Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 3 maart 2008, 17:47   #1
Henk5252
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2007
Berichten: 5
Warmte en haaruitval!

Er is momenteel een methode om haar te behouden tijdens een kuur tegen kanker en dit is koeling. Om haar permanent te verwijderen wordt met fel licht gewerkt. Dit licht wordt door de haar omgezet en warmte en hierbij wordt de haarwortel gedood.

Op een site las ik het hieronderstaande:

“Haar is samengesteld uit keratine en vormt zich in een haarfollikel waarin 2 à 3 talgklieren talg uitscheiden. Deze uitscheiding gebeurt onder hormonale invloed. Talg bestaat uit een mengsel van allerlei vettige stoffen die de huid soepel houden en beschermen tegen uitdroging. “

Oorzaak van vet haar is dat er meer talg wordt afgescheiden door de talgklieren. Dit vet komt terecht in het haarzakje en op de hoofdhuid vermengt zich dit met de aanwezige stoffen op de hoofdhuid, waardoor een onaangename geur kan ontstaan. Door het haar te kammen, te borstelen of met de vingers doorheen te strijken, worden de vetten over het gehele haar verspreid. Talgvet kan zich dus op 3 plaatsen bevinden nl. in het haarzakje, op de hoofdhuid en op het haar. De aanmaak van talgvet in het haarzakje wordt hormonaal beinvloed : het mannelijk hormoon testosteron stimuleert de aanmaak van talgvet, het vrouwelijk hormoon oestrogeen remt de vetproductie. Ook de menstruele cyclus kan de talgproductie beïnvloeden : juist voor of juist na de menstruatie kan men last krijgen van puistjes en vet haar. De aanmaak van talgvet op de hoofdhuid wordt niet beïnvloed door hormonen maar door temperatuur. Stijgt de temperatuur (warmte, heet föhnen, sauna-bezoek…) dan stijgt de talgproductie. Gebruik bij vet haar bij voorkeur shampoos en conditioners voor ‘vet haar’. Deze bevatten meestal een hoger gehalte aan reinigingsmiddelen. Gebruik liever geen gel of waxachtige stylingproducten. Vermijd veelvuldig kammen, borstelen en met handen”.

Warmte, Talg/Vetproductie en Testoron.. een volgens dit verhaal fatale combinatie die ik nog nergens tegen ben gekomen…. Misschien dat hierin de werking van Minox in gezocht moet worden en simpel middel tegen puistjes ook al zou kunnen werken tegen talg/vet etc. Misschien dat vet de oorzaak is van haaruitval…
En waarom komt er bij warmte meer vet op de hoofd huid? Om deze te beschermen tegen de zon? Tegen uitdroging etc? Maar als de zon er niet is en wij het toch warm hebben (zitten de hele dagen immers binnen) loopt dat proces bij ons mannen met ons vele talg, dus mooi in de soep. En straling mobieltjes etc.. feitelijk bewezen dat het de zaad productie en daarmee het zink niveau in het lichaam (wat ook belangrijk is voor het haar) aantast. Hiernaast verwarmd straling natuurlijk ook. Hier zouden dames dan ook last van ondervinden….

Verder wil ik nog zeggen dat gel bij veel mensen wel degelijk in gebruik t.o.v. haartuitval erg gevaarlijk is.. maar dat leg ik de volgende keer nog wel even uit
Henk5252 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2008, 00:44   #2
Riel
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2008
Berichten: 2
test*
Riel is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2008, 01:37   #3
BiTemp
Live & Learn
 
Geregistreerd: 5 september 2005
Locatie: Buitenland
Berichten: 115
Koeling zou ook een positief effect kunnen hebben doordat het
  • de microcirculatie bevordert,
  • het immuunsysteem afremt.
Verder werd in deze discussie opgemerkt dat 1 van de stoffen die extra aangemaakt wordt in door AGA getroffen haren, HSP-27 is. Heat-shock protein (HSP) wordt extra aangemaakt wanneer warmte cellen dreigt te beschadigen.

He, Riel, en nu niet meer Henks threads vern**ken met je testberichten..
__________________

minoxidil 15% (sinds 2005)
shea butter
BiTemp is offline   Met citaat reageren
Oud 7 augustus 2008, 09:49   #4
Soldaat
Leest mee
 
Soldaat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2008
Berichten: 149
Een iets verouderde topic, maar ik ben nog steeds benieuwd of dit echt effect heeft. Is hier ondertussen meer over bekend?

Ik merk namelijk bij mijzelf wel dat mijn jeuk en haaruitval problemen vooral bij dit warme weer opvallen en echt erger worden. Of kan dit toeval zijn?
Soldaat is offline   Met citaat reageren
Oud 7 augustus 2008, 11:23   #5
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Schimmels en bacteriën hebben het met warmte ook meer naar hun zin. Zou zoiets niet aan je jeuk en uitval ten grondslag kunnen liggen?
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 7 augustus 2008, 11:41   #6
Soldaat
Leest mee
 
Soldaat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2008
Berichten: 149
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Schimmels en bacteriën hebben het met warmte ook meer naar hun zin. Zou zoiets niet aan je jeuk en uitval ten grondslag kunnen liggen?
Zou opzich kunnen. Toch had ik voor de maand juni eigenlijk geen last van jeuk en ook niet van haaruitval. Sinds 1 (warme) maand valt het mij pas echt op.

Ik heb een week lang veel in de zon gezeten en met mijn bos haar was dit wel een soort broeikasje. Ook ben ik 3 dagen ongeveer een half uur in zee geweest (ook met mijn haar). Is zeewater echt slecht voor het haar? En kan dit voor haaruitval zorgen?
__________________
Situatie: SE Geconstateerd door dermatoloog. Nu redelijk stabiel, maar wel jeukend en vervelend.

Voorheen:

Behoorlijke haaruitval en schimmel met schilfers, jeuk en het haar stinkt.

Ik probeer op dit moment de volgende dingen:
- 2x per week douchen met Guhl Rozemarijn shampoo
- Groene thee drinken, meer fruit en groenten eten
- Niet met mijn handen door mijn haar en niet veel kammen
- Hoofd en haar koud/lauw douchen
- Af en toe vitamine en ijzertabletten innemen.

Laatst gewijzigd door Soldaat; 7 augustus 2008 om 11:42 Reden: typo
Soldaat is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Haaruitval door dieet Katy Haarproblemen bij vrouwen 26 15 juni 2012 08:42
Haaruitval...en al de rest Dawid AGA - Algemeen 15 21 augustus 2009 11:57
Af en toe haaruitval Deniz84 AGA - Algemeen 5 23 april 2007 01:02
Silicea kuur tegen haaruitval Astarte Haarproblemen bij vrouwen 21 5 oktober 2006 19:51
Haaruitval en Warmte LanCah AGA - Algemeen 3 2 juli 2006 13:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.