe kleiner de P-waarde, hoe significanter het resultaat: een kleine P geeft aan dat de kans dat iets toevallig gebeurd is klein is.
__________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback
Martijn is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2008, 00:35   #246
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartijnP Bekijk bericht
Met die P-waarden kan ik je wel verderhelpen, maar voor die andere zou ik even in mijn studieboeken moeten kijken...
Een P-waarde staat voor 'probability' oftewel kans. Hoe kleiner de P-waarde, hoe significanter het resultaat: een kleine P geeft aan dat de kans dat iets toevallig gebeurd is klein is.
Yep I know... een p-waarde geeft de significantie van een effect aan. Hoe significant een effect is zegt echter niets over hoe groot het effect is. In dit artikel lijken ze dat onderscheid compleet niet te maken en halen ze significantie en effect door elkaar, wat een beginnersfout is in de statistiek. Het is dus niet: hoe significanter (hoe kleiner de p-waarde) hoe groter het effect.

Het ware effect wordt aangegeven met de b-waarde (ongestandaardiseerd) of de beta-waarde (gestandaardiseerd). Je zou in dit geval dus met name naar de beta-waardes moeten kijken om te zien welk gen relatief gezien het meeste invloed heeft op AGA. Het kijken naar hoe klein de p-waarden precies zijn heeft geen enkele zin (zolang ze onder de 0,05 of 0,01 zijn is het al goed).
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2008, 20:26   #247
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
Citaat:
We genotyped 200 cases and 200 controls (mean kinship 0.001) with the 500k chip array
Citaat:
In particular, we found that rs1352015 located 8 kb from the EDA2R gene showed the best result (P=7.77e(-7)).

Citaat:
We found that the non-synonymous SNP rs1385699 on EDA2R gave the best result (P=3.9e(-19)) whereas rs6152 on the AR gene is less significant (P=4.17e(-12)).
Jep je hebt gelijk
Ik denk 1)Dat ze 200 mensen met dezelfde genen en 200 mensen die die genen niet hebben gevonden hebben, Met de 500K chip array???

Laat maar zitten pfff.
Check anders es.
http://www.hairsite.com/hair-loss/fo...st_answer.html
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 14 mei 2008, 01:48   #248
sevenswords
SevenSwords
 
Geregistreerd: 31 december 2006
Berichten: 56
Mijn opa is 75 jaar en heeft nog al zijn haar, idem voor mijn vader.
Die hebben beiden dik haar. Zwart haar. Ik heb ook dik haar maar bruin haar. Zoals iedereen aan mijn moederskant. Zij zijn allemaal kaal(nonkels)
sevenswords is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2008, 17:29   #249
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
We moeten het idee dat kaalheid vooral via de moeder loopt dus loslaten denk ik.

Fulltext in attachment.
Je leest het verkeerd. Deze onderzoekers hebben reeds het androgen receptor gen gevonden als belangrijkste factor. Ze zijn daarna gaan zoeken naar mogelijke andere genen die meespelen om kaalheid te veroorzaken te vinden. Het onderzoek richtte zich op het vinden van het gen dat kaalheid verder bepaalt.

Het X chromosoom bevat het Androgen receptor gen. Dit is de belangrijkste factor in de kans op MANNELIJKE Androgenetische Alopecia. Op het androgen receptor gen is de aan of uitknop voor kaalheid. Heb je de variant G, kun je kaal worden. Het hoeft niet te gebeuren want andere genen spelen ook nog mee. http://www.snpedia.com/index.php?title=Rs6152

Androgen receptor is zeer bwpalend bij kaalheid.

Het team dat dit gen vond zocht verder. Welke genen spelen nog meer mee? En dan kwamen ze op het volgende gen: 3q26

Het nieuwe geciteerde onzerdoek (april 2008) geeft aan dat op een andere locatie (eveneens op het X chromosoom!) op het androgen receptor gen een andere alel is die bepaald of je kaal wordt. Dit met een nog hogere riscio waarde. Kortom, nog bepalender dan bovenstaand gen. Even citeren: rs1352015 located 8 kb from the EDA2R gene showed the best result. Dit gen geeft omgerekend verreweg de beste waarde.

De X krijg je van je moeder. Mamma heeft twee X'en, een van opa en een van oma. Is opa kaal dan heb je 50 procent kans datzelfde lot te ondergaan. Is je oom van moeder niet kaal heb je 25% kans om niet kaal te worden. Is je oma's vader kaal? Tel er 15% bij. En zo verder. Al deze onderzoeken zeggen eigenlijk dat alles er op wijst dat de X bepaald waar je aan toe bent. Andere genen dragen bij aan de leeftijd, de mate en dergelijke waarin je kaal wordt.

Waarschijnlijk spelen er naast dit gen andere factoren mee. De androgen receptor variant die kaalheid volledig uitsluit is weinig voorkomend. Zeg dat 20% van de mannen het heeft. Tachtig procent van de mannen wordt kaal, maar slechts een klein deel wordt het vroegtijdig. Kortom andere genen spelen naast het androgen receptor gen mee.

Risicovariant androgen receptor: Je wordt kaal. Vraag is alleen wanneer en in welke mate?

Zo is er ook nog een gen ontdekt (ik las dit onlangs) dat te maken heeft met haarstructuur en zeldzame vormen van kaalheid op jonge leeftijd veroorzaakt. Dit gen kan ook nog een rol spelen.

Ik vind dit interessante materie. Voor de mensen met anecdotaal bewijs dat moeders kant niet bijdraagt. Mensen die kalend zijn, met een opa aan moeders kant met haar, en een overgrootvader met haar aan moeders kant, en een overgrootvader van oma die kaal was. Die hebben gewoon veel pech. Je hebt immers 12/5 procent kans dit gen van de overgrootvader van oma te erven. Dat lijkt misschien weinig.... maar is nog steeds een kans van 1 op 10!

Overigens is vrouwelijke kaalheid die niet het echte mannelijke patroon vormt (dus dunner wordend haar, met stabiele haarlijn en rechte) weer een totaal ander iets dan mannelijke kaalheid. http://www.hairclinic.com/faaarticle03.html

Laatst gewijzigd door Kniekous; 18 mei 2008 om 18:39
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2008, 23:21   #250
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Ik had ene langere post maar die was ineens weg. Ik vond net iets interessants.

Op het genoemde chromosoom 3 (http://www.genecards.org/cgi-bin/lis...chrom&search=3) bevindt zich een gen dat al lang gerelateerd is aan totaal haarverlies bij de geboorte. Namelijk: Alopecia With Mental Retardation Syndrome http://www.genecards.org/cgi-bin/carddisp.pl?gene=APMR2

Het gaat hierbij om Congenitale Alopecia; Alopecia op jonge leeftijd
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18016400

Dit gen is AUTOSOMAAL RECESSIEF. Wat inhoud dat je dus van beide ouders het gen moet erven voordat het zich manifesteert.

Nu zijn er meerdere mogelijkheden, alleen even interessant. Misschien weet iemand meer.
1.Het gaat om Alopecia op jonge leeftijd. De variant van dit gen zou verantwoordelijk kunnen zijn van het moment waarop iemand kaal wordt. Het kan gaan om het aantal keren dat haar opnieuw groeit. Varierend van nooit tot veelvuldig.
-Daar waar de androgen receptor bepaalt hoe gevoelig iemand is voor DHT, bepaalt dit gen wanneer dit gebeurd. Een soort trigger die noodzakelijk is en genetisch vastligt.

2.Het gaat om Alopecia Congenitale alopecia. Dit is alopecia op jonge leeftijd meestal frontotemporaal. Mischien bepaalt dit gen wel de aanleg tot het krijgen van frontale kaalheid. http://www.keratin.com/af/af005.shtml

Die laatste optie vind ik wel opmerkelijk. Misschien zijn de voorste regionen waar haar uitvalt wel geprogrammeerd om op een bepaalde leeftijd verloren te gaan (volwassen haarlijn of verder?). Sommige medicijnen (ik ben daar neit in thuis) werken toch alleen op de kruin? Nou ja, redeneer zelf verder. Ik ben benieuwd.

Het idee dat bij mij onstaat is het volgende: Kaalheid polygenetisch. Op volgorde van belangrijkheid.
Schakel 1: Androgen Receptor Gen. Variant 1 betekent niet kaal. Variant 2 betekent mogelijk kaal.
Schakel 2: 3q26. 2 maal variant 1: Mogelijk kaal. 1 of 2 maal variant 2: Niet kaal/
Schakel 3: Mogelijk genen die de hormoonhuihouding bepalen. (DHT)
Schakel 4: Overige factoren zoals leefwijze die ook hormoonhuishouding beinvloeden.

Toevoeging+Nieuwe theorie mijnerzijds:
Er werd in het onderzoek naar 3q26 onderzoek gedaan naar mensen met extreme vorm van vroeg beginnende kaalheid (early onset baldness) De mensen in het onderzoek waar 3q26 zich bevond waren mensen met de meest extreme 10% van kaalheid en waren allemaal onder de veertig.

In het onderzoek waar het androgen receptor gen naar voren kwam bleek dat mannen met een bepaalde variant van het androgen receptor gen zelfs op late leeftijd niet kaal werden terwijl mensen die op jonge of latere leeftijd kaal werden een andere variant bezaten. Dit staaft de theorie dat kaalheid an sich afhangt van de gevoeligheid van de androgen receptor (ook logisch, het is immers androgenetische kaalheid!) en dat het gen 3q26 een ander proces omhelst dat het moment van kaal worden bepaalt. Ik ben benieuwd welk proces dit is.

Tiuri ging bij zijn lezing van het onderzoek voorbij aan het feit dat hier een selectie gemaakt is om onderzoek uit te breiden. Het raadsel was vorige keer waarom mannen met de risicovariant van het androgen receptor gen soms niet kaal werden en wat de mogelijke rol van de vader is in de overdacht van kaalheid. Mannen op hoge leeftijd met ene volle bos hebben meestal het androgen receptor gen waarop de risicofactor niet ligt. Er zijn echter ook mannen die het risicogen wel hebben en niet kaal worden.

Als je mannen selecteert die allemaal vergevorderd kaal zijn is het logisch dat het androgen receptor gen gevoelig is. Het andere gen draagt iets bij waardoor iemand nog sneller (voor zijn veertigste vergevorderd) kaal wordt. Een compleet kale vader betekend 50% kans op het erven van dit gen. Hij geeft je immers sowieso de varant door die kaalheid veroorzaakt. Vraag is wat je dan van je moeder krijgt.

Tot slot een extra overweging: Op het x chromosome bevinden zich zowel het EDA2 alel, wat nu gelinkt is aan kaalheid, als een andere allel op het Androgen receptor gen. Twee alellen op het X chromosome spelen een rol. Dit zijn 2 van ten minste factoren.

Laatst gewijzigd door Kniekous; 21 mei 2008 om 20:09
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2008, 11:27   #251
Dundee
HaarWeb lid
 
Dundee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Locatie: Belgium
Berichten: 2.445
Wat is de kans dat ik kaal wordt?Het proces dat ten grondslag ligt aan mannelijke kaalheid is inmiddels grotendeels ontsluierd. Vast staat dat kaalheid zonder erfelijke voorbeschikking niet kan optreden. De haarfollikels, ook wel haarzakjes genoemd, hebben een genetische eigenschap te reageren op mannelijke hormonen door dunner-, minder- en tenslotte geen haar meer aan te maken. Kaalheid veel vaker bij blanke mannen voor dan bij mannen van negroide of mongoloide (aziatische) oorsprong. Bijna alle blanke mannen krijgen er vroeg of laat mee te maken. Bij mannen in de leeftijd tussen 30 en 40 komt kaalheid bij ongeveer 45% voor. Zwarte mannen beschikken over dik kroeshaar; slechts een kwart van hen wordt kalend. Het stugge haar van Aziaten blijft het langst overeind staan; 10-15% van hen wordt kaal. De "kaalheidsgenen" die je via de familie van je moeder hebt gekregen wegen zwaarder dan die uit het nest van je vader. Het is dus belangrijker dat je opa van je moeders kant op late leeftijd nog veel haar had dan de opa van je vaders kant.
Pas als je meer dan 100 haren per dag verliest, is er reden tot zorg. Als er een wit bolletje aan het einde van de haren zit dan is dit een stukje van het haarzakje. Door het verlies van dit haarzakje zal geen nieuwe haar meer uit deze follikel groeien.

Ik heb altijd gedacht als er een wit bolletje aan het eind van het haar zit, bij het uitvallen ...deze dan teruggroeit ....maar dit is dus blijkbaar niet het geval ....

------------------------------------------------------------------
Diverse feitjes over haargroei. -Dikte van een haar 0,02-0,04 mm
-Lengte die de gemiddelde haar maandelijks groeit: 12 mm.
-Totale lengte van het haar dat gedurende je gehele leven op je hoofd groeit: 1000 km.
-Levensduur van de gemiddelde haar: 4 jaar.
-Aantal haren op het hoofd van de gemiddelde volwassen man: 120.000
-Blond; mensen met de meeste haar op hun hoofd: gemiddeld 140.000
-Rossig; mensen met het laagst gemiddeld aantal hoofdharen 90.000
-5% van de jonge mannen met haaruitval wordt ook behandeld voor depressieklachten
-47% van de kale mannen heeft al eens een aantal middeltjes tegen haaruitval geprobeerd.
-107 cm is de maximale mogelijke lengte van je haar voordat het vanzelf uitvalt.
-Een haar is rekbaar en kan doorgaans 20-30% oprekken voordat hij breekt.



__________________
29 Okt 07 - 3000 grafts
30 sept 2010 - 2865 grafts
4 nov 2011 - 1600 grafts (als afwerking)
--------------------------------------
Totaal : 7465 grafts
Dundee is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2008, 15:49   #252
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dundee Bekijk bericht
Wat is de kans dat ik kaal wordt?
Het proces dat ten grondslag ligt aan mannelijke kaalheid is inmiddels grotendeels ontsluierd. Vast staat dat kaalheid zonder erfelijke voorbeschikking niet kan optreden...
...De "kaalheidsgenen" die je via de familie van je moeder hebt gekregen wegen zwaarder dan die uit het nest van je vader. Het is dus belangrijker dat je opa van je moeders kant op late leeftijd nog veel haar had dan de opa van je vaders kant...






Over het niet-onderstreepte gedeelte:
Hoe kan het dan in godsnaam ooit begonnen zijn? Het kan toch niet zo zijn dat er ooit één persoon is geweest die de AGA-genen 'in omloop heeft gebracht' en dat daardoor nu miljoenen kale(nde) mannen rondlopen? Of het moeten al zo een gigantisch dominante genen zijn maar dat lijkt mij niet want dan zou als een van de voorouders het had, de rest van de nakomelingen achternakomelingen enz enz het ook moeten hebben.

Over het wel-onderstreepte gedeelte:
Wordt hiermee bedoeld dat je naar je opa's moet kijken en niet naar je vader?
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2008, 16:05   #253
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Dat witte bolletje is geen haarzakje. Dat witte bolletje is heel normaal en een teken dat het haarzakje nog actief is. Ik kan in mijn boeken niks terugvinden.

Over genen:

Het team dat het nieuwe gen ontdekte concludeerde eerst dat het androgen receptor gen de cardinal prerequisite is voor kaalheid. Dat betekend de belangrijkste eerste voorwaarde.

Het androgen receptor gen (of een gen in dezelfde regio op chromosoom X) bepaalt aanleg voor mannelijke kaalheid. Heb je de pech het gen te hebben geërfd (dus via moeders kant) dan maak je kans op kaalheid. Ongeveer 80 procent van de mannen heeft een androgen receptor gen dat gevoelig is. Waarom wordt niet iedereen vroegtijdig kaal?

Heb je dat androgen receptor gen wel spelen andere genen mee die bepalen wanneer en hoe erg het gebeurd.

P2RY5 - Het gen dat haarstructuur bepaalt. Dit zorgt voor de vorming van haarfollikels. Het kan leiden tot extreme kaalheid beginnend vanaf de geboorte , maar ook tot dik wollig samengepakt haar. Het gaat hier om de structuur van je haar, oftwel, sluik, golvend krullend enzovoort. Niet om de haarkleur. Dit kun je van je moeder of vader erven.

3q26 - Een gen betrokken bij extreme vorm van kaalheid bij de geboorte en verstandelijke handicap. Wat dit precies doet weet ik niet, misschien gerelateerd aan ouder worden?
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2008, 16:08   #254
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door INT Bekijk bericht
Over het niet-onderstreepte gedeelte:
Hoe kan het dan in godsnaam ooit begonnen zijn? Het kan toch niet zo zijn dat er ooit één persoon is geweest die de AGA-genen 'in omloop heeft gebracht' en dat daardoor nu miljoenen kale(nde) mannen rondlopen? Of het moeten al zo een gigantisch dominante genen zijn maar dat lijkt mij niet want dan zou als een van de voorouders het had, de rest van de nakomelingen achternakomelingen enz enz het ook moeten hebben.

Over het wel-onderstreepte gedeelte:
Wordt hiermee bedoeld dat je naar je opa's moet kijken en niet naar je vader?
Wel eens andersom gedacht? Dat ongevoelige androgen receptoren afwijkend zijn. Je kunt ook anders denken, het is niet één variant maar verscheidene. Immers 20% van de mannen is kalend op zijn 20e en zo steeds oplopend per decenium.

Met het oog op erfelijke aanleg uitzoeken:

Je Androgen receptor
-Een bepaalde variant is de voorwaarde voor kaalheid.
-Grootvader Moeders Kant (en eventueel ooms van je moeder) 50%
-Broers van Je moeder 25%
-Vader van je oma 12 1/2%
-Opa van je oma enzovoort.

Je kan hier dus eigenlijk al alle kanten mee op. Als je moeders opa niet kaal is maar je hebt net het gen geërfd van de opa van je oma die wel kaal was (hele kleine kans) wordt je alsnog kaal.

P2RY5
-Vaders Haarstructuur (van je opa of oma van vader)
-Moeders Haarstructuur (van je moeders vader of moeders moeder)

3q26
-Erf je van je vader of je moeder.
-Je zou kunnen redeneren dat als je vader kaal is en zijn vader niet, hij twee genen heeft waarvan een je kaal maakt.



Het is niet echt te achterhalen denk ik.

Laatst gewijzigd door Kniekous; 25 mei 2008 om 11:47
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 24 mei 2008, 17:29   #255
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Ik dacht dat haarstructuur geen invloed had bij AGA?
INT is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Testmethoden om te bepalen of je kaal wordt bmazen100 AGA - Algemeen 9 2 augustus 2006 12:30
Hoe kun je merken als je kaal wordt tommy_zwolle AGA - Algemeen 27 20 februari 2005 23:23
Voorspellen of je kaal wordt Tiuri AGA - Algemeen 14 29 december 2004 08:47
Voelen dat je kaal wordt? Frans AGA - Algemeen 6 17 oktober 2004 15:11
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.