Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 4 augustus 2015, 13:45   #136
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Ik lees dit topic met veel plezier.

Ik merk nog op dat we wel kunnen denken dat fina geholpen heeft maar dat we dat nooit zeker kunnen weten want hoe zou het zijn gegaan als je geen fina geslikt zou hebben? Moeilijk...
jezus limbo... hou de volgende keer je paradoxale gedachtes lekker voor je:-) M'n hoofd tolt nog steeds! ik sla m even over goed?;-)
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2015, 15:33   #137
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.444
Geslacht:


Maar ik heb wel gelijk. Je denkt dat het helpt, maar bewijzen is onmogelijk.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2015, 16:43   #138
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Daar heb je gelijk in. Dan zou je alles moeten meten.

Foggy zegt ook: bloedmeting VOOR fina en bloedmeting NA 3 maanden fina. Dat kan.....maar dan zou je het bijna elk half jaar moeten testen. Helemaal na langdurig gebruik.

Het is lasting te oordelen. Haren is voor ons allen hier een obsessie. Zit ik goed in mijn vel? Ervaar ik het als een mooie haardos. Zit ik minder in mijn vel of chagrijnig? Dan heb ik soms het idee dat ik kaal ben.....

Psychologisch speelt een enorme rol.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht


Maar ik heb wel gelijk. Je denkt dat het helpt, maar bewijzen is onmogelijk.
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2015, 16:49   #139
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.444
Geslacht:
Zo is het maar net. En ik maar denken dat alleen vrouwen daarvan last hebben!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2015, 17:07   #140
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
@themen

Je kan na de 2e meting ook besluiten om het jaar een bloedtest gaan doen. Gerommel met je hormonen zorgt voor hele subtiele veranderingen in het cognitief functioneren (zoals geheugen, praten, redeneren enz.) Die misschien pas veel later aan het licht komen.

Met de kennis van nu, zou ik iedereen aanraden om je hormoonspiegel meetbaar te maken als je doorgaat met fina. Mankeer je niks helemaal top, kom je erachter dat er toch iets niet goed gaat kun je gelijk handelen.
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2015, 20:22   #141
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foggy Bekijk bericht
@themen

Je kan na de 2e meting ook besluiten om het jaar een bloedtest gaan doen. Gerommel met je hormonen zorgt voor hele subtiele veranderingen in het cognitief functioneren (zoals geheugen, praten, redeneren enz.) Die misschien pas veel later aan het licht komen.

Met de kennis van nu, zou ik iedereen aanraden om je hormoonspiegel meetbaar te maken als je doorgaat met fina. Mankeer je niks helemaal top, kom je erachter dat er toch iets niet goed gaat kun je gelijk handelen.
Raar dat "weinig" mensen zulke heftige reacties ondervinden. Gelukkig maar weinig, want je wenst zulke bijwerkingen niemand toe lijkt me. Degenen die vrij weinig bijwerkingen ondervinden mogen zich gelukkig prijzen dat ze bijna nergens last van hebben.

En Foggy, nogmaals: dit is geen aanval op jouw berichtjes, alleen zijn "we" blij dat we betrekkelijk goed af zijn met Finasteride! En de horrorverhalen zijn voor ons nog ver-van-mijn-bed-show. Ook het screenen van bloedwaardes willen we denk ik niet doen of weten want zolang we geen merkbare klachten hebben is het misschien ook een soort van struisvogelpolitiek?! Natuurlijk wilt niemand aan de Finasteride
, maar het is nu eenmaal het beste middel op de markt. Hopen dat het bij milde bijwerkingen blijft en helaas voor het kleine groepje die ernstige bijwerkingen ondervindt.

Laatst gewijzigd door Reet; 4 augustus 2015 om 20:27
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2015, 21:01   #142
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Niemand doet het voor de lol. Iedereen doet het omdat hij/zij zich zorgen maakt over kaal worden. Wat een erg lastig proces is....en voor sommige (voor mij dus) absoluut NIET te accepteren. Daarom zal ik er in de toekomst ook alles aan doen. Als ik 45 ben en ik heb dun haar......is het heel wat anders als je 20-30 jaren.

Ik vind dat Foggy gelijk heeft. Het langzame proces wat je niet merkt in je lichaam wat er wel is. Dat is ook altijd waar ik bang voor ben. En wat reet zegt of limbo ben ik het ook mee eens. Daarom het middel NIET onderschatten en het per individu bekijken. 10 mensen met erectie klachten, wil echt niet zeggen dat de 11e ook zijn paal niet omhoog krijgt...


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Raar dat "weinig" mensen zulke heftige reacties ondervinden. Gelukkig maar weinig, want je wenst zulke bijwerkingen niemand toe lijkt me. Degenen die vrij weinig bijwerkingen ondervinden mogen zich gelukkig prijzen dat ze bijna nergens last van hebben.

En Foggy, nogmaals: dit is geen aanval op jouw berichtjes, alleen zijn "we" blij dat we betrekkelijk goed af zijn met Finasteride! En de horrorverhalen zijn voor ons nog ver-van-mijn-bed-show. Ook het screenen van bloedwaardes willen we denk ik niet doen of weten want zolang we geen merkbare klachten hebben is het misschien ook een soort van struisvogelpolitiek?! Natuurlijk wilt niemand aan de Finasteride
, maar het is nu eenmaal het beste middel op de markt. Hopen dat het bij milde bijwerkingen blijft en helaas voor het kleine groepje die ernstige bijwerkingen ondervindt.
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2015, 21:18   #143
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Maar Themen, daarmee denk ik dat je feitelijk maar een optie hebt. Werken aan je onvermogen om kaalheid bij jezelf te accepteren. Ik zou je willen aanraden om daaraan te werken en om daar eventueel ook hulp bij te zoeken.

Want hoeveel je ook rondvraagt, hoe lang je ook wikt en weegt, jij kunt die 11e met een slappe leuter zijn. Sterker, hoe langer je wikt, hoe zekerder ik ben dat je bij een volgende poging met finasteride bijwerkingen gaat ontdekken. Je hebt je psychologische gesteldheid enorm tegen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2015, 23:53   #144
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Ergens heb je gelijk. Maar ik kan ook die 11e zijn zonder slappe leuter.

Ik ben me ook echt bewust van bijwerkingen minoxidil. Heb ik ook eerst goed mezelf geinformeerd. Nergens last van...behalve jeuk van PPG.

Sterker nog. Ik let er dan ook écht nooit op. Bijwerkingen zijn ook wel minder gevaarlijk dan Fina. Maar als ik er eenmaal voor ga. Stel ik mezelf in dat niet elk "ding" toe geschreven word aan fina. Stoppen kan altijd nog

Of ik mijn psychologische gesteldheid tegen heb weet ik niet. Ben gewoon voorzichtig met deze keuze. Ik heb tijd nodig om zoiets te beslissen.
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2015, 11:52   #145
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
kerel, werk/denk vanuit ratio! Anthonie heeft gelijk over je gemoedstoestand.

Ik heb zelf niet het idee dat je van de 1 op de andere dag bijwerkingen gaat ervaren (tenzij je met een slappe blijft zitten, maar daar heb ik nooit last van gehad;-) maar bij mij was het een geleidelijker proces waarschijnlijk. Die bloedwaardes zullen je aantonen wat er gebeurt in je lichaam.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik je moet aanraden. Met de kennis van nu zeg ik doe het niet of wees voorzichtig. Maar ik ben inmiddels op een punt aangekomen dat het mij niet zoveel meer kan schelen. Toen ik begin 20 was dacht ik dat mijn wereld zou ophouden te bestaan toen ik kaler werd. En ik schat zo in dat jij ook niet veel ouder bent dan dat. m.a.w. je haar houden is enorm belangrijk voor je.

Mijn advies is dus, als je twijfelfs hebt over bijwerkingen, doe het dan verantwoord en maak de zaken meetbaar. Je hebt niks aan een kop met haar als je als een zenuwenpees aan je huis gekluisterd bent omdat je je zorgen maakt over bijwerkingen.

Ga naar je huisarts, leg je situatie en twijfels voor. Vraag/eis een bloedonderzoek (een paar comments terug staat waar ik op getest ben) Ga aan de fina en en doe na 3 maanden weer dezelfde bloedtest. Elke discrepantie komt daaruit naar voren en blijf het (voorlopig) monitoren.

Als er 1 ding is wat ik geleerd heb van dit hele gebeuren is het wel dat het belangrijkste in je leven, je innerlijke rust en vertrouwen in jezelf is. En wees gerust, dat heeft niks te maken met je uiterlijk!

Wees sterk, blijf nadenken en laat je niet gek maken. Maak je eigen keuzes en heb vertrouwen. Dan komt t wel goed
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2015, 12:42   #146
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik denk dat het volgen van je bloedwaarden heel waardevol zou kunnen zijn. Maar dan vooral als je het kunt volgen over langere tijd. Zowel zonder als met finasteride. Want een heleboel waarden kunnen flink fluctueren. Met het uur, met de dag, met het seizoen, met het ouder worden, door wat je doet. door wat je eet, door hoeveel je drinkt, door met wie je om gaat, etc.

Kijk maar naar testosteron. 's Morgens andere waarden dan midden op de dag. Hoger als je net een nieuwe liefde in je leven hebt, lager als je veel drop hebt gesnoept, nog lager als je het op een zuipen hebt gezet, hoger in de zomer, hoger tijdens een sportieve periode, lager als je in mineur bent ...

Ik weet niet hoe waardevol één meting vooraf en één meting na een poosje is. Maar dat zal wellicht per parameter verschillen. In ieder geval zul je nooit snelle conclusies kunnen trekken en zal het je bij veranderingen ook geen absolute zekerheid geven over de oorzaak ervan.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]

Laatst gewijzigd door AnthonieH; 5 augustus 2015 om 12:44
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2015, 22:30   #147
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Met deze adviezen, AntonieH en Foggy, kan ik ook al heel veel. Ze zijn voor mij waardevol. Vind het altijd goed om te weten hoe anderen zulke dingen benaderen.

Als een zenuwpees door het leven met angst op bijwerkingen is geen leven...en je ervaart de bijwerkingen sowieso als je denkt dat je ze krijgt

Voorzichtig zijn is in mijn ogen OK, ervaringen en kennis delen ook, echter zwerft er op internet ook een heleboel content rond waar je jezelf héél gek mee kunt maken. Dat is oppassen. Want ervaringen van anderen, hoeven niet van toepassing te zijn op mij of jullie of jan piet en klaas
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015


Laatst gewijzigd door themen; 5 augustus 2015 om 22:42
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2015, 22:55   #148
Mayo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2015
Berichten: 61
Geslacht:
@Themen: Maar je hebt het een jaar lang geslikt, dan weet je toch of en hoeveel invloed het heeft op je libido...?
__________________
03-2015 HT FUE Esteworld
04-2015 Finasteride
04-2015 Regenepure DR
Mayo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2015, 23:03   #149
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mayo Bekijk bericht
@Themen: Maar je hebt het een jaar lang geslikt, dan weet je toch of en hoeveel invloed het heeft op je libido...?
Klopt. 10 maanden gebruikt. Voelde me er niet comfortabel bij. Misschien was ik er nog niet klaar voor...

Ik had wel het idee dat het invloed had op mijn libido, maar ook niet altijd. Same voor erectie problemen. Zou kunnen dat ze na 1.5 jaar afgenomen waren. Blijft gissen. Had ook het idee erg vermoeid te zijn, weinig energie en levenslust. Dat zijn wel typische signalen als het niet juist is met hormonen. Maar goed. Je lichaam moet ook wennen + je weet dat je het slikt dus dan schrijf je het gelijk toe aan fina...

Waar ik me ook zorgen om maakte is je spier opbouw. Doe al jaren lang aan krachtsport heb inmiddels een aardige droge spiermassa opgebouwd. Sommige bronnen melden: meer vrije testos door fina, dus meer spieropbouw mogelijk. Sommig bronnen melden: het is een anti-androgeen wat niet bevorderend werkt. Voor mij nooit duidelijk geworden hoe het precies werkt...
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2015, 23:32   #150
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Klopt. 10 maanden gebruikt. Voelde me er niet comfortabel bij. Misschien was ik er nog niet klaar voor...

Ik had wel het idee dat het invloed had op mijn libido, maar ook niet altijd. Same voor erectie problemen. Zou kunnen dat ze na 1.5 jaar afgenomen waren. Blijft gissen. Had ook het idee erg vermoeid te zijn, weinig energie en levenslust. Dat zijn wel typische signalen als het niet juist is met hormonen. Maar goed. Je lichaam moet ook wennen + je weet dat je het slikt dus dan schrijf je het gelijk toe aan fina...

Waar ik me ook zorgen om maakte is je spier opbouw. Doe al jaren lang aan krachtsport heb inmiddels een aardige droge spiermassa opgebouwd. Sommige bronnen melden: meer vrije testos door fina, dus meer spieropbouw mogelijk. Sommig bronnen melden: het is een anti-androgeen wat niet bevorderend werkt. Voor mij nooit duidelijk geworden hoe het precies werkt...
The men,

testo is voor spieropbouw en dht voor spierkracht zover ik het weet. Krachttoename in oefening is weer spieraanmaak stimulans. Het is een beetje gekoppeld aan elkaar zeg maar.
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
bijwerking, finasteride, propecia, proscar


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.