Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 20 januari 2013, 15:17   #1
Pamo1972
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 november 2011
Berichten: 428
DHT de enige boosdoener?

Dht wordt als de grote boosdoener gezien in het kaal wordingsproces.
Ik vraag me af of dit nu echt 100% waar is.

Ik las ergens dat een verlaging van de oestrogeen spiegel bij mannen (ja inderdaad oestrogeen bij de man) de bescherming weg haalt waardoor je haren eerder zouden kunnen gaan uitvallen.

Is dit algemeen bekend?
Pamo1972 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2013, 16:21   #2
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Ik weet het niet man. Er word zoveel gespeculeerd! Er word ook sinds kort gezegd dat kalende mannen minder van een stofje uit vitamine d hebben. Ook iets met de vitamine d receptor, weet het fijne niet vanaf.

Ik denk dat niemand echt het antwoord weet.

Btw vrouwen barsten van de oestrogeen tijdens hun zwangerschap, in deze tijd verliezen ze niet zoveel haren toch? ik weet het niet.
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2013, 22:16   #3
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
Oestrogeen is een vrouwelijk hormoon dus is het logisch wat je zegt. Omdat de verhouding tussen vrouwelijke en mannelijke hormonen nu meer richting mannelijk gaat.
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 januari 2013, 22:26   #4
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Dus oestrogenen kunnen niet voor haaruitval zorgen. Anders zou fina ook niet werken btw. Lagere dht waardes kan tot hogere testosteron of oestrogeen leiden.
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2013, 23:40   #5
AlexRisa
HaarWeb lid (mannelijk)
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Locatie: Amsterdam
Berichten: 23
Ik dacht ook dat DHT de boosdoener was bij mannelijke kaalheid (en ook bij prostaatvergroting, en bij hirsutisme, en bij acne),
omdat iedereen het heeft over manieren om DHT te verlagen, en omdat dat ook het beste leek te werken (finasteride/dutasteride).
Het leek duidelijk de hoofdverdachte van mannelijke haaruitval, volgens een herkenbaar vast patroon.

Maar volgens deze studie is DHT helemaal niet de boosdoener? Althans, hoog DHT is NIET geassocieerd met kaalheid:
(De mannen in deze studie waren wel vrij oud, misschien zit het bij jonge mannen weer net iets anders.)

Citaat:
J Androl. 1997 Sep-Oct;18(5):495-500.
Serum androgens: associations with prostate cancer risk and hair patterning.
Demark-Wahnefried W, Lesko SM, Conaway MR, Robertson CN, Clark RV, Lobaugh B, Mathias BJ, Strigo TS, Paulson DF.
Source
Division of Urology, Duke University Medical Center, Durham, North Carolina 27710, USA.
Abstract
Cancer of the prostate is the leading cancer among American men, yet few risk factors have been established. Hair growth and development are influenced by androgens, and it has long been suspected that prostate cancer also is responsive to these hormones. A blinded, case-control study was undertaken to determine if hair patterning is associated with risk of prostate cancer, as well as specific hormonal profiles. The study accrued 315 male subjects who were stratified with regard to age, race, and case-control status (159 prostate cancer cases/156 controls). Hair-patterning classification and serum levels of total and free testosterone (T), sex hormone binding globulin, and dihydrotestosterone (DHT) were performed.
Data indicate that hair patterning did not differ between prostate cancer cases and controls; however, significant hormonal differences were detected between the two groups. Free T was greater among cases than in controls (16.4 +/- 6.1 vs. 14.9 +/- 4.8 pg/ml, P = 0.02). Conversely, DHT-related ratios were greater among controls (P = 0.03 for DHT/T and P = 0.01 for DHT/free T).
Several strong associations also were found between hormone levels and hair patterning. Men with vertex and frontal baldness had higher levels of free T (16.5 +/- 5.5 and 16.2 +/- 8.0 pg/ml, respectively) when compared to men with either little or no hair loss (14.8 +/- 4.7 pg/ml) (P = 0.01).
Data suggest that increased levels of free T may be a risk factor for prostatic carcinoma. In addition, although no differences in hair patterning were detected between cases and controls within this older population, further research (i.e., prospective trials or case-control studies among younger men) may be necessary to determine if hair patterning serves as a viable biomarker for this disease, especially given the strong association between free T levels and baldness.
Hoog vrij testosteron is dus wel geassocieerd met kaalheid EN met prostaatkanker; maar DHT (of eigenlijk de verhouding DHT:T en DHT:vrij T) alleen met prostaatkanker (N.B. met een LAGER risico).

Dus kalende mannen hebben waarschijnlijk helemaal geen hoger DHT.
Het gaat bij androgenetische haaruitval (erfelijk bepaalde mannelijke kaalheid) dus echt specifiek om de (OVER)GEVOELIGHEID van de androgeenreceptoren in de haarfollikels voor DHT, en dus niet om DHT zelf.

Maar toch schijnt DHT verlagen (zoals met finasteride/dutasteride) wel goed te helpen tegen haaruitval.
Maar dan loop je dus waarschijnlijk niet met een genormaliseerde DHT-spiegel (van hoog naar normaal) rond, maar met een verlaagde DHT-spiegel (van normaal naar laag).
AlexRisa is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2013, 00:11   #6
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Het is lastige materie, maar kaalheid komt inderdaad niet door hoge DHT-waarden. Het komt door gevoeligheid van de receptoren voor DHT.

Als de haarwortels niet gevoelig zijn voor DHT, dan kunnen de waarden recordhoogten bereiken, maar ze zullen er geen last van hebben.

Andersom, als je haarwortels wel gevoelig zijn voor DHT, dan is de DHT-waarde wel heel interessant en dan kunnen middelen wel helpen om DHT af te vangen en ervoor te zorgen dat je haarwortels minder beschadigd raken.

Vergelijk het met kapsels in de regen. Met een gemillimeterd kapsel kun je uren in de hevigste regen lopen en eenmaal weer thuis zit je haar meteen weer goed. Als Marge Simpson met haar suikerspinkapsel in de regen naar buiten gaat, dan zal haar kapsel in een plensbui heel snel verpest zijn. Met een miezerregentje redt ze het wellicht tot de supermarkt. Maar een paraplu kan goed helpen, zelfs al lekt ie een beetje.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2013, 12:34   #7
Pamo1972
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 november 2011
Berichten: 428
Hoe zit het dan met mensen zoals ik die een HT hebben ondergaan. zijn de getransplanteerde haren dan altijd ongevoelig voor dht waardes omdat deze uit een donor gebied komen die genetisch ongevoelig zijn? en dus nooit zouden kunnen gaan uitvallen?
Pamo1972 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2013, 12:37   #8
Pamo1972
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 november 2011
Berichten: 428
Finasteride blokt de omzetting van testosteron-->Dht. in feite krijg je dus wel een hogere vrije testosteron concentratie in het bloed omdat de conversie naar dht uitblijft.
Je zou dan toch naar aanleiding van bovenstaande studie moeten concluderen dat fina juist haaruitval bevordert omdat juist ongebonden test haaruitval veroorzaakt en NIET dht? of lees ik dot verkeerd?

Is wel een oude studie van 1997...
Pamo1972 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2013, 12:52   #9
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pamo1972 Bekijk bericht
Finasteride blokt de omzetting van testosteron-->Dht. in feite krijg je dus wel een hogere vrije testosteron concentratie in het bloed omdat de conversie naar dht uitblijft.
Je zou dan toch naar aanleiding van bovenstaande studie moeten concluderen dat fina juist haaruitval bevordert omdat juist ongebonden test haaruitval veroorzaakt en NIET dht? of lees ik dot verkeerd?

Is wel een oude studie van 1997...
De studie gaat uit van 'schone' waarden. De deelnemers slikten geen finasteride of dutasteride. Tenminste, dat neem ik aan, want valt een deel van het verschil tussen de onderzochte groep en de controlegroep daaruit te verklaren. Het is ook een onderzoek onder oudere mannen, waarbij je ervan mag uitgaan dat de ergste schade aan de haren al is aangericht.

Ik vind het heel moeilijk om dit soort technische stukjes goed te lezen. Maar wat ik in ieder geval lees is dat 'hair patterning did not differ between prostate cancer cases and controls' en dat 'significant hormonal differences were detected between the two groups'. Ik zou daar dus uit afleiden dat hormonale verschillen er voor wat betreft kaalheid niet toe doen. Ook al verschilden de groepen hormonaal significant, hun kaalheid was hetzelfde.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2013, 22:50   #10
AlexRisa
HaarWeb lid (mannelijk)
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Locatie: Amsterdam
Berichten: 23
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
De studie gaat uit van 'schone' waarden. De deelnemers slikten geen finasteride of dutasteride. Tenminste, dat neem ik aan, want valt een deel van het verschil tussen de onderzochte groep en de controlegroep daaruit te verklaren. Het is ook een onderzoek onder oudere mannen, waarbij je ervan mag uitgaan dat de ergste schade aan de haren al is aangericht.
Ja, je zou haast denken dat zowel een groot deel van de kalende mannen als een groot deel van de mannen met prostaatkanker in die studie aan de finasteride of dutasteride was (en daardoor hoger T en lager DHT hadden dan ze normaal gesproken gehad zouden hebben), maar zouden de onderzoekers daar dan niet voor hebben gecorrigeerd in hun gegevens?
AlexRisa is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.