Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 17 mei 2010, 15:10   #1
Mr Jeuk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 17
Thumbs up Gewonnen gevecht tegen AGA en Seborrhoïsch eczeem

Beste jeukers !
Als het topic overbodig is of als het niet op ze plek is, excuses dan verplaats of sluit ik hem. Maar lees dit stuk, misschien is het voor jou ook de remedie.

Voorwoord
Hier een stuk over mijn regime en gevecht tegen haaruitval door o.a. AGA en Seborrhoïsch eczeem. Ik ben geen dermatoloog of huisarts dus neem niet alles als een feit maar als een reminder dat je het bij je zelf kan controleren of je het ook zo aanvaart.

Inleiding
Sinds mijn 22e heb ik last van mijn hoofdhuid, de dermatoloog gaf aan dat het een eczeem was, ook wel genoemd Seborrhoïsch eczeem. Door de startende terugtrekkende haarlijn gaf de dermatoloog als recept Finasteride (propecia) en om het eczeem tegen te gaan Denorox.

Ik had voorheen (20 tot 22) een mooie rechte haarlijn nu is deze vervangen voor een net NW2 (nog niet eens zo erg maar aangezien ik erg ijdel ben is NW2 erg genoeg). En lopend langs grote ramen kijkend naar me levenloze droge haar werd soms erg frustrerend totdat...

Symptomen
Hieronder de symptomen en kenmerken die ik had:

- Jeuk,
- Schilfers,
- Kleine bultachtige plekjes (variabelen periode),
- Rode hoofdhuid,
- Vette huid,
- Hoofdhuid ruikt onaangenaam, vooral op de vochtige plekken.
- Vochtige jeukplekken (variabelen periode),
- Geelachtige schilfers, talg (lijkt op loskomende hoofdhuid) rond de wortels van de haren
- Haaruitval bij intense jeuk op deze plekken en bij het kammen van het haar
- Bij douchen voelde ik de plekken waar ik hevig heb wezen krabbe. (wondjes door krabbelen)
- Jeuk bij gebruik van GEL, (variabelen, merk dat sterke GEL's meer jeuk gaven),

Oorzaken
Ik merkte dat de jeuk heviger werd door de volgende punten:

- Seks: na de seks merkte ik dat er jeuk ontstond rond de startende inhammen.
- Uitgaan: Na laat te gaan slapen en vroeg wakker te worden ontstond er jeuk.
- Alcohol: Uitgaan zonder Alcohol gaf minder haaruitval dan met Alcohol.
- Regen: Regenwater zorgde voor extra jeuk waar het regen op de hoofdterecht kwam.
- Fitness: Krachttraining, pushen van je lichaam tot de max gaf jeuk op de haargrens.
- Sport: Zweet zorgde voor jeuk.
- GEL: sterke GEL (parfum o.a) gaven meer jeuk
- Allergische reactie door stoffen in het lichaam (voor mij zijn dat katte huidschilfers/haren)


Negatief/gefaalde uitgepakte oplossingen
Zo heb ik in de loop van de jaren het volgende al geprobeerd, zonder succes:

- Denorox: “ hoofdhuid werd schoon maar te droog gevolg is jeuk”
- Dermolin: “hoofdhuid werd schoon maar te droog gevolg is jeuk”
- Rooscure: “hoofdhuid werd schoon maar te droog gevolg is jeuk”
- Zout (advies collega) “Deed niets”
- Nizoral: “Deed niets”

Positief uitgepakte oplossingen
1) Borage olie
Zo heb ik vaak gelezen op haarforum en adviezen suggesties geprobeerd, zo heb ik het verhaal van haarforum gebruiker “Itsme” gelezen. (Echt super Itsme, bedankt voor je wijze informatie) Hij gaf aan dat borage olie wel een mogelijke oplossing kon zijn voor o.a. de jeuk. Zo gelezen zo gedaan:

Resultaat: Minder jeuk, schilfers nog aanwezig

2) GUHL antiroos shampoo
Na gelezen te hebben dat GUHL zou werken, ben ik dit gaan proberen.

Resultaat: Geen schilfers en nog minder jeuk. Haar begint weer minder dof en zachter te worden.

3) Vis olie
Ik las dat Omega 6 waarschijnlijk in mijn lichaam weinig aanwezig was, zie verhaal Itsme. Dus neem ik 1 pil per dag in.

Resultaat: Voel me fitter.

4) Allergieën
Heeft je vriend/vriendin kennis etc. huisdieren probeer ze dan toch uit de weg te gaan. Sinds ik minder vaak in aanraking kom met de kat van me vriendin en minder vaak daar blijf slapen sta ik in de ochtenden op zonder jeuk.

Resultaat: Minder jeuk in de ochtenden.


Conclusie
Het probleem (oorzaak) begint zo ver ik het kan inschatten intern je lichaam. Factoren zijn o.a.: stress ongezond leven (slaap gebrek) etc. (zie oorzaken). Finasteride kan je sowieso slikken als je weet geen Seborrhoïsch eczeem hebt. Let op: Met Fina kan je shedding in de eerste maanden krijgen verwar dit niet met andere oorzaken, Fina geeft normaliter dit als je eraan begint (tot de 3e maand, lees bijwerkingen van Fina/Propecia 1mg).

Met het slikken van:
1 pil Fina,
1 pil visolie (omega 6),
1 pil Borage olie,

Drinken van:
Elke middag 2 x groene thee

Douchen met:
GUHL shampoo 1 x per 3 dagen (niet elke dag je haar wassen en niet te heet)

* Ik doe het door bij de wasbak me haar eerst nat te maken dan de shampoo (niet teveel, een theelepeltje is genoeg) in me hand en dan op de plekken van de jeuk (bij mij dus de aga plekken, dus achter op de hoofd en voor aan de grens) de shampoo rustig in masseren en laten schuimen dan even 1 min laten inwerken en dan vevolgens met de vinger toppen en lauw water uitspoelen. Vervolgens zacht de haren drogen met een handoek.*


Vermijden van:
Niet seksen als je erg moe bent,
Niet teveel inspannen, stress,
Let op fitness etc, dit kan AGA bevorderen,
Alcohol, lastig te laten staan maar probeer het met mate (denk aan een kale kop en je let er op)
Neem genoeg rust, je lichaam heeft het nodig dus ook je haar,

Ik ben nu 1 maand af van de hevige jeuk, helemaal weg is het niet als ik ga stappen heb ik er een beetje last van naderhand (volgende dag) maar het is minder, met het kammen verlies ik ong. 6 a 7 haren per keer (voorheen 15 tot 20 max 30 in de 1ste periode fina (1.5 maand slikken). Ook met het gebruik van GEL doe ik het rustig aan. GEL smeerde ik ruim altijd in en me hoofdhuid werd er toch zo nu en dan geiriteerd van, nu heb ik er minder last van (GEL) en gebruik ik ook minder GEL.

Hopelijk help ik iemand met deze post, dat is het minste wat ik terug kan geven.

Gr

(Ex) Mr Jeuk

Laatst gewijzigd door Mr Jeuk; 18 mei 2010 om 16:14
Mr Jeuk is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 09:56   #2
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Hoeveel minder jeuk heb je gekregen met Borage oli?
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 10:30   #3
HairCoach
sdw
 
Geregistreerd: 21 februari 2008
Berichten: 1.256
De meeste dingen kan ik me wel in vinden, maar alcohol ?

Alcohol (met mate) heeft volgens diverse fora een positieve werking op de haargroei.

- Bloed wordt dunner / betere doorbloeding
- Minder stress

Kijk eens naar de haardos van alle doorgewinterde bekende alcoholisten.


Wellicht is het het type drankje....
__________________
Regime:
Finasteride(2001 tot 2003, herstart 02-2008 -> ) op di, do, za en zo,
Dutasteride 0,5mg op ma, wo en vr
Tuinen Super Haar Formule
Omega 3
Biotine (3000mcg per dag)
Vitamine D3 (2000mcg)
Toco-Sorb (1x/dag)
Spiruella MSM (6000mg per dag)
Revita & Alpecin Shampoo

Behandelingen:
1e HT: 2000; 650 grafts FUT dr. Feriduni inhammen.
2e HT: 2001; 700 grafts FUT dr. Villnow verdichting/herstel 1e behandeling.
3e HT: 07-2014; 2240 grafts FUE herstel eerdere behandelingen - Prohair
4e HT: 09-2016; 800 grafts Verdichting / Herstel haarlijn FUE - Kliniek Veldhoven.
5e HT: 12-2017; 600 grafts temples FUE - Kliniek Veldhoven


Status:
NW1
HairCoach is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 16:11   #4
Mr Jeuk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 17
@Strider

Om een goede idee te geven:

Ik merkte het als ik wakker werd, ook is me opgevallen dat ik nu minder vaak bij me vriendin slaap zij heeft namelijk een kat, en ik ben zeer allergisch voor katten. Dit is me 4e conclusie met de rest, ik edit zo me verhaal. Er worden steeds meer dingen duidelijk nu ik een agenda bij houd. (1.5 maand nu).

Na de borage olie merkte ik minder last te hebben van de ochtend jeuk. Voelde me ook minder moe steeds, samen met de Gulh Shampoo ben ik de hevige schilfers uit de weg gegaan.

Laatst gewijzigd door Mr Jeuk; 20 mei 2010 om 11:46
Mr Jeuk is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 16:17   #5
Mr Jeuk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 17
@Hairboy2008

Hoi Hairboy2008.

Ik denk dat dat verschillend is per persoon. Zie mensen in de fitness ruimte, de ene is zo kaal als een biljartbal en gaf aan naar een vraagstelling dat hij inderdaad ook jeuk had in zijn jongere periode met het trainen maar er niets om gaf (haaruitval).

De ander heeft een zeer rechte haarlijn en ziet eruit als Arnold zonder problemen.

Ik denk dat je lichaam er gevoelig voor moet zijn (Aanleg).

Zie dit stuk:
http://www.mannen-gezondheid.com/nieuwsbrief-haaruitval.html

Natuurlijk zijn er ook voedingsmiddelen die je moet
vermijden, omdat ze haaruitval bevorderen. Alcohol,
cafeïne, suiker en nicotine putten de voorraden vitaminen
en mineralen in het lichaam uit en stimuleren de aanmaak
van testosteron, wat leidt tot haaruitval.
Mr Jeuk is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 20:20   #6
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr Jeuk Bekijk bericht
Om een goede idee te geven:

Ik merkte het als ik wakker werd, ook is me opgevallen dat ik nu minder vaak bij me vriendin slaap zij heeft namelijk een kat, en ik ben zeer allergies voor katten. Dit is me 4e conclusie met de rest, ik edit zo me verhaal. Er worden steeds meer dingen duidelijk nu ik een agenda bij houd. (1.5 maand nu).

Na de borage olie merkte ik minder last te hebben van de ochtend jeuk. Voelde me ook minder moe steeds, samen met de Gulh Shampoo ben ik de hevige schilfers uit de weg gegaan.
Geef eens een percentage, hoeveel minder last van jeuk had je na het gebruik van borage olie, en hoelang duurde het voordat je er iets van merkte?

Is borage olie niet gewoon omega 6 ?
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 20:32   #7
Mr Jeuk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 17
80% minstens. 4 dagen slikken en 2 maal goed me haar wassen gaf 50% minder. Na 3 weken 60%, 4 weken 70%.
Mr Jeuk is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 21:30   #8
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr Jeuk Bekijk bericht
80% minstens. 4 dagen slikken en 2 maal goed me haar wassen gaf 50% minder. Na 3 weken 60%, 4 weken 70%.
Oke, maar nu weet je niet precies wat wat nu eigenlijk deed.

Maar goed, het is het proberen waard. Waar heb jij het gekocht? En welk merk?
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 18 mei 2010, 22:35   #9
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strider Bekijk bericht
Is borage olie niet gewoon omega 6 ?
Yep.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 07:11   #10
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Lijkt te mooi om waar te zijn dat een extra dosis omega 6 (waar we er normaal gesproken al genoeg van binnen krijgen!) helpt tegen eczeem.

Raar dat google hier weinig op vind.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 15:55   #11
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Ik heb nooit jeuk aan mijn haarlijn na het sporten, ook nie na krachttraining.
IK geloof er ook totaal niet in dat onthouding van sex en krachttraining invloed heeft op AGA.
Als je AGA hebt zal het haar wat uitvalt voor 99,9% uitvallen door AGA en 0,01% door sex of krachttraining. Dit zal je op een jaar net 10 haartjes schelen en kom op; zou jij sex en een mooi lichaam en goede conditie opgeven voor 10 haartjes per jaar?
Verder zorgt sex en sport ook nog eens voor stress afname en van stress wil ik wel best geloven dat het invloed op je AGA heeft dus eigenlijk ben je met onthouding nog verder van huis.

Tot straks, ik ga even pompen en rennen in de sportschool en daarna even mijn vriendin te grazen nemen!
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 16:19   #12
ThinkVision
HaarWeb lid
 
ThinkVision's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2007
Berichten: 94
Het mooiste uit de post van de topicstarter vind ik nog dat regenwater voor extra jeuk zorgt. Die heb ik nog niet eerder gehoord, haha. Misschien dat mannen in Europa daarom een grotere kans hebben op AGA, het regent hier meer dan in Afrika en Azië.

Ik zou de lezers van het bericht van Mr. Jeuk aanraden een paar korreltjes zout bij de hand te houden. INT zegt het al: alopecia androgenetica wordt veroorzaakt door dihydrotestosteron dat zich aan de haarzakjes bindt, de haarzakjes steeds zwakker maakt en daardoor het haarzakje langzaam sloopt. Dus gewoon sporten, seks hebben en bier drinken als je daar zin in hebt, je haar zal er niet van achteruit gaan. Als je haar wel achteruit gaat, heb je in ieder geval een mooie tijd gehad.
ThinkVision is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 16:56   #13
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ThinkVision Bekijk bericht
Het mooiste uit de post van de topicstarter vind ik nog dat regenwater voor extra jeuk zorgt. Die heb ik nog niet eerder gehoord, haha. Misschien dat mannen in Europa daarom een grotere kans hebben op AGA, het regent hier meer dan in Afrika en Azië.

Ik zou de lezers van het bericht van Mr. Jeuk aanraden een paar korreltjes zout bij de hand te houden. INT zegt het al: alopecia androgenetica wordt veroorzaakt door dihydrotestosteron dat zich aan de haarzakjes bindt, de haarzakjes steeds zwakker maakt en daardoor het haarzakje langzaam sloopt. Dus gewoon sporten, seks hebben en bier drinken als je daar zin in hebt, je haar zal er niet van achteruit gaan. Als je haar wel achteruit gaat, heb je in ieder geval een mooie tijd gehad.
Het gaat hier niet alleen om AGA, maar ook seb. eczeem. Ik heb zelf ook seb. eczeem en als ik een avondje doortrek dan heb ik de dag erna meer last van mijn eczeem dan als ik dat niet zou doen. Hetzelfde geld voor regen, als het buiten af en toe een druppel valt, dan voel ik dat meteen op mijn hoofdhuid, en ook weer idem met sporten. Ik doe zelf veel aan krachttraining, en als ik mijn hoofdhuid niet verkoel met water dan heb ik tijdens die training echt wel last van mijn eczeem.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 17:17   #14
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strider Bekijk bericht
Het gaat hier niet alleen om AGA, maar ook seb. eczeem. Ik heb zelf ook seb. eczeem en als ik een avondje doortrek dan heb ik de dag erna meer last van mijn eczeem dan als ik dat niet zou doen. Hetzelfde geld voor regen, als het buiten af en toe een druppel valt, dan voel ik dat meteen op mijn hoofdhuid, en ook weer idem met sporten. Ik doe zelf veel aan krachttraining, en als ik mijn hoofdhuid niet verkoel met water dan heb ik tijdens die training echt wel last van mijn eczeem.
Hier begrijp ik niets van. Bij regendruppels voel je...wat? Jeuk?
En als je je hoofdhuid met water koelt tijdens training, dan...zou je toch weer jeuk moeten krijgen?
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2010, 18:29   #15
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Hier begrijp ik niets van. Bij regendruppels voel je...wat? Jeuk?
En als je je hoofdhuid met water koelt tijdens training, dan...zou je toch weer jeuk moeten krijgen?
Jep, in een stortbui zou ik er geen last van hebben, maar als het kleine druppeltjes zijn dan irriteert dat, vraag me niet hoe dat komt.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Clobex tegen roos (seborrhoisch eczeem) harigegast Medicijnen/haargroeimiddelen 1 7 februari 2010 15:07
Azijn deppen tegen (seborroïsch) eczeem, droogheid, schimmelinfecties en puistjes theo sluis Overige (haar)discussies - Algemeen 9 28 januari 2008 15:51
Alopecia Diffusa of seborrhoisch eczeem? Sol Overige (haar)discussies - Algemeen 47 7 mei 2007 13:18
Groene zeep tegen seborroïsch eczeem van de behaarde hoofdhuid theo sluis Medicijnen/haargroeimiddelen 18 10 november 2006 17:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.